Christian Engström, Pirat

18 november 2008

Små högljudda grupper som (m)

Filed under: delad kultur — Christian Engström @ 0:34
Beatrice Ask (m)

Beatrice Ask (m)

– Det finns ju en liten grupp som är oerhört engagerad och hörs mycket, och så är det alltid, säger justitieminister Beatrice Ask (m) om dem som kritiserar fildelningslagen Ipred.

När jag skriver det här har facebookgruppen Stoppa Ipred straxt under 40.000 medlemmar. Det är det som är en liten högljudd grupp enligt Beatrice Ask, alltså.

Kurvigheter har jämfört med riksdagspartiernas och ungdomsförbundens facebookgrupper. Moderaternas grupp har 465 medlemmar. Jag undrar vad Beatrice Ask brukar kalla dem för.

Men det är kanske orättvist att jämföra med partiernas facebookgrupper. Av den politik regeringen driver framgår det ju att allianspartierna knappast har internet som hemmaarena. Därför är det naturligare att se på deras vanliga medlemstal. Det viktiga är ju att det är människor som är politiskt engagerade, inte vilka hjälpmedel de använder för att kommunicera.

Moderaterna har 57.000 medlemmar enligt Wikipedia. Det är visserligen mer än 40.000, men det är samma storleksordning. Är moderaterna också en liten högljudd grupp?

Folkpartiet har 20.000 medlemmar. Det är alltså en halv liten högljudd grupp, enligt Beatrice Asks sätt att se på saken. Brukar hon påpeka det för sina folkpartistiska ministerkollegor på regeringssammanträdena? Naturligtvis inte.

Så vad är det som gör Stoppa Ipred-rörelsen till en liten högljudd grupp, när varken folkpartiet eller moderaterna är det? Varför kan hon avfärda våra synpunkter så lättvindigt, utan minsta försök till seriös debatt?

För Beatrice Ask tror jag skillnaden är att vi 40.000 bara finns på nätet. Precis så tror jag att hon tänker. Att vi finns ”bara” på internet, så vi räknas inte lika mycket som riktiga moderater och folkpartister som finns i verkligheten.

Och det är precis här som hon och resten av regeringen tänker fel. De tror att internet är en leksak som består av en massa sammankopplade maskiner. De har inte förstått att internet består av en massa sammankopplade människor.

Det här tror jag är anledningen både till att Beatrice Ask kan uttrycka sig så nedsättande om stora grupper politiskt engagerade medborgare, och till att regeringen är så ur fas med opinionen både i FRA-frågan och om Ipred-lagen.

…………

Uppdatering 28 nov: Stoppa IPRED-gruppen gick just om moderaterna i storlek. 🙂

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

56 kommentarer

  1. De tror att internet är en leksak som består av en massa sammankopplade maskiner. De har inte förstått att internet består av en massa sammankopplade människor.

    Vet du, där tror jag faktiskt att du är alldeles för snäll i din tolkning av vad de tror att internet är.

    För egen del så tror jag att de tror att internet är en låda, en låda där alla kastar ner det som de vill säga/dela med sig av. En fillåda helt enkelt. Eller för att ta det på deras språk – en lada med en utförsäljning av både smått och gott.

    Det de inte fattar är att internet inte alls är en lada som rymmer alla dessa saker utan att internet faktiskt är en anslagstavla som talar om vart man ska vända sig för att hitta alla dessa saker.

    Inte för att jag vill ha ytterligare en liknelse för alla som inte förstår skillanden mellan en gräsklippare och en kopierad fil eller skillnaden mellan en såld skiva och en chokladkaka som serveras utan krav på ersättning, men om man öht ska jämföra fildelning med något så bör det vara en jämföresle mellan att tända en otänd cig på någon annans tända cigs glöd.

    Fildelning är eld, det är oändligt. Internet är luft, det är vitalt. Utan luft ingen eld. Utan luft inget liv. Utan eld så blir det fan så kallt…

    Kommentar av nef — 18 november 2008 @ 1:57

  2. För att göra storheter begripligt för vår kära JuMin så föreslår jag att vi skickar vykort till henne. Vykort finns på riktigt i den stora världen. Vykort kan man ta på, stapla och sortera. Man kan ha dem som ölunderlägg om man struntar i dem. Men de är fina att titta på också.

    Kommentar av rikard — 18 november 2008 @ 4:22

  3. Eller så kan man använda dom som tapeter?
    Gav mig faktiskt en intressant ide, som dock kan kräva en hel del för att faktiskt genomföra.
    Tänk er ett massivt kollage bestående av bilder på lagens motståndare.
    Blir det tillräckligt många individer kan det bli lite svårt att kalla oss en liten grupp, speciellt när det blir tämligen uppenbart att alla har ett alldeles eget ansikte, dessutom! 😀

    Kommentar av Aiue — 18 november 2008 @ 7:25

  4. Du jag gillar idén med vykort, kanske borde dra igång en kampanj alla blommorna som skickade till Camilla men den här gången skicka till våra politiker. 40 000 medlemmar på facebook, om vi kan få alla att minst skicka ett vykort hade det ju dränkt rosenbad…

    Kommentar av robjoh — 18 november 2008 @ 8:26

  5. och jag hade ju en riktigt lyckad meningsbyggnad ovan…

    Vad jag menade var att det skapade stora rubriker när olika människor skickade blommor som tack för att en person visade mer karraktär än resten.

    Om vi skickar 40000 vykort till Beatrice med våra namn och en beskrivning vad man jobbar med borde det ge rubriker.

    Kommentar av robjoh — 18 november 2008 @ 8:32

  6. De som känner sig hågade för vykort (det börjar brådska nu):

    Beatrice Ask
    Justitiedepartementet
    Regeringskansliet
    103 33 Stockholm

    Kommentar av rikard — 18 november 2008 @ 9:03

  7. Jag hade så gärna gptt med i facebook-gruppen om det inte vore så att jag verkligen inte vill ha ett facebook-konto.

    Kommentar av Fredrik — 18 november 2008 @ 9:37

  8. […] IPRED visar sig vara jämförbar med storleken på moderaterna. Faktum är att folkpartiet är bara hälften så stora som den “lilla gruppen” Beatrice Ask nämnde igår. Betyder det att man inte behöver ägna […]

    Pingback av opassande » Blog Archive » Nedslag hos några högljudda bloggare — 18 november 2008 @ 9:38

  9. Att avfärda en proteströrelse som ”en liten men högljudd grupp” är ett retoriskt knep som är betydligt äldre än internet. Richard Nixon benämnde i ett berömt tv-tal vietnamrörelsen i USA på samma sätt och vädjade om stöd från den ”tysta majoriteten” som han menade stödde kriget. På samma sätt vill Ask ge intrycket av att den stora majoriteten ändå tycker som hon, även om den inte ger något uttryck för detta.

    Kommentar av David — 18 november 2008 @ 10:15

  10. Även Niklas Lundblad uppmärksammar detta:
    ”Men faktum är att den lilla gruppen som hörs mycket, ja, det är inte den grupp som värnar individens integritet gentemot upphovsrätten, utan den grupp som värnar upphovsrätten mot integriteten. Det är ett i grunden empiriskt konstaterande. Sådana är bra i politiken.”

    http://myothernotes.com/kommenterat/?p=2074

    Kommentar av Tor — 18 november 2008 @ 10:21

  11. Äh vadå? Med den lilla gruppen menar hon såklart Per Gessle, Alexander Bard och deras få, högljudda kompisar. Hon pratar faktiskt inte om att det skulle vara kritikerna som är en liten grupp.

