Christian Engström, Pirat

5 mars 2013

Det värsta med censur är XXXXXXXX

Filed under: The Pirate Bay — Christian Engström @ 1:02

Jag är i Bryssel och surfar runt på nyheten att The Pirate Bay har lyckats övertyga ett antal twittrare om att trafiken till TPB numera går via Nordkorea.

En länk som dyker upp i flödet är http://thepiratebay.se/blog/229 som jag vill kolla på. Men det kan jag inte, för istället möts jag av meddelandet

Vous venez d’être redirigé vers cette page. Le site que vous essayez de consulter contient des informations illégales au regard de la législation belge. Si vous êtes gestionnaire ou propriétaire de ce site web et si vous pensez que cette mesure a été prise à tort, vous pouvez toujours envoyer un fax au numéro +32(0)2/733.56.16.

Vad den aktuella bloggposten på The Pirate Bay’s blogg än må innehålla, är internetleverantören i Beligen tydligen absolut tvärsäker på att det skulle bryta mot belgisk lag om jag läste den.

Hur hen kan vara så säker på det vet jag inte, i synnerhet som blockeringen av allt som företrädare för The Pirate Bay kan tänkas säga alldeles uppenbarligen bestämdes innan det där blogginlägget ens var skrivet.

Men allt är inte förlorat, tydligen. Om det är så att jag anser att det som jag inte har fått läsa faktiskt inte strider mot belgisk lag, då kan jag rapportera det för att få upprättelse.

Via fax. På faxnummer +32(0)2/733.56.16

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det går hur bra som helst att blockera ett blogginlägg automatiskt, men att det krävs tillgång till uråldrig nittonhundratalsteknologi för att ens ifrågasätta blockeringen? Av debattinlägget som man aldrig fick läsa?

Själv tycker jag att det är riktigt XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.

Hade det hänt i Nordkorea skulle majoriteten av mina politikerkollegor hålla med. Men när det händer här i Europa tycker de att det är bra.

Piratpartiet tycker annorlunda.

…………

Uppdatering: Så, nu har jag läst pressmeddelandet från The Pirate Bay ändå, trots blockeringen. Tack, Anonymouse!

I och med det har jag tydligen i Belgien berett mig tillgång till en sida som bryter mot belgisk lag.

Je have consultiert a site avec contient des informations illégales au regard de la législation belge, eller vad det kan heta på copy-paste-franska.

Se där, en bekännelse (ehuru väldigt ogrammatisk)!

Kom och ta mig, herrar Du Pont!

16 kommentarer

  1. Censur handlar inte om logik. Censurhandlar om att inskränka vanliga människors mänskliga rättigheter. Censur är ett tecken på att de som infört det inte längre har förmågan till logiskt tänkande.

    Kommentar av Anders S Lindbäck — 5 mars 2013 @ 6:41

  2. XXXXXX = jag…. Jag = Jag… Maktutövning = Maktutövning….Identitetslagens information = XXXXXX = censur…. Antingen eller…Jag eller du…XXXXXX = icke-du… lagen om det uteslutna tredje = ”logikens” inneboende censur; varken du eller jag utan XXXXXX… Instrumentellt tänkande som logik blir logiskt XXXXXX = censur i maktutövares ambition att makta. Censur och logik blir maktmedel om premissen är maktutövning… Icke-censur = ovälde

    Kommentar av Nils Ivar Tenmann — 5 mars 2013 @ 7:59

  3. Jag bor i Filippinerna, och mycket kan sägas om det landet, bland annat att det är en pseudodemokrati där röster i allmäna val köpes. Men några censurdårar som tillexempel Belgien tycks dom inte vara. Kunde läsa pressmedelandet här. Nog är det tragiskt att länder som anser sig vara fullödiga demokratier beter som Belgien.

    Kommentar av Roland Eriksson — 5 mars 2013 @ 10:29

  4. Samhällskritik parat med humor har länge varit svårkontrat. Underbar bloggpost!

    Christian Engström – EU-satiriker!?

