Christian Engström, Pirat

25 augusti 2010

Vänstern säljer integriteten för 49 öre

Filed under: datalagringen,informationspolitik — Christian Engström @ 14:33

Alice Åström (V) har integritet, men det blir Thomas Bodström (S) som får bestämma

”Vänsterpartiet har skrivit ett integritetsmanifest, så därför behövs inte Piratpartiet” skulle man kunna sammanfatta vänsterpartisten Mikael von Knorrings inlägg på bloggen Vänsterteknik.

Hur väl vore det inte om han hade rätt. Men politik handlar inte om att kunna säga de vackraste orden och ge de fagraste löftena. Då skulle Vänsterpartiet vara allt vi behövde (möjligen tillsammans med Centern, som också har/hade ett vackert öppenhetsmanifest).

Politik handlar om att kunna leverera förändringar. Därför behövs Piratpartiet i riksdagen.

Mikael von Knorring nämner speciellt Alice Åström, som blivit utsedd till vänsterns integritetspolitiska talesman. Henne har jag en stor respekt för, precis som jag också har för Mikael von Knorring. Åström har ett genuint engagemang i integritetsfrågor, bland annat mot FRA-lagen, och von Knorring har gjort ett lysande arbete för att få Vänstern att skriva in en modern upphovsrätt i sitt program.

Jag tvekar inte att på stående fot utnämna dem bägge till hederspirater, precis som jag tidigare gjort med Karl Sigfrid (M).

Men en röst på vänstern betyder inte att någon av dem får bestämma hur det blir. Det är en röst på Thomas Bodström (S) som justitieminister, i en socialdemokratiskt ledd regering. Samma Thomas Bodström som var drivkraften bakom datalagringsdirektivet, och som är den näst värsta justitieminister Sverige har haft genom tiderna när det gäller att montera ner den personliga integriteten.

Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer skära i hjärtat på både Åström och von Knorring, och säkert alla andra vänsterpartister också, när Thomas Bodström lägger fram den färdigskrivna propostionen om att införa trafikdatalagring i Sverige.

Men Vänsterpartiet kommer aldrig fälla en arbetarregering.

Det är deras allra heligaste princip, och den kan jag i och för sig respektera. Men den innebär att de inte heller har något att hota med, när Thomas Bodström väl är installerad som justitieminister.

De kommer förstås förhandla efter en valseger, och Vänstern kommer få igenom ett par tre frågor som de brinner för. Det är ungefär så mycket som ett parti mellan 5 och 10% har politiskt kapital till.

Vad kommer det blir för frågor som Vänstern faktiskt prioriterar? De har ju ett fullständigt partiprogram som täcker allt mellan himmel och jord, trots att inte ens de själva tror att de någonsin skulle kunna bilda regering själva. Hur ska man som väljare kunna veta vilka två eller tre frågor de kommer välja ut att kämpa för?

Vi får svaret direkt i von Knorrings bloggpost:

3.”Vänstern och Miljöpartiet kommer ändå bara bli överkörda av Socialdemokraterna”

Hur många tror att Socialdemokraterna ville föreslå 49 öre i bensinskattehöjning till det här valet? Den som på allvar läser de överenskommelser de rödgröna partierna gjort hittills, kan se en röd tråd: de gånger Vänsterpartiet och Miljöpartiet drivit en fråga tillsammans, har vi också fått tydliga resultat.

Just där har vi knuten.

Jag har förståelse för att en höjning av bensinskatten är en hjärtefråga för Miljöpartiet, som ogillar bilkörning, och för Vänsterpartiet, som gärna vill höja alla skatter. Det är helt legitima åsikter som de två partierna står för.

Problemet är att de prioriterar de frågorna högre än integriteten och rätten till ett privatliv på nätet. Därför hjälper de inte att de säger rätt saker, eller ens att de tycker rätt saker på riktigt. De är alltid beredda att sälja ut integritetsfrågan för något annat de brinner mer för, i det här fallet 49 öre högre bensinskatt.

Piratpartiet ställer upp i riksdagsvalet i september för att inget av de nuvarande riksdagspartierna från någondera blocket har kunnat stoppa marschen mot Bodströmsamhället. Därför är vi ett fokusparti, som tydlig deklarerar före valet vilka politikområden vi kommer att lägga vårt politiska krut på.

Vi kommer aldrig kompromissa bort integriteten. Det är vi det enda parti som kan säga.

…………

Andra som skriver: Anna Troberg (PP),

Tags: , , ,

61 kommentarer

  1. […] Cristian Engström: “Vänstern säljer integriteten för 49 öre” […]

    Pingback av Dags att vakna och lukta på kaffet | Anna Troberg — 25 augusti 2010 @ 14:38

  2. ”Vi kommer aldrig kompromissa bort integriteten. Det är vi det enda parti som kan säga.”

