Christian Engström, Pirat

25 november 2013

Idag är det sex månader kvar till EU-valet 25 maj 2014

Filed under: val — Christian Engström @ 10:50
Piratpartiet har gjort skillnad i EU-parlamentet

Piratpartiet har gjort skillnad i EU-parlamentet. Det vill vi gärna fortsätta göra efter valet 2014.

Den 25 maj 2014 är det val till EU-parlamentet. Det är om exakt sex månader.

Piratpartiet ställer upp i valet med målet att behålla de två mandat vi har idag i EU-parlamentet, och dessutom ta ett tredje. Det är ett ambitiöst mål, men vi kan klara det.

Piratpartiet har levererat under den mandatperiod som varit sedan vi blev invalda 2009. Vi stoppade ACTA-avtalet. Vi har fått en politisk grupp i parlamentet att ta ställning för fri fildelning. Och vi har hållit three strikes borta, så att fildelare slipper bli avstängda från nätet utan rättegång.

Med bara 2 mandat av drygt 750 i EU-parlamentet är det en track record som vi kan vara stolta över. Men det finns mycket kvar att göra.

En reformerad upphovsrätt som gör fildelning lagligt är vad Sverige och Europa behöver. EU-parlamentet är en nyckelspelare i det arbetet. Nästa mandatperiod kommer EU-parlamentet ta ställning till ett genomgripande förslag om förändrad upphovsrätt. Ingen vet idag hur det förslaget kommer se ut, men vi vet att det kommer. Piratpartiets uppgift kommer att bli att se till att reformen av upphovsrätten går i rätt riktning.

Vi vill att det ska vara lagligt att fildela. Starka krafter bland lobbyisterna och inom EU-kommissionen kommer vilja ändra lagen i motsatt riktning, och skärpa fildelarjakten. Hur det blir i slutändan kommer bland annat avgöras av vilka som sitter i EU-parlamentet efter valet 2014.

Vi måste få stopp på övervakningsstaten, som har växt bortom all sans och rimlighet. Avslöjandena från Edward Snowden och andra har visat oss att det redan har gått mycket längre i fel riktning än vi trodde i våra värsta mardrömmar.

Mycket av massövervakningen av oss alla bygger på direktiv som kommer från EU. Datalagringsdirektivet är ett exempel. Diverse andra initiativ för att smälta samman de militära underättelsetjänsterna i EU-länderna med polisen dyker hela tiden upp på EU-nivå. Bryssel är en viktig arena för kampen mot storebrorssamhället.

Piratpartiet står konsekvent upp för våra fundamentala rättigheter, både på nätet och i resten av samhället. Vi behövs i Bryssel för att hålla storebror stången.

Nätneutralitet kommer också bli en het fråga under nästa mandatperiod. Ska vi behålla det öppna internet som vi har haft hittills och har idag, där alla företag och tjänster har tillgång till nätet på lika villkor? Eller ska vi införa ett system där de stora företagen som kan betala extra får en gräddfil som gör att de slipper konkurrens?

Piratparitet kämpar för nätneutralitet och ett fortsatt demokratiskt och öppet internet.

Det är mycket vi måste göra under de sex månader som är kvar till EU-valet den 25 maj 2014. Men det kommer vi att klara. Vi har aldrig varit så väl förberedda inför ett val som den här gången.

Vi har visat att vi kan leverera politiska segrar och göra skillnad. Nu ska vi visa att vi kan berätta det för väljarna, så att vi får fortsätta arbetet i Bryssel för ett fritt och öppet internet i ett fritt och öppet samhälle. Det är mycket att göra, men vi kommer att klara det.

Om sex månader kommer vi ha facit i handen. Hur det kommer gå beror på vad vi alla, var och en av oss, gör mellan idag och den 25 maj 2014. Nu ger vi järnet!

Piratpartiet ställer upp i EU-valet den 25 maj 2014. Vi siktar på minst tre mandat. Och vi kommer att vinna!

