Christian Engström, Pirat

7 januari 2009

Maratonprotest mot FRA

Filed under: bilder,skyddat privatliv — Christian Engström @ 17:49
Jonas Nordgren

Jonas Nordgren, aktivist mot FRA

Nu har jag varit och hälsat på Jonas Nordgren. Från och med i måndags och fyra veckor framåt tänker han sitta utanför riksdagshuset hela dagarna. Det är en protest mot FRA-lagen.

I Facebook-gruppen som hör till manifestationen skriver Jonas så här:

Jag är en medborgare med stark tro på demokrati, mänskliga rättigheter och icke-våld.

Staten har i och med FRA-lagen skaffat sig de tekniska förutsättningarna för att kunna kartlägga medborgarnas sociala nätverk och politiska åsikter.

Under fyra veckor kommer jag att sitta utanför riksdagshuset hela dagarna, från att ledamöterna kommer till jobbet tills de går hem. Syftet är dels att utrycka min besvikelse över att vårt land styr bort ifrån den demokratiska vägen, dels försöka förstå varför våra politiker låter det hända.

Eftersom jag söker en dialog så vill jag inte ha en folksamling med plakat som ropar slagord. Däremot vill jag gärna ha många besökare under aktionen, eftersom det signalerar att det är fler än jag som är missnöjda.

Traditionella demonstrationer är väl bra, men jag försöker göra någonting annorlunda för att inspirera och engagera människor.

/ Jonas Nordgren

Jag hoppas politikerna tar tillfället att lämna sina varma ombonade tjänsterum och går ut och pratar med Jonas. Då har de chansen att lära sig något. Det kan de behöva.

Sedan hoppas jag också att så många som möjligt av oss som är motståndare till FRA har möjlighet att ta vägarna förbi och säga hej till Jonas. Jag kan intyga att det är fullständigt snorkallt ute, så det är inte någon lätt väg att protestera som Jonas har valt. Respekt.

Och han ska i vart fall inte behöva känna att han står ensam i kampen för det demokratiska samhällets grundvalar. Även om han tyvärr inte har stöd av någon majoritet av våra valda riksdagsmän i dagsläget.

Det finns många olika sätt att kämpa för demokrati och mänskliga rättigheter, och vi kommer antagligen behöva använda dem alla för att lyckas med uppgiften att få Sverige och Europa att avbryta marschen mot kontrollsamhället och välja en bättre väg. Men vi måste lyckas. Det är vi skyldiga både oss själva och våra efterkommande.

Piratpartiet ställer upp i EU-valet om 5 månader och riksdagsvalet 2010.

…………

Andra som skriver om manifestationen utanför riksdagshuset: Michael Gajditza, Sidvind, Sidvind, Rolf Erikson, Scaber Nestor, Brockman, Henrik Alexandersson, Margareth Osju, Opassande

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , ,

Här är fler bilder av Jonas Nordgren utanför riksdagshuset. Alla bilderna är fria för publicering. Fotograf Christian Engström, men det behöver inte anges om du inte känner för det.

sdc10143sdc10144sdc10145sdc10146sdc10147sdc10148sdc10152sdc10153

Uppdatering:

Här är ett par bilder till som Hans J tog på fredagen. Även de bilderna är fria för publicering. Fotograf Hans J, men det behöver inte anges.

img_0382img_0384

23 kommentarer

  1. Hej.
    Jag norpade en bild och skrev ett inlägg om Jonas.
    Margareth

    Kommentar av Margareth Osju — 7 januari 2009 @ 20:51

  2. länkade hit, naturligtvis..ds

    Kommentar av Margareth Osju — 7 januari 2009 @ 20:51

  3. Bra bilder, men har du hans tillåtelse att publicera dem och även *låta andra publicera dem* (PUL osv)? Jag funderar på att skriva ett inlägg om denna protest, med någon av dina bilder, men vill vara säker på att det är juridiskt OK.