    …förutom gällande innehav av information osv.

    Jag vet att det inte är ditt fel, men PP har redan gjort sådana kompromisser.

    Kommentar av Arndt — 25 augusti 2010 @ 14:42

  3. Kvällen innan Micke von Knorrings motion (”Fri Fildelningsmotionen”) antogs av Vänsterpartiets kongress sommaren 2008 spelade Mikael Wiehe på kongressfesten. På scenen uppmanade han ombuden att rösta nej till Micke von Knorrings motion. Veckan innan skrev Vänsterpartiets partitrubadur, Pierre Ström, en artikel i en kvällstidning. Samma ärende – nej till nämnda motionen. Detta är förhistorien till detta kalkon till Integrationsmanifest. Vi ska ha fri fildelning säger Vänsterpartiet så att The Pirate Bay får miljoners miljoner på porrannonser.
    Musiker och filmare skall få pengar från den statliga budgeten vid varje lån på ett digitalt bibliotek. Vad har detta stycke med intgritet att göra. Kalkon kalkon kalkon.
    Vänsterpartiet – ni är ett gäng kalkoner.

    Kommentar av minata — 25 augusti 2010 @ 14:53

  4. Christian: Jag skulle aldrig säga att Piratpartiet ”inte behövs”. Som jag sagt många gånger förut tror jag inte att vi hade lyckats baxa upp debatten så här högt på dagordningen utan piratrörelsen och specifikt Piratpartiet.

    Min poäng är överhuvudtaget inte att de som brinner för integritetsfrågor gör taktiskt bäst i att rösta rödgrönt det här valet (även om jag tror det har jag verkligen all förståelse för skepsisen).

    Min poäng är den här: att Piratpartiet då och då känner sig tvungna att aktivt mörka att vi driver frågorna, och måla ut oss som lurendrejare som egentligen inte kommer vilja lägga kraft bakom det vi säger, då skadar det samarbetet i nätfrågorna.

    Kommentar av Micke vK — 25 augusti 2010 @ 15:07

  5. Låt mig också kommentera 49 öre-argumentet: Det finns inget i den uppgörelsen som spiller över på andra uppgörelser. Socialdemokraterna har redan fått andra saker för att köpa bensinskatten.

    Integritetsfrågorna kommer antagligen förhandlas tillsammans med rättsfrågor i stort den dag de kommer upp på bordet. Då kommer integriteten vara högprioriterad för oss, brottsbekämpningen för S. De kommer t.ex. kunna få fler poliser eller särskilda insatser mot organiserad brottslighet. Och ja, risken är uppenbar att DLD är ett område där vi kommer få kompromissa jobbiga saker, men allt talar också för att både Ipred och FRA är områden där S skulle tvingas backa.

    Nej, vi skulle inte komma lika långt i integritetsfrågorna som PP hade gjort med samma antal mandat. Förstås. Vi prioriterar ju annat också. Men att säga att vi har backat om integriteten för att få bensinskatt är faktiskt hittepå.

    Kommentar av Micke vK — 25 augusti 2010 @ 15:32

  6. Bara en liten detalj..

    Nedanstående mening går med stor sannolikhet hem hos alla borgerliga pirater, men jag tror det är viktigt att i så stor mån som möjligt försöka hålla ihop piratskutans styrbord och babord genom att undvika formuleringar som gör att det liksom gnistrar till av irritation hos endera sida. En svår balansakt, absolut, men jag tror det är en viktig sådan.

    ”Jag har förståelse för att en höjning av bensinskatten är en hjärtefråga för Miljöpartiet, som ogillar bilkörning, och för Vänsterpartiet, som gärna vill höja alla skatter.”

    Miljöpartiet ogillar inte bilkörning utan ser det trängande behovet av andra, mindre miljöskadliga lösningar. Vänsterpartiet vill inte gärna höja alla skatter som om det vore ett självändamål, man ser behovet av det då välfärden inte når upp till den standard som dom anser är tillräckligt bra.

    Jag är säker på att du vet detta, ibland är det inte värt att ta genvägar. Om det nu skulle vara en medveten formulering just för att provocera så tycker jag att det känns lite onödigt.

    Kommentar av Nandi — 25 augusti 2010 @ 15:50

  7. @Micke vK

    Det är det här vi har problem med. Nu är inte vänstern ensam om att lägga upp fagert tal – det hör så att säga till den etablerade gammelpolitiken att göra så.

    Men många i PP är i PP just för att vi är aningen trötta på att inte ett enda av riksdagspartierna klarar av att tala om klart och tydligt vilka delar av sitt partiprogram man ser som förhandlingsvara, och vilka delar man med kraft och utan kompromiss ämnar driva och vilka ämnen man behandlar som förhandlingsgods.

