Christian Engström, Pirat

14 februari 2016

Bloggserie om basinkomst — Index

Filed under: basinkomst — Christian Engström @ 0:01
Förstasida pdf om basinkomst

Ladda ner basinkomstförslaget som PDF

  1. Vi har redan basinkomst i Sverige idag
  2. Politikerna kan inte lösa arbetslösheten
  3. Dagens trygghetssystem för arbetslösa är för otrygga och för byråkratiska
  4. Förslag till basinkomst: 8.333 kronor i månaden skattefritt
  5. Basinkomst från 19 års ålder
  6. Pensionärer har redan basinkomst
  7. Alla som omfattas av trygghetssystemen idag måste omfattas av basinkomst, inte bara svenska medborgare
  8. Basinkomst till alla som inte har andra inkomster — ”negativ inkomstskatt”
  9. Med statistiken över inkomstfördelning kan vi räkna på vad basinkomst kostar
  10. Grundbidrag istället för grundavdrag för låginkomsttagare
  11. Basinkomst med 33% avtrappning av bidraget kostar 132 miljarder
  12. Att höja basinkomsten över 8.333:- per månad blir ganska dyrt
  13. Finansiering av basinkomst del 1: Ersätt försörjningsstödet (11 miljarder)
  14. Finansiering av basinkomst del 2: Lägg ner Arbetsförmedlingen (64 miljarder)
  15. Finansiering av basinkomst del 3: Ersätt studiemedlen (17 miljarder)
  16. Låt sjukförsäkringen vara kvar
  17. Basinkomst kan inte ersätta sjukförsäkringen av politiska skäl — men a-kassan går att ändra
  18. Låt föräldrapenningen också vara kvar
  19. Finansiering av basinkomst del 4: Slopa momsrabatterna (50 miljarder)
  20. Sammanfattning: Ett konkret, genomräknat förslag till basinkomst
  21. So what om basinkomst leder till att folk säger upp sig och bara slappar?

15 kommentarer

  1. […] borde alla läsa, för den tar upp basinkomst på ett sätt där Christian beskriver det så […]

    Pingback av Christian Engström från Piratpartiet skriver en serie om basinkomst! – I huvudet på en Grand Danois galning — 15 februari 2016 @ 13:18

  2. Hur tänker du kring möjligheten att få basinkomst som svensk medborgare och sedan spendera en längre tid utomlands. Innan försäkringskassan i Norge (Nav) blev striktare med uppföljningen av personer med arbetslöshetsersättning var det t.ex vanligt att svenskar jobbade under en kortare tid så att de sedan kunde ge sig ut i världen under några månader. De flesta gjorde naturligtvis inte detta, men incitamenten var starka p.g.a generösa ersättningar (60% av lönen) och dålig uppföljning.

    Kommentar av Fredrik Sandberg — 21 februari 2016 @ 13:44

  3. @Fredrik Sandberg,

    Att en del människor fuskar och bryter mot reglerna är ofrånkomligt med alla system.

    Men förhoppninsvis minskar fusket en hel del om vi kan införa basinkomst med enkla, begripliga och hyfsat lättkontrollerade regler, jämfört med dagens bidragsdjungel.

    Kommentar av Christian Engström — 21 februari 2016 @ 15:12

  4. Vet inte om du kollat upp vad som anses vara minimistandard för folk enligt kronofogden. Hyra ligger på runt 5000 – 6000 kronor i månaden. Du ska ha tv och telefon. Kunna köpa kläder och medicin.,samt klippa dig och uppsöka läkare. Därefter ska du ha till mat oxå.
    Nu undrar jag Hur tänkte du här?
    Ett av de sämsta förslagen PP kommit på faktiskt. Nu är jag ganska säker på att det aldrig kommer att gå igenom och kan därför lugnt fortsätta att vara med i partiet.

    Kommentar av fd svensson — 27 februari 2016 @ 20:23

  5. @fd svensson,

    Ja, jag har kollat upp vad som anses vara minimistandard enligt kronofogden, och enligt ett antal andra trygghetssystem som vi har idag.

    Jag har sammanställt det i den här bloggposten: https://christianengstrom.wordpress.com/2016/02/17/forslag-till-basinkomst-8-333-kronor-i-manaden-skattefritt/

    Som synes är summan 8.333 satt för att vara så nära dagens miniminivåer som möjligt.

    Om du tycker att kronofogdens existensminimum eller riksnormen för försörjningsstöd inte är tillräckliga för att leva på får du förstås tycka så. Men i så fall har du bevisligen fel, eftersom det är hundratusentals människor därute som faktiskt lever på den nivån.

    Däremot kan jag hålla med om att dagens miniminivåer är väldigt snålt tilltagna, och att det vore rimligt att höja dem med tiden. Min förhoppning är att när vi väl har introducerat basinkomst nära miniminiåvn, ska vi med tiden kunna höja den gradvis.

    Men redan att byta ut den integritetskränkande behovsprövningen hos Arbetsförmedlingen och socialtjänsten mot basinkomst, skulle vara en stor förbättring för de hundratusentals människor som idag lever på de nivåer som du vill göra gällande är omöjliga.

    Kommentar av Christian Engström — 28 februari 2016 @ 9:53

  6. Det du helt tydligt har missat, är att Kronofogden tar hänsyn till dina uppgifter och inget är slagit i sten. Du får gärna intervjua mig mer om hur det är att leva på existensminimum, då jag nu har gjort det under några år.
    Hoppas att du förstår om jag blir svagt irriterad på dina påståenden, när jag vet exakt hur det är.

    Kommentar av fd.svensson — 29 februari 2016 @ 8:36

  7. @fd.svensson,

    Jag är fullt medveten om att det inte är det minsta roligt att leva på existensminimum. Men jag är också medveten om att hundratusentals människor tvingas göra det. Därför kan man inte påstå att det är omöjligt.

    Menar du att jag har fel i något av det här?

    Kommentar av Christian Engström — 29 februari 2016 @ 10:14

  8. Finansiering del 4: Skrota A-kassorna. Vill man som anställd ha mer trygghet än basinkomst får man teckna egen arbetslöshetsförsäkring, som inte ska finansieras med skattesubvention.

    Kommentar av therealrydan — 29 februari 2016 @ 10:59

  9. Ja Christian, jag anser att du har fel. Det är uträknat av Kronofogden att jag ska få 3700 SEK efter att hyra, läkare och medicin är betalt. De som är totalt utan inkomst får bostadsbidrag och soc bidrag till läkare samt medicin och busskort. De ska även se till att du kan ha tv och telefon, elektricitet och försäkring.
    3700 ska räcka till mat, kläder och annat du anser dig behöva.

    Hoppas att du förstår att din uträkning inte fungerar för de som lever på soc. Vilka även jag har varit i kontakt med, fast då som kund.

    Ps. Jag får inte veta att du svarat, utan måste gå in och se efter själv. DS.

    Kommentar av fd svensson — 29 februari 2016 @ 12:04

  10. @ThereAldrin
    A-kassan betalar du redan in själv. Dels är det en inbetalning från din arbetsgivare, istället för att du får det i lön och dels är det inräknat i fackavgiften.

    Kommentar av fd svensson — 29 februari 2016 @ 12:10

  11. @fd svensson,

    Ja, en del av a-kassan betalar man för själv via fackföreningsavgiften. Men en del betalas också av staten.

    Med basinkomst betalar staten grundtrygghet för alla, men inte inkomstbortfallsförsäkring. Den som vill ha en sådan försäkring (och det vill nog många) kan vända sig till sin fackförening och betala för den försäkringen själv.

    Kommentar av Christian Engström — 29 februari 2016 @ 12:26

  12. @fd svensson,

    Tvärtom, det visar ju att mina beräkningar är rätt.

    Jag säger att en basinkomst på 8.333 (inkl hyra) skulle ligga ungerfär där försörjningsstöd och existensminimum ligger idag, eller till och med kanske högre.

    Du säger att Kronofogden låter dig behålla mindre idag än vad basinkomsten skulle ge.

    Då säger vi ju samma sak.

    Kommentar av Christian Engström — 29 februari 2016 @ 12:29

  13. @therealrydan,

    Att a-kassorna skrotas och att den som vill ha mer trygghet än basinkomst får teckna en egen försäkring ingår redan i punkt 2 ”Lägg ner Arbetsförmedlingen”, eftersom a-kassorna ingår i Arbetsförmedlingens budget.

    Men vi är helt överens om att systemet borde se ut som du säger.

    Kommentar av Christian Engström — 29 februari 2016 @ 12:36

  14. @fd svensson,

    Jag är rätt osäker på vad det är du skriver egentligen, för ibland låter det som om du tycker Christians förslag ligger för lågt, och ibland som om det ligger för högt. I de flesta av dina kommentarer ser det ut som om du tycker att det ligger för lågt, dock, så jag svarar som om det är det du skriver.

    Jag levde under ungefär ett år på en bra bit under existensminimum. (Jag hade inget fast jobb utan jobbade ”på inringning” i diverse vikariat, jag hade inte rätt till a-kassa ens på grundnivån eftersom jag två år tidigare inte hade fattat att man måste anmäla sig till Arbetsförmedlingen omedelbart efter examen, och jag hade inte rätt till försörjningsstöd eftersom jag hade en gigantisk besparing på 10 000 kr i ett fondkonto som min bank inte lät mig tömma.) Vad jag hade i inkomst varierade från noll till ett fåtal tusenlappar, men vad jag gjorde av med fick jag ned i knappt fyratusen per månad. Lägre vissa månader.

    Att man inte kan överleva på mindre än 8000 kr/mån är alltså inte sant. Jag säger dock inte emot påståendet att 4000 kr/mån är ovärdigt. Det fungerar bara om man bor i en pyttelägenhet och lever på vitkål och makaroner, ungefär; man kan aldrig åka någonstans annat än med cykel och nåde den som vågar bli sjuk eller bryta benet. Det är ett sjukt ovärdigt sätt att leva. Men med 8333 kr garanterad inkomst i månaden hade jag under den här perioden kunnat ha en lägenhet med hela fönster, jag hade kunnat äta någorlunda varierat och jag hade haft råd med en eller två fritidssysselsättningar. Det hade varit en gigantisk förbättring.

    Kommentar av Erika — 10 mars 2016 @ 17:00

  15. @Erika,

    Du ger en jättebra beskrivning av hur dåligt dagens bidragslabyrint fungerar i praktiken. Och det värsta är att det inte är något undantagsfall, utan verkligeheten för hundratusentals människor som skulle behöva samhällets stöd.

    Precis som du säger innebär dagens system att många inte ens får 8.000 att leva på, eftersom reglerna gör att de hamnar mellan stolar (eller för att handläggaren som ska göra behovsprövningen har vaknat på fel sida). Det är verkligen ovärdigt.

    Kommentar av Christian Engström — 11 mars 2016 @ 9:04


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

