Christian Engström, Pirat

20 mars 2013

Det är väldigt kul att vara MEP för Piratpartiet

Filed under: informationspolitik — Christian Engström @ 22:41

Jag var på en mottagning arrangerad av den amerikanska handelskammaren AmCham tidigare ikväll. Det var tal från podiet om hur fantastiskt bra det kommer bli med det nya frihandelsavtalet som ska börja förhandlas mellan EU och USA.

Medan jag lyssnade stod jag bredvid en handelsattaché från den amerikanska ambassaden, som jag just hade börjat prata med, och förklarat för att jag representerade det svenska Piratpartiet.

När talen var slut (och gudskelov var de faktiskt korta på riktigt den här gången), vände jag mig mot attachén och sa att jag höll med om att det kommande frihandelsavtalet var en jätteintressant fråga.

– Vi är så otroligt stolta över att vi lyckades stoppa ACTA-avtalet, sa jag och log med hela ansiktet. Och det är fantastiskt, nu finns det flera hundratusen människor som har varit ute på gatorna i Europa och demonstrerat mot ett frihandelsavtal. Om det nya EU-USA-avtalet innehåller ett ”IP-kapitel” om upphovsrätt och patent kommer det bli så mycket lättare att mobilisera motstånd nästa gång.

Och så log jag en gång till.🙂

Det är verkligen kul att ha förmånen att få representera Piratpartiet i Europaparlamentet, och få den här typen av tillfällen.

Det var alla engagerade medborgare som tog till gatorna eller mejlade EU-parlamentariker som gjorde att vi kunde stoppa ACTA-avtalet.

Ryktesvis pratas det om att EU-kommissionen (som fungerar som EU’s regering, fast den inte är vald) blev uppriktigt skakad när hundratusentals medborgare, först i Polen och sedan i resten av Europa, gick ut i januari- och februarikylan 2012 och protesterade mot ett ”frihandelsavtal” som inte hade ett dugg med frihandel att göra, utan bara var ett försök att gå runt de demokratiskt valda lagstiftande församlingarna och bakvägen tvinga internetleverantörerna att bli fildelningspoliser.

Det är väldigt bra om EU-kommissionen kommer ihåg den känslan, och det är ännu bättre om USA förstår att det inte kommer att fungera att försöka köra samma trick en gång till.

Jag hoppas den amerikanska attachén gör det som diplomatiska attachéer är till för, och rapporterar den här konversationen hem till dem som kommer sköta förhandlingarna mellan USA och EU.

Annars kan det bli så att vi måste ut och demonstrera igen i femtongradig kyla för att få behålla friheten på nätet. Men behövs det så gör vi det. Vi har redan gjort det en gång och vunnit.

…………

Läs mer om det kommande Tafta-avtalet hos DN

5 kommentarer

  1. Reblogged this on Urbansundstrom’s Weblog.

    Kommentar av urbansundstrom — 20 mars 2013 @ 22:57

  2. Vi får hoppas att lite fler diplomatdepescher läcker ut via Wikileaks så du kan få lite feedback!🙂

    Kommentar av C Magnus Berglund — 21 mars 2013 @ 0:41

  3. Bra att du tar upp det här! Jag trodde nästan att det slunkit under Piratpartiets radar, det är ju ändå 2-3 månader sedan det började pratas om det på Sveriges Radio, och påverkan på ”IP-frågor” i kommentarsfältet (som tack och lov var öppet på den artikeln).

    Vad jag vill veta nu är förstås: Vilken min fick attachén när du förklarat och log en andra gång?

    Kommentar av Ano Nym — 21 mars 2013 @ 19:48

  4. Den här bloggposten tror jag att jag ska rama in och sätta på väggen. Jag tycker den är så underbar att jag redan läst den 3 ggr.

    Kommentar av Smen — 21 mars 2013 @ 21:00

  5. Jag har inte slutat småskratta än – och tackar för léendet.

    Blev attachén måhända litet ansträngd i sitt ansikte till svar?

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 30 mars 2013 @ 12:47


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

