Christian Engström, Pirat

14 maj 2014

Christian Engström (PP) mot Kent Johansson (C) — EU-debatt i Gomorron Sverige

Filed under: val — Christian Engström @ 14:11
Se debatten hos SVT Play (9 min)

Se debatten hos SVT Play (9 min)

I morse debatterade jag integritet och friheten på nätet med Kent Johansson, som är Centerns toppkandidat i EU-valet.

Bland annat diskuterade vi datalagringen, och vilket parti som egentligen är att lita på när det gäller att slåss för den personliga integriteten och friheten på internet.

Se debatten hos SVT Play (9 min)

9 kommentarer

  1. Hej

    Såg debatten i morse. En sak som slog mig var att du borde förklarat tidigare vas ACTA egentligen är. Jag visste det men för den stora massan är det nog tyvärr bara en förkortning som inte betyder något.

    Kommentar av Magnus Thulin — 14 maj 2014 @ 14:24

  2. Jag var med och röstade in Piratpartiet och dig specifikt i förra valet och har inte ångrat mig en sekund sedan dess. Jag blir stolt varje gång jag hör dig i debatter – lugnt, sakligt och utan fula påhopp och dessutom bra svar när andra partier försöker ge tjuvnyp.

    Men en sak som jag gärna ser att du tar upp oftare när TTIP kommer på tal är möjligheten för företag att stämma stater. Tyvärr tror jag många fortfarande resonerar att de har ”rent mjöl i påsen” och att integritetsfrågorna därför inte är fullt så viktiga – och speciellt då majoriteten av övriga partier antyder att alla kvinnor och barn skulle råka ut för trafficing och övergrepp om vi inte var övervakade. Vad stämningar skulle innebära i exempelvis miljöfrågor tror jag ger större förståelse för varför inte TTIP får röstas igenom och vi får integriteten på köpet.

    Kommentar av mtm — 14 maj 2014 @ 17:28

  3. Apropå datalagringsdirektivet så får man ju komma ihåg att frågan kom upp i EU-domstolen för att två medlemsländer klagat på det. Om Centern i regering hade drivit frågan så kanske beslutet kommit ännu tidigare.

    Kommentar av Johan Tjäder — 14 maj 2014 @ 18:55

  4. Bra jobbat. Tycker du lyckades hålla dig lugn och saklig. Kent fick väl in ett par poäng med kändes också otydlig i många frågor. Speciellt när det kommer till frihandelsavtalet.

    Kommentar av väljare — 14 maj 2014 @ 19:55

  5. Radiodebatt om övervakning och brottsbekämpning mellan PP och FP.

    Kommentar av Johan Tjäder — 14 maj 2014 @ 21:38

  6. En sidokommentar som du kunde inflika var att Piratpartiet med stor sannolikhet kommer att få fler MEP efter valet. (Eftersom det med största sannolikhet kommer sådan även från andra länder.)

    Sedan hade de varit bra om du hunnit förklara betydelsen av att du sitter i JURI (och kanske även att Amelia sitter i ITRE), synd att tiden bara räckte halvvägs.

    Kommentar av pwq — 14 maj 2014 @ 22:16

  7. Ett tips, erkänn gärna att PP är ett enfrågeparti och att frågan är mänskliga rättigheter och jämlikhet för alla inför lagen, på så vis slipper har du ett känsloargument som gör att dina debattmotståndare inte kan peka på fildelning och annat mumbojumbo de försöker komma med för att diskreditera PPs intentioner. Du kan ju dessutom utveckla det litegranna genom att indikera att det PP aktivt står för är inget som motståndaren står för, inte aktivt i varje fall!

    Kommentar av Pontus — 15 maj 2014 @ 10:50

  8. Christian, du är så jävla bra. Förstklassig insats.

    Kommentar av Tryphon Tournesol — 16 maj 2014 @ 7:31


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

