Christian Engström, Pirat

22 december 2008

Tvivelaktig granskning av Piratpartiet

Filed under: allmän politik — Christian Engström @ 15:42
DN 22 dec 2008

Dagens Nyheter efterlyser en djupare granskning av Piratpartiet i en ledare idag. Så långt har de rätt. Piratpartiet har en realistisk chans att ta sig in i europaparlamentet i EU-valet om fem månader. Då är det både en rättighet och en skyldighet för media att granska partiet ordentligt i sömmarna.

Men tyvärr väljer DN att ägna sig åt ren smutskastning istället för att ens försöka sig på en granskning av vad vi står för.

”De tvivelaktiga partiföreträdarna” skriver DN om mig och vår partiledare Rick Falkvinge när de okritiskt refererar en krönika hos Journalisten.se. Vad, exakt, är det DN syftar på? För inte är det väl så att de på ledarplats vidarebefordrar beskyllningar som de inte ens själva vet vad de menar med?

Rick Falkvinge var aktiv inom Moderata ungdomsförbundet för något tiotal år sedan, men det tycker jag inte man kan klassa som så tvivelaktigt. Jag kan hålla med om att moderaterna som parti känns väldigt tvivelaktiga idag, när de kommer med integritetskränkande förslag som FRA, Ipred och trafikdatalagringen på löpande band. Men MUF håller inte med sitt moderparti i de frågorna, och de var motståndare till övervakningssamhället även för tio år sedan.

Själv var jag medlem i folkpartiet i tjugo år innan jag blev pirat, och när man ser på vilken politik folkpartiet står för idag kanske det kan verka suspekt. Men på den tiden var folkpartiet fortfarande ett liberalt parti, och inte alls som idag. (Jag kan också tillägga att jag var trogen DN-prenumerant under mer än tjugo år, men det har jag också slutat med, av ungefär samma skäl. Saker förändras.)

Så vad är det DN tycker är så tveksamt i min bakgrund? Jag hoppas de återkommer med ett svar. Det är svårt att bemöta beskyllningar som bara består av glåpord.

Jag vill också betona att jag absolut inte har någonting emot att media gör en kritisk granskning av Piratpartiet. Det tycker jag som sagt ingår i deras uppdrag som tredje statsmakt. Om någon journalist undrar över någonting har jag telefon 070-6633780, och jag svarar gärna på frågor. Det finns också mycket att läsa på partiets sajt och på olika piratpartisters bloggar.

Men att bara häva ur sig beskyllningar utan att ha gjort det allra minsta egen research tycker jag är lite torftigt. Bättre än så borde publikationen som brukar kalla sig själv ”Sveriges ledande morgontidning” kunna prestera. Även på ledarplats.

Men jag hoppas den här ledaren var ett olycksfall i arbetet och att vi kan se fram emot bättre bevakning av frihets- och integritetsfrågorna i DN framöver. Även DN var ju faktiskt liberaler en gång i tiden. Kanske kan de hitta tillbaka till den traditionen.

Christian Engström
Vice ordförande Piratpartiet
Kandidat till Europaparlamentet 2009

…………

Andra som kommenterar ledaren: En okuvlig bibliotekarie, jj.n, Magnus Hagevi, Kjellberg, Oscar Fredriksson (c), Svensson, Leo Erlandsson, Opassande, Tomas Lidholm

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

38 kommentarer

  1. […] Engström (pp) ger ledaren i DN en liten uppsträckning — en välförtjänt sådan får man väl säga. Även Tomas tycker att granskarna borde […]

    Pingback av opassande » Blog Archive » Tänk om dårarna kunde ta jullov också — 22 december 2008 @ 16:40

  2. Nästa gång någon ringer för att erbjuda mig en prenumeration på DN tänker jag fråga: ”Har Bonniers slutat piratkopiera sina branschkollegors lögner och förtal än?”