    Centern drev detta längst när de specifikt kastade hela sitt valmanifest i soptunnan, men det är min själ inte ett enda av de andra partierna som inte försökt smita undan i stort sett allt de fick mandat att driva.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 25 augusti 2010 @ 15:55

  8. @ Arndt

    ” …förutom gällande innehav av information osv.
    Jag vet att det inte är ditt fel, men PP har redan gjort sådana kompromisser.”

    Du har inte lust att förtydliga dig en aning? Ska man komma med kritik så kan det vara en god idé att lyfta fram vad det är man kritiserar. Sedan så antar jag att du redan är medveten om att partiet inte anser att det skulle finnas en total och ogenomtränglig integritet för allt och alla?

    Kommentar av kras — 25 augusti 2010 @ 16:05

  9. Jag vill inte hör Mikael von Knorring jiddra om detta. Om (V) menar allvar, så vill jag att Ohly ska säga det här. Om/när (V) bryter sitt löfte sen, så kommer det bara att ha varit ett löfte från MvK, precis som det bara varit ett löfte från Federley tidigare. Vi går inte på de enkla löftena längre!

    Kommentar av Mr Profit — 25 augusti 2010 @ 16:12

  10. @SDM

    Det vi sagt är att hela vår politik är förhandlingsbar, men det centrala för oss är att riktningen är den rätta. Skulle politiken börja gå åt fel håll eller stå still under en röd-grön regering, så skulle partiorganisationen sparka bakut.

    Vad av vårt partiprogram som vi tycker är nyckelfrågor 2010 beslutar vi i valplattformen.

    Hittills har s-v-mp-förhandlingarna aldrig handlat om att ställa helt olika områden mot varandra (typ bensinskatt vs integritet). Det närmaste vi kommit det är i budgetförhandlingarna, där förstås allt som kostar/sparar pengar
    står mot varandra. Som jag skrev ovan kommer integritetsfrågorna antagligen förhandlas tillsammans med rättsfrågor i stort, och det är inte så att vi sitter på en massa andra rättsfrågor som är lika prioriterade som integriteten.

    Ingången att ”alla partier har alltid prioriterat bort integriteten” stämmer inte. I förhandlingarna -2006 drev Vänsterpartiet hela tiden integritetsfrågor, mycket konsekvent. Det övergripande problemet då var att vi inte kunde få till en riktig debatt om det – det hände inte förrän PP lyckades bryta den muren. Jag är väldigt tacksam över att det skedde.

    Kommentar av Micke vK — 25 augusti 2010 @ 16:15

  11. Mr Profit: Har jag lovat nånting som inte Vänsterpartiet redan lovat får du gärna upplysa mig om vad det är, så jag kan hålla pli på mig själv 🙂

    Kommentar av Micke vK — 25 augusti 2010 @ 16:30

  12. PP vill vara partiet som köper och säljer sin röst till högstbjudande varför inte byta namn och kalla er ProstitutionsPartiet? Så slår ni två flugor i en smäll liksom….

    Kommentar av Shadda Pa — 25 augusti 2010 @ 16:50

  13. Jag tycker ändå att det är smart av vänstern att försöka locka väljare från piraterna. Jag tror att de har goda skäl att lyckas:
    – Många piratåsikter ligger helt klart på vänsterkanten
    – Det är nog inte många som tror att PP kommer in i riksdagen längre efter alla utspel om barnporr m.m., en röst på V är i alla fall inte helt bortkastad.

    Kommentar av nejtillpirater — 25 augusti 2010 @ 17:40

  14. @Micke vK
    Toppen! Lovar (V) att fälla en rödgrön regering som vill implementera datalagringsdirektivet? Lovar (V) att fälla en rödgrön regering som vill riva upp FRA-lagen, men ersätta den med en ny lag som fortfarande innebär att svenska medborgares trafik analyseras?

    Kommentar av Mr Profit — 25 augusti 2010 @ 17:49

  15. Bra skrivet!

    Kommentar av Daniel Flöijer — 25 augusti 2010 @ 20:47

  16. @Micke vK

    Micke säger ibland rätt kloka saker, Tyvärr tillhör han ett parti som minst sagt har ett problematiskt arv när det gäller integritet och övervakning.
    Men menar ni allvar så kan ni ju alltid följa Piratpartiets praktiska exempel.
    1. Sätt upp en TOR nod som möjliggör anonym kommunikation. Piratpartiet gör detta för att underlätta för iranska demokratirörelsen.
    2. Hjälp till och leverera bandbredd till TPB. Piratpartiet har lovat att driva TPB innefrån riksdagen om man kommer in. Vänsterpartiet skulle kunna göra detta i dag.
    3. Hjälp till att driva Wikileaks. Jag vet inte exakt hur men en spegel på siten kanske. För att stänga ner då skulle polisen behöva raida 2(två) svenska politiska partiers högkvarter.
    4. Gå över till fri programvara på partkansli och i föreningar

    Kommentar av Jerker Montelius — 25 augusti 2010 @ 21:00

  17. @Mr Profit

    Jag hoppas Vänsterpartiet aldrig släpper fram en högerregering annat än under de hårdaste av omständigheter. Som läget ser ut i Sverige idag kommer, som tur är för min sinnesfrid, saken aldrig ställas på sin spets. Högerpartierna har bestämt sig för en hardline övervakningspolitik, och kommer aldrig erbjuda ett bättre alternativ än vi kan nå i det rödgröna samarbetet.

