Christian Engström, Pirat

28 april 2011

Jag lämnar Piratpartiets styrelse

Filed under: informationspolitik — Christian Engström @ 11:36

Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet, skriver om partiets organisation på sin blogg

Piratpartiets partiledare Anna Troberg skriver på sin blogg att hon vill se en gradvis separering mellan partiets ledning och styrelse, och att hon därför själv drar tillbaka sin kandidatur till styrelsen, för att fokusera helt på att vara enbart partiledare.

Att inte har partiledaren med i styrelsen är ett mycket ovanligt sätt att organisera ett politiskt parti, men det kan vi prova.

På årsmötet 2010 blev jag vald med 75% majoritet att sitta i styrelsen i tre år, men ska vi organisera om partiet så gör vi det. Det är sant att vi måste förändra den inre organisationen, och det här kanske är en väg.

Därför avgår jag från min plats i styrelsen i samband med att den nya styrelsen ersätter den nuvarande efter vårmötet som pågår nu.

Jag önskar den tillträdande styrelsen lycka till i sitt arbete.

/Christian Engström

…………

Tags: , ,

30 kommentarer

  1. Starkt gjort, det förtjänar respekt. Likaså gör ditt arbete i Bryssel, som jag hoppas kan bli ännu bättre nu när du har möjlighet att fokusera helt på det utan att bli indragen i en massa internpolitik.

    Keep it up!

    Kommentar av Anders Troberg — 28 april 2011 @ 12:07

  2. Jag håller med Anders! Det är ett starkt beslut och jag ser fram emot ett ännu bättre arbete i Bryssel än tidigare.

    Starkt jobbat!

    Kommentar av Anonym — 28 april 2011 @ 12:14

  3. […] Christian Engström lämnar Piratpartiets styrelse och jag skäms å piratpartiets vägnar att återigen en person hoppar av från styrelsen. Att återigen personer valda av partiets medlemmar väljar att i förtid hoppa av sin post. […]

    Pingback av Jag skäms för Piratpartiet | Anders S Lindbäck @ Kunskapssamhället — 28 april 2011 @ 12:37

  4. Erkänner mig överraskad, men utgår från att du fattat ett klokt beslut, varför jag önskar dig FOKUS och ENERGI!

    Kommentar av Henrik Sundström — 28 april 2011 @ 12:40

  5. […] på styrelsearbetet. I dag lämnar vår eminente EU-parlamentariker Christian Engström styrelsen i samma anda. Jag vet att de båda haft en del betänkligheter kring att skynda på delningen mellan ledning och […]

    Pingback av Jag är inte Florence Nightingale | Anna Troberg — 28 april 2011 @ 12:46

  6. Då är slutligen styrelse och partiledning separerade.

    Det viktigaste jobbet är klart jobbet utåt mot väljarna och däri ingår för styrelsen att ta det nödvändiga besluten så att PL Anna Troberg kan jobba med att genomföra sin vision för partiet till 2014. ”Do you think you can play along?”

    Kommentar av Henry Rouhivuori — 28 april 2011 @ 12:56

  7. Jag gillar Annas tankesätt. Det är så störande (som centerpartist) at ha en partiledare som förväntas vara ordförande i Partistyrelsen, leda Verkställande utskottet, utöver den rejäla heltidssysslan att vara Näringslivsminister och chef för Närsingslivsdepartementet samt sitta i regeringen. Tro fasen att man inte kan göra ett vettigt jobb som partiledare då!

    Jag tror du kommer kunna frigöra mer tid till at göra ett bra arbete i Bryssel nu. Och det är något som PP behöver. Man måste visa upp vad som händer, och inte bara på webben. Skriv mer debattartiklar och ropa mer i pressen hemma i Sverige!

    Kommentar av Markus "LAKE" Berglund — 28 april 2011 @ 13:02

  8. Jag håller med de andra att det är starkt och även om du kan ha ev dubier kommer det att visa sig vara ett riktigt beslut.
    Ett frihetligt parti behöver handling, tillit och mod, inte power games. Det ser vi nu hända inom PP.