    Kommentar av TTime — 5 mars 2013 @ 12:31

  5. Det jag tycker du ska göra är att anskaffa en fax – om det inte finns en på kontoret – och så ska du ifrågasätta blockaden. En skrivelse till presidiet är väl också på sin plats. Det kan ju inte få vara så att en internetoperatör bestämmer vad Europaparlamentets ledamöter får eller inte får titta på. Riksdagsförvaltningen ville införa porrfilter en gång, men de fick nej eftersom en myndighet inte får förhindra riksdagens ledamöter att ta emot information och upplysningar i vilket ämne som helst.

    Kommentar av Johan Tjäder — 5 mars 2013 @ 16:44

  6. Själv läste jag det hos herr Falkvinge först… ”några twittrare”. Okej.

    Kommentar av Deeped Strandh (@deeped) — 5 mars 2013 @ 18:10

  7. Det är extra viktigt att just parlamentariker i alla lägen håller sig till lagen, annars urholkas förtroendet för det parlamentariska systemet.

    Kommentar av nejtillpirater — 5 mars 2013 @ 18:25

  8. @nejtillpirater: Inte mitt förtroende, när lagbrotten (om det är lagbrott) handlar om den här sortens saker i alla fall. Rick Falkvinge skrev en bra artikel om ”Alignment”, som är en tvådimensionell skala som går från Lawful till Chaotic och Good till Evil. Skalan är hämtad från ett rollspel, men är av stor relevans i verkligheten också. Den förklarar ganska bra vad jag menar.

    @Christian Engström: Varför håller ni pirater på och envisas med att använda ordet ”hen”? Det stör läsningen och avstyr uppmärksamheten från budskapet.
    Jag använde förr ”h*n”, vilket nog är uppenbart för de allra flesta nördar och många andra, men sedan larvet med ”hen” kom igång, har jag slutat och skriver helt enkelt ”han eller hon” eller ”han/hon”. Jag råkade höra på radion den 4 februari att Yohio, som väl är precis den typen som ”hen” är framtaget för att syfta på, hatar ordet. Se länken för mer information och för att lyssna: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2151&grupp=11591&artikel=5431362

    Kommentar av Ano Nym — 5 mars 2013 @ 19:46

  9. @Ano Nym,

    Jag använder ”hen” för att jag tycker det är ett skitpraktiskt ord när man vill prata om någon person (typ statsministern/den korrumperade domaren/den mutade polisen) men är helt ointresserad av personens kön i just det aktuella sammanhanget.

    Från min sida är det inte ett skvatt radikalfeministiskt att säga hen, utan bara bekvämt.🙂

    I just det här inlägget använde jag dessutom ”hen” till att syfta på en internetleverantör, som jag egentllgen tror är en juridisk person som inte kan reproducera sig sexuellt, och därför knappast kan sägas ha något kön. Även då funkar ”hen”.

    Skitbra ord, helt enkelt, tycker jag.🙂

    Kommentar av Christian Engström — 5 mars 2013 @ 23:02

  10. @nejrtillpirater,

    Du skrev:

    Det är extra viktigt att just parlamentariker i alla lägen håller sig till lagen, annars urholkas förtroendet för det parlamentariska systemet.

    Tycker du verkligen att människor (parlamentariker eller inte) i alla lägen ska hålla sig till lagen? Skulle du ha tyckt det om du levde i Tyskland 1938 också?

    Läs gärna mitt inlägg Lagar ska följas med urskiljning och säg om du vill säga emot.

    Kommentar av Christian Engström — 5 mars 2013 @ 23:11

  11. @Pelle/Urban/nejtillpirater — 5 mars 2013 @ 18:25

    > ”Det är extra viktigt att just parlamentariker i alla lägen håller sig till lagen, annars urholkas förtroendet för det parlamentariska systemet.”

    Du är givetvis välkommen att ha en åsikt i den frågan, men man skulle likaväl kunna hävda att det tvärtom i vissa lägen är extra viktigt att även parlamentariker bryter mot lagen, för att belysa hur sjuk, konstitutionsvidrig, felaktig och skadlig en lag är för samhället, i synnerhet när det gäller lagar som samhället inte har något som helst bevisat behov av, och att sådana lagbrott ingalunda urholkar förtroendet för det parlamentariska systemet.

    Å andra sidan är det märkligt att du blandar in lagen i det hela, eftersom det inte i ett endaste land i världen finns några lagar som kriminaliserar handlingen att besöka sajten Pirate Bay, eller handlingen att söka fram, ladda ner eller upp torrentfiler ifrån den, ett faktum som du många gånger tidigare blivit upplyst om.

    Men det kan ju i sin tur ha att göra med att din oförbätterliga okunskap om vad interimistiska domslut är för något, och det för alla andra välkända faktumet att dessa domslut aldrig någonsin avgör straffrättslig skuld, äganderätt, eller vad som är olagligt. Men du vill som bekant verkligen inte lära dig hur rättssystemen faktiskt fungerar.

    Än mer märklig blir din oro för en petitess som att någon parlamentariker tar sig förbi konstitutionsvidrig censur, med tanke på att du öppet har titulerat dom mest fundamentala aspekterna av demokratiska processen gällande parlamentariker som olycklig. Lite som att sila mygg och svälja kameler.

    Kommentar av Fredrika — 5 mars 2013 @ 23:46

  12. nejtillpirater: Parlamentarikerna har immunitet för att just kunna bryta mot lagen för att kunna göra sitt jobb. En del utav jobbet är att ta del utav vad som händer i omvärlden.

    Anser du att våra folkvalda ska sluta göra sina jobb?

    Kommentar av Ssargon — 5 mars 2013 @ 23:50

  13. @Christian Engström — 5 mars 2013 @ 23:02: Det finns ord som ”vederbörande”, ”personen”, och när det gäller internetleverantörer ”leverantören” eller ”företaget”. ”De”, som i ”de som arbetar där”, eller ”den” som i ”internetleverantören” hade väl också gått utmärkt?

    Oavsett om du ser det som radikalfeministiskt eller inte så kommer det därifrån, och man påminns om det varje gång man läser det. Samma princip som (Godwin-varning!) arbeit macht frei, fast tvärtom, bakochfram, nyare och inte lika starkt. Att använda uttrycket ”arbeit macht frei” som slogan eller motivator på en arbetsplats i Tyskland, oavsett avsikt, skulle nog ses som ytterst smaklöst och inte alls få den avsedda effekten.

    Kommentar av Ano Nym — 6 mars 2013 @ 17:52

  14. Jag kan meddela att från Nederländerna får man ett liknande besked:

    Deze website is momenteel niet bereikbaar.

    Op verzoek van de Stichting Brein heeft de Rechtbank Ziggo bevolen uw toegang tot websites van The Pirate Bay te blokkeren. Ziggo is het niet eens met dat bevel en gaat tegen deze uitspraak van de Rechtbank in beroep. In afwachting van een beslissing in het Hoger Beroep is Ziggo gedwongen de uitspraak van de Rechtbank op te volgen. De uitspraak van de Rechtbank kunt u in z’n geheel terugvinden op rechtspraak.nl.

    Kommentar av Björn Felten — 7 mars 2013 @ 20:58

  15. Det finns dock en stor skillnad mellan det belgiska och det nederländska meddelandet.

    Det belgiska påstår att informationen på sidan är olaglig enligt belgisk lag.

    Det nederländska säger att Ziggo (ansvarig ISP) anser att blockeringen är felaktig och att de har överklagat beslutet.

    I båda fallen är det naturligtvis skandalöst att sådant här skall få förekomma i förmenta demokratier…

    Kommentar av Björn Felten — 7 mars 2013 @ 21:18

  16. […] word ”gender”. Welcome to the wonderful world of internet blocking in the EU. And to yet another demonstration of what censorship means in […]

    Pingback av European Parliament blocks emails containing the word ”gender” on Internationa Women’s Day | Christian Engström, Pirate MEP — 8 mars 2013 @ 15:02


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

