Christian Engström, Pirat

10 januari 2010

Lagar ska följas med urskiljning

Filed under: allmän politik — Christian Engström @ 19:50

Makt som hobby, Tönis Tönisson 1978

Det har uppstått en diskussion om huruvida man har moralisk skyldighet att följa alla demokratiskt beslutade lagar, även de som man tycker är olämpliga eller rent av farliga.

Debatten började med att The Pirate Bay’s tidigare talesperson Peter Sunde (Brokep) presenterade en teknisk idé om ett system för att göra det lätt för vanliga medborgare att undgå FRA:s avlyssning.

Det fick Andreas Ekström att skriva att han tyckte att det var odemokratiskt att inte följa alla lagar, eller att försöka kringgå dem.

Den ståndpunkten fick i sin tur många andra att reagera, bland annat Rick Falkvinge, Olof Bjarnason, Isak Gerson, Intensifier, Rosa utsikter, Rosa utsikter (igen), Opassande, Skivad lime, Scaber Nestor, Lake, Calandrella och Sagor från livbåten. Allt som allt en mycket livlig och intressant debatt.

Själv vill jag bidra med ett avsnitt ur boken Makt som hobby av Tönis Tönisson, som jag tycker summerar svaret perfekt:

Moralen är ditt ansvar, inte moralisternas

Moral i praktiken kan inte vara annat än egna värderingar under eget ansvar. Och egna värderingar bygger vi på privata känsloupplevelser. I sista hand är därför all praktisk moral i någon mening privat och subjektiv – det egna samvetets friska röst i motsats till ängslig skuldmedvetenhet inför andras värderingar. Den är absolut ingenting att skämmas för, vad andra människor än kan få för sig att säga.

Det är klart att vårt privata moralsystem inte kan ge garantier mot klavertramp. Det är oroande. Men det officiella systemet ger lika dåliga garantier. Det går inte så bra för den som alltid obrottsligt följer budet ”du skall inte stjäla”, och råkar bli instängd i ett livsmedelslager över julisemestern. Den som av princip aldrig stjäl, ljuger, begår hor eller går mot röd gubbe, är ett allmänfarligt nöt. Oberoende av vad folk i ”ansvarsställning” säger, är vi i sista hand alltid själva ansvariga för vad som sker – både för våra handlingar och vår brist på handlingar.

Omvärlden accepterar aldrig ursäkten ”Jag följde bara lagar och förordningar”, när fosterskadorna, atomkraftkatastrofen eller storkriget är ett faktum. Den gör det lika lite i de små frågorna – den missade exportordern för att jag inte mutade ämbetsmännen, det dåliga betyget för att jag var den ende som inte fuskade på skrivningen.

Om jag anser att föreskrifterna i ett visst läge är fel, är det min plikt att åsidosätta dem – det lärde sig varenda krigsförbrytare innan han hängdes. Innan de sköts, lärde sig å andra sidan åtskilliga motståndsmän motsatsen.

Av det kan vi för vår del lära att det visserligen ofta är oklokt att följa av andra uppställda lagar, förordningar och moralregler, men att det ofta är lika oklokt att göra det till ett herrans spektakel att inte följa dem. Om jag står och väntar på grön gubbe klockan tre på natten på en otrafikerad gata är jag ett fån. Men jag bör verkligen spärras in om jag inte väntar tills polisbilen har åkt förbi.

De flesta saker som du tycker är rimliga, men som förbjuds av i ditt tycke larviga regler, kan du utan vidare göra med lite diskretion och sinne för praktiska finesser. I ett lite mera allmänmänskligt perspektiv – mot bakgrund av historiska massmord och andra risker med att vara följsam med makthavartänkandet – är det till och med din plikt. Det en smula kaotiska samhället, där ingen tar reglerna riktigt på allvar, är långt hälsosammare för dess invånare och grannar än den preussiskt effektiva staten.

Det vanliga motargumentet brukar vara: ”Men hur kommer det gå om alla gör så?” Svaret är enkelt: Det kommer alla aldrig att göra, i vart fall inte samtidigt.