    @Jerker Montelius

    Vilka tror du det har varit som kritiserat övervakningssamhället innan PP kom in på scenen? Folkpartiet? 🙂 Det finns mycket att säga om Vänsterpartiets historia, men det var helt andra svenska partier som byggde upp och hejade på den olagliga övervakningen i Sverige under 1900-talet.

    Tyvärr har vi för få tekniker i rörelsen för att kunna dra i den sortens projekt, även om det kliar i fingrarna på mig. Och hade jag ett par kodare med fritid över skulle jag till att börja med sätta dem på att bygga upp en bättre hemsida…

    Kommentar av Micke vK — 25 augusti 2010 @ 22:52

  18. […] Vänstern säljer integriteten för 49 öre […]

    Pingback av Sanningen om samhället – 2010-08-26 FM — 26 augusti 2010 @ 4:22

  19. Micke vK: De rödgröna med Bodström 2002-2006 var då inte mkt bättre än alliansen är nu.

    Kommentar av gastlind — 26 augusti 2010 @ 6:37

  20. @Micke vK
    Alltså, med all respekt. Jag förstår att du vill ha röster, men du borde också se att ditt svar till mig framstår som allt annat än glasklart. Det ligger i klass med Ingela Thaléns ”Det är ett löfte att det är en målsättning som vi lovar att ha som mål att arbeta för”. PP i vågmästarroll kan pressa fram betydligt bättre deal än från motsvarande block för sig. Hur är det med datalagringsdirektivet, till exempel. Enligt http://nejtilldatalagring.blogspot.com/ så har bara en (1!) vänsterpartist anslutet sig till det kandidatlöftet som finns där.

    Kommentar av Mr Profit — 26 augusti 2010 @ 6:55

  21. Om Miljöpartiets statsråd och Vänsterpariets statsråd säger nej till prop. i DLD i en rödgrön regering kan lagförslaget antagas i riksdagen via ett utskottsinitiativ. Det var så Alliansregeringen löste frågan om könsneutrala äktenskap.

    Kommentar av minata — 26 augusti 2010 @ 7:25

  22. @Mr Profit

    Om jag ville ha röster skulle jag inte hänga här 🙂 Det jag vill ha är ett väl fungerande samarbete mellan alla som driver nätfrågorna.

    Jag försökte vara tydlig, men jag prövar igen: Vänsterpartiet är inte ett parti för den som vill ha vågmästarstrategin eller något liknande. Naturligtvis skulle det ge större förhandlingsstyrka i nätfrågorna, men till en risk för en fortsatt högerregering med allt vad det innebär av islamofobi, stöd till USA:s krig och tortyr, antifeminism och djupare klyftor i klassamhället. Jag skulle aldrig rösta på vågmästarstrategin.

    Jag har skrivit om DLD-strategin förut:

    Förhandlingslogiken kring DLD


    Ingen har vad jag vet bemött de argumenten.

    Kommentar av Micke vK — 26 augusti 2010 @ 9:30

  23. Det är väl ingen tvekan om att om V kommer jobba för höjd skatt och ökade bidrag framför piratfrågor minst 9 gånger av 10. V är i förstahand ett fördelningspolitiskt parti, liksom M. De står liksom på var sin sida och drar hårdast i ekonomi-repet.

    Varken M eller V har värst mycket ork kvar att jobba på PPs frågor. Kan vara så att Vs åsikter är ärliga, men man kan inte bara bedöma partier efter åsikter, utan man måste bedöma dem efter praktiska prioriteringar. Fina ord och ställningstaganden är ju najs, men det som i slutändan verkligen spelar nån roll är inte ord utan handling!

    Kommentar av gastlind — 26 augusti 2010 @ 13:10

  24. @gastlind

    Som jag varit inne på ovan kommer förhandlingarna i det rödgröna samarbetet knappast handla om att byta skatt mot integritet, utan hittills har ett område i taget ställts på bordet. PP skulle förstås kunna köpa större förhandlingsstyrka i integritetsfrågorna än så genom att ändra på den ordningen.

    Andel av arbetstiden som läggs på integritet är däremot ett hållbart argument. Tid är en begränsande faktor. Men det är fortfarande fel att tro att Vänsterpartiet lägger noll resurser på integritet: valmaterialet är ett tydligt exempel. I regeringssamarbetet -2006 hade vi fem-tio anställda på regeringssidan, varav en jobbade särskilt med just integritetsfrågorna.

