Christian Engström, Pirat

22 maj 2009

Snus och partihoroskop

Filed under: allmän politik,snus — Christian Engström @ 21:01
.

.

Dagens Nyheter publicerade ett partitest förra veckan, som har väckt uppmärksamhet. Det är den där typen av test där man får svara på ett antal frågor, och sedan jämförs det med vad de olika partierna har svarat på samma frågor, för att man ska få veta vad man ”borde” rösta på.

Jag svarade för Piratpartiets räkning, och det har väckt uppmärksamhet att jag givit ett svar även på en massa frågor som ligger helt utanför partiets program. Det har lett till diskussion hos bland annat Erik Laakso, Maria Ferm och Enligt Min Humla.

Jag har kommenterat lite snabbt på de tre bloggarna ovan, men jag tänkte utveckla lite.

I de allra flesta av frågorna i DN:s test har Piratpartiet ingen åsikt, men något sådant svarsalternativ fanns inte när jag svarade för partiets räkning.

Eftersom jag ändå ville svara på testet, gjorde jag så att i frågor som inte direkt låg innanför vårt program, valde jag det av mellanalternativen som jag tyckte låg bäst i linje med våra allmänna principer om mångfald, öppenhet och subsidiaritet.

Jag gjorde alltså mitt bästa för att svara å partiets vägnar, snarare än att svara vad jag själv råkar tycka. Man kan förstås diskutera om jag prickade rätt i alla frågor, men det var det jag försökte.

I vissa av frågorna som ligger utanför vårt program tyckte jag att jag kunde svara utifrån den allmänna känslan jag har av hur stämningarna har varit i vårt forum. På till exempel frågan

10. EU-länderna bör skärpa asylreglerna och minska flyktingars möjlighet att komma hit och få uppehållstillstånd.

svarade jag ”Tar delvis avstånd ifrån”.

Jag valde att svara med ”tar avstånd från” för att partiet står för öppenhet, och för att stämningarna i forumet alltid har varit väldigt tydliga med att vi tar avstånd från främlingsfientliga partier.

Men jag valde ett ”delvis”-alternativ, eftersom vi faktiskt inte har någon egen uttrycklig ståndpunkt vad gäller asylpolitik (förutom att de mänskliga rättigheterna ska respekteras, oberoende av etnisk härkomst, religion eller liknande).

Innan alla flyger i taket och börjar beskylla endera mig eller partiet för det ena eller andra vill jag påminna om hur vi tänker hantera den frågan (och alla andra frågor som ligger utanför vårt program). Vi kommer att rösta med vår grupp, alltså i praktiken endera den gröna eller den liberala gruppen.

Vi litar alltså på att de respektive grupper som MP, FP och C är med i kommer att inta en någorlunda rimlig hållning i asylfrågor, om och när det kommer upp.

Om det skulle vara så att endera av de här två parlamentsgrupperna har en fullständigt vettlös inställning i asylfrågan, får någon gärna dra upp det och visa exempel. I så fall skulle jag gärna vilja höra någon från antingen MP eller FP/C svara på varför deras grupp tycker som den gör. Själv hoppas jag som sagt att bägge är någorlunda okay, tills någon har bevisat motsatsen.

I andra frågor svarade jag utifrån subsidiaritetsprincipen, alltså att EU bara ska bestämma över saker som faktiskt måste hanteras på EU-nivån, och att så mycket som möjligt ska bestämmas av länderna själva. Jag gissar att svenska politiker har bättre pejl på vad som är rimliga jaktregler i Sverige än vad EU-politiker från Holland eller Rumänien har, till exempel.

Subsidiaritetsprincipen finns nämnd i den strategi för Europaparlamentet som vi tog fram på en internationell konferens med systerpartier från andra länder i Europa.

När det inte räckte för att välja mellan de två mittersta alternativen i enkäten tog jag helt enkelt det ena av dem. Piratpartiet har ingen som helst uppfattning om huruvida kärnkraftsel ska räknas i kategorin förnyelsebar energi eller inte. Själv har jag inte heller någon åsikt. Det beror väl på vad man ska ha siffran man räknar ut till, gissar jag. Men det spelar ingen roll vad jag gissar.

I vilket fall som helst kommer vi att rösta som miljöpolitikerna som är ordentligt insatta i frågan i vår grupp rekommenderar. Vi i Piratpartiet påstår inte att vi är experter på allting i hela världen samtidigt, så när det inte fanns något alternativ för ”ingen åsikt” i enkäten tog jag det ena av dem som var närmast mitten.

