Christian Engström, Pirat

4 september 2009

Ministerkavalkad i Bryssel

Filed under: informationspolitik — Christian Engström @ 10:53
Beatrice Ask i juridiska utskottet JURI

Beatrice Ask i juridiska utskottet JURI

I veckan var huvuddelen av de svenska ministrarna nere i Bryssel och talade inför olika utskott. Det är tradition att ordförandelandet gör en sådan här massiv uppvisning och skickar ner alla ministrar samtidigt en gång i början och en gång i slutet av den sex månader långa ordförandeperioden.

Tanken är att sända en signal att ordförandeskapet bryr sig om vad EU-parlamentet har att säga, och jag kan hålla med om att det är en bra markering på det sättet. Å andra sidan leder det förstås till praktiska problem i och med att alla ministrarna pratar samtidigt i olika utskott, så att det inte går att följa allt man skulle vara intresserad av.

Själv sitter jag i två utskott: IMCO, som är utskottet för den inre marknaden och konsumentfrågor, och JURI, som är det juridiska utskottet.

På tisdagen var Nyamko Sabuni i IMCO och pratade. Hon är integrations- och jämställdhetsminister, men har även konsumentfrågor på sitt bord. I IMCO pratade hon om vad som är på gång inom det området, såsom ett nytt direktiv för märkning av textilfibrer och ett direktiv om att motverka sena betalningar mellan företag.

Säkert bra och viktiga saker i sig, men inte piratfrågor. Men eftersom jag är ordinarie ledamot i utskottet och det var en svensk minister som kom dit, ville jag ändå visa respekten att vara närvarande.

På onsdagen var det ett fullspäckat schema fullt av kollisioner. IMCO hade fortsatt möte och jag var där och röstade (om utskottets budget, helt okontroversiellt eftersom det fanns en uppgörelse mellan grupperna som alla var överens om).

Efter omröstningen fortsatte utskottsmötet, men eftersom det bara handlade om frågor som ligger utanför Piratpartiets program gick jag därifrån för att lyssna på vad som hände i LIBE istället.

LIBE är utskottet för mänskliga rättigheter, och på förmiddagen var Beatrice Ask där. Jag är visserligen inte medlem i LIBE, men det går bra att komma och lyssna på vad som sägs även i utskott där man inte sitter med, i den mån man har tid.

Det var mycket folk på LIBE-mötet, uppskattningsvis åtminstone 200 personer i rummet, och den svenska justitieministern blev hårt ansatt av frågor om Stockholmsprogrammet. Det som ledamöterna i utskottet ville veta var vad Stockholmsprogrammet egentligen innehåller när det gäller utökad registrering och övervakning, men Ask svarade bara i mycket allmänt hållna ordalag.

De grönas representant i LIBE heter Jan Albrecht och kommer från Tyskland. Han är fokuserad på samma frågor som Piratpartiet. Vi kommer att samarbeta mycket nära den kommande mandatperioden, och vi har redan haft mycket kontakt. På tisdag den 8 september ordnar han ett seminarium om Stockholmsprogrammet i EU-parlamentet, som lär bli högintressant.

Jan Albrecht ställde en fråga till Ask om det inte vore lämpligt att försöka utvärdera hur effektivt massövervakning på bred front egentligen är innan man inför en massa sådana system. På det svarade Ask att inom politiken har man inte tid att vänta på utvärderingar. Hm, hm.

En annan ledamot som imponerade under utfrågningen var Sophia in’t Veld, liberal ledamot från Nederländerna. Hon ställde några korta och mycket specifika frågor om vad Stockholmsprogrammet innebär när det gäller överföringen av Swift-data (att USA får tillgång till alla våra banktransaktioner) och om PNR-projektet (att alla data om våra resor ska registreras och även överföras till USA). Svaren hon fick innehöll i princip ingenting konkret.

Själv är jag som sagt inte medlem av LIBE-utskottet, så jag hade ingen möjlighet att ställa några frågor. Jag är osäker på om reglerna rent formellt ger parlamentariker som inte sitter i utskottet möjlighet att ställa frågor i mån av tid, men hur det än är med den saken skulle det inte ha funnits någon praktisk möjlighet här, eftersom det var så många frågor från dem som faktiskt sitter i utskottet.