    Vi är många som stödjer ditt och de andras fantastiska arbete i Bryssel, något jag själv stolt brukar visa på här nere i Tjeckien och Slovakien.

    Kommentar av Sin Trenton — 28 april 2011 @ 13:07

  9. Väldigt imponerande! Det är inte ett lätt beslut att lämna en styrelse man suttit med i sedan starten, och att det faktum att du är villig att göra det bevisar än en gång hur mycket du bryr dig om partiet och dess utveckling. Ser starkt fram emot fortsatta framgångar från Bryssel.🙂

    Kommentar av Jimmy — 28 april 2011 @ 13:10

  10. Stort gjort av dig. Du gör ett bra jobb🙂

    Kommentar av Isak Gerson — 28 april 2011 @ 13:17

  11. Kudos!

    Du rockar i Bryssel, nu får du chansen att dra på volymen till 11 och jamma så att Sarkozy tappar brallorna. Rock on!

    Kommentar av Qeruiem — 28 april 2011 @ 13:20

  12. […] före och visa vägen | Anna Troberg Speaker’s Corner: No time like the present | Anna Troberg Jag lämnar Piratpartiets styrelse « Christian Engström, Pirate MEP Jag är inte Florence Nightingale | Anna […]

    Pingback av Piratpartiet är på spelplanen | Henry Rouhivuori — 28 april 2011 @ 13:25

  13. Bra att du lämnar styrelsen, och fokuserar heltid på jobbet nere i Bryssel. Däremot ser jag misstänksamt på en viss paragraf i texten ovan (som är lite att vrida på sanningen):

    ”Att inte har partiledaren med i styrelsen är ett mycket ovanligt sätt att organisera ett politiskt parti, men det kan vi prova.”

    Partiledaren är enligt våra stadgar, automatiskt adjungerad till styrelsen. Så Anna (eller vem det nu blr nån gång senare eventuellt), har ändå alltid rättighet att delta på styrelsemöten, utan att för den skull ”ockupera” en sittande plats i den.

    Så visst är det bra att du lämnar styrelsen, men samtidigt behöver du inte vrida på sanningen (eller rakt av LJUGA) om det. För partiledaren har som sagt fortfarande all rätt att delta i styrelsen, även om hon inte aktivt står listad som ”styrelsemedlem”.

    Kommentar av Micke — 28 april 2011 @ 14:07

  14. Micke: Det är en skillnad mellan att, som Christian säger ”vara med i styrelsen” och, som du säger, ”delta i styrelsen”. Anna gör det senare, inte det tidigare.

    Kommentar av Aki — 28 april 2011 @ 14:54

  15. Anna kommer ha minst lika stor möjlighet med att delta även som adjungerad. Enda hon inte har, är rösträtt på styrelsemöten, men samtidigt så SKA hon inte ha den möjligheten. Det är trots allt en av styrelsens uppgifter att delegera diverse sysselsättningar till partiledaren/ledning, så det är ett väldigt udda system att partiledaren ska sitta med och bestämma vad partiledaren ska göra.

    Dessutom, som CE skriver ”ett mycket ovanligt sätt att organisera ett politiskt parti”.

    Det är till största del partiledningen och partiledaren som ”organiserar partiet”, särskilt i val-tider. Så visst finns det lite utrymme att tumma på sanningen med påståendet som jag nämnde ovan.

    Kommentar av Micke — 28 april 2011 @ 15:35

  16. Lämnar du styrelsen direkt efter vårmötet så blir det en vakans – det vore mycket bättre om du lämnade din plats till förfogande men satt kvar tills ett fyllnadsval kan hållas. Vi har tidigare sett att stadgarna gör det problematiskt att få ihop en beslutsför styrelse och med vakans så blir det inte lättare.

