Christian Engström, Pirat

9 oktober 2008

Reinfeldt presenterar piratjägarlagen

Filed under: delad kultur,skyddat privatliv — Christian Engström @ 23:03
Fredrik Reinfeldt (m)

Fredrik Reinfeldt (m)

”Låt oss visa att vi lever  med vår tid”, sa moderatledaren Fredrik Reinfeldt i SVT, och tillade att ”vi kan inte jaga en hel ungdomsgeneration”.

Det här var under valrörelsen 2006. Nån som minns?

Idag presenterade regeringen piratjägarlagen. Läs mer:

IDG: Piratjägarlagen är klar
IDG: Pirate Bay tvingas delta i piratjakten
IDG: Juristen: ”Äntligen!”

Några höjdpunkter ur Fredrik Reinfeldts piratjägarlag:

  • Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
  • Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.
  • Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
  • Pirate Bay kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om anvädare.

– Har den kommit nu? Äntligen! kommenterar Hollywoods advokat Monique Wadsted till IDG.

Hon tycker det är bra att ungdomar kan få böter även vid försök eller förberedelse till upphovsrättsintrång. Fast hon är lite missnöjd med att filmbolagen inte får någon rätt att stänga av folk från internet enligt den här lagen. Men hon har förhoppningar om att någon ska tolka EU-direktivet så att regeringen lägger till det senare.

Piratpartiet kommenterar i ett pressmeddelande: Piratjägarlagen är statligt sanktionerad utpressning.

– Det här är att skapa en privat poliskår som har större befogenheter än den riktiga polisen. En lobbyorganisation ska inte under några omständigheter göra polisens jobb, säger Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge.

För vad händer när man låter privatpoliser jaga fildelare? Jo, mycket snart urartar film- och skivbolagens metoder till ren utpressningsverksamhet med lagens stöd. Det vet vi från de länder där skärpningen redan införts. Från den 1 april nästa år kommer systemet till Sverige.

Regeringen påstår att det är EU som tvingar dem att ge film- och skivbolagen fria händer att starta häxjakten på fildelare. Men det är inte sant. Det är regeringen själv som har tagit beslutet.

I januari i år föll en dom i EG-domstolen om just det här EU-direktivet. Domen sa att det är upp till varje regering att själv bestämma om de vill införa de här reglerna.  Vill de så får de. Vill de inte behöver de inte. Det finns inget tvång från EUs sida att ge film- och skivbolagen fria händer att jaga pirater. ”Seger för pirater och privatliv i EG-domstolen” bloggade jag då i januari 2008, i ett inlägg med länkar till mer information.

Men nu har regeringen alltså lagt sitt lagförslag. De vet att de inte behöver jaga en hel ungodomsgeneration om de inte vill. Men de vet också att de får om de vill.

Och det vill Fredrik Reinfeldt, visar det sig. Väldigt mycket, till och med. Och från den 1 april nästa år kommer det att bli så.

Så kan det gå när man litar på någon som vill bli statsminister.

– Hej hopp, kära ungdomsgeneration!

…………

Regeringens sida om lagrådsremissen:
Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens område – genomförande av direktiv 2004/48/EG
Missa inte länken till Frågor och svar i högerkolumnen
Själva lagrådsremissen som pdf

Uppdatering: Jag uttalar mig i en artikel hos SvD

Andra som skriver om piratjägarlagen: Syrrans granne, MinaModeratKarameller, Copy me happy, Karl Sigfrid (m)

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

60 kommentarer

  1. […] att pigga upp mig lite efter dagens riktigt riktigt irriterande nyhet läste jag en längre intervju med Bill Maher om hans film Religulous. Det är en film jag […]

    Pingback av JMB » Arkiv » Elände och humor — 9 oktober 2008 @ 23:19

  2. Suck, denna generation tillhör jag i högsta grad…

    Jag blir nästan ledsen när jag läser allt skit dom håller på att införa nu, FRA-lagen, ACTA och nu detta.

    Var tog vår integritet vägen? Vårt privatliv?

    Kommentar av Erik — 9 oktober 2008 @ 23:34

  3. […] Trött är jag och så får jag reda på detta. […]

    Pingback av Meldanya — 9 oktober 2008 @ 23:40

  4. erik: det finns inte, utan är sålt till snubben på hörnet. visa det i nästa val.