    En enkel fråga. Om de inte kan svara på den tycker jag att de är arroganta. 😉

    Kommentar av Anders Andersson — 22 december 2008 @ 16:56

  3. Jag har förvånats över att pressen varit så tyst de senaste veckorna. Kan det vara så att de försökt ”tiga ihjäl”, att det finns en omfattande opinion mot IPRED och övervakningslagarna.
    Vad jag har uppmärksammat är att SVD, haft några informativa artiklar.
    Det är därför glädjande att det är ”någon” reaktion från pressen.

    Nåväl, bättre med påhopp än ingen reaktion.
    Påhoppen ger kanske en möjlighet till genmäle!
    Var går gränsen för förtal? ”De tvivelaktiga partiföreträdarna” riktar sig till två identifierbara individer!

    Kommentar av Lars-Olof — 22 december 2008 @ 17:32

  4. Hm? Om jag skulle gissa på vem av ledarskribenterna som skrev det där så sätter jag nog en femma på Lisa Bjurwald. 😉

    Jag noterar att den lilla inforutan ”Om DN ledare” avslutas med följande:
    ”Idéerna på ledarsidan är våra egna, men baseras på en noggrann faktakontroll.”

    Idéerna om Piratpartiet tog man alltså från Andreas Ekströms krönika på journalisten.se och den enda faktakontroll som gjordes var tydligen att Andreas Ekström hade skrivit vad han skrev. Typ. 😛

    Kommentar av nef — 22 december 2008 @ 17:44

  5. Hej !

    Denna är Pushad !

    http://www.pusha.se/tvivelaktig-granskning-av-piratpartiet

    God Jul önskar Urban

    Kommentar av Urban Sundström — 22 december 2008 @ 17:49

  6. FRA’s 15 tilläggspunkter ute, läs på min eller Mark Klambergs blogg

    Kommentar av scaber nestor — 22 december 2008 @ 17:54

  7. Gratulerar!

    Piratpartiet börjar tydligen utgöra ett reellt hot!

    Annars hade inte DN börjat med detta.

    PS. Du kommer aldrig att få in ett genmäle mot artikeln. Orsaken är att Bonnier-sfären inte är intresserade av att Piratpartiet röner framgång.

    Kommentar av Erik S — 22 december 2008 @ 18:21

  8. Följande idé!
    1. Testa med en jurist, om det är realistiskt formulera ett upplägg till stämning
    2. ”Vidta rättsliga åtgärder” om tidningen inte redovisar den fakta som beskyllningen bygger på! Förtal, spridande av falska rykten? Man bör väl rimligen kunna kräva att journalister har en faktagrund när de publicerar fakta om enskilda individer i media. Det går väl tydligt att förstå vilka personer som avses? Öppningen bör troligen göras utifrån ett privatpersonperspektiv!
    2. Det kan kanske vara värt ett ”försök” även om utsikterna till att vinna ett mål är små?
    Publicitet!!!
    4. Sänd en kopia till samtlig medier som kan tänkas ta in en blänkare om stämningen!

    Kommentar av Lars-Olof — 22 december 2008 @ 18:36

  9. Läget i swnet.politik är att förutom jag så är det iaf tre stycken röster på (pp) i euvalet.

    En påpekade att om vi blir tillräkligt många så blir det en signal till de andra partierna att sluta trampa på folket.

    Kommentar av HR — 22 december 2008 @ 19:10

  10. @Scaber Nestor:

    TVÅ DAGAR FÖRE JULAFTON!

    Den gamla vanliga metoden med att släppa paketet dagen före semestern eller julen eller sommarlovet. Vilka smarta dödgrävare vi har i regeringen.

    Manipulatörerna av ”demokratin” förnekar sig inte!

    Kommentar av Hans J — 22 december 2008 @ 20:29

  11. När det gäller tvivelaktighet så är ju det snarare tvärtom. Hittils har piratpartiets ledning levererat mer än vad de sagt att de ska göra utan att göra avstick på minsta detalj.

    Det går knappast att säga samma sak om något av de andra partierna och definitivt inte om de s.k. ”liberala” partierna.