    Återigen, min poäng är inte ”därför ska du inte rösta på PP”. Min poäng är att det ställer till problem för samarbetet att PP känner sig tvungna påstå att de är de enda som överhuvudtaget lyfter frågorna. Det är inte sant.

    Kommentar av Micke vK — 26 augusti 2010 @ 13:24

  25. ”Vi kommer aldrig kompromissa bort integriteten. Det är vi det enda parti som kan säga.”

    Är det inte exakt det ni har gjort med ert samarbete med Wikileaks?
    Kompromissat bort integriteten alltså.

    Wikileaks arbete att ”bidra till att maktmissbruk exponeras och till att makthavare ställs till svars för sina handlingar” är uppenbarligen viktigare än den personliga integriteten för alla de oskyldiga som får sin personliga integritet kränkt.
    Det kanske är en klok avvägning, men det innebär ju att ni just ”kompromissar bort integriteten” till förmån för andra värden.

    Kommentar av Thomas — 26 augusti 2010 @ 17:49

  26. @Micke vK
    Tack för länken, men jag ser inte att den ger så mycket klarhet. Du skriver, om jag förstår dig rätt, att vågmästarstrategin spelar mindre roll för datalagringsdirektivet för att både (S) och (M) är överens i frågan? Enskilda ledamoters möjlighet att rösta emot, som på FRA-lagen, är obefintliga. Det är ju DÄRFÖR jag frågar om (V) är villiga att tydligt signalera för, och om nödvändigt, fälla den rödgröna regeringen om de skulle implementera det. Att du tycker Alliansen står för ökade klyftor och annat är ju inte oväntat, men du är ju här för att övertyga oss om att vi ska rösta på (V) istället för (PP). Men anledningen till att vi röstar på (PP) är ju för att integriteten är prio 1, inte ekonomiska klyftor, jämställdhet, NATO-motstånd, m.m., utan friheten från övervakning (och uppluckrad ekonomisk upphovsrätt, i den mån den inte nullifieras av övervakningsfriheten). Nog tusan hade (V) fällt ett rödgrönt samarbete om S och M kom överens NATO-medlemsskap, avkriminaliserade sexköp och platt skatt på 20 %. Varför inte samma hårda linje för integriteten?

    Kommentar av Mr Profit — 26 augusti 2010 @ 20:12

  27. […] så att de rödgröna inte har kommit fram med någon gemensam överenskommelse. Vad som kommer förhandlas bort återstår alltså att se. Jag hoppas naturligtvis att Micke har rätt om den situationen […]

    Pingback av Vänsterpartiets informationspolitik // Skivad lime — 26 augusti 2010 @ 23:09

  28. @Mr Profit
    Nej, som sagt, jag är inte alls här för att övertyga PP:are att rösta på V. Vill du ha vågmästarstrategin ska du inte rösta på V, utan på PP. Jag tror inte att ”fälla regeringen” är något särskilt skarpt verktyg i de situationer du nämner.

    Det jag skriver om på bloggen är a) hur V och PP ska kunna samarbeta, b) varför DLD-uppropet inte är en fungerande strategi.

    Kommentar av Micke vK — 26 augusti 2010 @ 23:31

  29. Detta är bara bevis på att PP syns. Men seriously – är det någon… Nej, jag kan inte uttrycka det. Gammelpolitiken ska bort. Så falsk. Usch. PP FTW!

    Kommentar av Rick — 27 augusti 2010 @ 19:19

  30. @Thomas: SMH. Vad hade du för lunch?

    Kommentar av Rick — 27 augusti 2010 @ 19:21

  31. Stor skillnad mellan Alice Åström och Christian redan i bild. Åström har det där utstuderade gammelpolitiken leende som skriker ‘falskt’ på långt håll; Christian tittar rakt in i kameran som om han verkligen står för det han skriver. Saatchi & Saatchi påverkar inte allt och alla.

    Kommentar av Rick — 27 augusti 2010 @ 19:31

  32. By the way – om en fullt ut möjlig motorväg till RISKdagen för Piratpartiet – har jag tänkt och skrivit om HÄR. / Josef

    Kommentar av Josef Boberg — 27 augusti 2010 @ 21:49

  33. @ Thomas

    Piratpartiet har aldrig förespråkat en total och okompromissbar integritet till allt och alla.

    Kommentar av kras — 27 augusti 2010 @ 22:28

  34. Nja… Om man ska se till partier med en verklig chans att komma in aer ju inte V ett daaligt alternativ foer Piratpartister alls.

    Hade Piratpartiets styrelse valt valsamverkan eller aatminstone laatit medlemmarna avgoera den saken kanske vi hade sett ett stoerre stoed foer PP.