    Kommentar av marcin — 9 oktober 2008 @ 23:53

  5. […] om det hela igår, där vi förklarar att det är statligt sanktionerad utpressning. I övrigt skriver Christian Engström bra om det hela, läs mer […]

    Pingback av Rick Falkvinge (pp) » Pontén får polisbefogenheter — 10 oktober 2008 @ 6:35

  6. […] anförd av vår nuvarande justitieminister. Vår statsminister gick personligen ut i förra valet och lovade att sådana här saker inte skulle kunna hända. Dessa båda saker är bara i sig ruskigt skamliga. […]

    Pingback av opassande » Blog Archive » Fredagsrunda — 10 oktober 2008 @ 7:23

  7. Blir lite trött på snacket om ”Ungdomsgeneration”, faan jag är familjefar på snart 40 år och alla mina bekanta i begynnelsen av medelåldern med familj och barn fildelar.

    Det är ingen ungdomsfråga!

    Dags att skriva över abonnemanget på dottern.. Eller ännu bättre gamla morsan kanske…

    Kommentar av Perty — 10 oktober 2008 @ 7:33

  8. […] Christian Engström sammanfattar några höjdpunkter ur Fredrik Reinfeldts piratjägarlag, i praktiken: […]

    Pingback av Sverige får privat poliskår | Dumheterna — 10 oktober 2008 @ 7:36

  9. Vad i h-e? Hur kan de ens tänka tanken att genomföra något sånt här? Tragiskt att se hur ett samhälle kan förfalla så.

    Kommentar av Tomte — 10 oktober 2008 @ 8:05

  10. Undra vad grabbarna i piratbukten säger om detta, men om jag inte minns helt fel så är inte de tvingade väl att lämna ut uppgifter? Om exempelvis en server står i Egypten och en annan i (rakt ur luften) Indien, så är det väl Egyptisk och Indisk lag som gäller här och inte EU’s och Sveriges vidriga tillbakasträvande lagstiftning?

    Kommentar av Daniel Gustafsson pp — 10 oktober 2008 @ 8:14

  11. Smart av regeringen att precis efter PR-katastrofen kring FRA gå ut med det här.

    Kommentar av Fredrik — 10 oktober 2008 @ 8:24

  12. Perty: Instämmer, fildelning är inte en generationsfråga, det är en yttrandefrihetsfråga.

    Personligen så är det två saker just nu som jag funderar på:

    * Hittills har inte Bahnhof gjort något uttalande om detta. Jag hoppas det kommer snart, och att folk byter till dem så att andra ISPs lär sig.

    * Ju mer jag ser av de nya lagar man föreslår desto mer övertygad är jag om att vi snart nått punkten där en secession är den enda vägen att gå. Någon som har koll på juridiken kring en sådan?

    Kommentar av Anders Troberg — 10 oktober 2008 @ 9:35

  13. Förklara för en nolla inom politiken: blir det här alltså lagen? är det klart? ska man inte rösta om det i riksdagen eller något?!

    Helt. Jävla. Sjukt.

    Aldrig mera borgerlig regering. Nästa val blir det pirat.

    Kommentar av Kidd — 10 oktober 2008 @ 9:37

  14. […] Bloggat: Engström, ModerataKarameller, Borgarmedia: IDG, Läs även andra bloggares åsikter om Piratkopiering, […]

    Pingback av Piratjägarlagen betyder nog inte så mycket | Svensson — 10 oktober 2008 @ 9:42

  15. Kidd: Än så länge är det bara ett förslag, men, som vi sett, så lyssnar man mer till partipiskan än på väljarna, så risken finns att det blir en lag.

    Kommentar av Anders Troberg — 10 oktober 2008 @ 10:17

  16. @kidd:

    Det finns mer att läsa i detalj om hur gången är när en lag ska antas på regeringens sajt.

    Men för att göra en lång historia kort är det det här som är regeringens förslag som riksdagen kommer att få rösta om någon gång i höst. Under förutsättning att partipiskan fungerar lika bra som den gjorde med FRA kommer riksdagen att anta lagen, och då träder den i kraft den 1 april 2009.

    Vårt hopp är att försöka väcka så mycket opinion mot förslaget att endera regeringen drar tillbaks det, eller att tillräckligt många riksdagsmän från alliansen väljer att gå emot regeringen och rösta nej.

    Inte lätt, förstås, men vi får göra vad vi kan.

    ”Den som kämpar kan förlora, men den som inte kämpar har redan förlorat.”

    Det är ledstjärnan för allt politiskt arbete som Piratpartiet ägnar sig åt, så det gäller även i den här frågan.