De flesta kommer alltid att följa gängse regler, delvis av lättja, delvis därför att det beteendet som för tillfället är lämpligast råkar sammanfall med reglerna. Vad man än må tycka om reglerna är de oftast – statistiskt sett – en god sammanfattning av hur det i de flesta fall är förnuftigt att bete sig. Men det faktum att det i de flesta fall bara ställer till med en massa trubbel att gå i säng med grannens äkta hälft, betyder inte att just ni inte kan få ert sexualliv förnyat av några samlag i skogen och i garaget.

Det som är bra och det som är dåligt är något som du måste avgöra alldeles på egen hand. Det måste du alltid göra – även om du vanligen följer regler av ohejdad vana. För du ställs till svars i livet för dina handlingar. Det är ingen som i efterhand är intresserad om de kom till av lust att följa regler, eller av lust i sig.

Livet är lyckligtvis alltför komplicerat och variationsrikt för att det ska gå att sammanfatta i tio tumregler eller ens i hyllmetrar av lagböcker. Att sen de flestas privata moraliska värderingar sammanfaller med de flesta andras i enklare fall, är bara naturligt. Vi får alla livserfarenheter i växelverkan med varandra.

En sammanfattning av den tjusiga tiraden ovan skulle kunna göras i följande grundsats: Det enda i längden hållbara moralsystemet för dig är ditt eget privata system.

Du har följaktligen all rätt i världen att själv vara domare över ditt beteende, dina tankar och dina känslor utan att känna skuld inför någon annan. Det är du och ingen annan som har det fulla ansvaret för följderna.

Vi hade ungefär samma diskussion om lagar och moral i Piratpartiets forum 2006, och jag postade det här avsnittet ur Makt som hobby även då.

Själva boken är inte lätt att få tag på, eftersom den gavs ut 1978 och tycks vara ett föräldralöst verk nu. Det är synd,
Själva boken går numera att köpa igen som print-on-demand (googla). Det är bra, för den är väldigt läsvärd i sin helhet. Och just det här avsnittet tycker jag slår huvudet på den så kallade spiken till 100%.

Laglydighet är nog bra i de allra flesta fall, men som allting annat måste det tillämpas med omdöme och urskiljning. Den som är beredd att slaviskt följa varje lag som kan tänkas bli antagen är en samhällsfara, och absolut inget moraliskt föredöme.

Det är hur lätt som helst att räkna upp exempel på lagar som själva varit direkt omoraliska, både i vår egen tid i andra länder, och i vårt eget land i historien. Att påstå att just Sverige just nu skulle ha uppnått ett plötsligt tillstånd av perfekt lagstiftning faller på sin egen orimlighet. FRA-lagen är bara ett exempel på motsatsen.

Självklart är det moraliskt rätt att försöka kringgå FRA-lagen på alla sätt man kan, och att hjälpa andra att göra detsamma. Om det är realistiskt rent tekniskt när man tittar på detaljerna, tycker jag att Peter Sundes idé låter alldeles utmärkt.

Förutom att det är bra i sig om människor som behöver skydda sin anonymitet kan göra det rent praktiskt, hjälper den här typen av konstruktiv teknisk aktivism till att hålla frågan levande politiskt.

För på sikt är målet förstås att få lagen ändrad och FRA nedlagt. Det kan vi bara uppnå på politisk väg. Men den vägen kan vi.

Piratpartiet ställer upp i riksdagsvalet den 19 september i år.

…………

Andra bloggar om: , , ,

39 kommentarer

  1. […] Engström gör sitt inlägg om civil olydnad i FRA-debatten genom att citera ett stycke ur boken Makt Som Hobby. Jag har läst boken, och det är en av de bästa jag läst någonsin om reflektioner om […]

    Pingback av Lagar ska följas med urskiljning « Christian Engström, Pirate MEP | Rick Falkvinge (PP) — 10 januari 2010 @ 19:54

  2. Hmmm ska inte du som parlamentariker föregå med gott exempel? Att uppmana folk till att bryta mot lagar undergräver din legitimitet på dubbla plan!

