Christian Engström, Pirat

30 april 2009

Vi kan fixa det här!

Filed under: allmän politik — Christian Engström @ 8:12
DN 30 april 2009

DN 30 april 2009

Dagens Nyheter presenterar idag en opinionsundersökning inför EU-valet. Piratpartiet får 5,1% i mätningen. Det räcker till ett mandat om vi får det i valet.

Det här är förstås fantastiska nyheter. Vi har länge känt att vi har vind i seglen, och det här är en bekräftelse på att vi är på rätt väg.

I vårt pressmeddelande kommenterar jag så här:

– Detta är en milstolpe för partiet, och ett bevis på att vi etablerat oss som en politisk kraft för medborgarrätt, kommunikationsfrihet och integritet, säger Christian Engström, förstanamn på partiets EU-kandidatslista.

– Det finns idag ett växande missnöje hos främst ungdomar mot hur repressiv lagstiftning såsom FRA och IPRED ingriper i deras vardag. Ett skyddat privatliv och ett fritt internet är en självklarhet för dem, och vi är beredda att ta kampen för dessa frågor till Bryssels korridorer, fortsätter Engström.

Men samtidigt som det är enormt uppmuntrande med den här opinionsundersökningen, ska man komma ihåg att det bara är en opinionsundersökning. I politiken är det bara valresultat som räknas. Det krävs att de som stödjer Piratpartiet faktiskt också går och röstar också. Ingenting är klart förrän på valdagen den 7 juni.

Men nu vet vi att vi kan fixa det här. Jag tror det kommer bli rekordhögt valdeltagande, i synnerhet bland väljare under 30. För kanske första gången handlar den politiska debatten om frågor som dels faktiskt ligger på EU:s bord, dels är viktiga och engagerar.

Nu hoppas jag att de etablerade partierna vågar möta oss i debatten i valrörelsen. De måste inse att de inte längre kan ducka frågan om integritet och medborgarrätt på nätet. Jag har sedan länge efterlyst seriösa förespråkare för regeringens politik, som vågar ta debatten med oss pirater.

Nu hoppas jag att regeringspartierna ser till att skaka fram sådana debattörer. Om allianspartierna väljer att lämna walk-over i vår tids antagligen viktigaste framtidsfråga är ju det ett besked i sig. Men så illa bevänt med förståelsen för nätpolitiken hoppas jag att det inte är i regeringskansliet. Eller…?

Piratpartiet ställer upp i EU-valet om en månad och riksdagsvalet 2010.

…………

Andra som skriver: DN, TT, Expressen, Sydsvenskan, Anna Troberg, Opassande, Svensk Myndighetskontroll, Jonas Morian, Svensson, Xor

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , ,

49 kommentarer

  1. Grattis till oss pirater! Och även ett personligt grattis till dig, Christian.

    Nu är det slutspurt och vi ska verkligen klämma ur oss all energi som finns kvar. Jag uppmanar alla att ta sitt personliga ansvar och bidra till vår framgång på valdagen. Prata med alla ni känner, i alla sammanhang, hela tiden. Uppmana folk att gå och rösta!

    Nu fixar vi detta tillsammans!

    Kommentar av Andreas B — 30 april 2009 @ 8:19

  2. Grattis Christian till en 99% säker plats i Europaparlamentet.

    Kommentar av HR — 30 april 2009 @ 8:19

  3. Om vi nu leker med tanken att vi lyckas kamma hem två mandat, hur vore det om vi gick med i _både_ den liberala gruppen _och_ den gröna gruppen, för att på så sätt påverka båda partigrupperna att ta ställning för oss i våra frågor?

    Kommentar av von — 30 april 2009 @ 8:22

  4. […] som är glada, Anna Troberg och Christian Engström och opassande och leo och Rick […]

    Pingback av EU-valet kan bli Moderaternas och Piratpartiets val « Kent Persson (m) blogg — 30 april 2009 @ 8:39

  5. YII-PII KAE EY !!!

    Även vi gamla medelålders fd moderater är GULDPIRATER!

    När och OM vi lyckas segla piratskeppet ner till Bryssel så ska vi väl inte släppa av en ensam pirat???

    De andra har ju 94,9%!!!

    Varför jublar alla över 5,1%???

    Men vi vill stoppa den horribelt överdrivna övervakningen av våra personliga göromål och andra vansinniga och integritetskränkande åtgärder som mullrar in över oss. Målet är att förändra politiken och att få ett stopp på det vansinniga övervakningsamhälle som vräker in över oss!

    Då är ju 5,1% ingenting!!!

    Ett skepp kommer lastat med pirater!
    Låt oss lossa hela lasten i Bryssels hamn och släppa av 17 pirater där!

    Kommentar av Hans J — 30 april 2009 @ 8:41

  6. […] Dags att skaka champagnen… Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om eu-valet, medlemsantal, opinionsmätning, opinionsstöd, piratpartiet. Tags: eu-valet, medlemsantal, opinionsmätning, opinionsstöd, piratpartiet […]

    Pingback av Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Hur var det nu? Var piratpartiet bara en facebookgrupp eller? — 30 april 2009 @ 8:42

  7. […] Detta är fantastiska nyheter! Det skulle nämligen innebära att minst en PP-kandidat kommer in i Europaparlamentet, i detta fall Christian Engström. […]

    Pingback av Piratpartiet får 5,1 % i ny mätning! « Soundness in a soundless world — 30 april 2009 @ 8:44

  8. Jag sätter 100 spänn i extra DONATION på att regeringspartierna INTE VÅGAR ta en debatt med Piratpartiet om integritets och frihetsfrågor!

    De törs inte för de har inte bara jagat utan ännu värre spottat en hel ungdomsgeneration (och även deras föräldrar!) rakt i ansiktet!

    Kommentar av Hans J — 30 april 2009 @ 8:46

  9. […] Också på: sr, ab, pp, anna, tv4, emma, rick, blt, expressen, christian […]

    Pingback av Trevligt uppvaknande - 5.1% till Piratpartiet | Dalkvist.se — 30 april 2009 @ 8:47

  10. Fool me once. Shame on you.
    Fool me twice. Shame on me.
    We dont get fooled again.
    Vi åker ner och botar Eu från den svininfluensa härjar där.
    Piratinfluensan är mycket hälsosammare.

    Kommentar av Fritt Fall — 30 april 2009 @ 9:00

  11. […] april 2009 DN presenterar idag resultatet av en undersökning som visar att Piratpartiet får 5,1% av väljarna. Det här innebär att Piratpartiet faktiskt kommer att få ett mandat i EU-parlamentet, med lite […]

    Pingback av 5.1% av Sveriges befolkning är Pirater! « — 30 april 2009 @ 9:03

  12. Fool me once. Shame on you.
    Fool me twice. Shame on me.
    We dont get fooled again.
    Vi åker ner och botar Eu från den svininfluensa som härjar där.
    Piratinfluensan är mycket hälsosammare.

    Kommentar av Fritt Fall — 30 april 2009 @ 9:04

  13. Som jag ser det så kommer det här att få flera stora positiva effekter:

    1. PP syns mer i media. Det ger mer röster.
    2. PP har visat att 4%-spärren inte är ett problem. Det gör att många som är tveksamma över att rösta på ett parti som inte klarar 4% kommer att släppa sina tvivel. Det ger mer röster.
    3. Det tvingar de andra partierna att adoptera vår agenda för att minska deras tappade röster. Detta var samma grej som MP körde. Det ger oss mer inflytande.

    Kommentar av Anders Troberg — 30 april 2009 @ 9:30

  14. Mjo Hans… visst, 5.1 ger oss ju inte direkt majoritet… Men det är fortfarande en väldigt viktig markering.

    Dels är det klart över 4% !!!!
    Dels är det i samma storleksordning som centern, kd och miljöpartiet.. Vilket visar att vi INTE är ett litet parti och att en röst på PP inte är bortkastad.

    Mvh

    /J-O

    Kommentar av Jan-Olof — 30 april 2009 @ 9:35

  15. Jodå Christian, nu kan du vara säker på att herrar Schlingmann och Baylan lägger märke till det du säger. Själv undrar jag hur herr Pontén mår idag, ”stackars” han.

