Christian Engström, Pirat

8 februari 2008

Det går bra för artisterna nu

Filed under: Copyright Reform,delad kultur — Christian Engström @ 17:40

År 1999 slog fildelningstjänsten Napster upp portarna på internet. Det fanns visserligen fildelning innan dess via BBS:er och FTP och liknande, men ska man mer eller mindre godtyckligt välja ett startår för fildelning som stor folkrörelse kanske 1999 är rimligt. Sedan dess har fildelningen ökat konstant år från år. Just Napster blev nedstängt av de stora skivbolagens advokater, men som alla vet ledde det bara till att andra tjänster kom fram istället. Fildelningen står starkare än någonsin idag.

Vi (i betydelsen ”världen”) har alltså åtminstone åtta års erfarenhet av hur fildelning i stor skala påverkar kulturen, inklusive artisters möjligheter att tjäna pengar. Det här är någonting som många debattörer glömmer bort när de oroar sig för hur det ska bli i framtiden när alla kan tanka ner allt de vill gratis från nätet. Den framtiden är redan här, och har varit det i åtta år. Det behövs ingen kristallkula. Undrar man hur fildelningen påverkar kreatörernas möjligheter att tjäna pengar behöver man bara titta sig om i verkligheten idag.

Johanna Nylander har tagit en sådan titt på verkligheten, och sammanfattat vad hon sett i en mycket bra rapport med titeln Kulturskymning inställd. Rapporten finns att ladda ner gratis från Timbro. (Den kan även köpas på papper för eventuella äldre samhällsdebattörer som tror att de kan tillföra något till diskussionen om internet utan att själva ens ”lära sig mejlen” eller kunna söka på Google.)

I rapporten går Johanna igenom statistik för område efter område inom kultursektorn, och finner överallt samma sak. Det har aldrig stått så bra till inom kulturens område som idag. Litteratur, tidskrifter, bildkonst, teater och dans, film, popmusik och klassiskt, datorspel. På alla områden finns det positiva nyheter att berätta. Under de åtta åren av fildelning har det bara gått bättre och bättre för kultursektorn.

Det här stöds av statistik från annat håll. I KK-stiftelsens rapport om upplevelseindustrin 2004 visar de i figur 5 och 7 hur hushållen har spenderat mer pengar (i fasta kronor) på kultur för varje år som gått sedan fildelningen kom igång.

Trots, tack vare, eller helt oberoende av fildelningen (välj det som ej önskas) har hushållen frivilligt valt att lägga allt mer pengar på kultur i olika former. Mer pengar för alla artister och kreatörer att slåss om, helt enkelt.

Naturligtvis finns det både vinnare och förlorare om man tittar på enskilda aktörer. Så är det alltid när tekniken och samhället förändras. Men det väsentliga är att totalsumman förblir konstant eller ökar. I ett inlägg förra veckan skrev jag:

Lägger vi mindre pengar på att köpa cd-skivor lägger vi mer på något annat, till exempel att gå på konserter.Det tjänar artisterna stort på i så fall. Typiska siffror är att artisten får 5-7% av pengarna från en cd-skiva, men 50% av intäkterna på en spelning. De som förlorar är skivbolagen, men det beror bara på att de inte längre har något värde att tillföra. Ju förr mellanhänderna som inte längre behövs försvinner, desto fortare får artisterna en större del av kakan att slåss om.

Det kan mycket väl bli så att det blir svårare att tjäna pengar i vissa delar av kultursektorn, men det uppvägs i så fall av att det blir lättare inom andra delar – inklusive sådana som är helt nya och inte har funnits tidigare. Men så länge hushållen fortsätter att spendera lika mycket totalt på kultur, kan ingen påstå att artisterna som grupp kommer att förlora på en reformerad upphovsrätt. Och lyckas den bryta lite av de stora distributörernas makt över kulturlivet är det till glädje för både artister och konsumenter.