    Kommentar av Cosmolito — 10 januari 2010 @ 20:21

  3. Skulle inte du kunna digitalisera boken på något smitit sätt? Enligt boken är det ju rätt att bryta mot idiotiska lagar 😉

    Kommentar av ZastDerg — 10 januari 2010 @ 20:36

  4. Ja. Om det stämmer att boken är ett föräldralöst verk känns det som att det lämpliga beteendet är att digitalisera den. Vilket förlag ligger den på?

    Kommentar av Albert — 10 januari 2010 @ 21:24

  5. Föräldralöst? Knappast. Författaren står i telefonkatalogen.

    Kommentar av Per Starbäck — 10 januari 2010 @ 21:33

  6. Men för valda politiker gäller andra regler. De får aldrig någonsin bryta mot någon lag eller regel eftersom skenheliga rännstensmedia då kastar sig över personen.

    Kommentar av Mr T — 10 januari 2010 @ 21:45

  7. Föräldralöst verk? Tönisson har knappast gått under jorden. Vem vet, han kanske rentav skulle gå med på en elektronisk nyutgåva utan krav på ersättning. långt är det väl inte från Nacka till Vasastaden att det är svårt att fråga?

    Jag betvivlar inte att det finns föräldralösa verk, men Tönissons böcker utgör nog inget bra exempel på det.

    Kommentar av Anders Andersson — 10 januari 2010 @ 21:47

  8. Cosmolito: Anser du att det är dåligt utav en parlamentariker att uppmana folk att tänka själva och själva avgöra och ta konsekvenserna utav sitt handlande?

    Jag vill inte ha någon annan typ utav parlamentariker än den som anser att det faktiskt ska vara så.

    Kommentar av Daniel Wijk — 10 januari 2010 @ 22:09

  9. Daniel: Jag anser att det inger ju inget gott förtroende om en politiker som själv vill vara med och stifta och påverka lagar. Går ut med att det är ok att strunta i att följa lagar!
    Daniel: Jag är också ganska skeptisk även till folk som behöver höra från en politiker att de ska tänka själva.

    Kommentar av Cosmolito — 10 januari 2010 @ 22:31

  10. Jag kommer ihåg när jag i unga år hittade Tönis Tönissons ”Högre matematik för poeter och andra matematiska oskulder” – en riktigt bra bok som rekommenderas för alla som behöver litet matematikentusiasmering. Hade ingen aningen om att han hade skrivit om ämnen som makt och moral också.

    Fast som Swartz förklarar så har Sundes idé egentligen ingen koppling till lagmoral, civil olydnad eller liknande.

    Kommentar av Tor M — 11 januari 2010 @ 0:56

  11. Väldigt intressant läsning. Jag har nyligen sett på några föreläsningar från Harvard av Michael Sandel och ser stora likheter med Immanuel Kants filosofi.

    Som jag tolkar det menar Kant att enda sättet en människa kan vara fri är om han handlar helt enligt sina egna regler. Om du låter någon annan avgöra vilka regler du ska följa har du givit upp din frihet. Tilläggas bör att Kant att handlingar får sitt moraliska värde endast från avsikten med handlingen. Jag är knappast någon expert på området men det kan vara intressant att blanda in lite argument från 1700-talet som passar förvånansvärt bra in i debatten.

    Länkar till delen om Kant (http://www.youtube.com/watch?v=8rv-4aUbZxQ) i en serie av 12 som jag rekommenderar. Alla 12 finns på justiceharvard.org

    Kommentar av Ziemav — 11 januari 2010 @ 1:09

  12. ”Det har uppstått en diskussion om huruvida man har moralisk skyldighet att följa alla demokratiskt beslutade lagar, även de som man tycker är olämpliga eller rent av farliga.”