I frågan om snus svarade jag faktiskt med min egen uppfattning, snarare än partiets. Piratpartiet har ingen åsikt om snus. Den är min egen. Ska jag bo därnere vill jag kunna köpa snus utan att behöva bära med mig från Sverige. Men jag inser att det inte kommer bli så.

Frågan regleras i Tobaksdirektivet från 2001, och jag tror inte att EU kommer öppna upp det för att några svenska snusare tycker att de borde. Jag kommer i vart fall inte lägga någon energi på att få dem att göra det.

För nu kommer jag (äntligen) fram till det jag egentligen ville säga:

Piratpartiet tycker att det finns viktigare frågor än snus. Det är dem vi kommer koncentrera allt vårt arbete på.

Det framgick nog inte av testet som det var utformat. Att tycka saker är förstås bra, men det är vad man lägger kraft på att göra som räknas. Det fanns det inga frågor om.

Man får lov att ta den här typen av tidningstest för vad de är. Det är en stunds tidsfördriv, som ibland kanske kan väcka någon tanke, men oftast bara är just på kul. Ungefär som horoskopen i samma tidningar.

Jag är Vattuman med ascendenten i Lejonet, om någon undrar. Det kanske kan vara kul att veta. Men jag tycker inte att någon ska basera sitt partival på just den upplysningen.🙂

Piratpartiet står för ett fritt internet i ett öppet och demokratiskt samhälle. Vi vill värna den personliga integriteten och de medborgerliga rättigheterna. Vi vill göra EU mer öppet och demokratiskt. Vi vill släppa kultur och kunskap fria, för att kunna ta vara på de fantastiska möjligheter den nya tiden erbjuder.

Det är det vi går till val på, och det är det vi kommer ägna oss åt när vi kommit in i parlamentet. Snuset får någon annan sköta.

Piratpartiet ställer upp i EU-valet som pågår nu. Gå och rösta idag!

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , ,

Synpunkter på själva enkäten och att det inte fanns något ”ingen åsikt” får man väl lämna direkt till DN, antar jag.

48 kommentarer

  1. bra och tydlig förklaring. tack för den utvecklingen. Jag kommer kryssa dig eller Amelia🙂

    Kommentar av gnudist — 22 maj 2009 @ 21:23

  2. Ett pragmatiskt och helt rimligt sätt att hantera dessa tester. De ska som sagt inte tas på alltför stort allvar. Jag gick (mp) som klar etta och (pp) först på fjärde plats, men jag röstade pragmatisk, inte programmatiskt – på (pp). I hopp om att se er i gröna gruppen, förvisso…

    Nu är jag nyfiken på att höra vad du säger om erbjudandet från vänstergruppen!

    Kommentar av Rasmus — 22 maj 2009 @ 21:31

  3. ”gröna eller den liberala gruppen”

    Jag tycker du gör bort dig lite grann som jämt upprepar det där. Vad gör, när du gör det, är att profilera partiet som hörandes till detta. Genom detta skrämmer du bort folk från V, samtidigt som du riskerar göra dina egna väljare som ligger nära fp,c eller mp besvikna. Du sätter dig i ett dilemma du inte behöver göra, ett dilemma som orsakas av människors förväntningar som byggs upp av profileringen mot fp,c eller mp. Kolla gärna in Eriks senaste postning om Jens trevare mot Rick, det ligger en del i vad han säger. Men samma sak gäller där, ni kan inte profilera er åt det hållet heller, av exakt samma orsak. Då kommer du ofelbart att kompromettera antingen undeförstådda förtroenden eller partiets politik. Enda sättet är att kategoriskt, ja slaviskt, inte ta ställning. Det brinner liksom i trapphuset som Josh skriver (klockrent).

    Kommentar av Kluris — 22 maj 2009 @ 21:37

  4. Inviten från vänstergruppens Jens Holm bör omnämnas i fortsättningen, även om din analys av vilken grupp som kan tänkas ligga bäst till inte innefattar vänstern. För vem vet, de kanske lägger sig platta för alla våra krav.

    Kommentar av Robert Andersson — 22 maj 2009 @ 21:39

  5. Snusförnuftigt?😉

    Kommentar av majestatispluralis — 22 maj 2009 @ 21:47

  6. Håller med om att det är dumt att stirra sig blinda på Gröna och Liberala. Om vänstergruppen kommer med ett mycket bättre ”erbjudande” så är det väl dumt att låsa fast sig? Eller är det något jag missat?