    Kommentar av Christian Engström — 10 oktober 2008 @ 10:34

  17. Tack för svaren. Det här med flytta utomlands låter bättre. Eller lät, tills alla civiliserade länder började införa terrorlagar, FRA lagar och nu fildelningslagar…

    Kommentar av Kidd — 10 oktober 2008 @ 10:38

  18. ”Det här med flytta utomlands låter bättre. Eller lät, tills alla civiliserade länder började införa terrorlagar, FRA lagar och nu fildelningslagar…”

    Japp, det är därför jag börjat förorda secession istället.

    De två främsta skälen som brukar framhållas mot secession är att en nation behöver en vis invånarbas, ett sammanhängande territorium och en hållbar ekonomi, men jag ser alla som hanterbara.

    Jag tror att vi kan samla fler personer är flera andra erkända länder, tex Vatikanen eller diverse småstater i Stilla havet.

    Jag tror inte heller att bristen på geografiskt sammanhängande territorium är ett problem, hela kolonialismen byggde ju på geografiskt utspridda riken. Nyckelordet där är kommunikation, och face it, på den fronten regerar vi redan.

    Ekonomin är ett mindre problem, merparten av våra anhängare är välavlönade i framtidsbranscher, eller utbildar sig för att bli sådana. Det är dessutom branscher som inte kräver speciellt stora investeringar. En skaplig andel av oss ger också marken vi bor på, så inte ens territoriella frågor behöver bli allvarliga.

    Jag tror dessutom att vi har bättre möjligheter att genomföra det på ett ordnat sätt än tex forna Jugoslavien eller Sovjet.

    Läs wikipediaartikeln på området (http://en.wikipedia.org/wiki/Secession), framför allt de giltiga anledningarna till secession, så ser ni att vi har en skaplig andel av dem klara.

    En möjligt alternativ till en stor secession till en ny nation skulle vara att göra en secession till en federation av mikronationer, detta för att bättre ta tillvara medborgarnas individuella önskemål.

    Kommentar av Anders Troberg — 10 oktober 2008 @ 12:40

  19. Menade naturligtvis ”En skaplig andel av oss äger också marken vi bor på”…

    Kommentar av Anders Troberg — 10 oktober 2008 @ 12:50

  20. […] christian engströms blogg: Fredrik Reinfeldt (m) ”Låt oss visa att vi lever med vår tid”, sa moderatledaren Fredrik […]

    Pingback av yo mstuff! » Blog Archive » reinfeldt, reinfeldt — 10 oktober 2008 @ 13:50

  21. Fy fan!
    Jag vill bara säga: Reinfeldt….AVGÅ! inte imorgon…inte nästa år..utan NU! Låt Karl Sigfrid ta över rodret! har är iaf LIBERAL i ordets rätta bemärkelse.

    Det är juh för FAN inte sånthär den galna kon gick till val med! VEM FAN HAR GIVIT HONOM MANDAT FÖR DETTA?!

    Ni som röstade på fanskapet, jag är oskyldig för jag röstade på PP, kräv svar! kräv att fanskapet förklarar var löftet om att ”INTE jaga en generation ungdomar” tog vägen! Kräv svar!
    Kräv att alla gamla stofiler, hjärnskadade, bakåtsträvande och icke liberalas avgång! STÄLL ER UPP MOT FÖRTYCKET! det är ERT parti och det är NI som har satt dom där dom sitter, det är fulla rätt att utkräva svar! Oss andra skiter Reinfeldt uppenbarligen i.

    Nic

    Kommentar av Nic — 10 oktober 2008 @ 15:42

  22. Reinfeldt kan suga min!

    Kommentar av Byzzan — 10 oktober 2008 @ 16:34

  23. Sverige blir bara mer och mer en polisstat.

    Snälla gud, ge Reinfeldt ohärdlig rövklåda och för korta armar så han inte kan klia sig!

    Kommentar av daveone — 10 oktober 2008 @ 17:00

  24. Dags för bloggbävning 2.0.

    Kommentar av Pastey — 10 oktober 2008 @ 18:55

  25. Hur kommer det att gå för alliansregeringen, i nästa val?
    Att kriminaliserara en en företeelse, på det sätt som Regeringen gör, går i diametralt motsatt riktning till de egna vallöftena. Vilket är ett brott mot den rådande praxis (det sociala kontraktet), vilket är rådande.
    Det vad politiska partier går till vals med, är den politik vilket skall vara den rådande. Bryter den sittande Regeringen mot detta, skall den avsättas. När den har förlorat sin legala legitimitet, för den förda politiken.

