Christian Engström, Pirat

4 juni 2009

”Missnöjesrösta på Piratpartiet”

Filed under: allmän politik — Christian Engström @ 18:55
.

.

Att missnöjesrösta har dålig klang. Det borde det inte ha. Det är precis för att vi ska kunna visa vårt missnöje som vi har rösträtt.

Regeringen och allianspartierna har svikit sina liberala ideal och en hel ungdomsgeneration. De tror att vi väljare har glömt. Men de kommer inte att komma undan, skriver jag på Newsmill idag.

Läs mer hos Newsmill.

Piratpartiet ställer upp i EU-valet som pågår nu. Gå och rösta idag!

…………

Andra som skriver: SvD, SvD, SvD, Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen, Kvällsposten, Hax,

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , ,

16 kommentarer

  1. HURRA, VI FÅR EN FOLKOMRÖSTNING!

    IPRED, FRA-lagen, Datalagringsdirektivet, Polismetodutredningen, ACTA, hanteringen av PKU-registret och så vidare har vi inte ännu fått lov att säga vår mening om…

    Man har slagit ihop folkomröstningarna i alla dessa frågor till EN ENDA OMRÖSTNING

    Den äger rum nu på söndag!

    Om du är tveksam eller till och med helt emot hur utvecklingen av dessa frågor blivit så bör du utnyttja chansen på söndag. I ”folkomröstningen”…

    Då bör du välja Piratpartiet !

    Kommentar av Hans J — 4 juni 2009 @ 19:32

  2. Min röst på på Piratpartiet innebär första gången jag inte behöver lägga en missnöjesröst.

    I tidigare val har jag aldrig röstat på ett parti som egentligen tyckt som jag i majoriteten av de frågor jag känner är viktigast, utan har varit tvungen att välja det minst dåliga alternativet. Det är väl en ”missnöjesröst” om något…

    Kommentar av Eff — 4 juni 2009 @ 20:47

  3. Hade gärna velat vara med i Ung Pirat men tyvärr är jag sextio år gammal och får då nöja mig med Piratpartiet. Vad fantastiskt med internet! Såg online Obamas tal i Kairo för att sedan ta del av twitter från en del av deltagarna på tillställningen. Bästa Christian! Tänk att få vara med i nutid i något sådant! Oavsett vad man tycker om Obama är fortsatt närvaro i vårt gemensamma nätmedvetande verkligen något att kämpa för. Du är en riktig nutidsriddare. På söndag går hela min familj och röstar. Sedan bjuder jag dom på middag och höjer en Högtidlig Skål för Dig!!

    Kommentar av Lennart Lindsjö — 4 juni 2009 @ 21:50

  4. Jag röstade på dig idag Engström! jag är övertygad om att du kommer sköta uppgiften med bravur!

    En sak jag har funderat på är alla andra människor som finns att kryssa i PP. Tjejen under ditt namn är född 86. Är man mogen att sköta ett sånt stort ansvar som det innebär att sitta i europaparlamentet, vid den åldern?

    Kommentar av derikonja — 4 juni 2009 @ 21:52

  5. Jag har redan röstat (pp) i valet och kryssat Amelia faktiskt men jag hoppas såklart att ni både kommer in. Vad jag vänder mig emot dock är det här med att ”missnöjesrösta”. Piratpartiet är ett jäkligt bra alternativ till de pajasartade etablerade partierna och det är det man borde fokusera på istället. Att be om ‘missnöjesröster’ känns lite desperat och det behöver vi ju verkligen inte vara. Det är ju så som typ KD eller VP måste agera. Att rösta (PP) är att rösta för fortsatt demokrati och emot repressiva, integritetskränkande, lagar som hör bananrepubliker till!

    Kommentar av Smokey R — 4 juni 2009 @ 22:01

  6. European Women’s Lobby (EWL) har som en del i Kampanjen 50/50 just granskat de fyra största partigruppernas valmanifest och ger den socialdemokratiska gruppen högsta betyg och den liberala gruppen lägst betyg. Detta för att gruppen inte explicit skriver att de kämpar för kvinnors rättigheter (de kämpar ju för ”mänskliga rättigheter”). Resultaten i ”forskningsrapporten” illustreras med hjälp av ett trafikljus!! Ha ha! 🙂 Här rapporten (se sid 2): http://www.kvinnatillkvinna.se/files/File/nyhetsbilagor/gender_audit_report_2009-1.pdf Kommer svenskt genusvansinne ta EU med storm eller är det kört för dem nu? Kommer PP att avsluta dess dumheter och förhindra deras vidare spridning? Jag hoppas det! 🙂 50/50 utopin är ju förtryck där individens fria vilja offras för genusvetarnas verklightetsfrämmande vision, om vi nu har någon fri vilja, antagligen i genusvetarögon – de vet vårt eget bästa, liksom Staten.