    Kommentar av Nandi — 22 maj 2009 @ 21:59

  7. 19:22 jag tror att CE försökte bredda vårt program för att verka mindre enfråge helt enkelt. han hade förankrat det i ledningschatten innan.
    19:22 om du är sur, så rikta din kritik mot ledningschatten som sanktionerade att ce breddade politiken.

    vilka i ledningschatten har beviljat/uppmuntrat dej att gå utanför vår politik?

    Kommentar av meglaw — 22 maj 2009 @ 22:02

  8. kanske inte stämmer, isåfall ber jag dej dementera det om så är fallet, glömde jag skriva.🙂

    Kommentar av meglaw — 22 maj 2009 @ 22:03

  9. Uppriktigt sagt har jag ingen aning om vem du citerar, och jag är inte riktigt säker på att jag vet vad vi diskuterar.🙂

    Det har inte funnits något beslut från partiet vare sig när jag svarade på den här enkäten (som var en av dussintals) eller när jag skrev det här blogginlägget. Jag bara försöker förklara hur jag tänker.

    Kommentar av Christian Engström — 22 maj 2009 @ 22:13

  10. jag vet inte varför den klippte bort nicket, men det gorde den, det va razor på #piratpartiet som sa det, han sa oxå,

    23:16 MeglaW> razor: CE säger nu att det du sa om ledningchatten inte stämmer, så
    nu kanske du kan va lite mer öppen med din källa?

    23:18 razor> MeglaW: det *kan* ha varit testet ”EU-profiler”
    som diskuterades i ledningschatten och inte DN-testet. Mitt misstag
    isf. Om det var så så svarade CE på eget bevåg.

    Kommentar av meglaw — 22 maj 2009 @ 22:33

  11. men du, nu när detta fått så mycket uppmäksamhet så att du försöker förklara va du sagt, tycker du att du gör rätt som publikt säger att piratpartiet förespråkar blandannat att man ska få köpa snus i bryssel, alla som gör testet kommer juh _inte_ hitta hit och läsa, vidare tog du inte åt dej nått av vad humlan skrev, för att friska upp ditt minne

    På skoj provade jag att svara “ingen åsikt” på alla frågor utom just den om fildelning, för det är ju det enda Piratpartiet står för om man ska tro på allt man hör, och då blev jag ändå hundra procent pirat. Hur går det ihop – mina svar stämmer ju inte med Christian Engströms? Uppdatering: Om jag kopierar Christian Engströms svar blir jag bara pirat till 98%. Hur ska jag tolka det? DN vet bättre än vice partiledaren om Piratpartiets politik?

    va sägs om att dina svar är sjukmissvisande och ingen som tycker som piratpartiets principförklaring blir juh pirat i testet, än mindre värvar oövertygade till vår sak.

    Kommentar av meglaw — 22 maj 2009 @ 22:34

  12. Så varför svara på testet överhuvudtaget? Vad vann du på det? Vore det inte bättre att kritisera tidningen för ett bristfälligt test istället för att röra till våra åsikter (eller snarare icke-åsikter) inom partiet?

    Kommentar av Anonym — 22 maj 2009 @ 22:43

  13. Jag blev mest miljöpartist (62%) och minst piratpartist (44%), men jag ska lätt rösta pirat!

    Kommentar av storygurl — 22 maj 2009 @ 22:44

  14. Iofs är det sympatiskt att du går ut och förklarar hur du tänkte. Å andra sidan känns detta väldigt mycket som en storm i ett vattenglas.

    Journalister vill ha rubriker, och andra partier vill gärna försöka störa den våg som pp just nu är inne i, men har man bara varit inne och läst på hemsidan vet man ju hur valstrategin ser ut.🙂

    De som inte accepterar att alla frågeställningar utanför ”våra frågor” är förhandlingsbara, bör/kommer troligen inte rösta på oss ändå.

    Jag tog förresten och kryssade ditt namn idag när jag var och röstade.😀

    Kommentar av Eva Sandberg — 22 maj 2009 @ 22:57

  15. Det var inte jag som designade testet. Synpunkter på hur det var gjort får man väl lämna till DN, antar jag.

    Vill man veta vad Piratpartiet står för är det bättre att fråga oss. Vi finns överallt på nätet. Ställ frågan på något forum du brukar hänga på. Någon kommer säkert att svara.

    Fokus just nu är att alla som tycker som vi ska gå och rösta. Gärna idag.

    Det är exakt nu idag som du och jag och alla andra medborgare har vår chans.