    Kommentar av Jens O — 10 oktober 2008 @ 19:44

  26. […] Engström (pp) sammanfattar några viktiga och oroväckande punkter med lagförslaget. Bl.a att filmbolag får “begära ut namnet bakom […]

    Pingback av IP-nummer och personuppgifter är inte samma sak « Utsikt från höjden — 10 oktober 2008 @ 20:34

  27. […] har tex Christian Engström skrivit om den nya piratjägarlagen, och här har Peter Sunde skrivit om samma […]

    Pingback av Länklista « Bitchslap Barbie — 10 oktober 2008 @ 20:41

  28. […] menar här att man men den nya lagen om en privat poliskår tillgodoser både upphovsrättsinnehavarna och ungdomarna som fildelar. Men det gör man inte. Den […]

    Pingback av Inte så optimistisk « PiratJanne — 10 oktober 2008 @ 21:46

  29. Tragiskt.
    Inte nog med att bolagen släpper en massa skit utan de skall med polisiär auktoritet tvinga oss att underhålla deras antika affärsmetoder.

    Kommentar av Fenix — 10 oktober 2008 @ 21:53

  30. Vad håller de på med egentligen, de folkvalda? Första FRA-lagen och nu den här rättssäkerhets- och integritetskränkande lagen…

    Men ta inte ut er frustration här. Maila våra folkvalda! opassande.se har bra listor.

    Och kom ihåg! Var saklig, och trevlig. Lycka till!

    Kommentar av Audi A3 Sportback 2.0T Quattro — 10 oktober 2008 @ 23:00

  31. […] hörde tydligt att han sade så i den tv-sända debatten före valet. Christian Engström minns det också. Ändå ger Reinfeldt nu klartecken åt att jaga fildelare in […]

    Pingback av Hur kan någon tro ett ord av vad Reinfeldt säger efter det här? Piratjakt in absurdum | Kulturbloggen — 10 oktober 2008 @ 23:10

  32. […] så pass lugnt och så mycket diversioner från andra frågor, att Reinfeldt känner sig trygg att plocka upp nästa handgranat mot den svenska personliga friheten, rättssäkerheten och integriteten. Den här gången är det […]

    Pingback av Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Från klarhet till klarhet tycks det… — 10 oktober 2008 @ 23:10

  33. Usch, usch. Det här gillar vi inte…

    Kommentar av Pontus — 11 oktober 2008 @ 1:10

  34. ”Reinfeldt kan suga min!”

    Nja, jag skulle inte rekommendera det. Vi vet ju hur pålitlig den munnen är. Ena ögonblicket är allt jättebra och han lovar att allt ska vara så fint, sedan gör den utan förvarning en helomvändning och biter…

    Kommentar av Anders Troberg — 11 oktober 2008 @ 6:03

  35. Herr Net Gear kopierade häxkraft och dömdes till t…

    Herr Net Gear dömdes mot sitt nekande
    I dag måndagen den 11 oktober 2010 dömdes herr Net Gear till fängelse i två månader mot sitt nekande i Svea hovrätt för att ha kopierat låten……

    Trackback av Bloggaren KAS — 11 oktober 2008 @ 7:04

  36. […] kritik hos: Christian Engström, Emma, Karl Sigfrid, Per Ström, Emma igen, Copyriot, Mary, Henrik […]

    Pingback av 400? | Basic personligt — 11 oktober 2008 @ 9:24

  37. […] relevanta bloggar: Rick Falkvinge, Christian Engström, Opassande, Anna […]

    Pingback av projO’s blog » Blog Archive » WiFi-kryptering knäcks — 11 oktober 2008 @ 11:48

  38. […] ordet diktatur eftersom det är mer än tydligt att över 90% av befolkningen i detta vårt land inte tycker att det regeringen gör är vettigt. Vi bor alltså i ett land som påstår sig vara under […]

    Pingback av Vi lever i en diktatur » Teflonminne — 11 oktober 2008 @ 17:57

  39. Vi komma ifrån RIAA, RIAA, RIAA.
    Vi komma ifrån RIAA, aske daske da.

    Vad ha ni här att göra, göra, göra?
    Vad ha ni här att göra, aske daske da?

    Vi söka en av döttrarna, döttrarna, döttrarna.
    Vi söka en av döttrarna, aske daske da.

    Vad ska den dottern heta, heta, heta?
    Vad ska den dottern heta, aske daske da?

    Jo hon ska heta Brianna, Brianna, Brianna.
    Jo hon ska heta Brianna, aske daske da.