Det finns helt enkelt ingen anledning att oroa sig för att det skulle bli svårare för kreatörer som grupp att försörja sig med en reformerad upphovsrätt som tillåter och uppmuntrar fildelning. Hushållen spenderar mer och mer på kultur, helt enkelt för att de vill göra det. Det gör att fler kommer kunna försörja sig på att på ett eller annat sätt skapa och tillhandahålla kultur. Det kommer aldrig bli lätt, för det har det aldrig varit att slå sig fram inom de branscherna, men så länge kakan växer kommer det i alla fall inte bli svårare än idag.

Exakt hur det ska gå till i varje enskilt fall är inte en fråga för politiker att besvara. Det är upp till varje entrepenör själv att fundera ut en affärsmodell som fungerar ihop med verkligheten. De som misslyckas med det kommer att misslyckas med sin rörelse, men om gamla dinosaurier försvinner lämnar det bara plats för nya företag som förstår sin samtid. Det är inget att gråta över. Det är så världen går framåt. Under tiden fortsätter kulturen att stå stark.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , ,

24 kommentarer

  1. Naturligtvis går det bra för artisterna – majoriteten av dem klagar inte heller – Jag har mig veterligen inte sett några större och organiserade protester från artisthållet – varken här i Sverige eller utomlands. – Frånvaron av artisternas samlade röst talar för sig själv.

    Först var det musikindustrins nära förestående död – och när det inte hjälpte som opinionsbildande argument – så var det artisterna som det var synd om – idag verkar taktiken går ut på att associera fildelare med organiserad brottslighet (Mats Johansson och Jan Guillou kämpar på den fronten)

    När skall människor vakna och kräva att Antipiratbyrån och Ifpi sparkas ut ur Sverige – och när skall regeringen äntligen se till sina egna medborgares intressen? – Jag kan verkligen inte tro att majoriten vill ha ett Sverige där amerikanska särintressen kan spionera på enskilda svenska internetanvändare – för att sedan kräva ut personuppgifterna från internetoperatören och där efter hota eller åtala dem – så som de redan gör i USA. – Om vi ger dem sådan makt – då är den lilla människan verkligen illa ute – för då har de inte en chans att få rättvisa!

    Kommentar av Flyer — 8 februari 2008 @ 20:55

  2. Jag gillar nedanstående citat ur din text. Det var ju klockrent!

    ”Den kan även köpas på papper för eventuella äldre samhällsdebattörer som tror att de kan tillföra något till diskussionen om internet utan att själva ens “lära sig mejlen” eller kunna söka på Google.”

    Kommentar av Monika — 10 februari 2008 @ 3:35

  3. […] tro att kreatörerna eller artisterna förlorar på en verklighetsanpassad lagstiftning. Hushållen spenderar mer och mer på kultur varje år, helt enkelt för att de vill göra det. Det gör att fler kommer kunna försörja sig […]

    Pingback av Piratdebatt med Björn Ulvaeus « Christian Engström (pp) — 26 mars 2008 @ 10:52

  4. Piratkopiering är stöld

    Kommentar av Daniel Persson — 8 juli 2008 @ 18:39

  5. Upphovsrättsliga Elefantmän – Del 2…

    Det finns åtminstone ett par orsaker till att väl definiera hela spektrumet av upphovsrättsägare och då i synnerhet de som aldrig nämns av upphovsrättslobbyn. Den första orsaken är redan nämnd, dvs att själva sinnebilden av upphovsrättsin…..

    Trackback av Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats — 13 november 2008 @ 23:09

  6. […] att tro branschen går på knä, när det i själva verket är så att det totalt sett går bättre än någonsin för kultur- och […]

    Pingback av Anna Troberg » Army of bloggers, nu hjälper vi hederspiraterna i riksdagen att stoppa IPRED! — 11 februari 2009 @ 12:33

  7. […] Jag tror inte att jag är speciellt unik vad det gäller detta. Är det något som jag ständigt förvånas över när jag umgås med fildelare, så är det viljan att bevara och samla saker som annars kommer att gå förlorat för att det inte finns ett direkt kommersiellt värde i att göra det tillgängligt via alternativa gratistjänster eller i köpeversion. Men bolagen missar att det finns ett indirekt kommersiellt värde i de här uddasakerna. De fördjupar nämligen ens intresse för musik, film eller vad det nu kan vara. Det bidrar i sin tur till att man spenderar mer på köpekultur och underhållning. Det förklarar varför det faktiskt går bättre för kultur- och underhållningsindustrin än någo…. […]

