Christian Engström, Pirat

18 oktober 2017

Basinkomstförslag av Lennart Fernström, Tidningen Syre

Filed under: basinkomst — Christian Engström @ 11:36
Lennart-Fernstrom-FB-2-1281x700

Lennart Fernström, Tidningen Syre

Lennart Fernström på Tidningen Syre har presenterat ett förslag till basinkomstsystem.

I förslaget ingår en jämförelsevis hög basinkomst (13.000 i månaden skattefritt), samtidigt som alla får sänkt inkomstskatt, även höginkomsttagare.

Det finansieras med en stor grön skatteväxling med rejält höjd koldioxidskatt, skatt på finansiella transaktioner och ett antal andra skattebaser. Hela förslaget omfattar totalt runt 350 miljarder kronor per år.

Läs mer hos Tidningen Syre (29 juni 2017)

3 kommentarer »

  1. Jag gillar hans förslag och det hade varit underbart om det blir verklighet. Däremot undrar jag varför han säger 15 miljarder för slopad arbetsförmedling när ditt förslag säger 65 miljarder? Om det nu var korrekt summa dvs… Har för mig det…

    Kommentar av Anna-Maria "Aimee" Eriksson — 18 oktober 2017 @ 20:01

  2. @Anna-Maria,

    Fernströms 15 miljarder är enbart inbesparingen på byråkratin hos Arbetsförmedlingen, CSN och Försäkringskassan. Den siffran stämmer nog iofs. Arbetsförmedlingens byråkrati kostade 8 miljarder, så totalen för de tre myndigheterna låter rimlig.

    Men du har helt rätt i att jag inte hittar den stora delen av Arbetsförmedlingens kostnader — a-kasseutbetalningarna och bidragen till företag — någonstans i Fernströms kalkyl. Jag antar att de finns med under någon annan punkt, men jag har inte förstått hans förslag så i detalj att jag kan säga var.

    Här är min bloggpost om Arbetsförmedlingens kostnader:
    https://christianengstrom.wordpress.com/2016/02/27/finansiering-av-basinkomst-del-2-lagg-ner-arbetsformedlingen-64-miljarder/

    Kommentar av Christian Engström — 19 oktober 2017 @ 9:27

  3. Tack för förklaringen!

    Kommentar av Anna-Maria "Aimee" Eriksson — 19 oktober 2017 @ 22:15


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