    Kommentar av Gregor — 30 april 2009 @ 9:55

  16. Grattis, men det gäller att kämpa ända tills ni är i mål.
    Och får ni hyfsad bevakning i gammelmedia,inte bara råskäll alltså, så kan det bli både två och tre mandat.
    Speciellt om de yngre väljarna verkligen röstar.

    Kommentar av larserick — 30 april 2009 @ 10:01

  17. Visst vore det glädjande om Piratpartiet kunde få 5,1%…

    Det är ju det enda anständiga!

    När,
    – Vi har jäviga domare i Sverige!
    – En hel ungdomsgeneration jagas! Tvärt emot löften om motsatsen!
    – Man inför telefonavlyssning av hela folket!
    – Man tjuvläser email. Registrerar exakt vistelseort när man ringer. Det registreras tom hur man rör sig!
    – Kameror (för DIN säkerhet?) sätts upp i varje gathörn och på varje buss!
    – Storbolag väljer att skita i lagar med myndigheternas tysta medgivande!
    – Skattefinansierad valpropaganda införs för vissa partier!
    – Direktörer plockar ut mångmiljonbonusar samtidigt som 4 killar döms till 30 miljoner i skadestånd plus ett års fängelse för medhjälp till ett brott som kanske inte ens har begåtts.

    När då höger- och vänsteralternativ röstar exakt likadant i 9 fall av 10 så står valet mellan gammelpartier och ett skinande nytt alternativ. Den som stödjer ett gammelparti behöver ju inte ens oroa sig förrän Piratpartierna har 51% av rösterna över hela Europa. Tills dess fungerar Piratrörelsen som våra vakna ögon på snusket och fifflet i EU och Sverige!

    Då är det enda anständiga valet: Piratpartiet!

    Var tjugonde röstberättigad (5,1%) väljer Piratpartiet – hittills! Men det räcker inte!

    Kommentar av Hans J — 30 april 2009 @ 10:02

  18. Det man får tänka på är att det här var en opinionsundersökning och inte ett verkligt val! I senaste valet var det endast 37% som masade sig till valurnorna. Vi pirater brinner för det här och jag tror att våra anhängare är betydligt mer motiverade att gå och rösta i EU-valet än gemene man, vilket kommer att ”boosta” vårt resultat.

    Tror att vi kommer göra en liknande ”boom” som Junilistan gjorde i förra valet och precis som då så kommer representanterna för de andra partierna gå ut och klaga över att det här är ett hot mot demokratin, istället för att inse att det är deras åsikter som stinker…

    Kommentar av Janne — 30 april 2009 @ 10:12

  19. […] resultatet är bara gott. Piratpartiet tar över 5% vilket innebär att Christian Engström skulle få sin plats i Bryssel, han pratar om det i en intervju med DN […]

    Pingback av zxvfDesign » Blog Archive » Piratpartiet över 5% i EU-valet — 30 april 2009 @ 10:30

  20. Haha, det värda med din screenshot är att frågan ”Skulle du kunna tänka dig att rösta på Piratpartiet” är ikryssad ”ja”.

    Kommentar av Mikael "MMN-o" Nordfeldth — 30 april 2009 @ 10:32

  21. Nu kommer jag personligen inte att rösta i Europaparlamentsvalet, men det är bara att gratulera dig Christian om du kommer in! Det vore en knäpp på näsan, och en liten tankeställare, för de sedan länge etablerade partierna.

    Kommentar av Hans Engnell — 30 april 2009 @ 10:34

  22. De andra partierna är på offensiven

    jag fick just svarsmail ifrån ett antal EU-palamentariker jag mailat till angående CRA. Dom har anpassat sina mail för att träffa den målgruppen som har mailat till dom och framstår som relativt trovärdiga. Upp med en rubrik till på PP hemsidan och tala om hur det gått med CRA och ”kampanjen”

    Mvh
    Fredrik Larsson

    Kommentar av Fredrik Larsson — 30 april 2009 @ 10:37

  23. […] Andra om detta: Falkvinge – Piratpartiet tar 5,1% i undersökning Christian Engström – Vi kan fixa det här! […]