På eftermiddagen skulle det ha varit bra om jag hade kunnat klona mig själv i flera exemplar, men piratkopiering i den bemärkelsen finns ju inte. Handelsminister Eva Björling var i IMCO, Beatrice Ask var i JURI och infrastrukturminister Åsa Torstensson var i industriutskottet ITRE. Det här hände samtidigt, så jag var tvungen att välja var jag skulle vara.

Jag är ordinarie ledamot i både IMCO och JURI, men eftersom jag redan hade lyssnat på en minister i IMCO och inte hade någon anledning att tro att Eva Björling skulle komma in på några piratfrågor, valde jag Beatrice Ask i JURI.

Det var möjligen en felsatsning, trots att jag sitter i JURI, eftersom det visade sig att Asks ämnen i JURI inte har någon särskild bäring på Piratpartiet. De frågor i Stockholmsprogrammet som ligger på JURI:s bord handlar om praktiska och civilrättsliga saker som reglerna för arvsskiften och skilsmässor som involverar personer från olika medlemsländer, och arrangemangen för att driva in skulder över landsgränserna.

Jag har i och för sig ett antal frågor som jag gärna skulle velat ställa till justitieministern rörande Stockholmsprogrammet, men de frågorna skulle hört hemma under utfrågningen i LIBE. Jag tycker det skulle varit respektlöst mot utskottet att gå helt off-topic och ställa mina frågor bara för att jag hade tillgång till en mikrofon. Därför lät jag bli.

Att jag gick till JURI och lyssnade på Ask ledde tyvärr till att jag inte hade möjlighet att samtidigt lyssna på Åsa Torstensson i industriutskottet ITRE. Åsa Torstenssons politiskt sakkunniga Henrik Hansson och EU-nämndens ordförande Anna Kindberg Batra (M) hånar mig för det i ett par blogginlägg där de låtsas som att de inte vet någonting alls om hur arbetet i EU-parlamentet fungerar, men den typen av osakliga påhopp tar jag ganska lätt på.

Vill Henrik Hansson (eller någon annan) ge ett lite mer konstruktivt bidrag kan han istället ge en länk till Åsa Torstenssons framträdande. Hela utfrågningen streamades på webben, men jag har inte hittat var man kan titta på det i efterhand.

På kvällen bjöd ministrarna på en middag för de svenska parlamentarikerna, och den var väldigt givande. Då fick jag tillfälle att prata med Åsa Torstensson face to face, och även om tillfället ju knappast var det rätta att börja diskutera telekompaketet på djupet var det trevligt att få säga hej.

Under middagen fick var och en av ministrarna och parlamentarikerna möjlighet att hålla ett kortare tal om hur vi ser på arbetet i EU och det svenska ordförandeskapet. Jag tog bland annat upp vikten av öppenhet i arbetet, där Sverige har en möjlighet att föregå med gott exempel nu under ordförandeskapet.

Känslan jag fick är att det faktiskt finns en uppriktig sådan vilja hos regeringen, och jag hoppas att den känslan stämmer. Den stundande tredjebehandlingen av telekompaketet är ett perfekt tillfälle för Sverige som ordförandeland att i så fall visa var de står i handling.

Jag hoppas och förväntar mig att ministerrådet och Åsa Torstensson är beredda att ta offentlig debatt om alla förslag de lägger, inklusive de som rör det omstridda tillägg 138, som är avsett att säkerställa att ingen kan stängas av från internet utan att det åtminstone är en domstol som beslutat om det. Förutom att vi behöver garantier för rättssäkerhet på internet behöver vi också ett EU som blir mer transparent för medborgarna. Det finns mycket att göra.

…………

Uppdatering: Henrik Alexandersson skriver också om veckan.

Bilden är fri för publicering, cc0. Fotograf Christian Engström, men det behöver inte anges.