    Kommentar av Christian Engström — 22 maj 2009 @ 23:07

  16. Tack för detta Christian.. Det var bra att du förtydligade det med snuset extra också. För det gjorde mig fortfarande nervös. Det är ju inte bara så att du måste stå emot lobbyister, du får ju inte heller driva frågor för ”egen vinning” som PP kanske inte bryr sig om, men som faktiskt våra blivande samarbetsparter (vilka de nu månne bli) är emot.

    Storm i ett vattenglas är en mycket bra beskrivning utav detta.. men nu lägger vi det till handlingarna och blickar framåt😉

    Kommentar av morr — 22 maj 2009 @ 23:25

  17. HUR är det möjligt att något i världen kan vara viktigare än snus?😀
    Bakade just en rejäl prilla hehe

    Kommentar av Fredde — 22 maj 2009 @ 23:36

  18. Håller med kommentar 8. @ 22:43

    Ett vidrigt odemokratiskt test av DN. Piratpartiet borde göra ett statement och frivilligt avstå från att vara med. Nu blev det FI som fick offras så de kunde utesluta SD. Nästa gång offras PP.

    Kommentar av Nisse Larsson — 23 maj 2009 @ 0:00

  19. Wow, jag har också ascendenten i Lejonet! Det betyder ju, typ, att vi har… ascendenten i samma tecken ^^

    Astrologer och journalister verkar mer och mer samlas under samma tältduk och jag förstår inte riktigt varför journalisterna verkar så tillfreds med det…

    Kommentar av Daniel Wijk — 23 maj 2009 @ 0:39

  20. Röstar man enbart efter vad ett interaktivt test i en dagstidning kommer fram till (ett test som dessutom tar max fem minuter att genomföra) så tror jag att man kommer bli ganska besviken på den politik det föreslagna partiet senare driver.

    Personligen tyckte jag Christian gjorde rätt som valde att svara på Dagens Nyheters partitest – oavsett testets tillkortakommanden.

    Att först klaga på att man inte får vara med i ett debattprogram om EU valet i TV för att sedan nästa sekund sitta och tjura i ett hörn när man väl blir tillfrågad om partiets ståndpunkter av en större dagstidning känns inte heller speciellt trovärdigt. Man bör naturligtvis framföra sin kritik om bristerna med svarsalternativen – men att tro att man skall få allt serverat precis som man vill ha det känns bara löjligt.

    Erik Laaksos kritik tror jag hade låtit lite mindre sensationell om det framgått att Christian inte kunnat besvara frågorna med ”Ingen åsikt” – något som jag misstänker Erik inte visste då han skrev sitt inlägg. Erik visar dock på ett bra sätt den inneboende konflikt som finns i politiken i sitt exempel om homosexuella, religion samt integritetsfrågor och staters rätt till självbestämmande vs. överstatlighet; men den konflikten finns för alla partier (förutom möjligtvis i totalitära konstellationer) och är absolut inget unikt för Piratpartiet.

    Kommentar av mtm — 23 maj 2009 @ 0:47

  21. Inlägg som detta gör mig bara mer nöjd över att det blev ett [X] Christian Engström på valsedeln jag lämnade in🙂

    Kommentar av simonfi — 23 maj 2009 @ 0:48

  22. Ha, nu vart jag ju bara tvungen att göra testet🙂

    1.pp 70%
    2.Moderaterna 55%
    3.Fp 55%
    4.junilistan 48
    osv

    Visst är det kul när man får det bekräftat😄. Trist det där med snuset men du får väl iaf fria hemresor så blir väl bara till att fylla väskan.

    Kommentar av Parrot — 23 maj 2009 @ 0:55

  23. Jag har inte följt varje bokstav i denna diskussion. Jag vet inte exakt vad Christian Engström har svarat på varje fråga. Situationen kanske tyvärr löser sig inom kort om allt vi skriver på internet och i all elektronisk kommunikation ska lagras och registreras.

    Då hade jag kanske via FRA eller något framtida datalagringsdirektiv kunnat få utdrag ur vad som registreras. Kanske kommer Christian Engström ihåg vad han svarade i varje enskild fråga…

    Men ärligt talat så skiter jag i det!

    Jag är helt övertygad om att Christian Engström i de frågor där Piratpartiet har en uttalad åsikt har svarat i enlighet med detta. För att överhuvudtaget kunna fullfölja en undersökning så har han säkert gjort exakt det han säger sig ha gjort – försökt att göra sitt bästa dvs svarat så neutralt han kunnat eller i övrigt i enlighet med grundprinciper allmänt vedertagna i partiet!

    JAG HAR FULLT FÖRTROENDE FÖR CHRISTIAN ENGSTRÖM!

    Jag är övertygad om att alla andra piratpartister (något enstaka undantag finns säkert) är helnöjda med Christian!