    PPs styrelse undanhoell ju den motionen foer medlemmarna av naagon anledning som inte redovisats.

    http://aktivdemokrati.wordpress.com/2010/08/27/helt-ok-valsamverkan-kvart-i-tolv/comment-page-1/#comment-2071

    Kommentar av mrperfect72 — 28 augusti 2010 @ 4:46

  35. @ 33 Kras
    ”Vi kommer aldrig att kompromissa bort integriteten.”

    Hur mycket mer okompromissbart kan det bli???
    Engström hade ju kunnat skriva ”Vi kommer att undvika att kompromissa bort integriteten” eller nån liknande formulering. Men att använda ordet ”aldrig” gör det ju till ett mycket starkt uttalande, utan möjlighet till några kompromisser.
    Eller var det bara tom retorik från honom??

    Kommentar av Thomas — 28 augusti 2010 @ 7:46

  36. @ Thomas

    Om man har utgångspunkten att det inte finns någon total och okompromissbar integritet till allt och alla, så måste man även utgå från att innebörden av ordet ”integriteten” i ditt citat omfattar Piratpartiets politik kring detta ämne. Vad Engström då skriver är att denna politik inte kommer att kompromissas bort. Att märka ord på det sätt som du gör kommer aldrig att fylla någon funktion så länge som man utgår från premissen att det inte finns någon total och okompromissbar integritet. Så frågan blir då, anser du att det finns en sådan integritet?

    Kommentar av kras — 28 augusti 2010 @ 13:32

  37. @Thomas

    Vår grundlag beskriver i mycket tydliga ordalag under vilka omständigheter staten får lov att bryta integriteten för enskild person. Den saken ställer vi i PP oss bakom. Monterar ICA upp en kamera i sin egen butik så är det OK. Avlyssnar staten samtliga medborgare så är det total katastrof. Fattar åklagare beslut om husundersökning är det helt OK, fattar IFPI samma beslut är det långt ifrån OK. Och så vidare.

    Vår politik är baserad på Rim och reson. Inte på aristoteliska absolut, vilket jag tycker det verkar som om du försöker få det till.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 28 augusti 2010 @ 15:47

  38. @ 36 o 37
    Om jag förstår er rätt kan det alltså ibland finnas goda skäl att kompromissa med rätten till personlig integritet?

    Kommentar av Thomas — 28 augusti 2010 @ 19:38

  39. @Thomas

    Nej, naturligtvis inte. Staten skall som regel ge blanka tusan i vad medborgarna har för sig.
    Undantag skall enbart ske i extremsituationer som exempelvis krigstider och i de fall där kraftig misstanke om grov brottslighet föreligger.

    Det kompromissas alltså inte en tum. Jag tror att det du får ta dig en funderare över hur du definierar begreppet ”personlig integritet”. Det betyder nämligen inte det du verkar antyda – att en person skall och får vara anonym och skyddad även i de fall där han exempelvis skulle stå på sannolika grunder misstänkt för mord eller våldtäkt exempelvis. Men ett beslut att bryta någons integritet i fredstid skall inte vara lättvindigt eller slentrianmässigt vilket det är idag.

    Och det är i sak även vad PP har som grundsyn. Även om vissa försöker skriva om vår argumentation åt oss för att kunna sparka omkull deras egenuppställda vantolkningar av vårt partiprogram.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 29 augusti 2010 @ 18:42

  40. Det är väldigt intressant med både vänsterpartiet och miljöpartiet.. FRA och IPRED är de tvärt emot, men nämn datalagringsdirektivet börjas de svamla en massa om att ”integritet är viktig” men aldring någonsin nämns ett klart nej till teledatalagring på samma sätt som FRA och IPRED

    Kommentar av Niklas — 30 augusti 2010 @ 14:26

  41. Niklas: Så här skrev jag lite tidigare i det här kommentarsfältet, i ett svar på en liknande fråga:

    ”Vänsterpartiet är inte ett parti för den som vill ha vågmästarstrategin eller något liknande. Naturligtvis skulle det ge större förhandlingsstyrka i nätfrågorna, men till en risk för en fortsatt högerregering med allt vad det innebär av islamofobi, stöd till USA:s krig och tortyr, antifeminism och djupare klyftor i klassamhället. Jag skulle aldrig rösta på vågmästarstrategin.

    Jag har skrivit om DLD-strategin förut:

    Förhandlingslogiken kring DLD


    Ingen har vad jag vet bemött de argumenten.”

    FRA har vi redan en rödgrön uppgörelse om, men Ipred-frågan tycker jag man kan applicera samma resonemang om. Vi tror vi når bättre resultat geom att kompromissa än genom att blankt säga att vi röstar nej.