    Kommentar av calandrella — 7 januari 2009 @ 20:54

  4. @ Margareth Osju: Topp, det var precis det jag hoppades på. 🙂

    @ Calandrella:
    Ja, det enda tillstånd som behövs för att publicera en bild i icke-kommersiella sammanhang är fotografens tillstånd enligt upphovsrättslagen. Personerna som är med på bilden har ingenting att säga till om enligt lagen. (Fast i det här fallet har förstås Jonas ingenting emot det, men det är en annan sak.)

    Däremot gäller det andra regler för publicering när det gäller till exempel reklam. Då måste personerna som är med på bilden ge sitt tillstånd.

    Men för att publicera på en blogg eller i en nyhetsartikel i en tidning räcker det med mitt (fotografens) tillstånd.

    Kommentar av Christian Engström — 7 januari 2009 @ 21:41

  5. […] Engström har hälsat på Jonas Nordgren som protesterar mot FRA-lagen genom att sitta utanför riksdagshuset hela dagarna. Han startade i […]

    Pingback av » Det finns kalla och varma sätt att påverka — 7 januari 2009 @ 22:57

  6. Jag vill instämma i det som Christian skriver, och särskilt understryka att PUL sakligt sett inte har med saken att göra (Datainspektionen må hysa en annan uppfattning, men jag vill se eventuella invändningar från det hållet prövade i domstol innan jag fäster något avseende vid dem).

    Christian ägnar sig inte åt registrering eller automatiserad behandling av uppgifter om flera personer, så han kan i första hand hänvisa till tillämpningsbestämmelsen i 5 § PUL. Att PUL skulle tillämpas bara för att Christian använder digitalkamera och dator när han bearbetar bilderna för spridning (men inte om han använt en äldre kamera med framkallningsbar film) är i värsta fall en svensk feltolkning av EG-direktivet, som jag hoppas kan rättas till närhelst något pilotfall drivs till EG-domstolen.

    I andra hand, om 5 § skulle visa sig otillräcklig, kan Christian sannolikt peka på undantaget i 7 § för journalistisk verksamhet, även om jag själv tycker att det gränsar till missbruk av den paragrafen. 7 § skrevs inte med tanke på journalister som vill publicera artiklar på Internet; den skrevs med tanke på journalister som upprättar databaser för att göra research om stora mängder personer. Det är källmaterialet som 7 § handlar om, inte publiceringsmediet! Grunden för EG-direktivet lades vid en tid (början av 1990-talet; det antogs 1995 och den svenska lagen följde 1998) när flertalet politiker inte hade en aning om att Internet existerade, än mindre än att det skulle komma att slå ut både tryckta tidningar och TV-kanaler som publiceringsmedium. Man skall alltså läsa 7 § med baktanken att journalistisk verksamhet normalt resulterar i tryckta tidningsartiklar, och ändå gör paragrafen undantag för den automatiserade databehandling som journalister kan behöva utföra.

    Ja, jag vet att jag tjatar om PUL närhelst jag kommer åt, men jag anser att det behövs. Den lagen var anskrämlig redan när den beslutades 1998, och den är inte mindre anskrämlig nu, men den är inte hälften så dålig som Datainspektionens kreativa tolkningar av den. I avvaktan på att jag hittar något bra pilotfall som jag själv kan provocera fram en rättslig prövning av, så ägnar jag mig åt att bemöta alla de rykten som framför allt Datainspektionen har bidragit till att sprida. Vad skall vi med förvaltningsdomstolar till, om varenda förvaltningsmyndighet kan hitta på sina egna lagtolkningar och tillämpa dem utan att någon protesterar?

    Kommentar av Anders Andersson — 8 januari 2009 @ 1:21

  7. Christian Engström och Anders Andersson: Tack för förklaringarna.

    Kommentar av calandrella — 8 januari 2009 @ 16:57

  8. Härligt att se att denna protestform lever. Nog minns man Folke Pudas och hans låda.

    Kommentar av klotband — 8 januari 2009 @ 17:30

  9. […] mot FRA Publicerade januari 8, 2009 Uncategorized Jonas Nordengren skall demonstrera mot FRA-lagen i en månad utanför riksdagen. Gå med i Facebook-gruppen till stöd för honom eller gå förbi riksdagen och […]

    Pingback av Stöd enmansdemonstrationen mot FRA « GERMANIA — 8 januari 2009 @ 18:10

  10. Hur sover killen? Jag ser varken sovsäck eller annat som skulle kunna hålla honom till liv på bilderna…

    Kommentar av klibbnisse — 8 januari 2009 @ 21:24

  11. klibbnisse: Han är bara där när riksdagen har öppet (eller?). Lite OT, men ändå… Är du wikimedianen klibbnisse? Trevligt att se dig igen!

    Kommentar av calandrella — 8 januari 2009 @ 21:37

  12. […] Engström skriver om en kille som trotsar moder natur för att få riksdagens uppmärksamhet. Kan inget annat än att hålla med […]

    Pingback av Terobi » Blog Archive » Bra början på året! — 9 januari 2009 @ 19:12

  13. Beundransvärt och modigt!

    Kommentar av Dennis Nilsson — 11 januari 2009 @ 0:37

  14. […] som bloggar om Jonas: Christian Engström – Piratpartiets vice ordförande. Sidvind Opassande Michael Gajditza på bloggen “Svensk […]

    Pingback av Mikael Wikman » Blog Archive » Jonas Nordgren — 12 januari 2009 @ 10:00

  15. […] passar även på att hälsa på Jonas Nordgren och visa honom vårt […]

    Pingback av Piratpartiet Stockholm » Blog Archive » Kultur till Riksdagen! — 12 januari 2009 @ 22:30

  16. […] riksdagen, under de timmar riksdagsledamöterna arbetar där. Jag fick reda  på Jonas initiativ via Christian Engströms blogg, och beslöt mig för att hälsa på. Det blev dock inte av före […]

    Pingback av Besök Jonas Nordgren, en integritetens hjälte! « Calandrellas blogg — 16 januari 2009 @ 16:46

  17. Hoppas Jonas läser detta, det var jag som var den frågvise killen som pratade med dig i idag 😀

    Kommentar av Goran — 16 januari 2009 @ 23:34

  18. […] fredag kommer Jonas Nordgren ha stått utanför riksdagshuset varje dag i fyra veckor, i ett försök att få riksdagsmännen att stanna upp och tänka efter på […]

    Pingback av Några piratnotiser « Christian Engström (pp) — 28 januari 2009 @ 1:21

  19. […] Annika Beijbom, (Nätverket Svart Måndag), Riksdagskandidat (Folkpartiet Göteborg), Liberati Jonas Nordgren, (Piratpartiet) Mattias Bjärnemalm, (Piratpartiet) Mark Klamberg, (Folkpartiet Stockholm) Erik […]

    Pingback av Freedom not fear | Dexion — 12 september 2009 @ 10:08

  20. […] med andra bloggare och pirater. Hur mötte jag då Jonas Nordgren? Jo, Jonas Nordgren stod flera veckor, flera timmar varje vardag, utanför riksdagen i protest mot FRA-lagen. I januari och […]

    Pingback av 10 pirater att rösta på i primärvalet « Calandrellas blogg — 26 december 2009 @ 14:14

  21. […] missade jag, Jonas och Mattias den avslutande diskussionen, och jag har inte hunnit leta upp eventuell dokumentation […]

    Pingback av Är du mjuk eller hård? | Sanningen som jag ser den — 25 januari 2010 @ 23:05

  22. […] förtroende för att min valkretsledare gör ett utmärkt jobb. Jonas Nordgren, känd för  sin sittmanifestation mot FRA-lagen, är sen några månader “lönelös”  heltidspirat – helt otroligt att kunna […]

    Pingback av Kampanj (pp) » Blog Archive » Introduktion: Hanna Dönsberg — 14 augusti 2010 @ 0:36

  23. […] inte att hälsa på Jonas som står utanför riksdagen en månad i protest var dag mellan 8-17. […]

    Pingback av Blandad kompott « Anohitono — 17 december 2012 @ 20:54


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.