Christian Engström, Pirat

15 oktober 2014

En paneldiskussion om garanterad basinkomst

Filed under: basinkomst — Christian Engström @ 13:38
Paneldiskussion om basinkomst fredag 10 oktober 18:30 i ABF-huset i Stockholm

Paneldiskussionen om basinkomst i fredags

Basinkomstgrupperna i Sverige ordnade en mycket trevlig paneldiskussion om garanterad basinkomst i fredags, där jag var en av paneldeltagarna. Nu har signaturen Subsistens publicerat en sammanfattning av diskussionen som en kommentar här på bloggen. Jag tycker den är så bra så jag lyfter upp den som ett blogginlägg här.

Subsistens skriver:

För den som redan är insatt i saken var väl tillställningen inte så rafflande, i och med att det inte var någon debatt, med bara förespråkare i panelen. Det blev en trivselkväll med alla sex deltagarna.

En stor poäng låg det dock i att höra höga företrädare från riksdagspartierna S och V komma ut som anhängare.

Abe Bergegårdh, V, var den som representerade Vänstern.

Annika Lillemets, MP, är känd som drivande frågan i riksdagen sedan länge.

Layla Assaoui, FP, dök tyvärr inte upp. Annars hade man fått med en Alliansen-företrädare också. Det hade varit intressant att höra från vilket håll hon hade tagit upp saken.

Hillevi Larsson, S-riksdagsledamot sedan 10 år, talade – om jag får göra min egen sammanfattning som jag minns det – om sin inblick i hur illa socialförsäkringssystemen fungerar – inte längre som de är tänkta – i den nya ekonomin, och vi är redan väldigt nära basinkomst/negativ inkomstskatt/ grundtrygghet – vad än det kan komma att heta. Vad som fattas är bara en opinion för saken. Det är egentligen inte ”dom däruppe” som står i vägen. Det gäller ”bara” att vända opinionen. När den finns, när opinionen inte längre med fientlighet möter tanken på att man kan dela ut pengar utan krav på motprestation, är politikerna redan redo att följa. Verkligheten kallar redan på en basinkomst-reform. Endast invanda fördomar står emot.

Det är mitt sätt att sammanfatta vad jag tycker att Hillevi Larsson sa, och jag håller fullständigt med – vad som behövs är en avdramatisering av basinkomsttanken. Denna S-företrädare tycker jag var den stora positiva överraskningen. (Mitt bidrag till avdramatisering av basinkomst kan man finna om man klickar här.)

Men kvällens höjdpunkt tycker jag vår favorit-EU-parlamentariker, Christian Engström, Pirat, stod för. Han ställde sig frågande till vilken människosyn de har som tror att det inte skulle funka att dela ut ett existensminimum kravlöst, för att då skulle alla sluta lönearbeta. Följdsatsen brukar vara att det är en rutten människosyn för det är väl klart att alla VILL jobba och bidra och ”göra rätt för sig” och skulle inte sluta upp med det bara för att de kan få en kravlös basinkomst.

Men Christian vände på saken – vilken optimistisk människosyn de har! Att folk skulle nöja sig med den lilla basinkomsten, stanna hemma och hitta på saker med familjen, vara med barnen, göra meningsfulla saker gratis, sånt jobb som man gör (som vi gör här) på Internet t ex gratis – Wikipedia etc. ”Tyvärr tror jag inte att folk är så fria från materialism – så basinkomst skulle inte innebära att folk slutade lönearbeta”

Det var djärvt… det var bra… han fick till det bättre än jag nu… Det var Piratskt!

Läs mer i Facebookgruppen för basinkomst

 

7 kommentarer

  1. Hej Christian!
    Finns det mer om vad som sades? Finns det inspelat någonstans så man kan se det I efterhand? Är väldigt intresserad av detta ämne och vill gärna se debatten. Kunde tyvärr inte ta mig till Stockholm!

    /Daniel

    Kommentar av Daniel — 15 oktober 2014 @ 14:20

  2. Kan Facebook-gruppen göras läsbar för de av oss som inte har Facebook-konto?

    Kommentar av Fredrik — 15 oktober 2014 @ 16:55

  3. Det gjordes ingen videoinspelning av diskussionen, tyvärr.

    Kommentar av Christian Engström — 15 oktober 2014 @ 18:38

  4. Problemet är inte att dela ut existensminimum kravlöst till personer som behöver det. Problemet är att medborgarlön delar ut existensminimum kravlöst till det som inte behöver det också. På det sättet blir det enormt dyrt att genomföra denna reform.

    Kommentar av jerker montelius — 16 oktober 2014 @ 14:56

  5. Jag uppskattar ditt tilltag, Christian!
    Vill du frisera och anpassa texten mer har du fria händer vad mig anbelangar. Jag litar på att du inte lägger några fula ord i min ”mun” – ”helvete”, ”Copyright” och sånt…

    Nej då, Jerker. Jag kan hänvisa dig till min Sajt som det finns länk till på mitt namn och uppe i texten som Christian lyfte in.
    Med Christians modell, t ex, är det bara lågavlönade som får den kravlösa påbackningen.
    Hur dyrt det blir, dvs hur mycket skattesänkning det innebär utöver vad man sparar in på avskaffade bidrag och socialförsäkringar, är svårt att räkna på när man inte har all statistik tillgänglig.
    Jag tycker man ska minnas i alla fall att skattesänkning inte innebär att några resurser förstörs – det betyder att individerna och marknaden får lite mer bestämmande över pengarnas användning i stället för politiker.

    Daniel – Ja, vad är du ute efter? Om du är intresserad av ämnet, men det ännu är nytt för dig så var väl paneldiskussionen inte det mest informativa. Och om du är veteran i ämnet tillförde det heller kanske inte något nytt. Det nya låg väl i detta vittnesbörd om att basinkomst börjar göra genombrott i Riksdagspartierna. Synd att ingen allianspolitiker fanns med dock.

    Kommentar av subsistens — 16 oktober 2014 @ 22:12

  6. Fredrik – det sabla facebook… Jag tror inte man kan se gruppen ”Medborgarlön istället för Arbetslinjen” utan fb-konto. Jag gick själv med i facebook för två månader sedan bara för att kunna delta i basinkomströrelsen.
    Facebook är inte ett lämpligt forum för att bygga diskussioner, projekt och gemensamma forskningar. Varje ämne rinner bara förbi i en osorterad ström.
    Jag har efterlyst ett forum i anslutning till sajten basinkomst.nu (som härmed rekommenderas), men jag tror de behöver någon kunnig som tar tag i det.

    Kommentar av subsistens — 16 oktober 2014 @ 22:32

  7. Om hur en Basinkomst för alla kan finansieras helt inom ramen för statsbudgeten på min blogg här.

    Kommentar av Josef Boberg — 28 oktober 2014 @ 12:47


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