    Kommentar av Mikael Nilsson — 18 november 2008 @ 10:45

  12. […] vilka man därför underförstått inte behöver lyssna så mycket på. Andra har roat sig med att jämföra de som protesterar på facebook (c:a 40 000 hitintills) med antalet medlemmar i Moderaterna (c:a 57 […]

    Pingback av IPRED, pars III « Traditio et renovatio — 18 november 2008 @ 10:54

  13. Lysande undantag till Fegerleyismen…

    För de av er som liksom undertecknad är gruvligt less på Fegerley och dennes gelikars syn på den nya tidens medborgarinflytande så läste jag idag ett mycket uppfriskande inlägg.Det är Eva-Lena Jansson (s) som med den äran agerar motvallskär…..

    Trackback av Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats — 18 november 2008 @ 11:18

  14. Om vi ska börja skicka vykort till Beatrice så behöver vi få med oss facebook gruppen, jag har inte facebook, någon som kan sparka igång dem?

    Kommentar av robjoh — 18 november 2008 @ 11:22

  15. Superbra idé! Vem drar igång denna vykortsgrej? Vad ska stå på korten?

    Kommentar av Jonas — 18 november 2008 @ 12:08

  16. @Jonas

    Om vi kan få upp idén på några av de större bloggarna.

    Falkvinge, Christian, opassande osv.

    Sen få någon som är med i facebook att skicka ut ett medelande om kampanjen och ligga på att folk ställer upp.

    Sen vad det ska stå:
    Ungefär något liknande:
    Hej

    Jag är en av den lilla högljuda skaran som är emot IPRED. Mitt namn är X Y och anledningen till varför jag är emot den är…

    MVH
    X Y

    Om vi kan få en kritisk massa på en 10k brev så kommer det att påverka mer än något mail.

    Kommentar av robjoh — 18 november 2008 @ 12:46

  17. opassande har redan fått upp det nu kör vi!!

    Kommentar av robjoh — 18 november 2008 @ 12:52

  18. […] SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, SvD11, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5 Bloggat: Mina Moderata Karameller, Christian Engström, Anna Troberg, Oscar Swartz, Annarkia, Blogge Bloggelito, Louise P, Stationsvakt, Klara, Jakob […]

    Pingback av Trottens Betraktelser » Ny antipiratlag på gång — 18 november 2008 @ 13:02

  19. Vilka upphovsrättsinnehavare ska få rätt att bli Privatpoliser? Bara musikindustrin och Hollywood? Den stora porrindustrin måste ju rimligtvis få samma befogenheter!

    Beatrice Ask och Alliansen (med Kristdemokraterna) stöder med andra ord helhjärtat porrindustrin!

    /Erik S

    Kommentar av Erik S — 18 november 2008 @ 13:14

  20. Om jag bodde i sthlm skulle jag skaka din hand och säga tack. Huvudet på spiken!

    Kommentar av Audi A3 Sportback 20t — 18 november 2008 @ 17:34

  21. Thomas:

    Inte för att jag har mycket till övers för Fegerley, men när jag jämförde TT-artikeln i Aftonbladet med samma artikel (dock ej kapad) i en lokaltidning, så var skillnaden att i den okapade framstod det snarare som att problemet var de färdigskrivna (och ytterst opersonliga) mail som skickats in bland annat med hjälp av formulär. Kort och gott en tydligare skillnad på vilka som räknades som personliga och inte. Där tappade jag tråden helt, dock, eftersom jag lyckades bli upptagen i telefon cirka tio minuter.

    Kommentar av Aiue — 18 november 2008 @ 17:38

  22. Det är verkligen dags för de etablerade politikerna, att ta ”internetfolket” på allvar.

    Kommentar av rormok — 18 november 2008 @ 17:58

  23. […] Christian Engström jämför siffran 40 000 med analet medlemmar i några poliktiska partier. Stoppa IPRED snart är hack i häl med Ask eget parti moderaterna, eller dubbla folkpartiet. […]

    Pingback av Beta Alfa » Blog Archive » Motståndet mot bluffporrpolislagen dubbelt så stort som folkpartiet — 18 november 2008 @ 20:26

  24. Beatrice Patrask borde se Ghost In The Shell. Den kanske kan öppna hennes ögon lite, fast de är väl så igenmurade med pengar att det inte är lönt.