    Kommentar av Anders S Lindbäck — 28 april 2011 @ 15:47

  17. Piratpartiet är ett par skojare, bra att du lämnar

    Kommentar av Tobias — 28 april 2011 @ 17:27

  18. Utmärkt.

    Mindre utmärkt är att inte kommentarstråden kunde hållas fri från ordet lögn…

    Kommentar av Marcus Fridholm — 28 april 2011 @ 18:01

  19. Nja, får jag som icke-medlem, men välvilligt inställd o med viss erfarenhet av politiskt arbete säga några ord.
    Den avgörande frågan om partiledaren o styrelsen formellt el faktiskt ska separeras beror på hur man vill se på deras resp funktioner.
    Det vanliga (och naturliga anser jag) är att partistyrelsen formar partiets politik (på grundval av div medl-beslut etc) OCH att partiledaren är den högste FÖRTROENDEvalde i partier. Han/hon är inte en tjänsteman, utan den som ska utåt föra partiets talan i politiska frågor.
    Därför full och röstberättigad ledamot i styrelsen, och dess självklare ordförande. Partiledare = partiordförande.

    Men partistyrelsen har även en organisatorisk/administrativ funktion, och om PP vill betona denna i st f politiken är det inte behövligt att p-ledaren är annat än adjungerad (dvs deltar utan rösträtt). P-sekreteraren är av tradition den som främst sköter det organisatoriska/administartiva, och är därför adjungerad (utan rösträtt) till en politisk partistyrelse. Ska styrelsen uteslutande sköta administrativa ärenden kan det diskuteras p-sekreterarens ställning. Men om han/hon är ordinarie med rösträtt så blir han/hon sin egen arbetsgivare.

    Samtidigt kan man notera att p-sekreterare numera fått en allt större roll även politiskt, som ngt slags vice ordf… Hur lyckligt det är kan diskuteras.

    Och, om p-styrelsen inte ska syssla med och styra partiets politik, vilka ska då göra det? Endast partiledaren, eller vem?

    Alltså, partiledaren är inte en tjänsteman, det är däremot partisekreteraren.
    (obs, jag har inte läst Annas blogg om detta när jag skriver detta)

    Kommentar av Lars-Erick F — 28 april 2011 @ 18:21

  20. PS. Betr Lakes inlägg. Givetvis kan det bli för betungade om en partiledare även ska sitta på en massa andra stolar. Det är inget som säger att en partiledare per automatik ska sitta på en ministerstol om partiet ingår i en regering. Det kan till och med vara politiskt lämpligt att befria p-ledaren från ministerskap, i vart fall för mindre partier i koalitionsregeringar. Så kan ministrarna administrera det som kompromissats fram till ett regeringsprogram. Och p-ledare får profilera partiets egen politik utan att tyngas av kompromisser…

    Kommentar av Lars-Erick F — 28 april 2011 @ 18:27

  21. Intressant att PP förändrar det som ej höll måttet i valet 2010.

    Kommentar av Josef Boberg — 28 april 2011 @ 19:02

  22. Tråkigt tycker jag, men hoppas på att du fortsätter med det utmärkta jobbet i EU.

    Kommentar av ConnyT — 28 april 2011 @ 19:27

  23. Skall PP:s styrelse måntro bara bestå av gröngölingar, paragrafryttare och ordutfyllare, som vänder kappan efter där vinden för stunden blåser!?

    Jag har läst en hel del av styrelsekandidaternas programförklaringar och förstår det som att en del vill göra en politisk karriär, där intresset för karriären är större än den politik man säger sig företräda.

    Kom ihåg att “makten och härligheten” alltid berusar och korrumperar omdömet, oavsett hur goda intentioner man ursprungligen hade.

    Det är hursomhelst modigt av Christian, Rick och Anna att lämna “rodret” på detta sätt.

    Kommentar av Dennis Nilsson — 28 april 2011 @ 20:16

  24. Just när jag inte trodde att du kunde stiga mer i min aktning, Christian, så lyckas du ändå med detta.

    Du är en ansvarsfull politiker och en sann förebild inom vårt kära Piratparti!