    Pingback av projO’s blog » Blog Archive » Piratpartiet: 5,1% i EU-valet? — 30 april 2009 @ 11:28

  24. […] om undersökningen: Anna Troberg, Christian Engström, Henrik Alexandersson, Opassande, Rick Falkvinge, […]

    Pingback av Förändringarnas vindar blåser i Piratpartiets segel | Framtidsvisioner — 30 april 2009 @ 11:47

  25. Janne: Inom statistiken så finns det en tumregel som säger att man behöver 1000 samples per strata för att få ett tillförlitligt resultat.

    Det innebär, i det här fallet, att totalsiffrorna är att betrakta som tillförlitliga, men att underklassificeringarna som tex ålder och kön inte är riktigt når upp till den trovärdighetsribban. Med andra ord, vi kan nog räkna med att få in folk i Bryssel.

    Kommentar av Anders Troberg — 30 april 2009 @ 12:34

  26. Synd att ni är emot Lisabonfördraget, annars hade ni kunnat få min röst. Lycka till i alla fall!

    Kommentar av Mr. G — 30 april 2009 @ 13:56

  27. von @3, hur partigrupper bildas i EU-parlamentet är formellt reglerat, och ingenting som ledamöterna kan avgöra inbördes. Enligt reglerna kan en ledamot inte tillhöra två eller flera partigrupper samtidigt; man måste välja en av dem (eller bli grupplös, så kallad non-inscrit).

    Det normala efter ett parlamentsval är att ledamöternas nationella partier (lämpligen företrädda av ledamöterna själva) förhandlar inbördes för att hitta politiska konstellationer som de känner sig hemma i, och sedan anmäler de till parlamentets talman att de vill utgöra en grupp. Det krävs att gruppen uppnår en viss storlek i fråga om antal ledamöter och antal representerade länder.

    Konstellationerna kan dock ändras under innevarande mandatperiod, exempelvis om partierna i en grupp blir oense i någon angelägen fråga. När Rumänien kom med i EU 2007 bidrog det Storrumänska partiet till bildandet av en grupp för nationalistiska partier, men de blev osams med en italiensk ledamot och lämnade gruppen inom mindre än ett år, varvid hela gruppen måste upplösas eftersom den blivit för liten. Till de mindre förändringarna hör att enstaka ledamöter har bytt parti under mandatperioden, och då även bytt partigrupp (Lars Wohlin gick häromåret från Junilistan till Kristdemokraterna).

    Piratpartiet måste därför välja grupp, och gruppen i övrigt måste acceptera våra ledamöter som medlemmar. Även det tyska piratpartiet kandiderar i detta EU-val; om de också skulle lyckas ta sig in i parlamentet förväntas de (tack vare uppsaladeklarationen) förhandla tillsammans med oss om att medverka i samma partigrupp (för att maximera vårt politiska inflytande måste vi koncentrera våra krafter till en partigrupp, och inte sprida ut oss på flera grupper).

    Kommentar av Anders Andersson — 30 april 2009 @ 13:59

  28. […] Relaterat: Anna Troberg, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet och Christian Engström. […]

    Pingback av Piratpartiet behövs i EU-parlamentet - och det gör S också | Kulturbloggen — 30 april 2009 @ 14:11

  29. Mr. G @25, det är inte Europaparlamentets sak att besluta om Lissabonfördraget, utan det gör medlemsländerna inbördes. Det är visserligen en EU-fråga, men Sveriges agerande i den frågan avgörs inte av vilka ledamöter vi skickar till parlamentet, utan av vilken regering vi har i Stockholm.

    Att inte rösta pirat i EU-valet på grund av vår hållning i fråga om Lissabonfördraget är som att inte rösta på moderaterna i riksdagsvalet på grund av partiets agerande i det egna landstinget. Du har friheten att splittra din röst, och rösta på olika partier i olika val beroende på vilka sakfrågor valen gäller. Utnyttja den möjligheten!

    Kommentar av Anders Andersson — 30 april 2009 @ 14:13

  30. […] är 7 juni) samt i riksdagsvalet nästa år. Som Christian Engström, vår toppkandidat, skriver på sin blogg (och han är att lita på i sådana här frågor – redan förra året spådde han en […]

    Pingback av Varför du ska rösta på Piratpartiet « Calandrellas blogg — 30 april 2009 @ 14:43

  31. […] Källor: DN’s (Synovates) Väljarbarometer Vi Kan fixa det här! – Christian Engström […]

    Pingback av Piratpartiet fick 5,1% i DN/Synovates väljarbarometer | DuN.se Blogg — 30 april 2009 @ 15:09

  32. Hörde dig på radion idag. P4 tror jag det var. Oh jisses vilken trevlig röst du hade! Good Luck!

    Kommentar av Helena Palena — 30 april 2009 @ 15:18

  33. […] Enligt undersökningen kan Piratpartiet få 5,1% i Europaparlamentsvalet, vilket skulle skicka Christian Engström (förmodligen) till Bryssel och göra åtminstone 41946 svenskar […]

    Pingback av Hoppsan, DN! « Blog Archives « Erika Nilsson's Thoughtbook — 30 april 2009 @ 16:35

  34. Sen när fick 12-åringar rösta i EU-valet?

    Kommentar av Dingo — 30 april 2009 @ 16:37

  35. Piratpartiet är som AFA fast på nätet. De driver sina frågor med samma anti-demokratiska metoder som extremvänster med påhopp och hot. Piratpartiet hör hemma i unkna källarlokaler. Inte i Europaparlamentet!

    Kommentar av Morgan — 30 april 2009 @ 16:39

  36. @Morgan

    Har du något exempel?

    Kommentar av Perty — 30 april 2009 @ 17:01

  37. ”Morgan”:

    Du misstar dig fullständigt!

    Mina erfarenheter UNDANTAGSLÖST är att det är pålästa, kunniga och väldigt trevliga personer som är aktiva i Piratpartiet. Alla åldrar deltar i aktiviteterna, kvinnor, män, ungdomar. De som deltar är allt från teknologer, författare, IT-tekniker till jurister.

    Det som är gemensamt är att ALLA är oroliga för din framtid. De är oroliga att du inte ska kunna uttrycka det du uttrycker – ÄVEN OM DU HAR HELT FEL!

    Du uttrycker dig väldigt respektlöst – Men det ska du ha rätt att göra!

    Men DU HAR FEL!

    Kommentar av Hans J — 30 april 2009 @ 17:06

  38. Men min bäste Engström! Lite sans och balans om jag får be! Du blir ju bara ännu en välbetald och maktlös politiker i församlingen.

    Kommentar av Gubben — 30 april 2009 @ 17:58

  39. Nu börjar de bli skraja och hittar hit och skriver otrevliga kommentarer.
    Ta det som komplimanger. Vi kommer att växa ännu mer så det är bäst de vänjer sig.
    Vi skickar en hel flotta till Bryssel.

    Kommentar av Fritt Fall — 30 april 2009 @ 18:17

  40. […] Opassande, CE, Troberg, […]

    Pingback av Anonym — 30 april 2009 @ 20:32

  41. Nå, vi har en månad kvar och kan öka. Apropå detta 5,1% så är det långt mer än vad Junilistan fick i sin första mätning innan valet 2004. Det bådar gott. Sedan ser jag nog att vi får en egen stapel i mätningar för riksdagsval också, kanske redan vid nästa seriösa mätning (läs Sifo). 4%?

    Apropå att få en inströmning av väljare, så har jag räknat ut att det är ganska små skillnader våra 5,1% skulle ge 5,9% ty det är bara våra väljare som eventuellt strömmar till och inte 20% av 1200k röster, utan 20% av våra väljare som har just 20% i den ålderskategorin. 18-29 år.

    Med det vill jag säga att vi får svårt att nå 10%, enda sättet är väl att vårt opinionstöd ligger på just 10% nära valdagen.

    För att inte bli besvikna så räkna alltså med opinionsiffran när ni tittar på valvakan, blir det högre valresultat så blir vi glada.

    Av 7000k röstberättigade är fördelningen följande med ledning av Synovate:

    18-29 år 1200k 20% 240k
    30-44 år 1500k 6% 90k
    45-59 år 1500k 2% 30k

    360k/7000k ~ 5,1%

    Kommentar av HR — 30 april 2009 @ 23:36

  42. […] Vi kan fixa det här! Dagens Nyheter presenterar idag en opinionsundersökning inför EU-valet. Piratpartiet får 5,1% i mätningen. Det […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 1 maj 2009 @ 1:16

  43. Klart vi fixar detta. Mellan 65-90% kan ju tänka sig att rösta på oss i varenda undersökning.
    Tror vi får minst 40% i EU-valet.

    Kommentar av Anonym — 1 maj 2009 @ 9:52

  44. Är det ingen annan som konstaterat att medlemstillströmningen till piratpartiet i stort sett varit helt opåverkad av de senaste dagarnas publicitet? Rimligen är slutsatsen av detta inte att framträdanden i press är dåliga, utan att de som följer samhällsdebatten redan har har kopplat bort gammelmedia som huvudinformationskälla!

    En detalj dock, jag tror att man gentemot de som står utanför internetvärlden bör vara mycket tydligare med att piratpartiets inställning i fildelningsfrågan är en konsekvens av en prinicp baserad på inställningen till mänskliga rättigheter, inte tvärtom. Sedan skadar det inte att förklara att ”Pirat” kommer från en motsatsställing till Antipiratbyrån (och att synliggöra en verklig konflikt), står man utanför internetvärlden är antagligen namnvalet svårbegripligt.

    Kommentar av Hoce — 1 maj 2009 @ 11:56

  45. […] att se att en rörelse för frihet och integritet får så stort stöd. Verkar vara en rätt så härlig stämning bland […]

    Pingback av Kennie på svenska » Blog Archive » Pirater, Pengar och Planer — 1 maj 2009 @ 14:28

  46. Tycker att media fortfarande fokuserar aldeles för mycket på ”PP är ett enfrågeparti som bara vill ladda ner gratis på internet”… Så tror och tycker de flesta vanliga människor jag frågar.

    CE, du borde ha reagerat starkare mot Aktuellts presentation eftersom den inte var rättvis! De riktigt stora frågorna är ju rättigheter och övervakning. Där borde debatten och agressiviteten från PP mot övriga partier ligga. Det är där vi kan plocka fler väljare. Det är där både blåa och röda partier är precis lika – alla vill kränka oss och urholka det lilla vi har kvar av demokrati och mänskliga rättigheter…

    Kommentar av Anders — 1 maj 2009 @ 20:53

  47. 🙂 Nummer två. Som svar på frågan om andra stora frågor kunde du ju ha refererat till Junilistans undersökning på över 500 omröstningar där alla partier till 97% röstade lika! Så, varför ska en väljare välja höger eller vänster om det inte gör nån skillnad. Bättre då att lägga krut på demokratins bevarande = PP

    Kommentar av Anders — 1 maj 2009 @ 21:14

  48. Ja du Janne det är fullt möjligt att valdeltagandet bara blir 37% igen. Men när omkring 80% av det kommer att vara på piratpartiet så gör det ingenting. 🙂

    Kommentar av Tommy Eriksson — 2 maj 2009 @ 8:45

  49. Detta är en sak att ta till sig innan man väljer partigrupp i parlamentet. Den gröna gruppen kanske inte är så bra.

    Återstår de två stora + liberala gruppen.

    http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/05/telekompaketet-citizens-rights.html

    CITAT
    Istället får jag ett intryck av att CRA mest handlar om att småpartierna lägger ett förslag som de vet kommer att falla – för att sedan kunna framstå som mer radikala i fråga om nätets frihet än alla andra. Taktik inför EU-valet, helt enkelt.

    Och för svenskarna i (v), (mp) och (jl) måste det vara ett önskeläge. Nu kan de framstå som internets bästa vänner – för att vinna tillbaka de röster de har förlorat till piratpartiet.
    SLUT CITAT

    Kommentar av HR — 3 maj 2009 @ 9:07


RSS feed for comments on this post.

Blogg på WordPress.com.