    Så typiskt att jag just ikväll råkade läsa dessa rader i Hernando De Sotos bok: Kapitalets Mysterium. Han skriver –

    ”En omfattande utomlaglighet är inget nytt fenomen. Den uppstår alltid när staten inte lyckas få lagen att stämma överens med hur människor lever och arbetar”

    Kommentar av Ilmo — 11 januari 2010 @ 1:13

  13. Tönisson finns också i min bokhylla. Var en favorit på den tiden…

    Kommentar av viktualiebroder — 11 januari 2010 @ 9:20

  14. En lags tillämpning garanterar inte ett moraliskt riktigt val i ett enskilt fall. En lag säger att det i de flesta fall och – i lagstiftarens mening – leder till bättre konsekvenser att låta bli att göra den handling som lagen förbjuder än att faktiskt genomföra handlingen. Om du ändå genomför handlingen får du kanske finna dig i att en domstol prövar om det var berättigat eller inte. Att bryta mot lagen är inte moraliskt förkastligt men konsekvenserna av att göra det kanske är det.

    If you want to make an omelet you have to break some eggs

    Kommentar av Peter Szmulik — 11 januari 2010 @ 9:31

  15. Vad menar du att Tönis Tönissons bok är ett föräldralöst verk? Jag känner hans dotter, och senast jag hörde något levde han. Fråga om du får lägga ut den på TPB helt enkelt.

    Kommentar av Emil O — 11 januari 2010 @ 9:44

  16. @Cosmolito, #2

    ”Hmmm ska inte du som parlamentariker föregå med gott exempel? Att uppmana folk till att bryta mot lagar undergräver din legitimitet på dubbla plan!”

    ”I submit that an individual who breaks the law that conscience tells him is unjust and willingly accepts the penalty by staying in jail to arouse the conscience of the community over its injustice, is in reality expressing the very highest respect for law.”
    – Martin Luther King Jr.

    ”Any people anywhere, being inclined and having the power, have the right to rise up, and shake off the existing government, and form a new one that suits them better. This is a most valuable – a most sacred right – a right, which we hope and believe, is to liberate the world.”
    – Abraham Lincoln

    ”I know of no safe depository of the ultimate powers of the society but the people themselves; and if we think them not enlightened enough to exercise their control with a wholesome discretion, the remedy is not to take it from them but to inform their discretion.”
    – Thomas Jefferson

    Han är i så fall i gott sällskap. Saken är den att han har blivit skickad till EU eftersom han HAR dessa åsikter och uttrycker dem. Klaga alltså i så fall på den demokratiska processen som skickar en kritiker till systemet in i systemet för att om möjligt ändra det.

    Den saken borde vara självklar för alla som förstår grundläggande demokrati.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 11 januari 2010 @ 9:56

  17. Scary varför lägger du in citat du inte förstår innebörden av?

    Kommentar av Cosmolito — 11 januari 2010 @ 12:37

  18. @Cosmolito, #17
    Du får väldigt gärna förklara innebörd av citaten.

    Kommentar av Tobias — 11 januari 2010 @ 13:22

  19. Från ditt citat av boken: ”Det vanliga motargumentet brukar vara: ”Men hur kommer det gå om alla gör så?” Svaret är enkelt: Det kommer alla aldrig att göra, i vart fall inte samtidigt.”

    Det är väl bara ena halvan av svaret. Andra halvan — som Tönisson förstås möjligen kommer till längre fram, fast citatet kanske skulle ha blivit för långt om du tagit med det? — andra halvan av svaret, alltså, måste förstås vara något i stil med: ”Om ALLA gör så fast lagen säger att man inte ska göra så, då tycker alltså ALLA att lagen är fel, och då ska den väl avskaffas.”

    Kommentar av Christian R. Conrad — 11 januari 2010 @ 13:36

  20. Nej, Cosmopolito, det är du som fattat citaten fel; Tobias har rätt i att de stöder civil olydnad. En annan kurre som säkert sagt något citatvärdigt i samma riktning hette förresten Gandhi. Ja, fan vet om man inte rent av kan hitta något liknande i Bibeln också… Nya Testamentet, alltså; Jesus var ju lite av en upprorsman mot gammaltestamentliga Lagen-Über-Alles-idéer av det slag du företräder.

    Att påstå att Lagen måste lydas bara för att den är Lag, det är väl förresten rent logiskt sett precis samma sak som att hävda att Order måste lydas bara för att de är Order. Det försvaret höll inte i Nürnberg 1946… Tycker du alltså att det borde ha godtagits?

    Kommentar av Christian R. Conrad — 11 januari 2010 @ 13:42

  21. […] den uppblossade FRA-debatten, och särskilt med avseende på detta: Göran Widham, Marcus Fridholm, Christian Engström, Röd libertarian, Yamiko, Oscar Swartz, Thomas Tvivlaren, Calandrella och […]

    Pingback av Demokrati och mänskliga rättigheter är inte samma sak | Rick Falkvinge (PP) — 11 januari 2010 @ 13:56

  22. Tobias om vi tar Martin luthers uttalande så står det ju att man ska vara fullt beredd att ta sitt straff om man bryter mot en lag och på det sättet påverka samhället! Det tror jag varken du eller andra pirater verkar vara beredda att göra, ni börjar ju grina så fort det pratas om böter. Lincolns citat handlar om att försöka genomföra väpnat makskifte och Jeffersons handlar om att man ska försöka påverka folk i en bra riktning alltså inte bryta mot lagar.

    Kommentar av Cosmolito — 11 januari 2010 @ 14:36

  23. Nu arbetar man för att införa Mobila nakenscanners ute på allmänna platser, gator och fotbollsarenor etc, i Holland, och makthavare i andra länder debatterar detta.
    3 artiklar nedan ifrån Dutch News, NRC och BBC.

    Dutch police develop mobile body scans
    http://www.dutchnews.nl/news/archives/2010/01/dutch_police_develop_mobile_bo.php

    Dutch police try to develop x-ray vision
    http://www.nrc.nl/international/Features/article2454112.ece/Dutch_police_try_to_develop_x-ray_vision

    Could X-ray scanners work on the street?
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/6309917.stm

    Kommentar av Anonym — 11 januari 2010 @ 14:38

  24. @Anders Andersson, Emil O:

    Att Tönisson lever är förstås goda nyheter, men som jag förstod det av diskussionen i forumtråden är det inte han som äger rättigheterna längre.

    Men om det inte stämmer, och någon har lust att fråga honom om det är okay att scanna in boken och lägga upp den vore det ett bra första steg.

    Jag tänker inte lova att just jag gör det ens i det fallet, men om det blir allmänt känt att det är okay kanske någon annan som har tillgång till boken gör det.

    Det vore kul, för den är himla bra, som sagt.

    Kommentar av Christian Engström — 11 januari 2010 @ 18:53

  25. Heja pp …

    Kommentar av antisverigedemokraterna — 11 januari 2010 @ 22:38

  26. @Cosmolito

    Alla tre citat handlar om att stora statsmän tagit för givet att man ibland måste bryta mot lagar man kan anse vara befängda. Vill du ha ett citat du tror vara mer passande från MLK kan du prova detta i stället:

    ”I would be the first to advocate obeying just laws. One has not only a legal but a moral responsibility to obey just laws. Conversely, one has a moral responsibility to disobey unjust laws. I would agree with St. Augustine that ”an unjust law is no law at all.”
    – Martin Luther King Jr.

    Poängen är att Aktivism inte är ett brott, utan en lovvärd egenskap för en parlamentariker att ägna sig åt. Civil Olydnad, vilket man skulle kunna tillskriva de miljontals fildelare som sitter i europa, har alltid varit ett godkänt sätt för allmänheten att yttra en skarp protest.

    Vi kan ju alltid göra så att vi faktiskt sätter de två miljoner fildelare som finns i sverige i fängelse. Det kostar staten 3000 per dygn och person som tas av dina skattepengar. Efter att rättegång hållits till en kostnad av ett par tiotusen till per person. Du skall nog bara vara glad att fildelarna inte tar sina straff då det skulle kostat oss 300 miljarder per dygn de dömts.

    Förbudstiden i USA borde egentligen en gång för alla bevisat att repressiva åtgärder inte hjälper mot ett fenomen som är så pass utbrett.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 11 januari 2010 @ 23:13

  27. Hrm. rättelse, minimum 6 miljarder dygnet….är visst litet trött…

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 11 januari 2010 @ 23:15

  28. Bryter man mot en lag när man utövar aktivism så kan det självklart vara ett brott.
    Scary men du missar totalt MLKs poäng nämligen att man ska vara beredd att ta sitt straff även om man anser lagen är ojuste och det är inte ni pirater beredda att göra,eftersom ni alltid försöker slingra er för att slippa ta ansvar- Att kryptera och gömma sig för rättvisan är nog inte så modigt i jämförelse. Dina ekonomiska beräkningar är förövrigt inte så imponerande! Om Sverige skulle straffa illegala fildelare i stor skala så skulle kostnaderna inte vara i närheten av vad du påstår, Nu tror jag aldrig att det sker, men helt klart kommer fler straffas än hittills. Finns ju knappt någon som har blivit dömd faktiskt, men när man läser vissa piraters inlägg så verkar ju tusentals ha straffats.

    Kommentar av Cosmolito — 12 januari 2010 @ 0:44

  29. I forumtråden från november 2006 uppgavs att rättigheterna till boken skulle tillhöra Scandinavian PC Systems, men den URL som gavs som källhänvisning pekar på ett numera stängt diskussionsforum för antikvariatsbokhandel. Jag hittar dock samma uppgift i en diskussion från 2004 på Flashback.

    Jag tittade därför i LIBRIS, och där framgår att boken kom ut i nyutgåva 1988 hos just Scandinavian PC Systems (som även gav ut den i engelsk översättning 1990). Originalutgåvan från 1978 kom på Askild & Kärnekulls förlag, som 1981 köptes av Natur och Kultur (1984-91 under namnet Legenda, därefter integrerat med moderbolaget).

    Att de båda svenska utgåvorna kommit på olika förlag antyder att förlagsrättigheterna varit tidsbegränsade snarare än att upphovsrätten helt skulle ha överlåtits till något av dem. Enligt 31-38 §§ upphovsrättslagen förlorar förlaget sin ensamrätt enligt förlagsavtal om den tidigare upplagan är slutsåld och ett år har förflutit sedan upphovsmannen begärt nyutgivning.

    1999 kom det även ut en översättning till estniska, då på ett estniskt förlag (Tänapäev), och den utgåvan verkar fortfarande finnas till försäljning. Jag vet inte huruvida författaren har omarbetat sitt manus från 1978, men det är väl möjligt (fast det är inte han själv som står för översättningen).

    Det har med andra ord inte kommit någon ny svensk utgåva på över 20 år, och redan 15 år efter utgivningen har upphovsmannen rätt att ta in hela verket i en upplaga av hans samlade eller valda arbeten, oavsett eventuella osålda exemplar i förlagets källare. Scandinavian PC Systems heter numera Visma SPCS AB och sysslar knappast med utgivning av handböcker i praktisk etik.

    Jag skulle i första hand fråga Tönisson själv vad han tror om att bli odödlig genom att låta sprida boken under en CC-licens. Han kan få 3:50 som ett symboliskt engångsvederlag, så kan han sätta in det beloppet på banken till 7 procents ränta och få ett nytt nobelpris uppkallat efter sig om 186 år, vilket 1976 var hans eget förslag till odödlighetsrecept i Kalkylera på lek (också den på Askild & Kärnekull)!

    Hur som helst, föräldralösa kan man inte påstå att hans böcker är bara för att de med råge uppnått myndig ålder.

    Kommentar av Anders Andersson — 13 januari 2010 @ 1:01

  30. […] När det debatteras om att utöka spärrlistor hos Internetleverantörer, införa ACTA och med FRA övervakar trafiken som går från alla Internetleverantörer, då är man på väg mot ett kontrollsamhälle där det inte finns utrymme för yttrandefrihet oavsett om det är på Internet eller i ditt egna vardagsrum. Att undvika spärrlistor och gå runt övervakningen är och förblir ett sätt att arbeta för yttrandefriheten. […]

    Pingback av GFC – rekommenderad av Bono « Emil Isberg — 13 januari 2010 @ 1:27

  31. […] inom stora organisationer. Att personer hoppar av sitt uppdrag är i sig ingen kris utan enbart ett ställningstagande precis som att kringå en orättvis […]

    Pingback av Piratpartiet – en familjesituation « Emil Isberg — 14 januari 2010 @ 5:47

  32. Man vet ju inte riktigt om man skall skratta eller gråta när man läser kommentarerna om vad King, Lincoln och Jeffersson har sagt och vad de menar med vad de har sagt.

    Visst kan man säga att dessa citat uppmanar till civil olydnad, men det intressanta är ju i vilket sammanhang dessa uttalanden kommer ifrån.
    Martin Luther King syftar ju på USAs ras lagar där det var förbjudet för svarta att åka samma buss som vita o.s.v. För övrigt blev han mördad för att stå upp för svartas rättigheter…
    Lincoln ledde nordstaterna i de amerikanska innbördeskriget och avskaffade slaveri och med det i åtanke är det ju inte så konstigt att uttalat sig om folks rätt att ta till vapen om de är förteyckta. Förövrigt blev han också mördad för detta…
    Jefferson var en av ledarna i den amerikanska revolutionen och att han uttalat sig i sådana ordalag är ju inte särskilt konstigt… Han blev dock inte mördad…
    Jämförelsen som görs med nazister som ”bara följde order” vet jag inte riktigt vad jag skall säga om.

    Kortfattat så tycker jag inte man skall använda sig av citat från personer som syftar på orättvisor och brott mot mänskliga rättigheter som spelar i en helt annan division än vad de möjliga problem vi ställs inför idag. Att man har rätt att stå upp mot slaveri och svartas rättigheter legitimerar inte att man kan bryta mot vilka lagar man vill..

    Kommentar av Tysken — 16 januari 2010 @ 11:34

  33. @ Tysken

    ”Kortfattat så tycker jag inte man skall använda sig av citat från personer som syftar på orättvisor och brott mot mänskliga rättigheter som spelar i en helt annan division än vad de möjliga problem vi ställs inför idag.”

    Och vi har inga problem som ”syftar på orättvisor och brott mot mänskliga rättigheter” idag? Tillåt mig att småle.

    Kommentar av kras — 28 januari 2010 @ 19:29

  34. ”Makt som hobby – konsten att bli förklädd gud” har precis återutgivits, på förlaget Dejavu (www.dejavubok.se). Den går att beställa hos vilken bokhandel som helst, även nätbokhandeln (s k ‘print on demand’).

    Kommentar av Tönis Tönisson — 24 mars 2010 @ 17:11

  35. […] vardagsrum. Att undvika spärrlistor och gå runt övervakningen är och förblir ett sätt att arbeta för yttrandefriheten. Tänk på det när det diskuteras hemliga […]

    Pingback av Yttrandefrihet kontra censur « Emil Isberg — 6 december 2010 @ 12:39

  36. Den (boken Makt Som Hobby) har kommit i nytryck!

    Kommentar av Rick Falkvinge — 26 april 2011 @ 12:58

  37. Kolla kommentaren före den före din, Rick. (Alltså kommentar #34.)

    Kommentar av Christian R. Conrad — 26 april 2011 @ 17:00

  38. […] När det debatteras om att utöka spärrlistor hos Internetleverantörer och på flygplatser, införa ACTA och med FRA övervakar trafiken som går från alla Internetleverantörer, då är man på väg mot ett kontrollsamhälle där det inte finns utrymme för yttrandefrihet oavsett om det är på Internet eller i ditt egna vardagsrum. Att undvika spärrlistor och gå runt övervakningen är och förblir ett sätt att arbeta för yttrandefriheten. […]

    Pingback av Great Firewall of China – rekommenderad av Bono, problem för Google « Emil Isberg — 31 augusti 2011 @ 4:06

  39. […] Vår partiledare Anna Troberg har en debattartikel om Anonymous i Aftonbladet idag, och från klockan 13 går det att chatta med henne om ämnet. […]

    Pingback av Nätchatta med Anna Troberg om Anonymous « Christian Engström, Pirate MEP — 4 oktober 2012 @ 11:39


RSS feed for comments on this post.

Blogg på WordPress.com.