    Kommentar av SixDays — 18 november 2008 @ 21:08

  25. Mitt vykort är klart att skicka, det får ju inte plats många ord men jag tycker att alla vi som inte är med i facebookgruppen ska skriva det. Vi är ju faktiskt många fler än 40000 engagerade.

    Kommentar av Ylva — 18 november 2008 @ 21:26

  26. Att jämföra medlemmar i en facebook-grupp med medlemmar i ett politiskt parti är ju helt befängt! Vilket taskigt försök att vinkla information! Låt mig försöka: Agnes Carlsson har 72000 plays på sin Myspace. Det är alltså nästan dubbelt så många som gillar Agnes som är emot IPRED.

    Ska ni jämföra med något inom politiken så jämför med hur många som RÖSTADE på moderaterna i senaste valet istället, vilket var 1 500 000 människor.

    Kommentar av Emanuel — 18 november 2008 @ 22:21

  27. jävla kärringjävel ..satans fega jävla häxa är vad hon är…

    Så..nu är jag lugn igen, jag behövde få spy lite galla över henne. Under FRA-debaten höll hon käften, låtsades hon att det regnade, nu nervärderar hon 40 000 mäniskor!
    Vad är det för kreterier för att bli poliker i dagens samhälle? den med minst hjärnceller vinner eller?

    Tomas Tvivlaren:
    Jag är en som också avskyr FEGERLAY och Annie Johansson som pesten! men jag avskyr dom där 6 svikarna till folpartikvinnor också om än inte riktigt lika mycket, men nästan.
    På tal om Annie Johansson, jag läste att hon var nominerad till ”Årets kvinna i Sverige som utmärkt sig på ett enastående sätt under 2008”, hon har nominerats av Aftonbladets Lena Melin. Fattas nu bara att nån idiot nominerar Fegerlay till Året Svensk också, man kan bli illamående för mindre alltså…fy fan.

    Kommentar av nic — 18 november 2008 @ 23:03

  28. nic, är du på riktigt eller är du utsänd av de som gillar att kalla oss gapiga och oförskämda?

    Apropos vykorten, aktionen är igång. Läs mer här.

    Vad man ska skriva? Man får skriva vad man vill men det är ju en poäng om man får med att IPRED är en dålig idé. Det är ingen bra idé att skriva oförskämdheter eller annat opassande på vykorten dock.

    Det är lite kul att folk får skriva helt fritt eftersom det blir mer spridning på åsikterna och argumenten då.

    Kommentar av rikard — 18 november 2008 @ 23:32

  29. Emanuel, håller du med Ask om att 40,000 personer är en liten grupp då?

    Vill du jämföra med något likvärdigt, så ta en titt på facebookgruppen ”Ja till IPRED” som i skrivande stund har 270 personer som medlemmar. OK att en stor del verkar vara gammelartister och skivbolagsfolk då så de kanske inte ska räknas som uttryck för folkviljan. En berömd advokat från fildelningssammanhang finner vi där också…

    Men om du inte gillar jämförelsen mellan en facebookgrupp och ett politiskt parti, ja då blir man ju intresserad av att höra vad du tycker om min jämförelse.

    Kommentar av rikard — 18 november 2008 @ 23:38

  30. Ask är en äcklig människa.

    Vi får inte glömma att gruppen på Facebook är en grupp på Facebook och inte ett allmänt känt parti. Derivata av medlemsantalet i Facebook-gruppen är dessutom starkt positiv — gruppen växer.

    Kommentar av Anonym — 19 november 2008 @ 1:23

  31. Ur SvD:
    – Grundprincipen är att vi har ett direktiv som Sverige måste uppfylla, säger justitieminister Beatrice Ask, som för första gången sedan debatten bröt ut kommenterar fildelningslagen.

    Igen. IPRED ÄR INTE OBLIGATORISKT. Kvinnan ljuger ju för i helvete.