    Mvh.
    infallsvinkel (Torbjörn Wester)

    Kommentar av infallsvinkel — 28 april 2011 @ 22:50

  25. Jag blir också konfundersam över att några av våra mest framträdande eldsjälar väljer att hoppa av de förtroende uppdrag som dom fått av medlemskåren. Men samtidigt kan jag förstå att Christian Engström väljer att satsa på EU mandatet och tycker att det är rätt.

    Men där imot tycker jag nog att Anna borde sitta kvar som partiordförande i styrelsen om nu det är det mandatet som medlemarna vill ge henne.

    För som jag ser det så kommer det att komma frågor om vårat parti är ett trovärdigt allternativ till att utmana riksdagspartierna när dom som har visat vägen, en efter en lämnar sina förtroende poster utan att för den skull säga att dom inte är eldsjälar för det är dom efter det jag har kunnat se på deras bloggar, så är jag säker på att dom fortfarande brinner för saken och inte kommer att ge upp utan att först tagit strid.

    Men utåt ser det inte bra ut om det kan ses som att det är ett parti som inte änns front figurerna vill vara med och styra utan bara bli någon sorts galionsfigur. För det är inte PP särskilt hjälpta av, utan jag tror nog snarare att det kan själpa.

    Så nu hoppas jag att alla PP anhängare gör sitt och drar sitt strå till stacken och gör PP till ett parti för framtiden och friheten.

    Samt CE lycka till med det framtida EU arbetet.

    Kommentar av Lasse.S — 2 maj 2011 @ 14:06

  26. @Dennis Nilsson

    ”Det är hursomhelst modigt av Christian, Rick och Anna att lämna “rodret” på detta sätt.”

    Att de vågar lämna rodret på det viset är en av de anledningarna att deras förtroendekapital fortsatt tillväxa. Jämför man med vilket annat parti som helst skulle varje ansvarig fortsatt koncentrera så mycket makt som bara möjligt under egen hatt eller hos trogna bulvaner.

    Det lägger en hel del ansvar på oss vanliga piratpartister att engagera oss och rösta fram de vi vill skall representera oss och ta del i PP’s interna verksamhet.

    Kommentar av Scary Devil Monastery — 4 maj 2011 @ 14:24

  27. Jag har under åren i partiet och styrelsen ständigt imponerats av Christians integritet (i ett av ordets betydelser som vi pirater tyvärr alltför sällan använder) och hans enträgna kamp för att förbättra världen. Det här är ett sådant tillfälle när jag imponeras extra mycket.

    Jag kommer att sakna CE i styrelsen, men redan Charles de Gaulle påstås ha sagt att kyrkogårdarna är fulla med oersättliga människor.😉 Ibland måste man lämna plats för att nya förmågor ska kunna växa fram.

    Lasse S: Anna är inte ordförande i styrelsen, det finns ingen sådan roll längre. Vi ansåg att det vore förvirrande externt med dels en partiledare (som sköter den dagliga verksamheten på uppdrag och mandat från medlemmarna via styrelsen) och dels en styrelse-/partiordförande och gjorde om den sistnämnda till en styrelseintern roll som styrelsens sammankallande istället.

    Kommentar av Rickard Olsson — 9 maj 2011 @ 23:08

  28. @Rickard Olsson: Tack för svaret och då förstår jag omständigheterna bättre.

    Kommentar av Lasse.S — 10 maj 2011 @ 12:24

  29. […] före och visa vägen | Anna Troberg Speaker’s Corner: No time like the present | Anna Troberg Jag lämnar Piratpartiets styrelse « Christian Engström, Pirate MEP Jag är inte Florence Nightingale | Anna […]

    Pingback av Piratpartiet är på spelplanen | Ingsoc.eu arkivblogg — 16 maj 2011 @ 14:07


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