    Jag skrev mer om det här: http://antikristen.net/2008/12/22/piratpartiet-har-snart-9000-medlemmar/

    Kommentar av SixDays — 22 december 2008 @ 23:03

  12. DN försöker binda ihopa PP med sverigedemokraterna verkar det som. Man får hoppas att folk som läser det förstår att det säger med om DNs bristande journalistik än om något annat. Känns som ett billigt försök från någon som uppenbarligen inte gillar PPs tankar om frihet. Jag hoppas att om ger er tillfälle att ge svar på tal i tidningen annars så känns det som ett klockrent förtals försök.

    Kommentar av AToTheK — 23 december 2008 @ 0:47

  13. Ja piratpartiet framstår verkligen som riktigt dåliga jämfört med de otroligt transperenta riksdagspariterna… DN kan ju inte ens granska dem ordentligt hur ska de då kunna kräva att andra ska göra det med SD och PP?

    Kommentar av yuu — 23 december 2008 @ 1:23

  14. Tja, att starta en förtalsprocess är nog inte vägen.
    Det skulle bara ge stämpeln på er som rättshaverister.
    Det vettiga är att söka nå ut med korrekt info om er två och om pps politik. Även i gammelmedia, trots att det kan vara svårt.

    Kommentar av larserick — 23 december 2008 @ 3:10

  15. […] en kritik på Piratpartiet som anklagar oss för att utnyttja läget, som Christian Engström inte var långsam på att svara på. Tyvärr verkar de bara upprepa Andreas Ekströms gamla frågor: “Men hur finansieras […]

    Pingback av Juluppdatering | Breki Tomasson — 23 december 2008 @ 4:18

  16. ”Du kommer aldrig att få in ett genmäle mot artikeln. Orsaken är att Bonnier-sfären inte är intresserade av att Piratpartiet röner framgång.”

    Å andra sidan kan man vända det också till en seger, genom att få in en replik i någon konkurrerande tidning som har motiv att jävlas med DN för att DN har en vinklad rapportering. Spela ut dem mot varandra.

    Kommentar av Anders Troberg — 23 december 2008 @ 8:33

  17. Man kan nog inte ställa för höga krav vad gäller fakta i en ledare. Det är trots allt en opinionstext.

    Kommentar av Sidvind — 23 december 2008 @ 9:22

  18. Inte för att jag kommer att rösta på pp, men det är ett roligt citat från DN:s artikel:
    Populismen, avsaknaden av politisk helhetssyn, de tvivelaktiga partiföreträdarna och den konsekvensfria politiken är några av dem.

    Det handlar om likheten mellan Ny Demokrati och PP, men det roliga med meningen är att det stämmer ganska bra in på väldigt många partier i riksdagen.
    Ta bara en sån sak som invandring och integration. Där är regeringen populistisk, har avsaknad av helhetssyn, och politiken är konsekvensfri, samt partiledarna är tvivelaktiga i sina uttalanden.
    Detsamma gäller intergriteten… 🙂

    Kommentar av Daniel — 23 december 2008 @ 9:58

  19. Läste Dagens Nyheter överhuvudtaget inte kommentarerna till Ekströms artikel i Journalisten? De gav svar på frågorna. För övrigt tror jag definitivt att du, Christian Engström, och Rickard Falkvinge är betydligt mindre tvivelaktiga. Jag vet inte alls om och isåfall hur mycket lön ni får för ert envisa arbete för demokrati och mot upphovsrätt som gäller icke-kommersiell användning, men jag kan knappast tro att det är lika mycket som Sahlin eller Reinfeldt. Ni har alltså inga (större) pengar att vinna på att driva Piratpartiet. Visst, det skulle ändras om partiet kom in i riksdagen, men det är inte så relevant (ni är faktiskt värda en stor lön för ert arbete, tycker jag). ”Men hur finansieras partiet?” Vad jag har förstått det är det nästan helt ideellt arbete. ”Vad har deras företrädare för bakgrund?” Ni verkar ganska öppna med det, och ni erbjuder ju till och med att svara på frågor om det… Och jag förstår inte riktigt varför DN skriver detta; om DN tycker att journalistiken bör granska Piratpartiet mer, så fine, gör det. Det är liksom DN som kan göra det, så de får väl skylla sig själva om de inte beslutat sig för att granska Piratpartiet… ”Hur ska Piratpartiet hantera politik som inte rör upphovsrättsfrågor?” Detta besvaras på Piratpartiets webbplats, och exempelvis Miljöpartiet har ju också egentligen bara en huvudfråga (deras övriga politik har de mest lagt till för att klara sitt samarbete med (S) och (V) vad jag förstått det som).