    Kommentar av Anonym — 19 november 2008 @ 1:27

  32. JA TILL IPRED har 289 medlemmar.

    http://www.facebook.com/group.php?gid=34259683987

    Kommentar av Winston Smith — 19 november 2008 @ 1:55

  33. […] Bloggat om Ipred1: Intensifier, Engström, Alliansfritt, Projekt på Riktigt, Annarkia, Opassande, Bloggat om Lissabonfördraget: Utsikt […]

    Pingback av Politiker som inte lyssnar | Svensson — 19 november 2008 @ 8:23

  34. rikard:
    Nog är jag på ”riktigt” alltid, jag är en av dom som engagerade mig i fra-frågan stenhårt. Jag samlade namnunderskrifter jag skickade mail till riksdagsmän och kvinnor jag talade mig ”gul o blå” för alla som ville lyssna på mina argument. Hjälpte det?…naä….inte ett dugg! Så att spela dörrmatta och låta dom styrande trampa på en hjälper inte, då tryter tålamodet och dom ”hårda” orden tar vid. Inte för att jag tror att det hjälper men det stillar iaf min frustration. BA var en gång i tiden den strörsta kritikern till Bodstöms övervakningssamhälle, idag är hon värre än han. Så du kanske kan förstå att man kan tappa tålamodet i all frustration.
    Det finns bara en som under hela denna resa, Fra och IPRED, som kunnat fylla ut sina brallor och som stått för sin linje hela tiden, och det är Karl Sigfrid. Alla andra som har svikit oss och svikit sina löften till oss hela tiden.
    Så jag förbehåller mig rätten att både vara gapig och oförskämd och inte en dörrmatta längre och jag står för det.

    No hard feelings
    Nic

    Kommentar av nic — 19 november 2008 @ 9:37

  35. […]  Häromdagen skrev jag att jag kände mig sorgsen och tom apropå Beatrice Asks uttalande i Svd. Christian Engströms syn på saken har gjort att jag inte känner mig likadan längre, visst det förändrar inte […]

    Pingback av Uppmuntran i IPRED-tider « Sporadisk — 19 november 2008 @ 9:54

  36. Emanuel skrev: ”Att jämföra medlemmar i en facebook-grupp med medlemmar i ett politiskt parti är ju helt befängt! […] jämför med hur många som RÖSTADE på moderaterna i senaste valet istället, vilket var 1 500 000 människor.”

    Det är inte alls befängt. De som har gått med i moderaterna och de som har gått med i facebook-gruppen har alla gjort ett aktivt ställningstagande även om tröskeln till att bli partimedlem naturligtvis är litet högre. Siffran på hur många som röstade på moderaterna ska väl snarare jämföras med hur många som passivt motsätter sig IPRED-lagen utan att för den sakens skull aktivt engagera sig i frågan. Hur många det är vet vi inte säkert, däremot är det åtminstone kring två miljoner svenskar som fildelar och om vi antar att en stor andel av dem motsätter sig IPRED-lagförslaget så ligger det i storleksordningen antal moderatväljare – och det är nog lågt räknat.

    Kommentar av Tor — 19 november 2008 @ 10:23

  37. @Tor:

    Emanuel vill nog bara pusha för att de mer än 40 000 som gått med i Facebook-gruppen bör anmäla sig som medlemmar i Privatpartiet för att räknas!

    Bli medlem på ett ställe som räknas här!.

    Att bli medlem i Facebook-gruppen är bara löjligt, eller var det inte så Emauel skrev?

    Kommentar av Hans J — 19 november 2008 @ 10:31

  38. Är det verkligen 40000 som AKTIVT engagerar sig… snarare 40 väl?

    Men det betyder inte att lagens utformning känns speciellt trivsam… skulle nog kunna hitta mig själv bland de 40000…

    Kommentar av Gubben — 19 november 2008 @ 12:30

  39. Anonym (1:27):

    Vi har nog med medlemsskapet i EU förbundit oss att implementera IPRED. Däremot så är delen med föreläggande om utlämning av personuppgifter något som inte är med som obligatorium i direktivet. Det har lobbygrupperna fått med som grädde på moset.

    Spanien bröt mot den delen och fick rätt i EG-domstolen att fortsätta med det. Rätta mig om jag har fel!