Andra bloggar om: , , ,

28 kommentarer

  1. Det låter ju tydligt på ovanstående som om du skulle göra bättre nytta i LIBE än i JURI, men jag antar att du inte resonerar så. Det vore intressant att få en kommentar på den aspekten. Eller var det aldrig ett alternativ i diskussionerna med gruppen?

    Kommentar av Mikael Nilsson — 4 september 2009 @ 11:38

  2. Vilka utskott man sitter kan man inte välja själv. Det fungerar så att gruppen har ett antal utskottsplatser att fördela mellan de olika parlamentarikerna.

    Var jag skulle sitta var en förhandlingsfråga när jag gick med i Gröna gruppen. Det jag sa var att jag ville ha plats i två relevanta utskott, men jag insisterade inte på något särskilt. Både JURI och IMCO är relevanta, så jag klagar inte på den saken bara för att även LIBE och ITRE också hade varit relevanta.

    Just LIBE uttryckte jag i och för sig särskilt intresse för, men det är ett av de allra mest attraktiva utskotten numera, så jag accepterar att jag inte kunde få det. Det är ju inte alltid man kan få precis allt man vill i en förhandling.

    Jan Albrecht som sitter för Gröna gruppen i LIBE verkar vara en riktigt bra kille, och även om han går under annan partibeteckning kan vi betrakta honom som att han är (tvångsansluten 😉 ) pirat.

    Jag hade ändå inte kunnat sitta överallt, utan enda sättet att kunna täcka alla utskott som är av intresse för en viss fråga är att man har ett nära samarbete inom gruppen. Det känner jag mig övertygad om att vi kommer att ha, och det är en stor styrka.

    Henrik Hansson och Anna Kindberg Batra försöker bara ta lite billiga poäng trots att de egentligen förstås vet bättre, men så är det ju i den här branschen.

    Kommentar av Christian Engström — 4 september 2009 @ 12:07

  3. ”Jan Albrecht ställde en fråga till Ask om det inte vore lämpligt att försöka utvärdera hur effektivt massövervakning på bred front egentligen är innan man inför en massa sådana system. På det svarade Ask att inom politiken har man inte tid att vänta på utvärderingar. Hm, hm.”

    Det var det roligaste jag läst hitills idag!

    Och HON ska vara minister?

    Herregud!

    Kommentar av harlekin — 4 september 2009 @ 12:23

  4. Mycket intressant! Fortsätt att informera om vad som händer där nere.

    Kommentar av Anders — 4 september 2009 @ 12:47

  5. Du gör dig mycket förtjänt av mitt kryss känner jag. Fortsätt såhär 🙂

    Kommentar av Strand — 4 september 2009 @ 12:47

  6. Vad menar du med att jag hånar dig? Jag uppmärksammade bara det faktum att du kritiserar svenska ministrar för att vara ”tysta och osynliga” i ett semesterstängt EU, och när 17 svenska ministrar åker ner till Bryssel för att bli utfrågade av EU:s parlamentariker väljer du själv att inte säga någonting.

    Kommentar av Henrik — 4 september 2009 @ 12:51

  7. skrev något surt på Batras blogg, antagligen lär väl kommentaren inte släppas fram :-/

    kommentaren var väl lite väl ilsken dock 😉

    Kommentar av bannedby..ISP?(aka Manen) — 4 september 2009 @ 12:54

  8. Tack för en bra rapport, fortsätt så!

    Kommentar av Anders — 4 september 2009 @ 12:54

  9. Henrik, som tidigare centerröstare så skär det i mitt hjärta varje gång du uttalar dig om piratpartiet och integritetsfrågorna. Med den där attityden du har kommer det dröja mycket, mycket länge innan centern återfår något som helst förtroende. Kan du inte hoppa på sakfrågan istället för att ge dig på personer?

    Kommentar av Mikael Nilsson — 4 september 2009 @ 13:04

  10. Henrik,

    Jag menar att du är osaklig i din kritik när du kritiserar mig för att jag inte ställde frågor i utskott som jag inte är medlem i. Du vet ju mycket väl att inte alla ledamöter är med i alla utskott i EU-parlamentet, men ändå låtsas du som om det vore fallet.