22 kommentarer

  1. […] om vad vi ska uträtta i Bryssel nästa mandatperiod EU-parlamentariker, Christian Engström, skriver om de frågor han och piratpartiets andra parlamentariker kommer att ta tag i under nästa […]

    Pingback av I dag drar Supervalåret 2014 igång! « Ledningsbloggen — 25 november 2013 @ 11:39

  2. Bra jobbat! Hoppas ni arbetar för mer insyn även i kommande handelsavtal som TTIP. Vi såg ju på ACTA att särintressen tar varje chans de får att smussla in saker som är dåliga för resten av samhället. Medborgarna måste bli informerade om vad det står i avtalen annars kan vi inte förväntas följa det.

    Kommentar av erik — 25 november 2013 @ 13:46

  3. ”Vi stoppade ACTA-avtalet.”

    Detta är osakligt, det var alla som röstade emot som stoppade ACTA, sen har PP och andra varit del i mediedrevet kring detta.

    Kommentar av nejtillpirater — 25 november 2013 @ 20:02

  4. ”Nätneutralitet kommer också bli en het fråga under nästa mandatperiod. Ska vi behålla det öppna internet som vi har haft hittills och har idag, där alla företag och tjänster har tillgång till nätet på lika villkor? Eller ska vi införa ett system där de stora företagen som kan betala extra får en gräddfil som gör att de slipper konkurrens?”

    Det här är fel. Alla företag och tjänster har tillgång till nätet på lika villkor men det skiljer om man håller sig till lagen eller inte. Här måste en uppskärpning ske så att det precis som i övriga delar av samhället gäller att fri konkurrens råder på en laglig marknad, det som sker illegalt rubriceras då inte som konkurrens utan som kriminalitet.

    Kommentar av nejtillpirater — 25 november 2013 @ 20:04

  5. @nejtillpirater:

    Nej, du har missuppfattat varför vi är för nätneutralitet. Det är inte för att skydda The Pirate Bay (som jag tror att du tror).

    Der är för att skydda lagliga tjänster levererade av små företag från att bli utestängda så att de i praktiken inte kan leverera sin tjänst till konsumenter, om endera något storföretag eller telekomoperatören själv inte vill släppa fram en konkurrent.

    Nätneutralitet handlar om att bevarara näringsfriheten för små och medelstora företag, så att inte de stora företagen och telekombolagen själva ska kunna bestämma vilka som får driva verksamhet i Europa. Det vore förödande för företagsklimatet och ekonomin i Europa.

    Du får gärna hacka på oss för att vi ser fildelning och The Pirate Bay som jättebra saker som vi vill ska vara lagliga och få medalj, men nätneutralitet har inte i första hand med det att göra.

    Kommentar av Christian Engström — 25 november 2013 @ 22:58

  6. […] för EU valet. Vilka skall vi utse till partiets huvudmotståndare i valet 2014. I valet så har partiet ett mål att nå 3 EU mandat och därmed bli tredje största parti i EU parlamentet. I Valet 2009 blev vi fjärde störst […]

    Pingback av Piratpartiets huvudmotståndare i EU valet | Anders S Lindbäck @ Kunskapssamhället — 25 november 2013 @ 23:09

  7. @Christian Engström #5

    ”Nej, du har missuppfattat varför vi är för nätneutralitet. Det är inte för att skydda The Pirate Bay (som jag tror att du tror).”

    Begreppet används lite olika av olika pirater. Även om huvudsyftet inte är att skydda möjligheten att operera pirattjänster så uppfattar jag i alla fall det som en del av verktygslådan som används i det syftet. Ungefär som Falkvinges önskan att innehav att barnporr ska legaliseras, att all sorts information ska betraktas som laglig att inneha (fast då bortser man från andra perspektiv av vad information är när man inte ser till innehållet). Man är ju rädd för att blockering av barnporr ska spilla över i blockering av pirattjänster. Att hävda obegränsad nätneutralitet är ett annat sätt värna om pirattjänsterna. Det primära är att nätneutralitet råder för lagliga tjänster medan illegala tjänster givetvis inte ska kunna åtnjuta någon sådan neutralitet utan kunna vara föremål för blockering eller andra typer av begränsningar som behövs för att skydda brottsoffer men som inte påverkar den lagliga konkurrensen på något sätt (utom att den skyddas på rättmätiga grunder).