    Kommentar av calandrella — 23 december 2008 @ 15:21

  20. Hmm, det börjar nästan kännas som läge att börja citera Ghandi efter att ha läst artikeln i fråga …

    Snart har vi vunnit!

    Kommentar av NP — 23 december 2008 @ 16:53

  21. @Calandrella:
    Varken jag eller Rick (eller någon annan) får eller har fått någon lön alls av partiet. Vi försörjer oss bägge på lite grand konsultande inom IT-branschen kombinerat med att tära på besparingar.

    De pengar som partiet har kommer från frivilliga donationer, framför allt Guldpirat. alltså sympatisörer som ger exempelvis 100 kronor per månad. I november gav Guldpirat lite över 40.000 (och det har ökat månad för månad, vilket är väldigt glädjande). Det räcker till flaggor och foldrar och andra direkta utgifter för verksamheten, men inte till att avlöna någon.

    @NP:
    Precis, ”first they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win”. Level 3 på Gandhi-skalan, det är inte fy skam! 🙂

    Kommentar av Christian Engström — 23 december 2008 @ 21:11

  22. Bli Guldpirat: http://www.piratpartiet.se/guldpirat

    Ett par mandat i parlamentet och plötsligt finns vi i Stockholm och Bryssel med 3-4 anställda på varje ställe.

    Jag antar att det finns arbetsuppgifter nog till att opinionsbilda, för att få mandat till riksdagen.

    Kommentar av HR — 23 december 2008 @ 21:45

  23. € pendlar just nu kring 11,20 så det finns möjlighet att tjäna många pengar för de som jobbar i Sverige och får lönen i €.

    Kommentar av HR — 23 december 2008 @ 21:54

  24. […] tur är så är Christian Engström mer behärskad än […]

    Pingback av MMN-o » Blog Archive » Tre nödvändiga texter för censurförespråkare — 24 december 2008 @ 0:15

  25. ”Läste Dagens Nyheter överhuvudtaget inte kommentarerna till Ekströms artikel i Journalisten?”

    Ett exempel som väl sammanfattar gammelmediernas förhållningssätt till internet. Artikeln är ”publicerad” och därför intressant (oavsett innehåll), medan kommentarsfältet är ”klotter” som saknar nyhetsvärde (oavsett innehåll). Journalisterna motarbetar flervägskommunikation, dels av gammal vana men också av rädsla för att själva behöva stå till svars för det de skriver. En bloggare som inte kan besvara läsarnas kritik är körd i botten direkt, till skillnad från tidningar som kan vräka ur sig vad som helst eftersom de är (var) ”sanningen”.

    Kommentar av Stefan — 24 december 2008 @ 7:41

  26. […] oss som en spelare även i etablerades ögon, något som fick Dagens Nyheter att skriva en ganska journalistikfattig ledare där de tyckte att partiet behövde granskas. (De ställde en rad frågor som de kunde fått […]

    Pingback av Rick Falkvinge (pp) » God jul — 24 december 2008 @ 12:02

  27. Någon har kanske tagit upp det här tidigare, skummade bara igenom kommentarerna, men Andreas Ekström har ju faktiskt varit skribent på DN. Så det är kanske inte så konstigt att hans gamla kollegor på DN stöder hans krönika. Kanske bad till och med Andreas Ekström dem att göra det, för att driva sin personliga agenda mot piratpartiet. Som ni kanske vet kallade Andreas Ekström piratpartiet för ”piratsvinen” på sin blogg för inte så länge sedan.

