Christian Engström, Pirat

1 juni 2010

”Nackaborna i Europas mitt”

Filed under: informationspolitik — Christian Engström @ 15:46

Nacka-Värmdö-Posten på besök i Strasbourg

Min lokala tidning Nacka-Värmdö-Posten var på besök i Strasbourg och intervjuade dels mig, dels Isabella Lövin (MP), som också kommer från Nacka.

Bland annat uttalar jag mig om lobbyisterna i Bryssel:

Lobbyister som försöker påverka finns, men han kan också använda dem.

– När de vänder sig till parlamentariker berättar de tydligt vilka de är och varifrån de kommer, och vill de berätta något  intressant tackar jag ja, eller så tar jag tillfället i akt att skälla ut dem och tala om för dem vad de borde göra, skrattar han.

Läs mer hos NVP.se

…………

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer

  1. Begrepp som lobby och lobbyister används väldigt slarvigt här. Det är ju ett neutralt eller positivt begrepp att ”lobba för” något, oavsett vad detta är, till skillnad mot att förhala som exempel. Det finns ju också en piratlobby men när piraterna använder begreppet lobby så anses det vara underförstått vad som menas och att det är något väldigt negativt. Ett mycket slarvigt språkbruk och här borde man skärpa till sig.

    Kommentar av nejtillpirater — 1 juni 2010 @ 20:19

  2. @nejtillpirater: Nej, det finns ingen ”piratlobby”. Man ska nämnligen skilja på obetald aktivism (i allmänintresse) och betald lobbying (för en bransch särintresse). Skilj på aktivism och lobbying även om de må ha vissa saker gemensamt.

    Kommentar av Björn Odlund — 2 juni 2010 @ 8:37

  3. @Björn Odlund: Det är nog enligt din egen / piraternas definition. Det behöver inte finnas någon som betalar för att det ska anses handla om lobbying, slå gärna på ordet på Wikipedia, NE m.m. så ser du vad jag menar. Tag som exempel ”böglobbyn” som vissa pratar en hel del om, man kan inte hävda att det handlar om ekonomiska intressen. Piratlobbyn finns definitivt.

    Kommentar av nejtillpirater — 2 juni 2010 @ 18:08

  4. ”Begrepp som lobby och lobbyister används väldigt slarvigt här.”

    Jaså? Var då menar du? Inget ställe i hela blogginlägget innehåller något slarvigt bruk av begreppet lobbyister.

    Kommentar av adde — 5 juni 2010 @ 1:03


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

