Christian Engström, Pirat

7 oktober 2012

ACTA-framgångens tusen fäder

Filed under: ACTA,informationspolitik — Christian Engström @ 14:16

SVT var nere i Bryssel härom veckan, och har lagt ut en artikel och ett reportage på SVT Nyheter (2 min):

Läs artikeln och se inslaget hos SVT (2 min)

När jag ser reportaget kommer jag att tänka på det (mer eller mindre autentiska) kinesiska ordspråket ”Framgången har tusen fäder, misslyckandet har ingen”.🙂

– Om inte Piratpartiet hade suttit i EU-parlamentet skulle inte ACTA-avtalet blivit stoppat, säger jag i inslaget.

Den beskrivningen står jag för. Vi började arbeta aktivt med att få stopp på ACTA redan 2009 när jag precis blivit invald. Det var det långsiktiga arbetet som gjorde att ACTA-frågan överhuvudtaget kom till medborgarnas kännedom, och det var det som gjorde att när ACTA-frågan väl blossade upp i den allmänna debatten i januari 2012, då fanns alla argument för att rösta nej redan färdigformulerade inne i EU-parlamentet.

Det gjorde att när de socialdemokratiska och liberala väl bestämt sig för att vara mot ACTA (av olika skäl), då kunde de lätt ansluta sig till nej-sidan, vilket ledde till att vi fick majoritet i EU-parlementet för ett nej. (Läs mer: Hur vi vann ACTA)

Därför är det roligt, på två olika sätt, att i inslaget först få höra Marita Ulvskog (S) säga ”nej, det var Socialdemokraterna som stoppade ACTA”, och sedan Olle Schmidt (FP) säga ”nej, det var Liberalerna som gjorde det”.

Dels roligt på ett så där lite fnittrigt sätt, när jag vet hur nödbedda de Socialdemokratiska och Liberala grupperna var under de två åren innan ACTA plötsligt råkade hamna på tidningarnas förstasidor.

Men framför att roligt på ett uppriktigt glädjande sätt, nämligen att både Socialdemokraterna och Liberalerna uppfattar EU-parlamentets nej till ACTA som någonting positivt som de är glada över att de hjälpte till med.

Om de dessutom vill framställa det som att det var deras idé hela tiden (och kanske till och med ärligt ser saken så), då är det ännu bättre, för det ökar chansen att de kommer att göra rätt även nästa gång samma förslag dyker upp under någon ny bokstavskombination.

Som till exempel CETA, handelsavtalet med Kanada som riskerar att bli en ACTA-zombie. Eller Clean IT, som är ett försök att införa ACTA via användaravtalen som internetleverantörer har.

I EU tar det aldrig slut på nya bokstavskombinationer som syftar till att minska friheten och öka övervakningen på nätet, så om Socialdemokraterna och Liberalerna vill fortsätta kopiera Piratpartiets politik i de frågorna, är det det bästa som kan hända.

Jag hoppas det blir så, och tänker göra allt jag kan för att hjälpa till i processen i så fall. Men jag är också övertygad om att Piratpartiet kommer behövas i EU-parlamentet även nästa mandatperiod, efter EU-valet 2014, för att driva på de andra partierna och hjälpa dem hitta rätt väg i informationspolitiken.

Då kommer vi kunna leverera ännu fler segrar som ACTA, med tusen fäder till var och en av dem.😉

…………

Uppdatering: Diskussion i Gomorron Sverige i morse den 8 okt (11 min) med EU-parlamentarikerna Amelia Andersdotter (PP), Christofer Fjellner (M) och Isabella Lövin (MP)

13 kommentarer

  1. Bra jobbat med ACTA! Piratpartiet får min röst för EU-parlamentet även 2014!

    Kommentar av ademokrati — 7 oktober 2012 @ 15:59

  2. Alla som röstade emot var så klart med och stoppade acta. Men det som intressant är vem som initierade jobbet. Där kan PP klappa sig stolt på bröstet.

    Kommentar av MaxH — 7 oktober 2012 @ 19:03

  3. Ja undrar i mitt stilla sinne vilka ACTA demonstrationer som Ulvskog och Schmit var på och vila tal som ledarna för FP och SAP fördömde ACTA i. Är dom villiga att räkna upp dem så skall jag utan tvekan räkna med dem på den goda sidan.

    Kommentar av jerkermontelius — 7 oktober 2012 @ 19:14

  4. Det som fick mig att tappa hakan och sätta söndagens stek i halsen var hur raljerande inslaget var. Till skillnad från Dagens Eko (som öven dom gör misstag) verkar SVTs nyhetsrapportering spårat ur och styr kosan allt mer mot det amerikanska underhållningsträsket. 

