Christian Engström, Pirat

12 september 2013

Jag vägrade delta i EU’s hemliga briefing om massavlyssningen

Filed under: NSA — Christian Engström @ 9:40
Dagens hearing i EU-parlamentet om massavlyssningen (innan dörrarna stängdes)

Dagens hearing i EU-parlamentet om massavlyssningen (innan dörrarna stängdes)

Just nu pågår del 2 av EU-parlamentets hearing #EPinquiry om NSA’s massavlyssning av europeiska privatpersoner och företag. EU-kommissionen har lovat att ge parlamentet relevant information om frågan.

Men det finns ett problem. Mötet hålls ”in camera”, alltså bakom lyckta dörrar. Som ledamot av EU-parlamentet har jag rätt att delta i mötet och höra vad EU-kommissionen säger. Men om jag hade valt att göra det skulle jag vara förbjuden att berätta vad jag fick veta.

Därför valde jag att lämna mötet istället. Jag kan inte acceptera att få information som jag inte får diskutera offentligt, och att bli belagd med munkavle av EU-kommissionen.

Jag var med på den allra första delen av mötet. Den delen var öppen, så jag får berätta vad som hände där.

Det började med att en nederländsk liberal ledamot, Sophie in ‘t Veld (som rent allmänt är klockren i piratfrågor) protesterade mot att mötet skulle hållas in camera, och undrade vem som hade bestämt det.

Så fick jag ordet i ordningsfrågan, och sa att jag höll med om att som fru in ‘t Veld hade sagt. Jag bad också om en bekräftelse på att det var så att om jag valde att stanna på mötet, då skulle jag vara förbjuden att berätta vad som sagts.

Sedan talade fler ledamöter i ordningsfrågan. En kollega i den Gröna gruppen höll med mig och in ‘t Veld. Men utskottets ordförande (Socialdemokrat) och en representant för den stora konservativa gruppen EPP försvarade att mötet skulle vara hemligt. Eftersom de grupperna tillsammans har en stor majoritet blev det så.

Då lämnade jag rummet.

Från klockan 11 ska mötet bli öppet igen, och streamas på webben. Då blir det utfrågning med något som kallas ”Article 29 Data Protection Working Party”. Det är en kommitté som sysslar med persondataskydd, och det blir säkert intressant.

Men vad EU-kommissionen hade att berätta för parlamentet om den hemliga massavlyssningen är alltså hemligt. Det finner jag fullständigt oacceptabelt.

16 kommentarer

  1. Bra jobbat Christ – ian – genombrotten är nära – kram Bo

    Kommentar av Bo Wennström — 12 september 2013 @ 9:51

  2. Hade det inte varit bättre att vara kvar därinne och sedan läcka uppgifterna?

    Kommentar av Tobbe — 12 september 2013 @ 9:55

  3. Stor respekt till dig. Ingen respekt till de som valde att stanna.

    Vilka konsekvenser skulle trätt i kraft om du stannat och publikt läckt informationen?

    Kommentar av Erik Lönroth — 12 september 2013 @ 9:58

  4. @tobbe – det kan vi inte få svar på eftersom det nu inte hänt.
    Och det kommer ändå att ske, allt kommer att komma fram ALLT.
    Problemet är att vi inte skall eller kan döma någon annan – VI ÄR ALLA EN – det enda som gäller är villkorslös Kärlek och utövandet av de sex hjärtdygderna – UPPSKATTNING- FÖRSTÅELSE-MEDKÄNSLA-ÖDMJUKHET-FÖRLÅTELSE-MOD….
    http://www.whoneedslight.org vi ses i femte

    Kommentar av Bo Wennström — 12 september 2013 @ 10:00

  5. @Tobbe: Att läcka uppgifterna hade nog antagligen inte varit bra för fortsatt acceptabelt arbetsklimat i parlamentet, misstänker jag. Om (när) nu informationen läcker, så kommer ju ingen kunna anklaga CE för det.

    Kommentar av sharpless78 — 12 september 2013 @ 10:14

  6. […] Engström meddelar han lämnat ett In Camera-möte i protest. Bra gjort tycker jag. Det är dags att spräcka […]

    Pingback av Och spegeln sprack från kant till kant… | handelsehorisont — 12 september 2013 @ 10:24

  7. @sharpless78: Detta är politiker som inte vill ta ansvar för sin handlingar, det är vad politik bakom lyckta dörrar handlar om. Om man då agerar enligt devisen ”om jag gör så här kan ingen anklaga mig”. Då är man inte ett dugg bättre själv. Det fanns i grunden två sätt att agera rakryggat utifrån CE utgångspunkt som Pirat, att läcka ut allt eller att inte gå dit och därmed inte kunna läcka. Båda handlingsmönstren har givetvis konsekvenser och att stå för konsekvenserna är vad ansvar handlar om. Det hade varit intressant att få veta vad konsekvenserna hade varit i det senare fallet, utan den kunskapen går det inte att bedöma Christians val.

    Kommentar av steelneck — 12 september 2013 @ 10:44

  8. Helt OT fyller Sophie in ‘t Veld 50 imorgon…

    Kommentar av viktualiebroder — 12 september 2013 @ 11:29

  9. Det finns både för- och nackdelar med det där. Även om man inte fått återberätta vad som sades hade man ju till exempel kunnat hävda att informationen inte hade sådan tyngd att det var nödvändigt att ha mötet bakom stängda dörrar. Om det finns protokoll på vad som sagts kan man arbeta för att få åtminstone delar av protokollet offentliggjort i efterhand. Jag tror att insyn är bättre, även om det förstås blir en trickig balansgång gentemot väljarna.

    Kommentar av Johan Tjäder — 12 september 2013 @ 11:34

  10. mycket bra artikel, grattis!

    Kommentar av Http://www. — 12 september 2013 @ 13:45

  11. Jag skulle gärna se att en inspelning eller transkribering av mötet läckte ut, men jag respekterar att Christian vill spela enligt regelboken.

    Kommentar av Björn Persson — 12 september 2013 @ 14:52

  12. Inte svårt att räkna ut vad som sades: Propaganda för (U/N)SA. Kanske också lite hot och/eller mutor…

    Kommentar av Ano Nym — 12 september 2013 @ 18:23

  13. […] vägrade jag delta i en utfrågning av EU-kommissionen om NSA’s massavlyssning. Det här var en fortsättning på […]

    Pingback av Vad EU-kommissionen sa på den hemliga utfrågningen #EPinquiry idag | Christian Engström, Pirate MEP — 12 september 2013 @ 20:29

  14. Imponerande. Upprätthåller din egna integritet och visar att du värderar andras. Det är fruktansvärt att de gör så här och det börjar snart bli dags att ordna en folkomröstning om just EU. En besvikelse är ju bara förnamnet.

    Kommentar av Peter — 13 september 2013 @ 20:55

  15. […] I den första #EPinquiry-utfrågningen kom det fram att svenska FRA är en av nyckelspelarna i USA’s avlyssning av oss alla. I den andra blev EU-kommissionen utfrågad, men eftersom utfrågningen skedde bakom lyckta dörrar vägrade jag delta. […]

    Pingback av Säkerhetsexperten Caspar Bowdens vittnesmål i EU-parlamentet om NSA-skandalen | Christian Engström, Pirate MEP — 25 september 2013 @ 14:56


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