    Pingback av Anna Troberg » Regeringen håller på att få ännu en bloggbävning på halsen — 11 februari 2009 @ 12:36

  8. […] Ipred är en onödig lag om syftet var att rädda artisternas möjligheter att tjäna pengar och förhoppningsvis försörja sig på kreativ verksamhet. Kultursektorn drar in lika mycket eller mer pengar år från år, trots fildelningen. Eller tack vare den. Det går bra för artisterna nu. […]

    Pingback av Ipred, april, alla dumma politiker! « Christian Engström (pp) — 31 mars 2009 @ 23:14

  9. […] | https://christianengstrom.wordpress.com/2008/02/08/det-gar-bra-for-artisterna-nu/ Vet du om att fildelarna är film- och musikindustrins största kunder ? […]

    Pingback av Visste du att… « Jan "PiratJanne" Lindgren — 6 maj 2010 @ 12:04

  10. […] | https://christianengstrom.wordpress.com/2008/02/08/det-gar-bra-for-artisterna-nu/ Vet du om att fildelarna är film- och musikindustrins största kunder ? […]

    Pingback av Visste du att? « Pirathotten's Blog — 6 maj 2010 @ 14:50

  11. […] | https://christianengstrom.wordpress.com/2008/02/08/det-gar-bra-for-artisterna-nu/ Vet du om att fildelarna är film- och musikindustrins största kunder? […]

    Pingback av Ershags eskapader ~ Visste du att? — 9 maj 2010 @ 21:33

  12. […] Det går bra för artisterna nu, helt enkelt. Det finns mycket forskning som visar det. Kreativa människor är fullt kapabla att själva hitta möjligheter att tjäna pengar i en föränderlig värld. […]

    Pingback av Piratpartiets alternativ till Ipred « Christian Engström, Pirate MEP — 6 november 2010 @ 16:04

  13. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money | TorrentFreak — 7 oktober 2012 @ 21:06

  14. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money | We R Pirates — 7 oktober 2012 @ 21:40

  15. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money | Best Seedbox — 7 oktober 2012 @ 22:18

  16. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av Torrent News » It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money — 8 oktober 2012 @ 2:19

  17. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av Rick Falkvinge: It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money « Sharing is Liberty — 8 oktober 2012 @ 3:54

  18. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money | TorrentFreak | Itsaat — 8 oktober 2012 @ 6:16

  19. […] household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money — 8 oktober 2012 @ 7:45

  20. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av It’s Time To Debunk The Myth That Copyright Is Needed To Make Money – Or That It Even Makes Money — Kaplak.net — 9 oktober 2012 @ 14:53

  21. […] Wydatki gospodarstw domowych na kulturę rosną z roku na rok od 1999 (niektóre raporty mówią o utrzymaniu się stałej wartości. Ale żaden o spadku). To […]

    Pingback av Czas rozprawić się z mitem, że prawo autorskie pomaga w zarabianiu pieniędzy. | Co nas uwiera — 11 oktober 2012 @ 7:03

  22. […] The household expenditure on culture has increased, year by year, since the advent of large-scale file-sharing with Napster in 1999. (According to […]

    Pingback av bigOfeature » Blog Archive » IT’S TIME TO DEBUNK THE MYTH THAT COPYRIGHT IS NEEDED TO MAKE MONEY - OR THAT IT EVEN MAKES MONEY — 17 oktober 2012 @ 11:45

  23. […] Les dépenses des foyers pour la culture ont augmenté, année après année, depuis l’apparition du partage de fichiers à grande échelle avec Napster […]

    Pingback av Pour en finir avec les mythes du copyright et de l'argent! | Geek-City Blog — 16 november 2012 @ 0:02

  24. […] Les dépenses des foyers pour la culture ont augmenté, année après année, depuis l’apparition du partage de fichiers à grande échelle avec Napster […]

    Pingback av Pour en finir avec les mythes du copyright et de l'argent! | Club Linux Atomic — 19 november 2012 @ 18:48


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.