    Kommentar av Simon Strandman — 24 december 2008 @ 12:05

  28. Tur att bloggar tar sådan plats i den enorma nyhetsflöde vi har. Det märks så väl att det är taktig att klubba igenom större förslag och lagar vid fotbolls EM eller dagen innan julafton. Vi får se hur det blir med promemoria som Försvardepartementet har lagt fram en med förslag om hur ”FRA-lagen” ska ändras. (se:Mark Klamberg blogg). Synd att det kommer upp nu när man har som mest att göra. Men Dn har sänkts i mina ögon. Tackar mig själv idag för att jag inte har gått på dn som en äkta liberal opartisk knuten kanal. Tackar även de som har fått mig att se med ett bredare perspektiv och inte bara gå efter Dn.

    Kommentar av Nicklas Larenholtz — 24 december 2008 @ 13:47

  29. Kunde ge mig f-n på att det skulle bli så där! Anders Ekströms artikel var ett riktigt jäkla journalistiskt bottennapp men med tanke på att både Mymlan och DeepEd ”lyfte det” genom sina egna inlägg så gav det säkert vind i seglen åt DN att haka på pp-bashingen…

    Kommentar av Thomas Tvivlaren — 25 december 2008 @ 0:07

  30. Någon julstudio-designer på Sveriges Television har uppenbarligen starka sympatier med pp. I alla fall när det gäller färgvalet att döma av den här artikeln i AB:
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article4067603.ab

    Kommentar av cnab — 25 december 2008 @ 12:32

  31. Det ligger i tiden:

    ”– Men det ingår i SVT: s nya profil, de ska marknadsföra den lila färgen.”

    Strålande tider, härliga tider…

    Kommentar av Hans J — 25 december 2008 @ 13:29

  32. Hej,

    Nej till ipred. En enkel fråga om partiets inställning. Vill ni skydda oss medborgare från övervakningen. Eller handlar det om att skydda rätten till nerladdning av upphovsrättsskyddat material? En väsentlig skillnad.

    Kommentar av Per — 26 december 2008 @ 13:04

  33. @Per
    Tycker första sidan på http://www.piratpartiet.se svarar ganska bra på din fråga.

    Eller läs mer på http://www.piratpartiet.se/principer

    Kommentar av Perty — 26 december 2008 @ 13:33

  34. Någon väsentlig skillnad mellan att ”skydda oss medborgare från övervakningen” och att ”skydda rätten till nerladdning av upphovsrättsskyddat material” finns inte i praktiken. Kommunikation genom internets sker via samma sorts ettor och nollor oavsett innehåll. För att pirater ska jagas måste alla medborgares kommunikation övervakas och för att skydda medborgarna måste idén om att jaga pirater förpassas till historiens skräphög. Vilket utan de två till synes olika kraven som Partiet lägger störst vikt på känns mest som en formalitet. I grunden finns bara en fråga som handlar om det binära ställningstagandet ”för” eller ”emot” ett fritt internet.

    Kommentar av Stefan — 28 december 2008 @ 17:03

  35. Gott slut – och Gott Nytt År !

    Kommentar av Josef Boberg — 28 december 2008 @ 17:48

  36. DN blir bara läskigare och läskigare. Håller helt med. De utger sig för att vara ”sanningen” och komma med förstå sig på-grejer när de tvärtom har en mycket styrd agenda.

    I feministiska sammanhang brukar vi säga; ”När du möter motstånd vet du att du är på rätt väg”. Se det som en fjäder i hatten, ”era frågor” kommer inte kunna gå att negligera från pressen så länge till.

    Kommentar av Samuel — 15 januari 2009 @ 21:05

  37. Spännande: DN:s ledarredaktion smutskastar pp och SVD:s ledarredaktion Fi. Låter som
    en jämnbördig kamp inför valrörelsen 😉

    Kommentar av veronicasvard — 16 januari 2009 @ 0:43

  38. […] folkvalda elit vid sådana här tillfällen av samhällsfriktion sitter och sliter sitt hår och klagar över att folket tycker fel saker, och till råga på allt har mage att vara alldeles för högljudda med sitt misstyckande för att […]

    Pingback av Reality Check » Blog Archive » Gott nytt år! Här är din fria fotboja! — 1 mars 2009 @ 16:18


RSS feed for comments on this post.

Blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: