Christian Engström, Pirat

19 december 2012

Julklapp till Alfons Karabuda: The Case for Copyright Reform

Filed under: Copyright Reform — Christian Engström @ 11:10

Ladda ner boken gratis

Alfons Karabuda skriver på bloggen Kulturskaparna under rubriken ”Jämställ immateriella och materiella värden”, och efterlyser hårdare jakt på fildelare.

Men även om det är en trist slutsats, är det är intressanta frågor han ställer. Det är precis de frågorna som är anledningen till att Piratpartiet bildades. Vi och Karabuda identifierar precis samma frågeställningar som centrala när det gäller att utforma en informationspolitik för internetåldern.

Skillnaden är att vi har olika svar på de frågorna. För att visa hur lika Piratpartiet och Karabuda tänker, fast tvärtom, vill jag lyfta fram det här citatet, men min fetstil tillagd:

Övervakningslagar för att jaga enskilda nedladdare är inte försvarbart – och ska inte försvaras. Det är emellertid inte samma sak som att nedladdning därför måste legaliseras.

Citatet i dess helhet är vad Karabuda tycker. Det som är fetstilat, utan biten i mitten, är vad Piratpartiet tycker.

Jag vill ge Alfons Karabuda ett exemplar av boken The Case for Copyright Reform i julklapp. Den finns att ladda ner gratis på en massa elektroniska format från copyrightreform.eu, och den finns även att beställa som print on demand.

Boken är skriven av mig och Piratpartiets grundare Rick Falkvinge. I de olika kapitlen svarar vi på precis de frågor som Karabuda ställer. Till exempel:

Precis de här frågorna måste vi som samhälle hitta svar på, nu i början av det tjugoförsta århundradet. Och vilka svar vi väljer kommer bestämma vilken sorts samhälle vi får. Därför välkomnar jag den här debatten.

Alfons, mejla mig en fysisk postadress till christian.engstrom@piratpartiet.se, så ska jag skicka ett ex av boken på papper, men tillönskningar om en God Jul och ett Gott Nytt Debattår!

3 kommentarer

  1. Om vi antar att den immateriella världen jämställs med den materiella, ska man då kunna få pengar tillbaka för ett biobesök?

    Kommentar av Pontus — 19 december 2012 @ 12:53

  2. Utmärkt talat.

    Verkar också som herr Alfons Karabuda kan ta till sig argument.

    KTH’s rektor uttrycker något liknande, fast med andra ord, på sin blogg hos Internetstiftelsen. Det hade jag inte förväntat mig.

    Christian och alla andra pirater. Tack för allt arbete och entusiasm ni lägger på att få ett mänskligare samhälle till stånd. God Jul & Gott Nytt År.

    Kommentar av Dennis Nilsson — 19 december 2012 @ 14:38

  3. Reblogged this on Urbansundstrom’s Weblog.

    Kommentar av urbansundstrom — 19 december 2012 @ 23:09


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