    Det är oss piratpartister som Christian företräder inte meningsmotståndare i andra partier!

    Det tror inte att det finns mer att säga i saken!

    Kommentar av Hans J — 23 maj 2009 @ 0:59

  24. Tack Christian! Din humor lättar upp så otroligt mycket i den politiserade grå värld som du kommer att verka i! :o)
    Klarar folk inte av att en partiförespråkare har distans och humor så är det deras förlust…

    Kommentar av Petter Myhrman — 23 maj 2009 @ 1:16

  25. Hej!
    Har gjort en alternativ implementation av DN:s test:

    http://www.demesta.com/eu2009/

    Vore skoj att höra om det träffar bättre än DN:s test. Jag tror det är mer PP-vänligt då testmotorn har viktningsfunktionalitet.

    Kommentar av Carl — 23 maj 2009 @ 2:27

  26. Jag är väldigt nyfiken på varför det är just de liberala och gröna partigrupperna som är tänkbara, däremot inga andra! Finns det en redogörelse någonstans för detta ställningstagande?

    Kommentar av erikmattsson — 23 maj 2009 @ 2:44

  27. Vilken jävla icke-fråga.
    Själv har jag större problem att välja mellan dig och Amelia🙂
    Jag lägger in en snus och funderar ett tag… med lite tur kommer ni in bägge två!!

    Kommentar av Rickard — 23 maj 2009 @ 3:43

  28. Poängen med detta är ju att det är svårt att vara ett enfrågeparti. I många sammanhang efterfrågas ett partis ståndpunkt i alla andra frågor och ska man vara med i en större debatt får man ju inte så mycket att säga om man bara har något att säga i en fråga av alla som ska diskuteras.

    Jag tycker trots allt att Christian kommenterar ganska bra här, men jag tycker att det skulle ha varit ett bättre alternativ att inte vara med i testet alls. Sen tycker jag att förklaringen om snuset haltar en del. Om man nu ska svara ungefär som partiet tycker är det väl betänkligt att låta sin egen åsikt styra i en specifik fråga?

    Annars tycker jag det är ganska intressant. För i och med att Christian svarat ett ”svagt” alternativ i alla frågor utom de som partiet driver så kan den som inte ha så starka åsikter i andra frågor än just dessa få mycket utslag på Piratpartiet. Samtidigt så får de som har starka åsikter i andra frågor lägre procent på Piratpartiet, men det är ju helt korrekt. Om man tycker andra frågor är viktiga eller till och med viktigare bör man inte rösta på Piratpartiet. Därför röstar jag på Vänsterpartiet, som delar PP:s uppfattningar i allt väsentligt, men vars politik är en helhet.

    Kommentar av Niklas — 23 maj 2009 @ 7:02

  29. Jag tycker som många andra i diskussionen att CE:s resonemang håller och är en rimlig förklaring till kritiken – men den borde aldrig ha behövts!

    När man i undersökningssituationer – vare sig det gäller tidningsunderhållning eller mera seriösa sammanhang som vetenskapliga och/eller statistikgrundande intervjuer – drabbas av frågor där relevant svarsalternativ saknas och sajtfunktionen/intervjuaren ändå kräver ett svar, avbryter man sin medverkan hellre än leverarar missledande svar.

    En sådan situation antyder nämligen att undersökningen antingen är ogenomtänkt, felformulerad, tendensiös eller att den tillfrågade inte tillhör målgruppen…

    Kommentar av Björn Thomasson — 23 maj 2009 @ 7:33

  30. Jag har redan röstat på dig.
    En röst som mest är ett rop på hjälp.
    Utvecklingen i Frankrike och GB är oroväckande.
    Sverige är inte mycket bättre.
    Det sänder åtminstone en signal till hela Europa, hela världen, att Sverige är ett land som tror på individuellt skapande och ett fritt sådant. Att sedan vissa skiv/film-bolag är debila är en bisak.

    Även om jag inte håller med om allt hoppas jag att du blir en röst som hörs i hela Europa och världen.

    Shaun William Ryder

    Kommentar av Shaun — 23 maj 2009 @ 7:57

  31. Att försöka läsa av ”stämningen” i forumet kan bli lätt subjektivt. Att vi är ett ”frihetligt” parti kanske stämmer. Men en, för mig, bättre förklaring är att Christian varit aktiv folkpartist och självklart lyser det då igenom när han tvingas välja mellan de två kanske-alternativen ”lutar åt för” och ”lutar åt emot”. Kollar man samtliga svar i testet så ser man tydligt att Christian försökt att inte ta ställning.

    Vi som träffat Christian vet också att han har mycket humor och alltid bär på ett leende. Svaret på snus-frågan är uppenbart ett utspel av detta; ett slags parodi på att frågan ens finns i EU, eller ett utspel för att han var trött på att inte få frågor som berör vår politik.

    Den som tror att Christian skulle engagera sig i snus-i-Europa-frågan på riktigt är förmodligen ny i båten. Christian har ett förflutet som aktivist mot mjukvarupatent och är en mycket aktiv medlem i piratpartiet. Han är väl medveten om vilka frågor som är viktiga och vilka som inte är det.

    Men det är positivt att problematiken får uppmärksamhet. Vi får inte glömma vår klara definition av vågmästarrollen, och vi får självklart inte låta sådant här passera obemärkt. Om ingen synar partiledningen så är risken för korruption stor, oavsett parti.

    Kommentar av Emil Vikström — 23 maj 2009 @ 8:38

  32. http://en.wikipedia.org/wiki/Privacy_International#privacy_index

    Där har ni en av anledningarna till att man ska rösta på Piratpartiet, jag vill se Sverige högre på listan!
    Angående fumlet med DN. Skitsamma, dom har gjort ett dåligt formulär.

    Kommentar av Jesper — 23 maj 2009 @ 9:59

  33. Jag gjorde testet även jag inte litar på liknande tester och blev mycket förvånad när jag fick 92 % på Piratpariet, men nu är det så att jag jag gick på en ganska neutral linje där jag ofta hade svar där jag delvis höll med om de olika frågorna. Normalt (och nationellt) brukar jag vara mycket säkrare och troligen mer liberal, men när det gäller EU dyker det upp frågor som är lite främmande för mig och som jag ännu inte satt mig in i så ofta. När jag dagen efter svarade lite mer aggressivt på frågorna så kom ändå PP som första val, men då bara med 62 %.

    Men om PP skall kunna få större genomslag så måste de rösta, för det kan bedrivas kohandel innom politiken och vad gör det om PP röstar för att snus bör förbjudas, om de istället kan få fler att rösta för att skydda folks privatliv och integritet?

    Kommentar av kenny_lex — 23 maj 2009 @ 10:29

  34. Tycker du svarade riktigt bra🙂
    Riktigt skönt med ett parti som är ärliga vad de står för, och inte lovar saker de inte kan hålla (som centerpartiet tillexempel).
    Sen tycker jag personligen det skulle vara kul om ni skulle sitta med junilistan/vänsterpartiet i EU-parlamentet

    Kommentar av Johannes — 23 maj 2009 @ 11:43

  35. Ja vi ska koncentrera oss på våra frågor först i EU…Sen kan vi ta upp det andra när det gäller riksvalet…för här har vi väl all världens lagar samlade i lilla sverige..så vi ska sopa rent framför vår egen dörr sen..
    ha de gött. Min röst ligger säkert:)

    Kommentar av Claes — 23 maj 2009 @ 12:27

  36. Jag vill rikta en stark uppmaning om att ni ska sluta diskutera vilken partigrupp ni ska tillhöra!
    Det är helt omöjligt att veta!

    Det kan bildas helt nya grupper efter valet, andra grupper kommer lösas upp och försvinna.

    Jag tror ni kommer få svårt med både den gröna och den ”liberala” gruppen, ty de är båda för byggandet av EU-staten. De har partipiska och de respekterar inte subsidiaritetsprincipen. De liberala vill dessutom att man ska strunta i folkomröstningarna om Lissabon.

    IND/DEM / EU-democrats kanske är lättare att ha aatt göra med. De ställer sama krav på demokrati, är emot främlingsfientlighet, emot Lissabon osv. Men i övrigt får artierna sköta sig själva.

    Att vara med i IND/DEM skulle ge andra viktiga fördelar som mer talartid i parlamentet, mer personalresurser, mer pengar till trycksaker mm. Dessutom fördelas sådana resurser efter ganska konstiga regler, t.ex hur många språk parlamentarikerna talar.

    Så snälla – bind inte upp er! Ni måste vänta tills ni är i Bryssel och kan förhandla med grupperna.

    Kommentar av Jonas — 23 maj 2009 @ 12:30

  37. Tycker fortfarande det är fett jobbigt att folk inte kan hålla sina personliga åsikter om ovidkommande saker för sig själva när de ska representerar PP officiellt. Jag vet hur förbannat svårt det är dock, t.ex. när man delar ut flygblad kan jag ibland höra mig själv säga saker som ”Själv tycker jag att det borde satsas mer på kollektivtrafik”. Det är dock då viktigt att komma ihåg att säga att det är INTE partiets officella ställning!

    Att tvätta bort Snus-frågan med ”det är som ett horoskop” gör det faktiskt ännu klurigare. Om man inte kan stå emot sin egen övertygelse och följa partilinjen i något så fånigt som ett ”horoskop-test”, hur svårt kommern man då få det när man verkligen kommer att behöva trycka på knappen för t.ex. snusförbud även i Sverige om partigruppen tycker det?

    Kommentar av E-mannen — 23 maj 2009 @ 16:34

  38. Jag antog att det var så, att de valda åsikterna var mellanalternativet på den sida som verkade mest passande. Tyvärr kan detta tas på annat sätt av en del, har för mig att det stod någonting om att ”äntligen får vi veta vad piratpartiet tycker i frågor de tidigare inte uttalat sig om”.

    Kommentar av Zukhramm — 23 maj 2009 @ 16:38

  39. Intressant att läsa om att folk tror att andra kommer att ta DN-testet på ”allvar”. :-()

    Folk är ju, statistiskt sett bevisat, inte så korkade att dom skulle ta resultatet på samma sett som resultatet på typ högskoleprovet (som för övrigt påvisade något intressant: dom kan nämligen inte publicera ELF online pga upphovs rättsliga skäl.)

    Jag tror nog att dom flesta människor förstår att dessa tester är gjorda för att vara ytterst generella, och därmed onyanserade, eftersom det annars skulle ta för lång tid för läsaren att göra, å tar det tid är det inte många läsare som är intresserade, något som är negativt för reklamintäkterna, både direkt och indirekt.😉

    Tycker det dock är väldigt bra att politiker, generellt, förklarar sig på sin blogg så snart som möjligt, hellre än en vecka senare i aftonblaskan typ. Blir en mer korrekt återkoppling. Det är synd att det mest är MEPsen och de potentiella MEPsen som mest verkar använda denna möjlighet.

    Niklas tog upp en intressant sak, som egentligen kan kokas ner till, varför det skulle vara problematiskt med ett ”enfrågeparti” så fort det rör något annat än kommunalval? Det kanske inte är så konstigt då varför riksdagspartierna går efter partipiskan, det är liksom redan indoktrinerat att det är (heltäckande nationell) partipolitik som gäller, alltid, för det är det alla tror sig måste tro och förvänta sig. Å eftersom rikdagsvalet är ”högre upp” än kommunalvalet, så tordes EU-valet, som ju tordes vara ännu ”högre upp”, fungera på minst samma sätt, typ. Trots att EU valet, och EU parlamentet, fungerar mer likt kommunal nivå, politiskt sett, mer individuellt och mer ”block överskridande” samarbeten (oavsett vad moderpartiet i riksdagen tycker), och, inte minst pga, självklart avsevärt fler enfrågeställningar, etc.

    Att folk har problem med ”enfrågepartier” när det till trots rör all-omfattande rättigheter för alla medborgare och skydd, mot både stat och/eller privata särintressen, har nog mer att göra med att dessa människors erfarenhet av ”enfrågepartier” mer rör kommunalvalen och vad dessa tycker är bäst för kommunen, dvs erfarenhet från frågor som rör ett ytterst selektivt fåtal, inte alla i hela landet. Trots att det då, som sagt, inte är någon skillnad, egentligen, annat än i antalet som berörs av ”frågan”.

    Kommentar av ST — 23 maj 2009 @ 21:43

  40. […] Snus och partihoroskop Dagens Nyheter publicerade ett partitest förra veckan, som har väckt uppmärksamhet. Det är den där typen av test […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 24 maj 2009 @ 1:41

  41. Jag tycker det är larvigt med den här diskussionen om hur Christian svarade på frågorna. Han tog testet, det visade sig att man bara kunde svara vissa alternativ, och han gjorde det bästa av situationen. Det är i vilket fall bättre att vi syns i det testet än att vi inte är med alls.

    ”Innan alla flyger i taket och börjar beskylla endera mig eller partiet för det ena eller andra vill jag påminna om hur vi tänker hantera den frågan (och alla andra frågor som ligger utanför vårt program). Vi kommer att rösta med vår grupp, alltså i praktiken endera den gröna eller den liberala gruppen.”

    Christian: Jag skulle vilja veta varför vi valt att bara titta på den gröna eller den liberala gruppen. Och en bättre förklaring än att de ligger närmast oss i våra frågor. Finns det någon redogörelse för alla grupper och vilka röstningar de har gjort? Var inte till exempel de franska socialisterna drivande nu i turerna kring telekompaketet att man inte ska få stänga av ngn från internet. Varför inte röda gruppen? Eller junilistans grupp.