    Vad har hon gjort för illa, illa, illa?
    Vad har hon gjort för illa, aske daske da?

    Hon hämtar låtar med Kazaa, med Kazaa, med Kazaa.
    Hon hämtar låtar med Kazaa, aske daske da.

    Kommentar av Björn Persson — 11 oktober 2008 @ 20:03

  40. Man önskar att det här blev lika uppmärksammat som FRA eftersom det rent praktiskt faktiskt påverkar fler personer, de här är faktiskt trots allt ute efter varenda en som fildelar till skillnad från FRA som ”bara” avlyssnar alla men hittills så har det inte fått den uppmärksamhet det förtjänar tyvärr.

    Kommentar av Daniel Scythe — 11 oktober 2008 @ 22:45

  41. Det räker tydligen inte med att ge företagen polisbefogenheter.
    Nu ska även den som dömts även betala massmediernas publicering av domen.

    ”Vidare föreslås att domstolarna ges möjlighet att ålägga den som har begått ett intrång att bekosta lämpliga åtgärder för att sprida information om dom i målet, exempelvis kostnader för att publicera den i en tidning.” Lagrådsremisen, Beatrice Ask.

    Tillråga på allt verkar marjoteten av remisinstanserna bestå av medieföretag.

    Kommentar av Jörgen — 13 oktober 2008 @ 16:04

  42. […] Christian Engströms blogg (pp) […]

    Pingback av De tre ungdomsgenerationerna — 15 oktober 2008 @ 21:43

  43. […] “Vi kan inte jaga en hel ungdomsgeneration” hette det inför valet 2006. Väl vid makten låter det likadant. Men allt är inte guld som glimmar – och att den tydligaste majoriteten i riksdagen är de lögnaktiga politikernas majoritet gentemot de hederliga börjar dessvärre te sig som en oomkullrunkelig sanning. (Jo då. Det är ett riktigt ord. Slå upp det.) […]

    Pingback av Dynamic Man » “Piratjägarlagen” — 16 oktober 2008 @ 21:26

  44. […] Se även andra som skriver om IPRED1: Dynamic Man, Minimaliteter, ICMPECHO, Copyriot 1, Copyriot 2, Opassande, Webhackande, Christian Engström (pp). […]

    Pingback av Rick Falkvinge (pp) » IPRED1 har inte ändrats ett dugg? — 16 oktober 2008 @ 23:02

  45. Det kom precis upp följande artikel på DN:

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=843064

    Observera ”Lagen bygger på ett EU-direktiv. Lagrådet konstaterar i sitt remissyttrande att den föreslagna bestämmelsen går längre än vad direktivet kräver.” vilket är mycket anmärkningsvärt. Någon som vet hur man gräver fram det egentliga uttalandet som lagrådet gjorde?

    Kommentar av Alexander Toresson — 22 oktober 2008 @ 18:15

  46. Alexander Toresson:

    Gå in på sidan:

    http://www.lagradet.se/yttranden2008.htm

    Klicka på ”Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens område – genomförande av direktiv 2004/48/EG”, d.v.s yttrandet längst upp.

    Kommentar av Pon — 22 oktober 2008 @ 18:21

  47. […] Lars-Ove Törnebohm, Micke Dahl, Beta Alfa, Uppkopplat, Copyriot, Dynamic Man, Christian Engström, Christian Engström, Aftonbladet, Expressen, TT via Aftonbladet, SvD, DN, Sydsvenskan och […]

    Pingback av Några problem med antipiratlagen « PiratJanne — 24 oktober 2008 @ 9:42

  48. Det är inte ofta jag blir förbannad men nu har kukskallen Reinfeldt gått för långt. VAd har vi gjort för att förjäna den fjanten ?

    Hoppas alla som föll för den ”oheliga alliansens” löften ändrar uppfattning tills nästa val, så slipper vi den ensidiga jakten på sjuka, arbetslösa, ensamma med barn och fildelare……

    Fan har de inget annat att göra än jävlas

    Kommentar av Annika — 24 oktober 2008 @ 11:32

  49. […] två veckor sedan presenterades förslaget till antipiratlag. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. […]

    Pingback av StoppaIPRED.nu » Blog Archive » Nu stoppar vi IPRED! — 25 oktober 2008 @ 13:26

  50. […] två veckor sedan presenterades förslaget till antipiratlag. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. […]

    Pingback av » Nu stoppar vi IPRED! StoppaIPRED.nu — 25 oktober 2008 @ 14:47

  51. […] två veckor sedan presenterades förslaget till antipiratlag. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. […]

    Pingback av Stoppa IPRED.nu | Censolution — 25 oktober 2008 @ 14:57

  52. […] som regeringen nyligen presenterade, är en direkt krigsförklaring mot alla Sveriges […]

    Pingback av Antipiratlagen förklarar krig mot barnfamiljerna « Christian Engström (pp) — 25 oktober 2008 @ 16:16

  53. #22: Håller med dig!! Hoppas fanskapet får en sån jävla rövklåda att han inte kan sitta… Förresten så kan resten av alla idiotiska politiker gärna få det också..

