Christian Engström, Pirat

7 september 2013

Full video från #EPinquiry om NSA, FRA och hotet mot journalister

Filed under: FRA,NSA — Christian Engström @ 10:31
Duncan Campbell presenterar avslöjande om FRA's nyckelroll i övervakningen från tidskod 3:00:50 i videon

Duncan Campbell presenterar avslöjandet om FRA’s nyckelroll i övervakningen från tidskod 3:00:50 i videon

Den fullständiga videon från torsdagens hearing i EU-parlamentet om NSA’s och FRA’s massövervakning finns nu tillgänglig på YouTube. Hearingen anordnades av EU-parlamentets utskott för mänskliga rättigheter, som kallas för LIBE på intern Brysseljargong.

Jag är själv inte ledamot av LIBE-utskottet, men som enda svenska EU-parlamentariker var jag med på hearingen (tills jag tyvärr behövde lämna för att hinna med mitt flygplan hem). Men nu kan alltså alla som vill titta på hearingen i dess helhet.

Videon är tre och en halv timme lång, men den är en riktig väckarklocka för alla som tyckt att ”jag har rent mjöl i påsen, så lite övervakning är väl inte så farligt”. Jag tycker också att jag har rent mjöl i min påse, så det är inte det det handlar om. Problemet med massövervakningen är inte att jag tror att de kommer ge sig på mig personligen, för det tror jag inte.

De som står i skottgluggen är seriösa grävande journalister som rapporterar om övervakningen. Och deras källor, förstås, som bland annat Manning och Snowden har fått erfara. Det är de som hotar det säkerhetsindustriella komplexet, där NSA och FRA ingår.

Medverkande i EU-parlamentets utfrågning var:

Avslöjandet om FRA presenterades av Duncan Campbell. På videon från hearingen i torsdags börjar hans anförande 2:52:30. Avslöjandet att Sverige och FRA är en nyckelspelare i NSA’s globala övervakning börjar 3:00:50.

Se eller ladda ner videon från EU-parlamentets utfrågning

Uppdatering: torrent med videon http://thepiratebay.sx/torrent/8890422

Update: Transcripts of Jacob Appelbaum’s and Duncan Campbell’s presentations

…………

Henrik Alexandersson, som arbetar med mig för Piratpartiet i EU-parlamentet, skriver: Var rädd. Var väldigt, väldigt rädd!

Piratpartiets partiledare Anna Troberg kommenterar avslöjandena i ett videoblogg-inlägg (7 min)

9 kommentarer

  1. Hallå det finns inget att vara rädd för. Uppmana inte folk till rädsla, vi tar till oss information om Illuminatis hemskheter, som nu är inne i sina sista rundor. De lever på rädsla, ge dem inte näring. Ge dem uppskattning, förståelse, medkänsla, ödmjukhet, förlåtelse och mod. De har erbjudits gå över till ljuset och de som vägrar kommer att blockeras för vidare försök att göra illa. Tror jag.

    Kommentar av Bo Wennström — 7 september 2013 @ 12:03

  2. Hej Christian!

    Vet du om man kan hitta videon för nedladdning på en hemsida som inte våldför sig på ens rättigheter (e.g TPB eller liknande)? Jag besökte LIBEs hemsida men kunde inte hitta något där.

    Kommentar av Timmy Larsson — 7 september 2013 @ 12:43

  3. Om nån känner för att ladda ner videon från YouTube och lägga ut den som en torrent vore det förstås bra.

    Den ska också gå att hitta på EU-parlamentets sajt, men åtminstone jag brukar ofta stöta på en massa tekniska problem när jag försöker titta på video där.

    Kommentar av Christian Engström — 7 september 2013 @ 14:12

  4. http://thepiratebay.sx/torrent/8890422

    Kommentar av Egil Moeller — 7 september 2013 @ 15:00

  5. EP:s videotjänst suger. Lyckades få hem filmen ovan, efter en halv dags strul – och la den på Youtube. Om någon vill ha originalet (tyvärr inte speciellt högupplöst) – så kan det ordnas i början av nästa vecka, när jag sitter på en vettig lina.

    Kommentar av Henrik Alexandersson — 7 september 2013 @ 15:14

  6. ”Full video” låter kanske inte lika väl på svenska som på engelska. ”Hela mötet på film” kanske?

    Kommentar av Johan Tjäder — 8 september 2013 @ 15:53

  7. […] torsdagen höll LIBE, EU-parlamentets utskott för mänskliga rättigheter, en hearing om massövervakningen på internet. Då presenterade den grävande journalisten och säkerhetsexperten Duncan Campbell avslöjandet […]

    Pingback av EU håller hemlig hearing om massavlyssningen | Christian Engström, Pirate MEP — 11 september 2013 @ 9:25

  8. […] den första #EPinquiry-utfrågningen kom det fram att svenska FRA är en av nyckelspelarna i USA’s avlyssning av oss alla. I den andra blev EU-kommissionen utfrågad, men eftersom utfrågningen skedde bakom lyckta dörrar […]

    Pingback av Säkerhetsexperten Caspar Bowdens vittnesmål i EU-parlamentet om NSA-skandalen | Christian Engström, Pirate MEP — 25 september 2013 @ 14:56

  9. […] allra innersta kretsen av samarbetspartners och underleverantörer till amerikanska NSA, precis som det framkommit att svenska FRA gör. GCHQ har alltså hackat Belgacom, och det var det utfrågningen handlade om. Parlamentet hade […]

    Pingback av Utfrågning i EU-parlamentet om GCHQ’s cyberattack mot Belgacom | Christian Engström, Pirate MEP — 5 oktober 2013 @ 11:43


RSS feed for comments on this post.

Blogg på WordPress.com.