Christian Engström, Pirat

26 mars 2014

Pirat-haiku i Nordegren & Epstein i P1

Filed under: val — Christian Engström @ 18:49
Lyssna på intervjun med mig hos Nordegren & Epstein i P1

Lyssna på intervjun med mig hos Nordegren & Epstein i P1

Idag var jag med i radioprogrammet Nordegren & Epstein i P1. Jag svarade på ett antal frågor om Piratpartiets politik, vad vi har uträttat i EU-parlamentet och vad vi vill göra nästa mandatperiod.

Dessutom läste jag upp den dubbel-haiku om min syn på EU, som jag hade fått i uppgift att skriva:

En fredlig vårdröm
om ett öppet Europa
vrids mot sin motsats

Övervakade
men mer arga än rädda
gör vi nåt åt det

Lyssna på Nordegren & Epstein i P1 (17 min)

Eller enbart haikun (37 sek)

4 kommentarer

  1. Gillar – bra jobbat i P1 – du har fortfarande min röst.

    Kommentar av wennstrombo — 26 mars 2014 @ 20:10

  2. Jag gillar att du fick in en årstidsreferens. Många som missar det.

    Kommentar av Brooke — 26 mars 2014 @ 23:50

  3. Bra jobbat Christian!

    Det enda jag har att anmärka är hur du helt duckade för en fråga ang. Piratpartiets åsikt om HBQT-frågan där reportern undrade om inte det motsäger Piratpartiets önskan om minskat inflytande från EU. Hade gärna sett ett förtydligande svar i stil med ”Vi i Piratpartiet anser att det är en mänsklig rättighet att få gifta sig med personen man älskar, även om det nu råkar vara av samma kön. Så om mänskliga rättigheter är att gå in på detaljstyrning…”

    Jag tror också det är mycket viktigt att poängtera att vår upphovsrättsreform är just det, en *reform*. Personligen brukar jag säga ”Piratpartiet vill ha kvar upphovsrätten, men, vi vill skära bort en del som har blivit onödig och dessutom är skadlig för den personliga integriteten.” Då kan man sedan förklara att vi är ute efter att värna om kreatörernas rättigheter, och att ge kreatörerna mer makt på bekostnad av storbolagens. Att vi vill flytta bort fokus från kopierande och istället fokusera på skydd mot rovdrift.

    Men i övrigt, som sagt, bra jobbat!

    Kommentar av Per "wertigon" Ekström — 26 mars 2014 @ 23:52

  4. Mycket bra snackat Christian. Du vart under reell ”heavy fire” där, men klarade dig mycket bra. Jag är stolt över att rösta på dig. Tack för ditt arbete!

    Kommentar av PiratGurra — 28 mars 2014 @ 22:56


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