    Man hoppades på att svenska internetanvändare skulle få ha möjligheten att vara anonym på nätet om så önskas. Men icke. Först FRA, nu IPRED. Bankkort och mobiltelefon spåras redan. Hur kunde dom annars binda polismördarna i malexander till brottsplatsen (mobilen)? Så tekniken har ju funnits ett tag.
    En inte alltför orealistisk fortsättning på regeringens idiotlagar skulle väl vara lagförslag om att alla invånare systematiskt ska kartläggas/övervakas även utanför internet. Som exempel vilken pizza du betalt med kortet, vilken mat du just betalade på ica/hemköp/coop, vilka åsikter du luftat offentligt, vem du pratat med på stan..

    Något mer jag funderar på förutom integritetsfrågor är det här med yttrande- och åsiktsfrihet. Man får ju tycka och tänka vad man vill i Sverige. Iaf inom vissa ramar verkar det som. Men hur länge till?

    Nu när regeringen redan satt sig i utförsbacken med FRA och IPRED, är det inte lika bra att dom samtidigt kränker det sista av integriteten och samtidigt begränsar åsikts- och yttrandefriheten?? För tydligen skulle det behövas något mera än FRA och IPRED för att få igång svenska folket. Än så länge är det som vanligt när dumma lagförslag kommer upp, svenskens missnöje hörs, men hur länge? Då regeringen röstat igenom förslaget tystnar stämman.

    SÅ NU TAR VI ALLA I OCH VISAR VÅRT MISSNÖJE MED NUVARANDE REGERING OCH DESS PÅHITT!!

    Kommentar av Perra — 29 oktober 2008 @ 11:57

  54. buu för ipred

    Kommentar av soapjm — 31 oktober 2008 @ 14:02

  55. […] skivbolagens lobbyorganisation, som har arbetat hårt för att få regeringen att föreslå den nya piratjägarlagen IPRED. Men de ingår inte i maffian, […]

    Pingback av Skivdirektör förnekar maffia-anknytning « Christian Engström (pp) — 11 november 2008 @ 20:26

  56. […] förändringar i upphovsrätten. Den ska fortsätta vara som den är. Det nya med Ipred är att privata företag får ta över ansvaret för fildelarjakten, istället för att polis och åklagare ska sköta den. Det är det […]

    Pingback av Inte om det gäller min dator, Jan Guillou « Christian Engström (pp) — 24 november 2008 @ 14:57

  57. […] Reinfeldt presenterar piratjägarlagen (9 oktober 2008). När lagförslaget presenterades blev det klart att vi hade hoppats förgäves. Regeringen behövde inte ge privata företag befogenhet att själva jaga fildelare, hade EG-domstolen sagt. Men den fick om den ville. Och det ville den, visade det sig. […]

    Pingback av IPRED har redan gått igenom..dags att kämpa vidare « Medborgareandersson — 23 februari 2009 @ 17:47

  58. […] har säkert hört om piratjägarlagen som ska ge film- och skivbolagen rätt att begära ut namn och adress till personer som de […]

    Pingback av Debatt ikväll 22:00 om piratjagarlagen · Piratnytt — 25 juni 2010 @ 9:29

  59. […] Engström påminner om Reinfeldts uttalande innan valet: “Låt oss visa att vi lever med vår tid – vi kan inte […]

    Pingback av Brockmans blogg » Ungdomar jagas till Piratpartiet — 29 december 2010 @ 23:16

  60. […] den som inte är insatt i det, räcker det med att konstatera att nuvarande konstellation driver IPRED1, datalagringsdirektivet, FRA-övervakningen, telekompakettilläggen?? (Oklar vilken offentlig […]

    Pingback av Nätet tryggar alliansförlust. « Anohitono — 17 december 2012 @ 21:10


RSS feed for comments on this post.

Blogg på WordPress.com.