Christian Engström, Pirat

1 april 2013

Basinkomst tisdag 2 april 18:30 i ABF-huset i Stockholm

Filed under: basinkomst — Christian Engström @ 14:01
Basinkomst förslag 1.0

Basinkomst förslag 1.0 (klicka för detaljer)

Jag kommer prata om garanterad basinkomst (även känt som medborgarlön) under rubriken ”Basinkomst – en realistisk möjlighet?”

  • Tid: Tisdag 2 april 2013 kl 18:30
  • Plats: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Entré 30 kronor (som går till lokalhyran).

Jag kommer presentera den skiss på system för basinkomst som jag har bloggat om tidigare, och försöka svara på frågan om jag tror att det är realistiskt att införa ett sådant system i Sverige.

Spoiler? – Ja, jag tror att det är realistiskt.

De första överslagsberäkningarna med hjälp av inkomststatistik från SCB tyder på att det ligger inom rimlighetens gräns att det skulle gå att räkna hem ett system för basinkomst, men visar framför allt att det behövs mer noggranna beräkningar för att kunna svara mer säkert. Och under alla omständigheter kommer det vara en stor reform, så det finns skäl att se basinkomst som en vision som vi bör närma oss ett steg i taget, snarare än att införa rakt av över en natt.

Men med de här två förbehållen tror jag att basinkomst är en idé som är fullt genomförbar på sikt, och som eventuellt är helt nödvändig också.

Välkommen tisdagen den 2 april 18:30 i ABF-huset i Stockholm!

Facebook-event

…………

Uppdatering: Diagram som jag tänkt visa på Powerpoint-format



7 kommentarer

  1. Kommentar av klara — 1 april 2013 @ 14:13

  2. Kommer det att filmas och läggas upp eller är det sådant du tagit upp tidigare i bloggen?

    Kommentar av Jocke Vesterlund (@Aeropyornis) — 1 april 2013 @ 14:38

  3. Reblogged this on Urbansundstrom’s Weblog.

    Kommentar av urbansundstrom — 1 april 2013 @ 16:54

  4. […] Basinkomst tisdag 2 april 18:30 i ABF-huset i Stockholm. […]

    Pingback av Basinkomst tisdag 2 april 18:30 i ABF-huset i Stockholm | Urbansundstrom's Weblog — 1 april 2013 @ 17:15

  5. Jag håller med dig om det frigörande (tanke) perspektivet och hoppas frågan är tillräckligt opinionsmobiliserande så att kommer upp ”på bordet”…. sist jag var och lyssnade på en föredragshållare i saken, var det en kvinna från Finland som redogjorde för läget där, dvs om jag minns rätt drev samtliga finska riksdaspartier basinkomstfrågan på ett eller annat vis. Om du inte redan läst in dig på läget i Finnland kan ju det kanske vara en idé på vägen.

    Kommentar av Nils Ivar Tenmann — 1 april 2013 @ 19:06

  6. Kul att se någon faktiskt räkna på det här! Jag har länge tyckt att en reform av den här typen är något som verkligen behövs, men den politiska jorden har inte varit allt för bördig för de här idéerna…

    Som kuriosa så kan jag nämna att jag första gången stötte på idén i en bok av Robert Heinlein (jag tror att det var ”For us, the living”, men är inte säker). Om du hittar den finns i alla fall en del intressanta räkneexempel. Kan vara värt att kolla på.

    Många andra har kritiserat vissa saker i förslaget som jag också tycker att man bör fundera över. Dels om det här verkligen är en KOSTNAD, såg beräkningen på att det skulle KOSTA 44 mkr – fast det var utan att ta hänsyn till några som helst besparingar vilket inte känns rätt. En annan kritik var att det i praktiken betyder att låginkomsttagare betalar högre skatt vilket inte heller känns gångbart. Men, det är ju ett förslag 1.0 som jag ser som ett första steg. På lite längre sikt hoppas jag att man inte låser sig vid t.ex. hur skattetabellerna ser ut idag, utan funderar över en lösning som blir bästa tänkbara för samhället i stort oaktat dagens regler.

    MEN, jag tänkte bidra med ett par saker som jag inte sett någon annan nämna:

    1. Basinkomst ger en markant positiv effekt för alla löntagare, nämligen en ekonomisk grundtrygghet som förbättrar ens förhandlingsposition i förhållande till arbetsgivare. På vanlig svenska: jag har lättare att säga upp mig om jag tycker att min arbetsgivare inte agerar schysst. Det är en reform som har ett värde även om man inte får en krona mer i plånboken.
    2. På motsvarande sätt har reformen ett värde för de som inte arbetar i och med att man kan släppa fixeringen vid att arbetslösa skall jagas att söka jobb för att bevisa att de är ”värdiga” att få bidrag och inte är lata människor som inte vill jobba. De får människovärde, även om de inte får ett öre mer i plånboken.
    3. Personligen skulle jag föreslå ett ”dödmansgrepp” för att möta domedagsprofetior om att svenskar ”en masse” skulle sluta arbeta: låt basinkomsten vara en fast procent av statens intäkter. Det betyder att om alla slutar jobba så får alla svälta – solidariskt. Det gör att systemet alltid går att finansiera. Visst, det känns säkert tryggare att veta att ”du får X kronor i månaden”, men då kan man alltid råka ut för problem med att finansiera systemet som gör att det spricker helt.
    4. Är löner för de som jobbar med att administrera dagens trygghetssystem inräknade i de kostnader du räknat upp? Dessa människor som gör saker som inte skapar något som helst välstånd kommer antingen att bli billigare för staten att försörja eller börja jobba med något som faktiskt skapar välstånd.
    5. Finns det verkligen nästan en kvarts miljon vuxna i dagens Sverige som inte har någon som helst försörjning? Ingen a-kassa, socialbidrag, sjukpeng, studiebidrag eller NÅGONTING? Det låter för mig anmärkningsvärt, och gör att jag funderar över om det inte är något som saknas i siffrorna som Johan har räknat på.
    6. Idag har arbetslösa en ersättning som är proportionell mot tidigare inkomst. Det finns egentligen inget rimligt med det ur ett samhällsperspektiv; en arbetslös är lika mycket värd som en annan. Här borde finnas besparingar att göra som jag inte tror finns medräknade i de siffror som Johan tagit upp.
    7. Ersättningar till sjukskrivna kan behöva vara högre än basinkomsten, men det bör hanteras via subventioner snarare än en direkt ersättning dels för att försvåra fusk, dels för att få ett enklare och mer begripligt system.