    Antingen vet inte Ask vad hon talar om eller så försöker hon få det att låta som om vi är tvungna att implementera IPRED enligt gällande förslag.

    Kommentar av rikard — 19 november 2008 @ 14:02

  40. @Anonym: (Fånigt namn)

    ”Vi har nog med medlemsskapet i EU förbundit oss att implementera IPRED.”

    Innebär detta att vi kan bli uteslutna och förlora medlemsskapet om vi inte lyder?

    Kommentar av Hans J — 19 november 2008 @ 14:16

  41. Sorry Rickard… massuppf…

    Kommentar av Hans J — 19 november 2008 @ 14:17

  42. Jag ville bara säga att jag tycker du talar jättebra, sakligt och samlat i TV, och det glädjer mig. En fröjd att bevittna, faktiskt. 🙂

    Kommentar av Pomle — 19 november 2008 @ 15:33

  43. […] Christian Engström jämför siffran 40 000 med analet medlemmar i några poliktiska partier. Stoppa IPRED är snart hack i häl med Ask eget parti moderaterna, eller dubbla folkpartiet. […]

    Pingback av delade | Motståndet mot bluffporrpolislagen dubbelt så stort som folkpartiet — 19 november 2008 @ 15:40

  44. […] jag att den lag som nu skall införas för att stoppa de förfallna piratungdomarna motarbetas av vuxna människor. Trots att jag redan i början på året tog upp detta problem och uppmanade till […]

    Pingback av Ungdomarna och andra brottslingar « Friherrinnan’s Weblog — 19 november 2008 @ 16:35

  45. Vill bara tacka dig Christian för ditt fantastiska engagemang och de många lysande blogginläggen. PP har min röst i nästa val som i en liten ask.

    Kommentar av IPREDmannen — 19 november 2008 @ 17:21

  46. @Tor: Bra svar till Emanuel. Jag kopierade det till Marcus Svenssons blogg på Smålandsposten, där han framförde samma synpunkt som Emanuel.

    Livet blir ju liksom bekvämare för oss som inte anser oss bestulna på någon platt-teve eller gräsklippare för att någon kopierar. 😉

    (Fast det syns inte på Smålandsposten ännu, jag antar att de modererar.)

    Kommentar av Christian Engström — 19 november 2008 @ 20:12

  47. En lösryckt tanke om ”Ja til IPRED”-gruppen:

    Jag surfade genom deras medlemslista och tre saker slog mig:

    Ungefär 50 av 404 medlemmar (just nu) har uppenbart ”lånat” sina profilbilder från skyddat material (disneyfilmer, Southpark och så vidare).

    Ett 40-tal till har professionella fotografier som profilbilder. Har de köpt loss rättigheterna att sprida dessa till Facebook från fotograferna? Vem vet. Men vi vet ju alla att när man laddar upp en bild på Facebook så får man godkänna paragrafen ”Jag äger upphovsrätten till denna bild.”

    Vad är egentligen medelåldern i denna grupp? 35? Detta är bara ytterligare ett bevis på att Internet fortfarande är och länge kommer att förbli en åldersfråga.

    Kommentar av Kalle E — 20 november 2008 @ 9:14

  48. Är BÅDE Billy Butt OCH Eva Dahlgren med i gruppen SAMTIDIGT?

    Kommentar av Hans J — 20 november 2008 @ 10:29

  49. Jag kom på en sak! Kanske man skulle skicka ut ett brev till de personer jag beskrev i min tidigare bloggpost.

    ”Du möjliggör spridning mina skyddade bilder till 132 miljoner användare genom din uppladdning av följande bild på Facebook (beskrivning av bild)

    Mitt företag kräver dig nu på en krona per bild och spridning.

    Samt en krona per spridning i skadestånd för den ekonomiska skada du orsakat mitt företag.

    Sammanlagt 264 miljoner kronor.

    Då en rättegångsprocess kostar mycket tid för oss båda, är vi beredda att nå en förlikning i detta brott mot upphovsrättslagen om du avlägsnar bilden samt inom 10 dagar betalar in 120.000 kr på vårt konto XXX-XXXX.

    Med vänlig hälsning – The Walt Disney Corp.”

    :o)

    Kommentar av Kalle E — 20 november 2008 @ 13:03

  50. Förslag. Jag tror defenitivt att det tänds ett litet lyse i den lilla Asken om alla 40000 på Facebook skriver ett brev som sätts på brevlådan där de i princip bara talar om att de finns. Hej, jag heter och är emot IPRED, räcker gott om man inte ids mer.

    40000 pappersbrev kan liksom inte ignoreras, det är en belastning av stora mått, i synnerhet eftersom de alla måste sprättas upp, läsas, diarieföras och hanteras rent fysiskt manuellt. Vi snackar nyanställningar eller inhyrande av personal för att överhuvudtaget kunna hantera det. Samma mängd e-post kan raderas på 2 sekunder och märks knappast alls.

    Kommentar av Anders — 20 november 2008 @ 13:57

  51. […] har tidigare berätta hur överlägsenhet kan bli ditt fall. Läs också hur en annan engagerad bloggare – från Piratpartiet – sakligt redogör för styrkan bakom bloggandet. Nästan lite skrämmande […]

    Pingback av Lön??? « ByggBlasket — 22 november 2008 @ 12:32

  52. […] sig med att vi, ofta de som hjälpte till att rösta in dem från första början, bara är en liten högljudd grupp. FRA röstas igenom, bloggosfären rasar, ett par förändringar görs. Trots att dessa […]

    Pingback av Breki Tomasson » Midnattsmanifesto — 23 november 2008 @ 2:53

  53. […] Små högljudda grupper som (m) […]

    Pingback av Inte om det gäller min dator, Jan Guillou « Christian Engström (pp) — 24 november 2008 @ 14:18

  54. […] Piratrörelsen är den nya folkrörelsen IPRED ännu en björntjänst för upphovsrätten Små högljudda grupper IPRED: Beatrice Ask har en poäng Ask: de måste få betalt för sitt jobb […]

    Pingback av Anna Troberg - Blogg » IPRED är bara en bökig och onödig omväg till fri fildelning — 1 december 2008 @ 15:19

  55. Posten är gammal, men jag vill lägga mig i.

    Om vi kallas små så beror det huvudsaklig på att halva/mer än halva befolkningen inte kan/orkar söka info på nätet, visste den delen vad vi vet, så skulle de också stödja att dessa lagar inte genomfördes.

    Citat:
    ”De tror att internet är en leksak som består av en massa sammankopplade maskiner. De har inte förstått att internet består av en massa sammankopplade människor.”

    Det tror de inte alls, vad tror du är skälet till att de vill ha kontroll över informationen på nätet, de vill inte åt fildelare eller brottslingar, de vill begränsa och skapa ”självcensurering” för vanligt folk på nätet.

    I nästa generation är 100% lika fria och kunniga som vi på nätet. Vi fajtas ganska bra mot våra överförmyndare redan nu, vi går samman, delar våra kunskaper, slår hål på lögnerna åt varann och står på oss.
    Det är DÄRFÖR de vill begränsa oss. Det är skräck och hat som ger deras ord vingar.

    Vi hotar ju trots allt att införa… Folkstyre.

    :Aeon

    Kommentar av Aeon — 16 december 2008 @ 2:27

  56. […] Små högljudda grupper som (m) (18 november 2008). Justitieminister Beatrice Ask avfärdar all kritik mot Ipred med att det bara är en liten högljudd grupp som är kritisk. När inlägget skrevs hade Facebook-gruppen Stoppa Ipred något färre medlemmar än Moderaterna, idag har den fler. Men för justitieministern är det fortfarande bara en liten högljudd grupp som man kan strunta i. […]

    Pingback av IPRED har redan gått igenom..dags att kämpa vidare « Medborgareandersson — 23 februari 2009 @ 17:48


RSS feed for comments on this post.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

