Christian Engström, Pirat

21 april 2013

Balladen om Theobald Thor

Filed under: övrigt — Christian Engström @ 22:51
Tamburmajor Theobald Thor

Theobald Thor

En studentvisa som handlar om ”en man som blottar sig för en kvinna och dödar hennes hund med sitt könsorgan” väcker kontrovers vid kåren i Lund, rapporterar Sydsvenskan.

Det torde rimligen handla om ”Balladen om Theobald Thor”, som jag har skrivit den svenska texten till. Det var för 30 år sedan när jag pluggade i Stockholm. Sedan dess har den spritts och förts vidare i studentkretsar och sångböcker, vilket jag förstås är väldigt stolt och glad över.

Texten är en översättning av en engelsk så kallad rugby song (oanständig dryckesvisa) med titeln Large Balls.

Min svenska text är inte en slavisk översättning utan en bearbetning, eftersom jag bland annat har anpassat den till svensk rättegångsordning.

Ur ett genusperspektiv förekommer i visan en kvinna, som beter sig alltigenom förnuftigt, och tre män, varav åtminstone två är uppenbart bindgalna. Inga djur skadades under framställandet av visan.

Det engelska originalet finns att lyssna på här:

och så här lyder den svenska texten:

Balladen om Theobald Thor
Mel: Large Balls

En man som hette Theobald Thor,
han var en skicklig tamburmajor.
Succén han gjorde var alltid stor
för han snurra och svängde sin kuk.

Och det var en stor kuk,
lång och kraftig och tung.
Från dess topp till dess rot
var den tre, fyra fot
med en medelstor ryggsäck till pung.

En dag gick Theobald ut en stund
att gå för sig själv i en lummig lund.
Han mötte en söt liten dam med en hund
som fick se honom svänga sin kuk.
Och det var en stor…

Och Theobald prova ett trick han lärt,
han släppte sin lem med en kraftig snärt
i huvet på hunden, som avled tvärt
mens han snurra och svängde sin kuk.
För det var en stor…

Men damen hon blev helt bestört,
hon svor och skrek nåt oerhört,
så det var ingen lyckad flirt
att snurra och svänga sin kuk,
fast det var en stor…

Till följd av damens arga gnäll
han anhölls redan samma kväll
och sattes i en ensamcell
att snurra och svänga sin kuk.
Och det var en stor…

När målet kom i rätten opp
sa åklagarn: – Det får bli stopp,
man får ej vifta med sin snopp
och snurra och svänga sin kuk.
Och det var en stor…

Men domarn han var tolerant.
Han sa: – Själv gör jag likadant,
jag tycker det är intressant
att snurra och svänga min kuk.
Och jag har en stor…

Så Theobald han släpptes fri,
och liksom domarn tycker vi
att tjejer dom ska skita i
om man snurrar och svänger sin kuk.
Om man har en stor…

…………

Texten är naturligtvis CC0 och får kopieras, spridas och sjungas fritt. Bilden är av Albert Engström och är public domain sedan 2011, eftersom Albert dog 1940

Uppdatering: På YouTube finns en insjungning av visan med Lindbärs

20 kommentarer

  1. Bara så att alla vet – jag har 100% copyright på termen #helicoptergate – för det är vad jag alltid har kallat min gylf!😉

    Kommentar av Peter Andersson — 22 april 2013 @ 5:56

  2. Christian, jag gillade både dig och sången förut, men nu gjorde du mig alltigenom lycklig. Hade ingen aning om att du hade skrivit den, och som den gamle studenträv jag är så har den hängt med mig på många festresor, sittningar och parkhäng genom åren. Den är fortfarande omåttligt populär, både i och utanför studentikosa kretsar och sjungs livligt.

    Tack!

    Kommentar av Beata — 22 april 2013 @ 9:17

  3. Jag håller med Beata. Tack för en UNDERBAR sång som under mina 14år (hittils) i studentvärlden, sjungit många gånger i alla möjliga sammanhang.

    /Bjarne (Mr. B)

    Kommentar av Bjarne — 22 april 2013 @ 9:31

  4. Oerhört roligt att höra att det är du som skrivit den! Denna sjöng vi senast i fredags på medeltidssittning i Visby, Beata ovan var då toastmaster:P Den finns givetvis med i vår sångbok också!

    Kommentar av Herman — 22 april 2013 @ 9:47

  5. Haha, wow där ser man! Har alltid undrat var den kommer ifrån!

    Kommentar av Magnus Larsson (@m_i_c_r_o_) — 22 april 2013 @ 10:54

  6. Hej Christian,
    Vad roligt att få veta att du skrivit den svenska översättningen. Jag skulle vilja uppmärksamma dig på att notisen i sydsvenskan mest var ett efterskalv av en debatt som pågått ett tag, med nedanstående artiklar i lundagård.se och en artikel i aftonbladet som jag inte hittar tillbaka till. Nedanstående artiklar har massor av bra kommentarer. Det som för mig är en knäckfråga är huruvida man ska behöva stänga ner ett av Sveriges största arkiv av studentvisor som D-sektionen vid LTH har hållit, på grund av en sån här icke-fråga.

    http://lundagard.se/2013/04/08/tlth-kritiseras-for-kvinnofornedrande-visor/

    http://lundagard.se/2013/04/08/det-borde-ha-upptackts-tidigare/

    http://lundagard.se/2013/04/10/de-sjungs-bara-nar-det-ar-lampligt/

    http://lundagard.se/2013/04/12/lth-hotar-att-stanga-ner-sektionshemsidor/

    Kommentar av Sigge — 22 april 2013 @ 11:56

  7. Här är artiklarna i AB som Sigge refererar till:
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article16578499.ab
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article16578495.ab

    Samt en krönika på ämnet i samma tidning:
    http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/malinwollin/article16578526.ab

    Kommentar av R — 22 april 2013 @ 14:39

  8. Den sången har jag sjungit många gånger, men jag hade ingen aning om att det var du som låg bakom texten. Kul!

    Kommentar av Tor Skude — 22 april 2013 @ 15:51

  9. Oj va coolt att du skrivit den, Christian!

    Kommentar av gurra — 22 april 2013 @ 17:14

  10. Kul att höra att det är du som skrivit den🙂 Kan samtidigt berätta att den nog tagit sig över vattnet och sjungs även i Finland.

    Kommentar av Fredrik — 22 april 2013 @ 17:34

  11. Heliga makaroner, du är nu ännu mer min idol! Denna baladen är vad som alltid sjungs i bastu och jag har sjungit den översatt och oöversatt på nästan alla jordens kontinenter.

    Kommentar av Glenn — 22 april 2013 @ 18:17

  12. Jag tror aldrig att ett inlägg här har fått mig att skratta så mycket🙂 Att sångerna ska tas bort, som Sydsvenskan skriver,kan man däremot sätta skrattet i halsen av. Ingen humor. Där är ett av problemen med feminism i ett nötskal – även om det är humor och inte menar något illa alls så är det ”kvinnoförnedrande” och ska bort med alla medel…

    Kommentar av Ano Nym — 22 april 2013 @ 21:17

  13. Respekt!

    Kommentar av Sam — 22 april 2013 @ 22:07

  14. ”Texten är naturligtvis CC0 och får kopieras, spridas och sjungas fritt.”

    Naturligtvis?

    Du gör ett frivilligt val. Men de som väljer andra licensformer, ska inte deras val också respekteras? De som väljer upphovsrätten gör också ett frivilligt val, problemet är bara att Piratpartiet och pirater inte respekterar detta val.

    Givet detta förstår jag inte meningen med att du går ut med ditt val av CC0, Piratpartiet för ju en politik som innebär att man kör över upphovsmännens rättigheter, oavsett val av licensform. Inte nog med detta, Piratpartiet har i praktisk handling under en längre tid stöttat kommersiellt bruk av verk som andra har rättigheten till men där man inte tillåtit detta bruk. Jag tänker på The Pirate Bay, som Piratpartiet samarbetade med under en längre tid.

    Kommentar av nejtillpirater — 23 april 2013 @ 5:39

  15. En annan sak jag funderar på är varför du å ena sidan avstår från dina rättgheter till verket, även de ideella (eftersom CC0 innebär detta), och sen går du ut offentligt med att det är du som är upphovsmannen och får beröm för att det är just du som skrivit den enligt kommentarerna. Detta hänger inte ihop.

    Kommentar av nejtillpirater — 23 april 2013 @ 5:45

  16. Nejtillpirater skriver ”Detta hänger inte ihop.”

    Jo det hänger väl visst ihop. CC0 betyder att upphovsman ej behöver anges då verket sprids – vilket torde vara mkt praktiskt i student-fest-sammanhang inbegripande exempelvis alkohol. Det är väl ingen som bestraffar någon om korrekt upphovsman råkar anges av en outhärdligt nykter gasqueare..?🙂

    Kommentar av gurra — 23 april 2013 @ 15:57

  17. Men, att slå ihjäl ett djur på det sättet det är ju rena djurplågeriet. Jag kan förstå att folk upprörs över det. Chockerande!

    Kommentar av Johan Tjäder — 24 april 2013 @ 14:55

  18. @ Nejtillpirater

    ”Texten är naturligtvis CC0 och får kopieras, spridas och sjungas fritt.”

    Naturligtvis?

    Du gör ett frivilligt val. Men de som väljer andra licensformer, ska inte deras val också respekteras? De som väljer upphovsrätten gör också ett frivilligt val, problemet är bara att Piratpartiet och pirater inte respekterar detta val.

    Upphovsrätten är inget val. Man väljer inte upphovsrätten. Den existerar vare sig man vill det eller inte. Att du har fått för dig att Piratpartiet och pirater inte skulle respektera ett val som överhuvudtaget inte existerar får stå för dig.

    Givet detta förstår jag inte meningen med att du går ut med ditt val av CC0, Piratpartiet för ju en politik som innebär att man kör över upphovsmännens rättigheter, oavsett val av licensform.

    Piratpartiet för en politik som går ut på att modernisera upphovsrättslagstiftningen. Att ändra lagstiftning kan på inget sätt likställas med att köra över ”upphovsmännens rättigheter”. Din halmgubbe är fullkomligt ointressant i sammanhanget.

    Inte nog med detta, Piratpartiet har i praktisk handling under en längre tid stöttat kommersiellt bruk av verk som andra har rättigheten till men där man inte tillåtit detta bruk. Jag tänker på The Pirate Bay, som Piratpartiet samarbetade med under en längre tid.

    Fildelning med hjälp av sökmotorer som TPB och Google sker som regel i icke-förvärvssyfte. Att samarbeta med sökmotorer, vars användare använder som verktyg för icke-kommersiell fildelning, kan omöjligen likställas med att man skulle stötta kommersiell och olovlig spridning av upphovsrättsskyddade verk.

    Kommentar av Professor — 24 april 2013 @ 18:52

  19. Mycket trevlig sång, en av mina personliga favoriter. Sjungs även på Chalmers, inte minst på data, som väl kanske kvalar som den mest oanständiga sektionen.

    Kommentar av Johannes Westlund — 19 maj 2013 @ 0:26

  20. […] song itself was originally written by one Christian Engström about 30 years ago. The melody of my arrangement follows the melody of Large Balls which Engström […]

    Pingback av The Ballad of Theobald Thor | SLDR — 12 april 2015 @ 16:39


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