    Kommentar av Kristofer — 8 oktober 2012 @ 5:09

  5. Visst, det är bra att de anammar piratfrågor. MEN, jag blir lite irriterad över hur de tar åt sig när det är ni som gjort grovjobbet…

    Kommentar av Daniel — 8 oktober 2012 @ 12:17

  6. […] arbete i Bryssel i sömmarna. Nu vet jag inte om just talartid är ett mått på väl utfört arbete, men det faktum att vi granskas är mycket […]

    Pingback av Det är ett gott tecken när folk börjar förutspå ens nedgång och fall | Anna Troberg — 8 oktober 2012 @ 16:09

  7. Visst var det delvis god underhållning av flashig amerikansk modell med flera som vill trängas på framgångens arena. Dessvärre är det osmakligt över alla gränser. Vi vet vilka som drivit frågan och gjort det möjligt att fälla ACTA. För mig visar det hur otillständig traditionell partipolitik är. Istället för att tillerkänna andra framgångar i sakfrågor och istället gemensamt jobba vidare handlar det alltid om att befästa partipolitikens bastion. Fy fan så destruktivt.

    Vi minimeras i andras ögon för att vi inte har en bred politik. Och? Vi driver viktiga sakfrågor och gör det gärna tillsammans med andra och kommande från alla hörn – det är demokrati. Idag är det så uppenbart i avsaknad av kreativitet och förändringsvilja när hela regnbågen knör på mittens piedestal och prismats färger återgår till sitt samlade till synes enfärgade ljus.

    Det är inte vi som är enfrågepartiet. Det är kanske snarare så att andra är fokuserade enbart på en fråga – makten.

    Kommentar av mikaellarson — 9 oktober 2012 @ 9:15

  8. Jag kan bara hålla med Kristofer. SVTs nyhetsrapportering har flera och allvarliga brister. Alla som arbetar inom politik måste tyvärr ändå vara beredda att hantera all meda, även förvuxna rötägg som SVT.

    Christian borde i reportaget ha lyft fram sina ”Tre segrar i halvtid i EU-parlamentet” som han pratar om här: christianengstrom.wordpress.com/2012/01/08/tre-segrar-i-halvtid-i-eu-parlamentet/

    Det hade han säkert gjort också om reportern hade berättat vilken vinkel han tänkte köra…

    Jag ser ingen anledning att rösta annorlunda än jag gjorde senast. Min röst på PP står kvar. För att andra ska göra detsamma tror jag vi måste bli bättre på att lyfta fram våra framgångar. Det hoppas jag få se i debatterna inför EU-valet 2014 när PP för första gången kommer få vara med i de stora debatterna i de stora medierna.

    Kommentar av Kloker — 10 oktober 2012 @ 15:12

  9. Förutom ACTA berättade jag just att vi fått Gröna gruppen att anta Piratpartiets program för att göra fildelning lagtligt, som är en av de tre segrarna som jag skriver om i christianengstrom.wordpress.com/2012/01/08/tre-segrar-i-halvtid-i-eu-parlamentet/

    Men TV-reportaget är på två minuter, och vi filmade säkert minst en kvart speltid bara med mig. De måste välja ut något när de klipper, och jag var väldigt glad över att reportaget handlade om att vi faktiskt har uträttat något högst konkret: vi stoppade ACTA.

    Sen tycker jag att det var jätteroligt att de visade att sossar och liberaler också tycker ACTA var en viktig fråga, till och med så viktig så att de vill ta åt sig äran av segern.🙂

    Kommentar av Christian Engström — 10 oktober 2012 @ 20:08

  10. Klart en reporter måste välja, men då ska man välja det material som bäst speglar verkligheten, inte det som bäst bekräftar ens förutfattade meningar. Nu har jag inte särskilt stor tillit till varken SVT eller de som jobbar där. Problemet är att andra verkar ha det.

    Kommentar av Kloker — 11 oktober 2012 @ 18:00

  11. […] i europa på över hundra år. Piratpartiet står längs fram på dessa barrikader och våra EU-parlamentariker jobbar stenhårt från insidan för att fälla […]

    Pingback av Södertäljes helgalna årskrönika 2012 « Piratpartiet Södertälje — 31 december 2012 @ 14:06

  12. […] med Marita Ulvskog (s) och Olle Schmidt (fp) som bägge – i Sveriges Television no less – hävdat att de, och inte Piratpartiet,  är att tacka för att ACTA har […]

    Pingback av Amelia utsedd till världens femte viktigaste internetaktivist 2012 « ameliaandersdotter.eu — 8 januari 2013 @ 16:38

  13. […] i europa på över hundra år. Piratpartiet står längs fram på dessa barrikader och våra EU-parlamentariker jobbar stenhårt från insidan för att fälla […]

    Pingback av Södertäljes helgalna årskrönika 2012 « Piratpartiet — 24 januari 2013 @ 19:16


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