    Kommentar av Tanja Bergkvist — 5 juni 2009 @ 0:02

  7. Jag menar, antagligen INTE i genusvetarögon givetvis, de som väljer ”fel” agerar inte utifrån fri vilja utan som en följd av de patriarkala dolda förtryckarstrukturerna. Ä rdet rimligt att hävda att det sociala könet genus är överordnat det biologiska för att sedan sitta och basera all sin statistik på just det biologiska?

    Kommentar av Tanja Bergkvist — 5 juni 2009 @ 0:05

  8. En intervju med Christian Engström går att lyssna på talkshowen ”Jeff Farias Show” via Internet, http://www.thejefffariasshow.com och på FM-bandets 91.1 MHz Järva-sändaren i Stockholm från kl 01.30.

    Intervju är på engelska går att lyssna på efteråt som en podcast på http://jefffarias.podbean.com

    Kommentar av Dennis Nilsson — 5 juni 2009 @ 0:12

  9. Lyssnade på intervjun live och tyckte de va en härlig radioman 🙂

    ”They certainly has my support”

    Du skötte dig bra förövrigt, creds!

    Ser nyfiket fram emot söndagen och hur det ska gå för PP, har stora förhoppningar, hoppas jag slipper bli besviken!

    Kommentar av Tobias — 5 juni 2009 @ 2:21

  10. Alla röster som inte är på befintliga makthavare är väl missnöjesröster? Antingen är man nöjd med nuvarande styre, eller så är man inte det.

    Kommentar av Stefan H — 5 juni 2009 @ 9:09

  11. Men om ni inte är ett missnöjesparti, hur kommer det sig att Sverigedemokraterna helt har marginaliserats? Jag vet att ni stulit medialt utrymme för dem som ”outsiderpartiet”, men jag tror inte heller det är en omöjlighet att en stor del av piratpartiets väljarbas består av människor som annars hade proteströstat på Sverigedemokraterna (eller inte röstat alls).

    Jag menar ingenting elakt med det – och som dryg och övertygad liberal ser jag gärna att de hamnar utanför politiskt inflytande. Dessutom hade jag själv röstat för Piratpartiet, om jag fått garantier på att ni gått med i den liberala gruppen (det kanske är mest sannolikt dock att ni gör, eftersom det är en överlevnadsfråga att man distanserar sig från Miljöpartiklarna – som uppenbart gör ansrpåk på er profil). Nej, på söndag blir det ett kryss på Olle Schmidt i Der Volkepartei! 🙂

    Önskar dock all lycka på söndag (särskilt till dig Christian, som jag tror att jag träffade på DH W07?), och kommer anmäla mig som valdistributör idag eller imorgon om ni inte får täckning på alla vallokaler här i Värnamo. Ser gärna att piraterna kommer in i EP och rör om i grytan liten.

    Kommentar av Erik E — 5 juni 2009 @ 12:15

  12. jag tror inte heller det är en omöjlighet att en stor del av piratpartiets väljarbas består av människor som annars hade proteströstat på Sverigedemokraterna

    Vad i hela friden får dig att tro detta?

    Kommentar av Eff — 5 juni 2009 @ 12:27

  13. ”Vad i hela friden får dig att tro detta?”

    Ja, det kanske låter märklgit eftersom Piratpartiet inte har något politiskt samröre med SD och kanske är dess politiska motpol (med hänvisning till PP:s syn på medborgarrätt). Men eftersom PP:s attityd lite är ”kör upp ett spätt i ändalykten på etablissemanget”, apellerar det samma ”typ av väljare” som kan tänka sig att rösta på SD (vilket antagligen är en delförklaring till att de ligger och skvalpar på ~2%).

    Menar som sagt inget elakt med det, syftar inte till att underminera ert förtroendekapital. Tvärtom är det bra att ni attraherar de väljarna. Däremot kan slutsatsen vara att PP får det tufft 2010, om man inte gör konster i Bryssel.

    Kommentar av Erik E — 5 juni 2009 @ 12:56

  14. […] försent, söndag är sista dagen. Lägg er röst för demokratin, lägg den på PP. Jag la den på Christian Engström, dock så var inte min röst enbart en missnöjes röst, jag tror på PPs […]

    Pingback av Kriget krav (Ratio Belli) har landat i sajber spajsen « AToTheK (PP) — 5 juni 2009 @ 15:45

  15. Varför skulle man missnöjesrösta på Piratpartiet?
    Kan man inte nöjesrösta på Piratpartiet?
    Eller bara rösta på Piratpartiet?
    Rösta på Piratpartiet

    Med vänlig hälsning
    Kristendomsundervisaren
    http://kristendomsundervisaren.wordpress.com/

    Kommentar av kristendomsundervisaren — 5 juni 2009 @ 18:16

  16. Ska man missnöjesrösta kan man iaf första på några som har för avsikt att förändra.
    rösta junilistan för att visa missnöje, piratpartiet kommer bara sjabbla allt och ge andra länders fascist politiker chansen att taöver skiten.

    Kommentar av n7850 — 5 juni 2009 @ 23:50


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