    Kommentar av Patrik — 2 april 2013 @ 17:40

  7. Kommentar till Christian Engströms framträdande i vår föreläsningsserie om basinkomst i förrgår på ABF-huset. Engström talade om ”Basinkomst – en realistisk möjlighet?” .

    För det första: Tack, Christian för att du ställde upp. Jag är glad för alla som vill genomföra basinkomst och speciellt politiker.

    Men jag har en del invändningar som står för mig, jag pratar förstås inte för nätverket Basinkomst Stockholm som helhet.

    Visionen, som jag ser det, med basinkomst är att vi ska befria människor, och vi ska se till att alla som bor i landet har en självklar rätt till överlevnad, mat och bostad. Basinkomsten ska vara ovillkorlig, d v s ingen motprestation ska utkrävas. En sådan basinkomst kommer troligen att ge förändringar i samhället. Önskvärda förändringar.

    En del människor kommer att välja att leva på enbart basinkomsten, men andra kommer att vilja arbeta och bidra på olika sätt. Vi behöver förstås se till att de jobb som är helt nödvändiga görs, och det gör man väl bäst genom att ge dem extra bra betalt. (I dagsläget har vi ju omvända världen där de viktigaste tjänar minst). Få människor kommer att vilja arbeta heltid.

    Vi överproducerar och en fortsatt tillväxt, och även ett avstannande i den nivå vi har nu kräver 5 jordklot om alla skulle ha den livsstil som vi har i västvärlden. Den situationen vill och behöver vi förändra. Därför är det svårt att räkna ut hur vi med banansteg ska göra basinkomsten möjlig. De banansteg som Christian nämner ser jag mer som en bra utveckling av socialförsäkringen än som basinkomst.

    Man kan inte vara rädd för att dynamiken i samhället drastiskt ska förändras. Då kommer reaktionära krafter att hålla tillbaka och backa och mena att experimentet är för dyrt och att det därmed är utprovat. Och så kommer basinkomsten på vänt i 20 år till, processen avbryts och bananstegen blir på sin höjd myrsteg.

    Om visionen är ett nytt paradigm, ett nytt ekonomiskt system, en ny arbetsmarknad, jämlikhet och befriade löneslavar, då måste vi våga ta risker.

    Christians beräkningar utesluter pensionärer, studenter och stora delar av prekariatet. Han räknar på att det nuvarande systemet ska bestå. Men hela vitsen med basinkomst är ju att förändra ett icke-hållbart system.

    Idag hankar sig ca en tredjedel av Sveriges pensionärer fram med en pension som ligger mellan 7 500 och 10 000 kr före skatt. Och hur du trollade bort studenterna ur resonemanget, Christian, var för mig obegripligt – terminsavgifter?

    Om man vill förändra ett system måste man utgå ifrån det man vill ha och därifrån hitta finansiering annars blir hela visionen en kompromiss och en halvmesyr. Det finns många bra förslag på hur. Pengarna finns. Ett förslag är att beskatta produktionen istället för lönearbete. Ett annat är att liksom i Alaska ta ut avgifter för de naturresurser som utvinns ur landet. Inte sälja ut dem till utländska bolag för en spottstyver som nu sker.

    I Christians resonemang finns inte det miljömässiga perspektivet, ingen tillväxtkritik, ingen idé om fördelning av de rikas enorma och orättvisa tillgångar, inget ifrågasättande av livsstil eller diskussion om det vi kallar ”hög levnadsstandard”.

    Jag undrar om din inledningsfras, att ”vi redan har basinkomst i Sverige”, var retorik? För du kan väl inte mena att det är sant? För i så fall har du ju inte förstått något av basinkomst och dess revolutionerande potential.

    Piratpartiet diskuterar basinkomst, men har inget formellt ställningstagande i frågan. Jag hoppas att andra pirater kan införa en större och mer gängse syn på begreppet basinkomst och att man tar ställning för det.

    Det finns mycket forskat och skrivet i ämnet:

    Miljöpartisten Karin Janssons sida: http://karin.jonex.info/medborgarlon/
    Lennart Fernström: http://www.abfplay.se/Video/Player/1499
    Roland Paulsen – arbetskritik: http://abflive.vivius.se/videos/video/1649/
    Internationell organisation: http://www.basicincome.org/bien/

    Kommentar av Jeanine Strömberg — 4 april 2013 @ 20:20


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