    Kommentar av Micke vK — 30 augusti 2010 @ 18:25

  42. @ 39 Scary Devil Monastery

    Vi har ju haft en diskussion om Wikileaks insats i Afghanistan, så det är ju inte nån poäng att bara kopiera den 🙂
    Wikileaks har ju gjort mycket annat också. De publicerade ju till exempel ett stort antal e-mails från IPCC, FN’s klimatpanel.
    Ur ett journalistiskt perspektiv är det en hjälteinsats!

    Men att publicera tusentals e-mail är ju förstås en kränkning både av brevhemligheten och den personliga integriteten för dem som blir utsatta. I det här fallet har det har inte ens varit i närheten av de ”extremsituationer som exempelvis krigstider och i de fall där kraftig misstanke om grov brottslighet föreligger” som du skriver. Utan det är helt enkelt ett antal individer som gjort ett dåligt jobb. Eller kanske inte ens ett dåligt jobb, utan bara missriktad ambition. Det finns ju absolut inte några brottsmisstankar mot nån.
    Ska alla vi som ibland gör ett dåligt jobb hängas ut på nätet?

    För mig finns det ju en uppenbar intressekonflikt, mellan PP’s okomprimissbara krav på personlig integritet och stödet till Wikileaks.
    Det går inte ihop! Och tyvärr har man valt bort att ”aldrig kompromissa bort integriteten”.

    Kommentar av Thomas — 30 augusti 2010 @ 18:46

  43. Micke vK
    Du skriver ”Hittills har s-v-mp-förhandlingarna aldrig handlat om att ställa helt olika områden mot varandra (typ bensinskatt vs integritet).”

    Det är detta som är problemet med vänsterpartiets och miljöpartiets löften om att ”riva upp FRA-lagen” och avskaffa FRAs kabelspaning. Ni har ingen hävstång för att få socialdemokraterna att gå med på er linje.

    Kommentar av Sven — 30 augusti 2010 @ 19:44

  44. Sven: Det är helt sant att PP skulle ha en helt annan hävstång i integritetsfrågorna. Vänsterpartiet och Miljöpartiet är till för väljare som har andra hjärtefrågor också.

    Däremot är det inte ett (omedelbart) problem vad gäller just FRA-lagen: där lyckades vi ju alla tillsammans få Socialdemokraterna att acceptera Riv upp, gör om, gör rätt. Den rödgröna överenskommelsen finns redan.

    Kommentar av Micke vK — 31 augusti 2010 @ 0:34

  45. Rödgrön pressträff: Vi presenterar den rödgröna regeringsplattformen
    Tisdagen den 31 augusti håller Mona Sahlin, Lars Ohly, Maria Wetterstrand och Peter Eriksson pressträff för att presentera den rödgröna regeringsplattformen.
    Tid: kl 13.00
    Plats: Fotografiska museet, Stadsgårdshamnen 22
    I dag får vi svaret på vad Vänsterpartiet har lyckats få igenom som slutresultat från de rödgröna arbetsgrupperna. Aftonbladets spekulation är Folkhälsoministeriet för Alice Åström(V) och Socialdepartementet för Lars Ohly(V). Långt från departementen där upphovsrätt och datalagring förbereds. En smart drag från socialdemokraterna om detta blir verklighet. Mona Sahlin har bollen som regeringsbildare om svenska folket ger de rödgröna majoriteten.

    Kommentar av minata — 31 augusti 2010 @ 3:19

  46. Ja inte var det några piratfrågor som presenterades när de rödgröna kallade på presskonferens.
    Lars Ohly(V) presenterade sina hjärtefrågor och socialdepartementet, utbildningsderpartementet låg väl närmast.

    Kommentar av minata — 31 augusti 2010 @ 13:49

  47. Micke vK,
    Socialdemokraterna har ju frångått överenskommelsen. I DN 14 april 2010 anger socialdemokraterna ”att det inte går att bara riva upp nuvarande lagstiftning utan att samtidigt ersätta den med en annan.”

    Riv upp enligt socialdemokraterna blir därmed att ersätta borgerlig kabelspaning med rödgrön kabelspaning, vad är skillnaden? När ska ni reagera?

    Kommentar av Sven — 31 augusti 2010 @ 19:58

  48. Nu hittade jag ny information.

    I ert valmanifest från idag (31 augusti) talas det om att göra om FRA-lagen, inte att avskaffa den. Vänsterpartiet och miljöpartiet har därmed gett upp. Era aktier i integritetsfrågan har sjunkit till samma nivå som de borgerliga partierna, utan att någon protesterat.

    Kommentar av Sven — 31 augusti 2010 @ 20:01

  49. Sven: Inget av det där är ju några nyheter? I samband med omröstningen i riksdagen byggde vi alla som var emot FRA-lagen tillsammans upp ett tryck som fick S att köpa ”riv upp, gör om, gör rätt”-linje. PP var också med och formulerade den linjen för att läget var akut, och en ”ta allt från början”-lösning kanske låg inom räckhåll (medan en ”nej nu”-linje inte gjorde det). Det var också vad vi fick S att köpa, vare sig mer eller mindre.

    Poängen med den linjen är att vi FRA-motståndare har starka argument och opinionsvindar på vår sida. En utredning på riktigt ger oss en ny chans.

    Att S mumlade i april gav verkligen anledning till oro, men det finns ingenting i överenskommelserna där vi gett dem rätt i det. Regeringsplattformen formulerar det som att ”för att göra rätt ska en parlamentarisk utredning tillsättas.” Det gör det väldigt svårt för S att låtsas som att överenskommelsen var ”riv upp, stifta en tillfällig lag, utred, stifta en ny lag”.

    Kommentar av Micke vK — 31 augusti 2010 @ 20:30

  50. Du låter som centerpartisterna som försökte försvara Federley precis efter hans omsvängning.

    Kommentar av Sven — 31 augusti 2010 @ 20:54

  51. Sven: Så starka argument går ju knappast att svara på 😉

    Kommentar av Micke vK — 31 augusti 2010 @ 22:18

  52. […] Lundkvist, Frilansande Memetiker (Rysligt bra – LÄS!), Opassande, Joshen, Anna Troberg, Christian Engström, Rickard Olsson, Val 2010, […]

    Pingback av En röst på Piratpartiet är en välinvesterad röst! « TantraBlog — 1 september 2010 @ 7:16

  53. […] Christian Engström berör ingenting om att kasta bort sin röst, men konstaterar att Vänsterpartiet kan tänka sig att sälja ut Sveriges medborgares integritet. För 49 öre. […]

    Pingback av Att kasta bort sin röst « Caspian Rehbinder — 3 september 2010 @ 15:56

  54. […] @Christian Engström Kanske kan Vänsterpartiet tänka sig att medverka till Sveriges medborgares integritet i detta valsamarbete? För 20 kr? […]

    Pingback av Glada nyheter – Tillit och Aktiv Demokrati valsamverkar « Aktiv Demokrati's blogg — 3 september 2010 @ 18:31

  55. […] så, förstås, men det är effekten. Det är då man måste ställa sig frågan; är verkligen en höjning av bensinskatten med 49 öre en fråga som är av samma dignitet som att avskaffa valhemligheten? För de andra partierna […]

    Pingback av Två veckor till valet | Rick Falkvinge (PP) — 5 september 2010 @ 23:43

  56. […] snart även röstas igenom eftersom ingen av de nuvarande riksdagspartierna har något emot det, eller något att säga emot det, kommer även vårt mobilanvändande bli […]

    Pingback av Kort kommentar relaterad till dagens föreläsning « Saltlakrits — 6 september 2010 @ 17:32

  57. […] viktigare än något annat. Det är faktiskt inget man kan kompromissa om ifall man till exempel får igenom en bensinskattehöjning på 49 öre i stället. Det är inte en fråga man, eller åtminstone vi, kan kompromissa med över huvud taget. Ändå […]

    Pingback av När blev vi dom som vi inte var? | Rick Falkvinge (PP) — 12 september 2010 @ 18:58

  58. […] viktigare än något annat. Det är faktiskt inget man kan kompromissa om ifall man till exempel får igenom en bensinskattehöjning på 49 öre i stället. Det är inte en fråga man, eller åtminstone vi, kan kompromissa med över huvud taget. Ändå […]

    Pingback av Rick Falkvinge: När blev vi dom som vi inte var? « Henry Rouhivuori (PP) — 12 september 2010 @ 22:31

  59. […] viktigare än något annat. Det är faktiskt inget man kan kompromissa om ifall man till exempel får igenom en bensinskattehöjning på 49 öre i stället. Det är inte en fråga man, eller åtminstone vi, kan kompromissa med över huvud taget. Ändå […]

    Pingback av När blev vi dom som vi inte var?* | Tea and thoughts — 13 september 2010 @ 0:14

  60. […] viktigare än något annat. Det är faktiskt inget man kan kompromissa om ifall man till exempel får igenom en bensinskattehöjning på 49 öre i stället. Det är inte en fråga man, eller åtminstone vi, kan kompromissa med över huvud taget. Ändå […]

    Pingback av När blev vi dom som vi inte var? « Scratches And Dust — 13 september 2010 @ 8:57

  61. […] @ Christian Engström Kanske kan Vänsterpartiet tänka sig att medverka till Sveriges medborgares integritet i detta valsamarbete? För 20 kr? […]

    Pingback av Glada nyheter – Tillit och Aktiv Demokrati valsamverkar | Direkta Reflektioner — 29 oktober 2010 @ 2:20


RSS feed for comments on this post.

Blogg på WordPress.com.