    Kommentar av nejtillpirater — 26 november 2013 @ 7:38

  8. @ CE #5

    Det är bra att Piratpartiet skyddar den lilla mannens intressen. Frihandelsavtalen verkar mest vara en lekstuga för de större företagen och naturligtvis deras intressen då i första hand. Dessa betalar ju knappast sina dyra lobbyister för att försvara de mindre företagens intressen, än mindre allmänhetens intressen. Vi mins ju hur motsträviga de var när ACTA förhandlingarna skulle öppnas för offentlig insyn. Vi har ingen garanti för att detta inte upprepar sig i kommande handelsavtal. Vi behöver mer insyn i förhandlingarna på ett tidigt stadium så att vi hinner sätta oss in i innehållet och skapa en offentlig debatt kring det.

    Kommentar av erik — 26 november 2013 @ 8:30

  9. NTP – det är inte risken att piratsiter blir blockerade som får oss att invända mot barnporrspärrfilter – det är det faktum att 98.3% av de sidor som ligger på dessa filter inte innehåller barnporr, och att filtret strider mot grundläggande demokratiska principer.

    Jag säger inte att ett verktyg inte bör användas bara för att det strider mot vissa principer – men, om verktyget är så gott som verkningslöst samtidigt som det inskränker medborgerliga friheter, ja, då kanske det är bättre att låta bli?

    Kommentar av Per "wertigon" Ekström — 26 november 2013 @ 14:02

  10. ”det är det faktum att 98.3% av de sidor som ligger på dessa filter inte innehåller barnporr”

    Detta är ett dåligt argument och din kritik verkar ligga mot dålig hantering av filtren. Med väl utformad teknik för filtren, med kompetent personal som hanterar dem och med bra kontrollfunktioner kring användningen så kan barnporrfilter såväl som filter mot piratsidor fungera alldeles utmärkt. Men först ska man förstås göra vad man kan för att släcka ner servrarna i det land där dessa befinner sig.

    ”och att filtret strider mot grundläggande demokratiska principer.”

    Vilka då? Det finns inga demokratiska principer för rätten att leverera eller ta emot barnporr, inte heller för piratkopior. Tvärtom, detta är lagbrott i de flesta länder och alltså upprätthåller man dåligt gällande demokratiska principer om man inte använder blockering när detta är det enda som hjälper.

    Kommentar av nejtillpirater — 26 november 2013 @ 17:00

  11. @ Per #9

    ”om verktyget är så gott som verkningslöst samtidigt som det inskränker medborgerliga friheter, ja, då kanske det är bättre att låta bli?”

    Jag kan inget annat än hålla med dig. Det finns bättre metoder att bekämpa barnporr som att tex. följa betalströmmar och vanligt hederligt polisarbete. Varför slösa resurserna på något med så låg verkningsgrad när det också blockerar så många lagliga sajter. Nya tekniska lösningar kommer inte att lösa problemet med censur på något magiskt sätt (vilket historien visat oss) och folks subjektiva uppfattning vad som klassas som laglig porr och inte har många gånger svåra gränsdragningar. Vi har sett det senare i tex det uppmärksammade Mangafallet. Vi måste lära av historien istället för att upprepa misstagen.

    Kommentar av erik — 26 november 2013 @ 18:32

  12. @erik #10

    ”och folks subjektiva uppfattning vad som klassas som laglig porr och inte har många gånger svåra gränsdragningar. Vi har sett det senare i tex det uppmärksammade Mangafallet”

    Ja det var ett knepigt fall. Enligt domen i HD befanns han inneha straffbar barnporr men kom ändå undan straff, sannolikt som resultat av att Göran Lambertz var inblandad.