    Kommentar av Christian Engström — 4 september 2009 @ 13:40

  11. Mikael.
    Snyggt yttrat. Saklighet, respekt, kommunikation, diskussion och rapportering i konkreta frågor är det som jag som väljare vill ha.

    Christian.
    Uppskattar dina rapporter.

    Kommentar av Gamjänta — 4 september 2009 @ 13:40

  12. Mikael: Jag ber så mycket om ursäkt. Jag begrep inte att det bara är Piratpartister som får kritisera andra för att vara tysta.

    Kommentar av Henrik — 4 september 2009 @ 13:41

  13. Christian: Ok, då förstår jag vad du menar, även om ordet ”håna” inte känns rätt tycker jag.

    Men menar du att det inte finns någonting i Juris befogenheter som du var intresserad av att få veta mer om? Kanske folkrätt? Immaterialrätt? Rättsligt samarbete mellan länderna?

    Jag är ingen expert på Piratpartiet, men jag trodde att ni hade åsikter i dessa frågor.

    Här finns en förklaring till vad Juri har ansvar för:
    http://www.europarl.europa.eu/activities/committees/homeCom.do?body=JURI&language=SV

    Kommentar av Henrik — 4 september 2009 @ 13:58

  14. @Henrik Hansson:

    För snart ett halvår sedan så skrev jag på Erik Hultins blogg, i anledning av att du meddelade att du hade utvecklat ett resonemang på bloggen ”departementet”, att jag önskade ett förenklat förfarande för att kunna kommentera på bloggen ”departementet”:
    2009-04-16 17:43 Referens 1

    Du svarade då att du skulle undersöka saken och att jag kunde göra ”pingback”:
    2009-04-16 17:59 Referens 2

    Jag skrev då att jag inte visste vad pingback var:
    2009-04-16 18:26 Referens 3

    Du hördes därefter inte av.

    Nåväl efter tre veckor såg jag att du hade kommenterat på Henrik Alexanderssons blogg och tog då chansen att fråga hur det hade gått med dina ansträngningar att förenkla förfarandet för de som ville kommentera på bloggen ”departementet”:
    2009-05-08 19:37 Referens 4

    Du gjorde några andra kommentarer men mig svarade du inte ?!?!?!?

    Så jag påminde dig:
    2009-05-09 22:09 Referens 5

    Inte med ett ljud eller med en endaste bokstav bevärdigade du mig något som helst svar? Detta förstår jag inte! Av ditt svar om ”pingback” 2009-04-16 så förstår jag numera att du troligen inte har något intresse av någon som inte har en egen blogg och därmed ”är någon”. Detta beteende ser man annars mest hos rövslickare som slickar uppåt och sparkar nedåt. Men sådan är väl inte du Henrik Hansson? Jag tycker hursomhelst att du har betett dig rätt oförskämt!

    Nu ser jag då att du kommenterar hos Christian Engström här. Som du ser så är detta en RIKTIG blogg och inget Kalle Anka.

    Så Henrik Hansson:
    Hur är det: Skiter du i sådana som mig som inte har en egen blogg? Är du inte intresserad av att svara sådant avskräde till pöbel?

    Jag har ett gott minne och personer och partier med det där beteendet hoppas åtminstone jag inte kommer att premieras vid nästa val! Jag tänker då inte göra det!

    Kommentar av Hans J — 4 september 2009 @ 14:45

  15. Hans J: Lugna ner dig en smula. Jag har förklarat för dig att jag inte har admin-behörighet till departementets konto och jag tänker inte lägga ner tid på att försöka få till stånd någon ändring. Om du inte vill lägga ner två minuter för att registrera dig på wordpress.com så är det ditt val.

    Kommentar av Henrik — 4 september 2009 @ 14:49

  16. Jag hade aldrig beaktat den betydelsen av ordet piratkopiering…

    Kommentar av calandrella — 4 september 2009 @ 14:50

  17. Jag har stor respekt för Åsa Torstensson, hennes ord är som poesi för mina öron. Hon är en ärlig och tydlig politiker. Hon sysslar inte med några som helst dubbelspel. Jag älskar Åsa Torstensson, jag vill ligga med henne.

    Kommentar av Anonym Terrorist enligt Johan Tjäder — 4 september 2009 @ 14:59

  18. @Henrik!!!!!!!!!!!!!!!!

    Christian Engström skriver:
    ”Vill Henrik Hansson (eller någon annan) ge ett lite mer konstruktivt bidrag kan han istället ge en länk till Åsa Torstenssons framträdande. Hela utfrågningen streamades på webben, men jag har inte hittat var man kan titta på det i efterhand.”

    @Henrik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Varför tar du inte fram Åsa Torstenssons framträdande på webben, vill du som politisk sakkunnig dölja för folket vad hon sa???? Lägg upp det på din blogg och lägg upp en länk här viktigpetter!!!!!!!!!!!

    ps, jag vill ligga med dig också Henrik, du verkar mumsig.

    Kommentar av Anonym Terrorist enligt Johan Tjäder — 4 september 2009 @ 15:05

  19. Hanrik har faktiskt delvis en poäng i att du kanske är för ödmjuk. I vissa sammanhang är det väldigt bra, men ibland måste man våga göra sin röst hörd även om det inte är den perfekta situationen. Vill dock understryka att du har mitt stöd och att jag tycker PP-teamet i Bryssel verkar göra ett bra jobb!

    Kommentar av Nandi — 4 september 2009 @ 15:37

  20. Henrik menar jag ju såklart, ber om ursäkt.

    Kommentar av Nandi — 4 september 2009 @ 15:37

  21. Bra rapport från Bryssel! Bara det.
    Hoppas du har tid och ork/lust att rapportera lika utförligt under hela mandatperioden.

    Kommentar av Shaun — 4 september 2009 @ 15:44

  22. Mycket intressant! Tummen upp Christian!

    Kommentar av Jacid — 4 september 2009 @ 16:25

  23. Sökte på parlamentets- och rådets videosidor men hittade den inte, de brukar dock ta nån dag innan de blivit uppladdade. Hittade denna video men inte med Torstensson.

    Om hela EU:s videosidor kan man säga att de fungerar bra i IE sådär halvt i FF och inte alls i Opera. Kan du inte göra nåt åt detta Christian 😉

    På dom bara Christian och låt inte Hanssons barsliga passiv-aggresiva inlägg störa dig.

    Kommentar av Magnus Blusi — 4 september 2009 @ 16:57

  24. Det är ju kanon.
    Jag är ”sakkunnig” åt en idiot som knappt vet vad internätet är, men så länge jag kastar skit på de som gör vad vi borde göra så får jag behålla mitt välbetalda – av skattebetalarna betalda – jobb.

    Hälsa Åsa, ”infrastrukturministern”. Kan man maila henne?

    Kommentar av Rille — 4 september 2009 @ 23:07

  25. LIBE-mötet och Sthlm-programmet..

    Jan Albrecht ställde en fråga till Ask om det inte vore lämpligt att försöka utvärdera hur effektivt massövervakning på bred front egentligen är innan man inför en massa sådana system. På det svarade Ask att inom politiken har man inte tid att vänta på utvärderingar.

    Därmed har ju Ask indirekt erkänt att Sthlm-programmet handlar om massövervakning på bred front.

    Kommentar av Kluris — 4 september 2009 @ 23:53

  26. Microsoft vill ha världspatent (så att det blir omöjligt att reformera patentsystemet i EU eller enskilda länder)

    http://www.readwriteweb.com/archives/microsofts_global_patent_world_harmony_or_legal_wa.php

    Kommentar av Sofia — 6 september 2009 @ 14:24

  27. Christian – du ska ha en eloge för en trevlig och innehållsrik blogg!
    Lycka till´där ”nere” i Bryssel!

    Kommentar av soli01 — 10 september 2009 @ 18:37

  28. […] Engström rapporterar från “ministerkavalkaden” i EU-parlamentet. Läs hans inlägg i sin helhet. Det är klart värt det för att få lite insikt i hur saker […]

    Pingback av Christian Engström rapporterar från EU-parlamentet « MMN-o — 21 oktober 2009 @ 11:17


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