    Kommentar av Mattias — 24 maj 2009 @ 3:01

  42. Som politiker är dilemmat att man å ena sidan måste synas i media, å andra sidan så bombar journalister en med frågor som är försåtminerade i hopp om att man ska effa upp så att de får feta rubriker. Enstaka tabbar är oundvikliga i det sammanhanget.

    Däremot så skulle jag vilja eka vad andra sagt om vilken grupp man ska tillhöra. Det är för tidigt att säga, och det är taktiskt bättre att förhandla med alla sidor, det gör dem mer benägna att bjuda över varandra. Egentligen borde vi ställa krav, röstar de inte enligt vår linje i våra frågor så byter vi samarbete.

    Kommentar av Anders Troberg — 24 maj 2009 @ 4:20

  43. Jag motställer mig deltagandet i testet, på följande förenklade resonemang:

    – När partiet deltar i testet så kommer endast de som tycker enligt pp i fokusfrågorna OCH ickefokusfrågorna (dina svar) att få pp som tips, och de röstar pp.
    – Om partiet inte deltog i testet så skulle ingen få tips, men de som tycker enligt pp i fokusfrågorna OAVSETT vad de tycker om dina svar, känner antagligen till partiet och de röstar pp.

    Ännu enklare sagt är jag rädd att vi förlorar de potentiella pp-väljare vars åsikter inte verkar passa pp:s, när de i själva verket inte passar de åsikter som INTE är pp:s. NN, vars åsikter stämmer med pp:s, får upp xx istället för pp för att NN inte har samma åsikter som du om snus.

    Jag tycker att partiet borde ha avstått från att svara på frågorna om det var så att svar krävdes för samtliga frågor, och kanske gjort ett pressmeddelande som förklarade frånvaron.

    Kommentar av Arla — 25 maj 2009 @ 20:59

  44. […] det var fel av Piratpartiet att acceptera deltagandet. Jag försökte formulera mitt resonemang i en kommentar till Christians inlägg, och nu vill jag egentligen bara komplettera med en sanningstabell (jag pluggade logik hela natten […]

    Pingback av Storksnack » Blog Archive » Partihoroskop och sanningstabeller — 25 maj 2009 @ 21:42

  45. Utan snus i tre dagar försmäktar vi på denna ö

    Kommentar av Andreas — 28 maj 2009 @ 10:19

  46. Synes svarene var greie jeg, har du veldig mange sterke meninger i andre saker blir det ikke PP, men da er kanskje heller ikke PP for deg. Men ”alt som liberale eller grønne gruppen gjør” er ikke noe godt svar.

    ”I likhet med flere av de sittende riksdagspartiene vil gå med i den grønne eller liberale gruppen og stort sett følge denne så langt det er rimelig.” Da har du for det første sagt at Piratpartiet ikke skal bli noen ultra-radikaler – hvem kjenner egentlig partigruppene i EU? – og du har begrenset deg.

    Kommer oppfølgingsspørsmålet ”Hva betyr så langt det er rimelig?” så er det bare å svare at Piratpartiet ikke vil stemme på noe som de mener er mot våre grunnprinsipper, menneskesyn eller er helt hodeløst fra partiets eller svensk oppfatning. Ut fra ”För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat.” må man jo kunne tolke at partiet ikke ønsker å ta veldig kontroversielle standpunkter i andre saker.

    Kommentar av Kjella — 28 maj 2009 @ 12:49

  47. Skönt att läsa detta, dock är jag fortfarande besviken på att du inte hade särskilt gröna svar på frågorna om man säger så, ”Instämmer delvis” på frågan ”EU bör inte införa en flygskatt och inte heller verka för skatt på flygbränsle på global nivå”, jag som före detta miljöpartist och nu piratpartist tycker att en skatt på flygbränsle borde vara en självklarhet, svart borde snarare varit ”tar delvis avstånd från”. Är fortfarande osäker på om det är du eller Carl Schlyter som gäller den 7de.

    Kommentar av Skote — 28 maj 2009 @ 22:53

  48. […] Att Lena Mellin inte förstår vad vi står för är faktiskt glasklart. Hon kan omöjligt ha läst Piratpartiets principprogram. De frågor vi tar upp är så mycket bredare än enstaka sakfrågor. […]

    Pingback av Varför inte? » Skräll? Att Mellin slutar smutskasta — 7 juni 2009 @ 8:51


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