    Kommentar av nejtillpirater — 26 november 2013 @ 18:39

  13. @ nejtillpirater #12

    Eller också kom han undan för att den ”straffbara porren” sannolikt bestod av japanska serieteckningar som ibland kan se utmanade ut. Den nya svenska barnporrlagstiftningen kommer antagligen inte att hjälpa de riktiga offren barnen ett dugg:( Se länk nedan

    http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/18/mangadomen-synligg-r-en-misslyckad-lagstiftning

    Detta kommer att vålla huvudbry för lagtolkarna lång tid framöver och kommer knappast heller att underlätta för personal som ska censurera bort olagligt material via barnporrfiltren.

    Så jag håller inte med dig nejtillpirater i din vurm för barnporrfiltren även om du säkert ser till barnens bästa precis som Piratpartiet gör. Censurivrarna kommer inte att lyckas bekämpa barnporren denna gång heller som det ser ut. Jag tycker att Piratpartiet gör helt rätt som motarbetar dessa ineffektiva metoder och satsar resurserna på vanligt hederlig polisarbete istället samt att man ska fokuserar på att hjälpa riktiga offer.

    Kommentar av erik — 26 november 2013 @ 19:38

  14. @erik

    ”Eller också kom han undan för att den ”straffbara porren” sannolikt bestod av japanska serieteckningar som ibland kan se utmanad”

    Nej det var inte därför han kom undan straff.

    Kommentar av nejtillpirater — 27 november 2013 @ 9:41

  15. NTP – vad är det som säger att filtren kommer hanteras bättre då? Absolut ingenting. Om tio år kommer en ny granskning av cencurfiltret att komma och då rör det sig säkert om att ”bara” 95% av sidorna i filtret är ”false positives”.

    Blockering och cencurering löser inga problem – det sopar dem bara under mattan.

    Kommentar av Per "wertigon" Ekström — 27 november 2013 @ 15:58

  16. @nejtillpirater #14

    Tror att du har fel där nejtillpirater. Vad var då anledningen till att Mangatecknaren undkom straff enligt dig nejtillpirater? Är det en enda bild (av de 39 han var misstänkt för) du hakar upp dig på?

    Detta är högsta domstolens motivering:

    ”I domen konstateras att teckningarna i och för sig får anses pornografiska och att de föreställer barn. Men det rör sig om fantasifigurer som inte kan misstas för verkliga barn. En kriminalisering av innehav av teckningarna skulle därför gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den begränsning i yttrandefriheten och informationsfriheten som straffbestämmelsen innebär (den s.k. proportionalitetsprincipen). Enligt en tolkning av straffbestämmelsen i överensstämmelse med regeringsformen ogillas därför åtalet.” Enligt fredagens dom omfattas dock en av de 39 bilderna i Lundströms dator av straffbestämmelsen om innehav av barnpornografi. HD bedömer den bilden som ”verklighetstrogen” men menar att innehavet av denna enda bild ändå kan anses som försvarligt i sammanhanget.

    Jag tycker att det verkar som om Högsta Domstolen har använt sunt förnuft helt enkelt.

    Kommentar av erik — 27 november 2013 @ 16:25

  17. Högsta Domstolen resonerar väl i praktiken här att lagen är idiotisk, men den måste följas. Eftersom de uppenbart inte kan ignorera den helt så dömer man så lindrigt man kan.

    Kommentar av Brooke — 27 november 2013 @ 18:03

  18. @erik och Brooke

    Det finns mer kring det hela i domen, man valde att göra en mycket försiktig tolkning av lagen, för försiktig enligt min mening. Vet man dessutom vilket figur personen är så blir man ännu mer förvånad över utgången.

    Mer om detta kan du läsa om här. Många kommentarer men även personen själv har svarat ett flertal gånger.

    http://nejtillpirater.wordpress.com/2012/10/07/den-hemska-sanningen-om-simon-lundstrom/

    Kommentar av nejtillpirater — 27 november 2013 @ 18:11

  19. @ nejtillpirater #18

    ”man valde att göra en mycket försiktig tolkning av lagen, för försiktig enligt min mening.”

    Ja det är ju din personliga åsikt nejtillpirater och den får du ju ha. Högsta Domstolen gjorde en annan bedömning än dig. Det bekräftar dock ännu en gång att lagen går att tolka på olika sätt. Och bilderna är vad jag vet hemligstämplade så folk kommer inte att bli särskilt mycket klokare vad som är lagligt eller inte.

    Sen påstod du att Göran Lambertz sannolikt var en av anledningarna att han blev friad. Jag tolkar det som att du tror att utfallet blir ett annat om man tillsätter en annan person. Om det stämmer visar det ju på att lagen sannolikt tolkas olika beroende på vem man tillsätter. Detta kommer naturligtvis även att gälla de personer som tillsätts att hantera barnporrfiltret. Inte speciellt förtroendeingivande. En av hörnstenarna i rättssamhället är ju att det ska vara förutsägbart.

    Så nejtillpirater. Dina påståenden att ny teknik, utbildning av personal, bra kontrollfunktioner per automatik löser detta (kommentar #10) förblir nog mest en utopi med nuvarande utveckling, precis som det visat sig tidigare i historien

    Kommentar av erik — 27 november 2013 @ 19:05

  20. @erik

    ”Sen påstod du att Göran Lambertz sannolikt var en av anledningarna att han blev friad. Jag tolkar det som att du tror att utfallet blir ett annat om man tillsätter en annan person. Om det stämmer visar det ju på att lagen sannolikt tolkas olika beroende på vem man tillsätter. Detta kommer naturligtvis även att gälla de personer som tillsätts att hantera barnporrfiltret. Inte speciellt förtroendeingivande. En av hörnstenarna i rättssamhället är ju att det ska vara förutsägbart.”

    Här kommer jag med något som du säkert inte kommer att gilla men som är fakta:

    Domar i domstol handlar ALLTID om bedömningar. För det finns inget 100% objektivt sätt att värdera eller mäta skuld, medverkan, uppsåt osv. Givet detta så innebär rättssäkerhet att man behandlat ärendet på ett seriöst sett i alla led från polisanmälan till i laga kraft vunnen dom. Men ja, det kan bli lite olika utslag beroende på vilka personer som dömer och dessutom kan det bli olika vid olika tidpunkter eftersom nya fakta kan läggas fram senare. Men, vi har trots allt ett system där det går att överklaga domar i flera steg. Sen väljer man ju hellre att fria än att fälla och risken för att någon oskyldig döms är oerhört liten medan risken för att skyldiga frias faktiskt är förvånansvärt stor och ibland oacceptabelt stor.

    Det här sättet att jobba på gäller ALLA typer av mål, piratkopiering eller barnporr är inte några undantag. Om du inte gillar detta system så antar jag att du har idéer om bättre fungerande system. Får jag fråga vilket system detta då är? Det är bara att sätta igång och verkar politiskt via media i så fall för att förbättra/förändra hela vårt rättsväsende.

    Kommentar av nejtillpirater — 27 november 2013 @ 19:50

  21. @ nejtillpirater #20

    Självklart handlar det om bedömningar. Det var min poäng också. Precis som med barnporrfiltret handlar det om bedömningar vad som är lagligt och inte och som bevisligen misslyckats kopiöst hittills med tanke på filtrets låga verkningsgrad.

    Jag har redan förklarat för dig min syn på dessa ineffektiva metoder i kommentar #11 och #13 och varför man bör satsa resurserna på andra metoder. Självklart bör man verka politiskt för att ändra på detta och det är ju precis vad Piratpartiet gör genom att ställa upp i valen.

    Kommentar av erik — 27 november 2013 @ 20:32

  22. @ Per #15

    ”Blockering och cencurering löser inga problem – det sopar dem bara under mattan.”

    Hittills har det inte löst något och det finns inte mycket konkret som pekar på att blockering och censurering kommer att fungera i framtiden heller.

    Kommentar av erik — 27 november 2013 @ 20:36


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: