Christian Engström, Pirat

19 februari 2014

Jättevälkommen ombord, Alexander!

Filed under: informationspolitik — Christian Engström @ 10:38

Alexander Bard ger upp försöket att få Centern att bli ett relevant parti för internetåldern, och kommer tillbaka till Piratpartiet istället.

Välkommen hem igen, Alexander!

Kampen för ett fritt och öppet internet är den absolut viktigaste politiska frågan just nu.

Jag tycker det var hjältemodigt av dig att du gjorde ett försök att få Centern att inse det. Men samtidigt är jag inte förvånad över att det inte gick att övertyga dem.

Jag gissar att det är de gammaldags konservativa kommunalgubbarna (och gummorna) som är Centerns egentliga själ, även om deras Stureplansmedlemmar försökt testa vattnet på den mer moderna och frihetliga sidan.

Hade det gått att få Centern att bli frihetlig hade det varit en stor framgång, men när någonting visar sig vara omöjligt kommer det en punkt när man måste erkänna det.

Jag hoppas de resterande liberalerna i Centern också tar sig en funderare på om de inte skulle kunna få mer uträttat som medlemmar i Piratpartiet istället. Om så är fallet är ni också mer än välkomna ombord!

Du skriver i ett mejl att du som piratpartist tänker sitta lugn i båten och hålla käften. Det löftet hoppas jag verkligen att du inte håller!

En av dina stora tillgångar är ju att du faktiskt kan få folk att uppmärksamma när du säger något. Det är precis vad vi behöver.

Den partipolitiska rörelsen som Piratpartiet representerar är bara en aspekt av kampen för ett fritt internet. Men precis som de övriga rörelserna (från Wikileaks till filosofi till allt däremellan och därutöver) är det en aspekt som behövs.

Nu ska vi vinna val!

Läs mer hos Aftonbladet

8 kommentarer

  1. En relvant fråga är väl om Alexander har bytt åsikter eller ej?!
    Han tyckte att FRA-lagen blev bra och han var för ipred. Han har även bl.a. beskrivit piratpartiet som en ”sekt” och ”rättshaverister” (och värre saker än så).

    Kommentar av JohJoh — 19 februari 2014 @ 10:54

  2. Nu sjönk PP som en sten i min aktning.

    Kommentar av Karin — 19 februari 2014 @ 20:40

  3. Ja, ”vad tusan gör han här?” är min reaktion! Proffessionell kappvändare, det är min bild av honom. En Federley på crack.

    Det här blir verkligen ingen hit.

    Kommentar av B110 — 19 februari 2014 @ 20:53

  4. Tack för att Alexander Bard kommer och ”förstärker” Piratpartiet. Det känns mycket tryggare nu!🙂

    Kommentar av nejtillpirater — 19 februari 2014 @ 21:26

  5. Yeah… Om han är välkommen trots allt han har spytt galla om och det sätt han betett sig på så… Nej tack.

    Kommentar av AH — 19 februari 2014 @ 21:40

  6. Han får väl dela ut lappar som alla vi andra men av någon anledning så tror jag inte han är särskilt intresserad av det.

    Kommentar av Jerker Montelius — 20 februari 2014 @ 12:27

  7. Nu är inte jag medlem i piratpartiet, men jag har beslutat mig för att stödja PP på EU-nivån i kommande val (och bloggat om det och uppmanat andra att göra som jag, för utan demokrati och integritet är vi körda). Dock är väl Bard inte precis någon som jag känner förtroende för. Han riskerar att bli PP’s Juholt. Motståndarnas bästa valarbetare. Lite allmänt oroväckande att han gör en sån stor grej av sitt partibyte. Vilka normala människor gör en pressrelease och talar ut i Aftonbladet om att de byter parti? Det luktar inte riktigt fräscht.

    Kommentar av Johannes Westlund — 21 februari 2014 @ 1:22

  8. PP är senast jag såg öppet för alla. Vill Bard vara med så var så god. Han får helt enkelt finna sig att han arbetar i motvind efter tidigare uttalanden vad gäller förtroendet från övriga partimedlemmar.

    Det är i sak inte annat än när Fredrik Federley börjar prata om personlig integritet – viss bevisbörda finnes med tidigare historik i ryggsäcken.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 27 februari 2014 @ 12:29


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

