Christian Engström, Pirat

9 januari 2010

Rösta i Piratpartiets primärval

Filed under: allmän politik — Christian Engström @ 16:49

Nu bestämmer vi riksdagslistorna

Just nu pågår primärvalet inom Piratpartiet, för att bestämma hur våra listor i riksdagsvalet ska se ut. Om du är medlem i Piratpartiet kan du rösta genom att sätta ihop en rangordnad lista med upp till 22 kandidater.

Mer information om hur du gör rent praktiskt finns här. Jag citerar lite:

Alla Piratpartiets medlemmar har möjlighet att rösta i det primärval som avgör vilka som hamnar på partiets listor inför riksdagsvalet 2010.

Du hittar hela listan på primärvalskandidater här och utfrågningen av dem här.

När du satt ihop din valsedel med (högst) 22 namn, så går du till den här sidan och sätter ihop din valsedel som en primärvalsröst. Du måste inte välja exakt 22 kandidater, om du vill kan du göra en kortare lista. Alla kandidater finns i en ruta till vänster, i slumpvis ordning. Rutan till höger är din valsedel. Dit drar du de kandidater du vill ha där. Om du ångrar dig, drar du tillbaka den kandidaten från din valsedel till poolen med tillgängliga kandidater.

Kandidatordningen på din valsedel räknas och är lika viktig som på en riktig valsedel. Du kan dra kandidater upp och ner på din valsedel för att ändra ordningen på dem. När du har satt ihop din lista trycker du på ”färdig”, så stryks du ur röstlängden och rösten läggs i boxen för primärvalet.

Det finns inget sätt över huvud taget, inte ens för våra databasadministratörer, att se vem som har lagt vilken röst. Alla som var medlemmar när primärvalsvoteringen öppnade har rösträtt. De som blir medlemmar senare har det inte.

Primärvalsvoteringen håller öppet till och med klockan 24 den 17 januari, och diskussionerna med kandidaterna pågår för fullt!

Jag röstade tidigare idag, och rent tekniskt var det inget svårt alls. Den enda svårigheten är ett rent lyxproblem: vi har så många bra kandidater som ställer upp så att det kan kännas svårt att tvingas välja bara vissa av dem. Men att det är så är förstås ett tecken på styrka.

På plats ett och två på min lista satte jag vår partiledare Rick Falkvinge och vice partiledare Anna Troberg. Det kanske kan låta alltför självklart för att överhuvudtaget nämna, och jag har sett kommentarer på bloggar som gått ut på att ”de kommer få så många röster ändå, så jag toppar med några andra”. Men det funkar ju inte om alla tänker så.

Resten av min lista tänker jag inte publicera, eftersom det lätt skulle uppfattas som ett dissande av alla värdiga kandidater som inte fick plats på just min lista. Det är inte min avsikt.

Jag har med Rickard Olsson som varit drivande i partiet bokstavligen sedan dag ett, Mikael Nilsson som startade stoppaFRAlagen.nu och är en klippa i styrelsearbetet, Carl Johan Rehbinder som har så mycket lugn och positiv energi att det räcker för ett helt cirkussällskap, Gun Svensson som antagligen kommer vinna Stora Bloggpriset i år (rösta där också, förresten)…

Men som sagt, ju fler bra namn jag listar, desto större är risken att det missuppfattas som kritik av dem jag inte listar, och det vill jag inte. Därför slutar jag uppräkningen nu.

Sätt ihop din egen lista med kandidater som du har förtroende för, och som du känner kommer göra ett bra jobb med att representera oss i riksdagen. Primärvalssystemet är utformat för att minimera behovet och effekten av komplicerad taktikröstning, så det finns inga sådana hänsyn man behöver ta.

Det bästa sättet att påverka riksdagslistorna i den riktning man själv vill är att helt enkelt lista de kandidater man själv helst vill se i riksdagen, i den ordning man själv tycker. Enklare kan det inte bli.

Rösta redan idag om du inte redan har gjort det. Det är visserligen en vecka kvar innan primärvalet stänger, men det finns ingen anledning att vänta till sista minuten. Gör du det nu slipper du tänka på det senare.

När riksdagslistorna väl är klara återstår bara huvuduppgiften — att se till så att vi faktiskt kommer in i riksdagen, och kan inleda arbetet med att stoppa storebrorssamhället och sätta en ny informationspolitisk kurs för Sverige. Det är ett stort jobb, men med gemensamma krafter kommer vi att klara det. Och vi kommer ha kul medan vi gör det. 🙂

Piratpartiet ställer upp i riksdagsvalet den 19 september i år.

…………

Andra bloggar om: , , ,

10 kommentarer

  1. Verkar inte funka med firefox under GNU/Linux. Det går att klicka på kandidaterna men det händer inget när jag klickar på pilen för att föra över en kandidat från den stora listan till vänster till min lista med 22 namn till höger.

    Kommentar av Albert — 9 januari 2010 @ 20:48

  2. Jag använder firefox i Windows 7, och pilen funkade inte för mig heller.
    Däremot drog jag dem manuellt, och det verkade funka.

    För övrigt håller jag med. Det var inte allt för lätt att välja ordning
    och jag hade nog sett fler än de jag valde till riksdagslistan.

    Måste nog trots allt säga att det är en angenäm beslutsångest denna gång.

    Vänligen
    Isaksson

    Kommentar av Isaksson — 9 januari 2010 @ 20:55

  3. Albert,

    Jag använde Firefox under Ubuntu, och det fungerade fint.

    Jag drog kandidaterna från den vänstra till den högra rutan, och där kunde jag placera in dem var jag ville i ordningen.

    Kommentar av Christian Engström — 9 januari 2010 @ 23:52

  4. Röstat. Bra jobbat, Christian, och kul att rösten i EU-valet gav resultat. 🙂

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 10 januari 2010 @ 2:09

  5. Tackar! Dra och släpp funkar.

    Kommentar av Albert — 10 januari 2010 @ 9:53

  6. Jag undrar om man kan spara ens kanditatlista för att fullgöra den senare?
    Har inte riktigt bestämt för alla 22 platser än…

    Kommentar av Rakio — 10 januari 2010 @ 11:54

  7. Jag får tacka för din fina komplimang, Christian. Jag blir verkligen väldigt, väldigt glad för den.

    Kul det där med cirkussällskapet, med tanke på att jag har ett halvt cirkussällskap i min familj.
    Och mer därtill.

    Kommentar av Carl Johan Rehbinder — 10 januari 2010 @ 21:28

  8. […] början hade jag tänkt skriva ner hela röstlistan så som jag tänkt rösta, men det känns inte helt rätt, så säker är jag inte på alla 22 namn jag har satt på min valsedel att jag vill peka ut dom […]

    Pingback av Några kandidattips för primärvalet « Björn Odlund, pirat — 11 januari 2010 @ 10:05

  9. Christian Engströn skriver
    ”På plats ett och två på min lista satte jag vår partiledare Rick Falkvinge och vice partiledare Anna Troberg. Det kanske kan låta alltför självklart för att överhuvudtaget nämna, och jag har sett kommentarer på bloggar som gått ut på att ”de kommer få så många röster ändå, så jag toppar med några andra”. Men det funkar ju inte om alla tänker så.”

    Okej, jag förstår du vill göra reklam för två kandidater.

    ”Resten av min lista tänker jag inte publicera, eftersom det lätt skulle uppfattas som ett dissande av alla värdiga kandidater som inte fick plats på just min lista. Det är inte min avsikt.”

    Okej du tänker inte publicera resten av listan, med andra ord inga fler namn kommer att nämnas.

    ”Jag har med Rickard Olsson som varit drivande i partiet bokstavligen sedan dag ett, Mikael Nilsson som startade stoppaFRAlagen.nu och är en klippa i styrelsearbetet, Carl Johan Rehbinder som har så mycket lugn och positiv energi att det räcker för ett helt cirkussällskap, Gun Svensson som antagligen kommer vinna Stora Bloggpriset i år (rösta där också, förresten)…”

    Snacka om dubbelprat, i meningen innnan säger du att du inte kommer visa resten av listan, men sedan i nästa stycke droppar du ytterliggare några namn. Det är vad jag kallar politiker/dubbel-snackare.

    Kommentar av Anonym — 13 januari 2010 @ 17:43

  10. @ Anonym

    Det skulle underlätta om du citerade all relevant text.

    ”Resten av min lista tänker jag inte publicera, eftersom det lätt skulle uppfattas som ett dissande av alla värdiga kandidater som inte fick plats på just min lista. Det är inte min avsikt.

    Jag har med Rickard Olsson som varit drivande i partiet bokstavligen sedan dag ett, Mikael Nilsson som startade stoppaFRAlagen.nu och är en klippa i styrelsearbetet, Carl Johan Rehbinder som har så mycket lugn och positiv energi att det räcker för ett helt cirkussällskap, Gun Svensson som antagligen kommer vinna Stora Bloggpriset i år (rösta där också, förresten)…

    Men som sagt, ju fler bra namn jag listar, desto större är risken att det missuppfattas som kritik av dem jag inte listar, och det vill jag inte. Därför slutar jag uppräkningen nu.”

    Om jag förstår dig rätt så attackerar du egentligen Engström för hans disposition av texten. Det finns inget dubbelprat här. Engström har enbart nämnt några få namn och uteslutit resten av listan precis som han sa. Det du sysslar med är oärlig smutskastning.

    Kommentar av kras — 28 januari 2010 @ 19:18


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.