Christian Engström, Pirate MEP

14 november 2009

Record companies lose, artists gain from file sharing

Postat i: Copyright Reform,English,informationspolitik — Christian Engström @ 11:49

”The graph the record industry doesn’t want you to see” according to Telegraph editor Shane Richmond. Here it is:

Screenshot-1

Music industry revenues in the UK, 2004 - 2008

Times Labs has made an analysis of the music market in the UK for the last five years, based on data from the UK collecting society PRS.

In the graph, the red field is what the record companies make. The three blue fields are what the artists make. The conclusion is very clear:

Record companies are making less, artists are making more, and the total amount is constant.

The reason record companies are making less money than they used to is probably due to file sharing. I’m happy to concede that. File sharing is a much better way to distribute music, so the service that the record companies provided is less and less in demand. It is only natural that they are in decline.

The best thing about this, is that the artists are making more money. People are spending just as much as they used to on music, but the record companies are getting less. Instead, the artists have increased their share to soak up the money that has become available.

More money for the artists, less to the record companies thanks to file sharing.

This is an excellent development, and something we should embrace. File sharing should be legalized. The artists are the ones that have the most to gain.

…………

Andra bloggar om: , , ,

34 kommentarer

  1. Hellog again. After some suggestion by Rick in Falun I continue to Digg Christians english blog:
    http://digg.com/music/Record_companies_lose_artists_gain_from_file_sharing

    and my Digg history: http://digg.com/users/sunurb01/history

    Regards, Urban

    Kommentar av Urban Sundström — 14 november 2009 @ 12:17

  2. ”File sharing should be legalized.”
    At least in Sweden, file sharing is still legal, and I hope it will remain that way.

    Kommentar av Emil — 14 november 2009 @ 13:11

  3. Tyvärr är det meningslös information. Artisterna tjänar mer… Vilka artister? Om där fanns 1 miljon artister 2004 och 100 miljoner artister nu så är det inte särskilt konstigt att man sammanlagt drar in mer pengar.

    Att sedan dra raka paralleller till fildelning känns ännu mer fel. Där finns utan tvekan hundratals aspekter till att fler människor börjar gå på liveuppträdanden (vilket jag antar att live revenue står för). Det kan vara så enkelt som att fler artister håller i konserter.. Om där var 10 konserter 2004 och 1000 konserter 2008 så inser man att artisterna måste jobba bra mycket mer för att tjäna lite extra.

    Nej, totalt meningslös statistik.

    Kommentar av Stefan — 14 november 2009 @ 15:14

  4. Isn’t the best point with statistics like that that it proves the record companies wrong when they claim that people are spending less money? So, if people still spend as much money as they did before, you cannot claim that they buy less music, since that’s not true.

    Kommentar av Robin — 14 november 2009 @ 16:05

  5. If you are listening very closely, you can hear me play the worlds smallest violin for the recording giants. *sob* … so sad.

    Kommentar av Mollemand — 14 november 2009 @ 18:17

  6. I hope this trend keeps up. Then labels will be gone in about 10 years… about time. ;)

    Kommentar av Patrik — 14 november 2009 @ 18:33

  7. [...] El gráfico que no quieren que veamos: más dinero para los artistas, menos para la industria [ENG] [...]

    Pingback av El gráfico que no quieren que veamos: más dinero para los artistas, menos para la industria [ENG] — 14 november 2009 @ 19:29

  8. @Stefan: nasty tactic. And not too convincing either. Sorry.

    Kommentar av Rick — 14 november 2009 @ 20:00

  9. Det här var inte bra: rel=’external nofollow’. Det var absolut inget bra.

    Kommentar av Rick — 14 november 2009 @ 20:02

  10. Vad står PRS revenue för?

    Kommentar av Caspian Rehbinder — 14 november 2009 @ 23:09

  11. STIM-intäkter. PRS är deras motsvarighet till STIM och liknande insamlingssällskap.

    Kommentar av Christian Engström — 15 november 2009 @ 1:00

  12. [...] upp det här från Christian Engström. Han har hittat en artikel i The Times som visar upp en graf som jag tror skivindustrin egentligen [...]

    Pingback av Dinosaurs about to die? | Moppa's Hörna — 15 november 2009 @ 15:42

  13. [...] Hittar hit via Christian Engström (http://christianengstrom.wordpress.com/2009/11/14/record-companies-lose-artists-gain-from-file-shari…). Superintressant. Har något sett seriösa mothugg till undersökningsmetodiken eller [...]

    Pingback av jardenberg kommenterar – 2009-11-16 — jardenberg unedited — 16 november 2009 @ 8:01

  14. @Stefan:

    Du gör helt fel analys. Det är under alla omständigheter bra att mer pengar går till artisterna än till skivbolagen.

    Det är jättebra om den ökade penningströmmen leder till mångfald och att fler tycker det är mödan värt att konkurrera om intäkterna. Det leder till ökat utbud för allmänheten och ett rikare kulturliv för samhället. Det är det vi ser hända nu även i Sverige.

    På ett teoretiskt plan bekräftar de här siffrorna redan de slutsatser man kan dra enbart genom att titta på ersättningarna som skivbolagen betalar jämfört med ersättningar för levande musik. Visserligen blir det tuffare för artisterna, eftersom de måste fara runt och jobba. Det är ett tufft liv, ingen anställningstrygghet och ingen särskilt hög lön. Men det är ju en annan fråga.

    Kommentar av Johan Tjäder — 16 november 2009 @ 9:58

  15. [...] jag ändå är inne på denna linjen så har ett flertal de senaste dagarna påpekat att det finns siffror som pekar på att de enda som förlorar på fildelning är skivbolagen och inte [...]

    Pingback av Återigen kritik mot operatörer som följer lagen « Ett Otygs funderingar och betraktelser — 16 november 2009 @ 10:26

  16. [...] Christian Engströms blog kan man läsa om att musikartisterna, i motsats till vad skivindustrin så våldsamt hävdat, [...]

    Pingback av Upphovsrättens egentliga syfte « Cui bono? — 17 november 2009 @ 21:06

  17. [...] Visste du att artister tjänar mer pengar nu än för tio år sedan? http://christianengstrom.wordpress.com/2009/11/14/record-companies-lose-artists-gain-from-file-shari… Visste du att intäkterna från bio förra året var större än någonsin tidigare? (1 545 548 [...]

    Pingback av Visste du att… « Jan "PiratJanne" Lindgren — 6 maj 2010 @ 12:04

  18. [...] Visste du att artister tjänar mer pengar nu än för tio år sedan? http://christianengstrom.wordpress.com/2009/11/14/record-companies-lose-artists-gain-from-file-shari… Visste du att intäkterna från bio förra året var större än någonsin tidigare? (1 545 548 554 [...]

    Pingback av Visste du att? « Pirathotten's Blog — 6 maj 2010 @ 14:50

  19. [...] Visste du att artister tjänar mer pengar nu än för tio år sedan? http://christianengstrom.wordpress.com/2009/11/14/record-companies-lose-artists-gain-from-file-shari… [...]

    Pingback av drottningsylt » Blog Archive » Visste du att — 6 maj 2010 @ 21:19

  20. Undersökning om Sverige:

    http://jardenberg.se/b/laget-i-den-svenska-musikindustrin-artisterna-har-aldrig-tjanat-battre/

    Kommentar av Christian Engström — 27 juni 2010 @ 15:43

  21. (#21) Det bekräftar tidigare studier som pekar åt samma håll.

    Kommentar av Johan Tjäder — 28 juni 2010 @ 8:25

  22. [...] inkomster har inte minskat, och det finns inga skäl att tro att fildelning skulle påverka kultur [...]

    Pingback av Upphovsrätten hindrar kultur « Caspian Rehbinder — 24 augusti 2010 @ 9:23

  23. Att skivbolagen inte ger upp bara, och erkänner att de inte förlorar så värst mycket

    Kommentar av Andreas — 24 augusti 2010 @ 14:08

  24. [...] …artister tjänar mer pengar nu än för tio år sedan? http://christianengstrom.wordpress.com/2009/11/14/record-companies-lose-artists-gain-from-file-shari… [...]

    Pingback av Visste du att… » gothbarbie's blog — 4 juni 2011 @ 11:55

  25. [...] Today, we know better. We know that more culture is being created than ever before, and the people who were predicting ”the end of music” or similar doomsday scenarios were simply wrong. There is a growing body of academic research showing that artists are making more money in the file-sharing age than before it. The record companies lose, but artists gain from file sharing. [...]

    Pingback av Cultural flat-rate: A non-solution to a non-problem « Christian Engström, Pirate MEP — 16 juni 2011 @ 14:54

  26. I work in the field of management and record cpompanies, and I have to say that those statistics are very lop-sided.
    The initial gain on the live market between 2006 and 2008 was mainly due to rising ticket prices for so-called ”Heritage Artists”, meaning U2, Bruce Springsteeen or Simon and Garfunkel. Not only did ticket prices rise, older artists went onto reunions much more to cover losses from falling record sales.

    There absolutely No, zero, zip, nada figures that these figueres wnet to smaller artists. Actually in the contrary, the bar that small and newcomer artists have to jump over is higher than everr. I know this from my own work. And record companies that used to support small bands with so-called tour supports that enabled them to cover flights, tech or crew expenses have cut down spending.

    So, this statistics is completely bogus. Instead I suggest you look at recent statistics from the live market, where you can see that figures are dropping again. And again, the most impoirtant division is the one between small artists and old/heritage artists.

    Please if you want to come up with empirical data, then make sure it is acurate and looks at the bigger picture. this here is just close to lop sided propaganda.

    Stefan

    Kommentar av stefan242 — 28 september 2011 @ 14:09

  27. [...] Βασίλειο 2004 – 2008: Οι δισκογραφικές εταιρείες χάνουν, οι καλλιτέχνες κερ… Οι τρεις μελέτες παρουσιάζουν την ίδια εικόνα: Τα [...]

    Pingback av pirateparty.gr » Η νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων μετατρέπει τους νέους σε εγκληματίες — 12 december 2011 @ 19:04

  28. [...] Βασίλειο 2004 – 2008: Οι δισκογραφικές εταιρείες χάνουν, οι καλλιτέχνες κερ… Οι τρεις μελέτες παρουσιάζουν την ίδια εικόνα: Τα [...]

    Pingback av Η νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων μετατρέπει τους νέους σε εγκληματίες » pirateparty.gr — 19 december 2011 @ 2:32

  29. [...] Βασίλειο 2004 – 2008: Οι δισκογραφικές εταιρείες χάνουν, οι καλλιτέχνες κερ… Οι τρεις μελέτες παρουσιάζουν την ίδια εικόνα: Τα [...]

    Pingback av Η νομοθεσία περί κοπυράιτ μετατρέπει τους νέους σε εγκληματίες » Κόμμα Πειρατών Ελλάδας - Pirate party Greece — 31 december 2011 @ 10:59

  30. Stefan, do you know the diffrence between statistics and anecdotes?

    One is what you just wasted whatever time writing/making up.

    The other is factual information compiled into hopefully useful graphs showing at least something factual! not someones supposed experiences.

    Kommentar av Dommy — 20 februari 2012 @ 0:26


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

Rubric-temat. Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 871 andra följare

%d bloggers like this: