Christian Engström, Pirat

25 oktober 2013

Piratpartiet i EU-parlamentet: En blick framåt inför nästa mandatperiod

Filed under: valplattform — Christian Engström @ 15:51
Piratpartiet har gjort skillnad i EU-parlamentet

Piratpartiet har gjort skillnad i EU-parlamentet

EU-valet i maj 2014 närmar sig och alla, i alla partier, börjar ha nerverna utanpå kroppen. Detta kommer att bli en ovanligt febrig EU-valrörelse, som i sin tur kommer att påverka riksdagsvalet under “supervalåret” 2014. Därför är det på sin plats att se på vad vi pirater vill göra i Europaparlamentet nästa mandatperiod.

Men innan jag gör det kan det vara bra att se vad vi har att bygga på. Här är en tidigare bloggpost om vilka frågor som är aktuella just nu. Det är ett halvår kvar på mandatperioden, och vi fortsätter jobba in i kaklet.

Och om man tittar i backspegeln har vi jobbat med frågor som sträcker sig från fri fildelning till kampen mot massövervakning och censur. Vi kämpar för hjältar som Chelsea Manning och Edward Snowden. Vi slogs för (och vann) rättssäkerhetsskydd när länder vill införa three stikes för att stänga av fildelare från internet (Telekompaketet). Många år av envist arbete resulterade i att ACTA-avtalet till slut föll. Och vi har även vunnit andra segrar.

Piratpartiet har satt avtryck i Europaparlamentet. Politiker från andra partier och länder tar oss på allvar, och vi har visat att vi kan bygga breda samarbeten för att komma framåt i piratfrågorna.

Som förste pirat i Europaparlamentet när jag tillträdde 2009 har mycket av min tid även gått åt till att etablera vår närvaro här, finna vår roll och att hantera praktiska frågor. Och jag skulle vilja påstå att vi nu är varma i kläderna och helt operationella.

EU är en labyrint av särintressen och lobbyister som helst vill att de viktiga besluten ska tas i slutna rum bakom stängda dörrar, ofta till förmån för något särskilt branschintresse. Vårt uppdrag är att motverka EU:s slutenhet, dess hemlighetsmakeri och dess korporativism. Vi skall verka för ökad demokrati, ökad transparens och faktabaserat beslutsfattande.

Samtidigt står vi upp för de saker som är bra med EU, kärnvärden som till exempel den fria rörligheten för människor. Detta medan de flesta andra partier som finns representerade i Europaparlamentet är en del av problemet.

Piratpartiet har ett konkret och nytänkande förslag till hur man kan göra EU mer demokratiskt och rimligt genom själva processen med att ta fram ett nytt fördrag. Under den kommande mandatperioden finns ett tidsfönster då vi pirater skulle kunna göra oerhört stort avtryck genom att vara de (enda?) som har ett begripligt upplägg i fördragsfrågan. Jag har redan knutit många värdefulla kontakter i denna fråga och fått vår idé uppmärksammad i EU-media.

I partisammanhang tänker jag fortsätta ge Piratpartiet det stöd jag kan, inklusive att vi skall kunna ha en partiledare som kan ägna sig åt sitt arbete på heltid. Anna gör ett fantastiskt jobb, och vi behöver ett starkt och aktivt parti hemma i Sverige för att få den politiska tyngd som behövs för att vi kunna uträtta saker i Bryssel. Politik är alltid en lagsport.

Jag tycker det är viktigt att vi bygger en bred och stabil organisation i partiet, och därför är jag väldigt glad åt att vi har börjat starta lokalföreningar runt om i landet. Jag har tyckt så sedan partiets start (det var en punkt där Rick och jag var oense), och jag är säker på att det är rätt väg framåt.

Jag vill vara tillgänglig för hela partiet ute i landet, vare sig det är hos lokalföreningar som finns eller är på väg att bildas, eller på andra ställen där det finns aktivister från Piratpartiet och Ung Pirat som vill arrangera något. De flesta veckor jobbar jag måndag till torsdag i Bryssel eller Strasbourg, men kan oftast delta i evenemang runt om i landet en fredag, lördag eller söndag. Mejla mig på min parlamentsadress om du vill arrangera något där du bor.

Jag kommer att göra mitt yttersta för att vi först ska få en framgångsrik valrörelse och därefter ytterligare en framgångsrik mandatperiod. Piratpartiet är en viktig politisk kraft i EU-parlamentet, och det kommer vi fortsätta vara.

Därför är jag glad och tacksam över att ha blivit föreslagen för en ny mandatperiod av partiets valberedning. Jag är också glad över att valberedningen har föreslagit samma vinnande laguppställning som i förra EU-valet. Det ger oss stabilitet och arbetsro för att kunna fokusera på det viktiga:

Att först vinna EU-valet i maj 2014, så att vi behåller våra två mandat och helst kniper ett tredje. Och sedan fortsätta under nästa mandatperiod att bilda opinion och att leverera politiskt i piratfrågorna, både i Bryssel och hemma i Sverige.

2 kommentarer

  1. Jag är otroligt tacksam för din insats under de här åren och jag hoppas att du får fortsätta kämpa!

    Kommentar av Daniel Otterholm — 25 oktober 2013 @ 16:46

  2. Jag håller på och överväger hur jag kommer att rösta i motion C01. Då jag har ett yrkande får det givetvis mitt stöd. Det yrkandet är densamma som valberedningens när det gäller översta tredjedelen. Samtidigt så finns det också ett yrkande där man tagit valberedningens lista och skiftat position 1 och 2. Det yrkandet stödjer jag inte. Jag förväntar mig att det blir en förstavotering där man får välja fler än ett alternativ. Isåfall…

    Kommentar av Henry Rouhivuori — 25 oktober 2013 @ 16:49


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

