Christian Engström, Pirat

9 september 2008

Google sprider obduktionsbilder på nätet

Filed under: delad kultur — Christian Engström @ 14:25

Gör INTE den här sökningen utan att tänka dig för ordentligt först.

Men för att ge perspektiv åt de senaste dagarnas debatt vill jag ändå påminna om att vem som helst kan gå till www.google.com, skriva in ”autopsy” (som är det engelska ordet för obduktion) och klicka på ”Bilder” längst upp på Googles sökformulär.

Jag gjorde det för att verifiera att resultatet skulle bli vad jag misstänkte. Det blev det. Jag hann stänga ner fönstret inom mindre än en sekund, men jag känner mig fortfarande illa berörd. Jag tänker inte göra om sökningen.

Och när det gäller den här sökningen kommer man alltså direkt till bilder, och inte till någon pdf på 2700 sidor som man sedan måste leta igenom för att eventuellt se obduktionsbilder satta i sitt rättsmedicinska sammanhang. Varningen för Google-sökningen är menad på allvar.

Mot den här bakgrunden undrar jag varför Peter Danowsky, advokat och företrädare för upphovsrättsinnehavare (IFPI), går till storms mot The Pirate Bay för att de länkar till en offentlig förundersökning, men inte riktar ett ord av kritik mot Google?

Jag antar att det rent formellt inte strider mot god advokatsed att argumentera på det viset, men jag tycker faktiskt att det borde göra det. Det minsta man kan begära av den som har en dold agenda är väl ändå att han åtminstone försöker dölja den.

Men det är förstås trösterikt att upphovsrättsmaffians sanna natur, att till varje pris och med alla medel smutskasta The Pirate Bay, nu blir enklare att förhålla sig till.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser

22 kommentarer

  1. När Danowsky skriver ”Pirate Bays tillhandahållande av obduktionsbilder” kan vi tänka på att hans hussar IFPI glatt ställer sig bakom rapmusik av karaktären ”jag slog fnasket i ansiktet” och ”jag skjuter en snut varje kväll”. Ingen ifrågasätter IFPI:s etik, av någon lustig anledning, men det är klart – de sysslar ju med att göra reklam för våld för att TJÄNA PENGAR, till skillnad från TPB som tillhandahåller en länk till information som är offentlig utan att tjäna något på det.

    VULGÄR, är ordet, och jag tänker inte på det i samband med TPB.

    Kommentar av Astonished — 9 september 2008 @ 14:52

  2. Jag funderade på att göra samma sökning, men ville behålla maten jag ätit så jag lät bli. Skönt att någon annan testade.

    Någon som testat om det går att googla direkt till Arboga-bilderna? Går det så är ju definitivt alla argument specifikt mot TPB skjutna en gång för alla.

    Kommentar av Anders Troberg — 9 september 2008 @ 15:27

  3. […] P.S En jävla massa kritik mot Pirate Bay, men ingen mot Google. Läsa detta inlägga av Piratpartiets Christian Engström. […]

    Pingback av Omoget,Magnusson! « Scheibel Julin — 9 september 2008 @ 17:16

  4. Frågan handlar väl inte om att man inte får visa obduktionsbilder?
    Det handlar om att någon via TPB anonymt lagt ut specifika obduktionsbilder av identifierbara barn,
    och att när de anhöriga vädjat TPB vägrat ta bort torrent.
    Verkar vara svårt för Piratpartiets företrädare att förstå vad frågan handlar om..

    Kommentar av Claes Leo Lindwall — 9 september 2008 @ 18:17

  5. Tja, Google har ju definitivt inte tagit bort något från sin sökmotor, varför ska då TPB hållas ansvariga för att de inte tar bort från sitt index.

    Dessutom, varför säger du att någon lagt ut det via TPB? Det är lika rätt att säga att de lagt ut det via sin internetleverantör, via sin Dell-dator, via sitt ADSL-modem eller via Google. Alla de har ju gjort sin bit, varför hackar du enbart på TPB när alla står för en innehållsneutral tjänst?

    Personligen tycker jag dessutom att det är värre med bara bilder än med en 2500 sidor tjock utredning med några bilder som är relevanta i sammanhanget och som fyller en nödvändig funktion för demokratin och rättssamhället.

    Kommentar av Anders Troberg — 9 september 2008 @ 18:33

  6. @Claes:

    ”Frågan handlar väl inte om att man inte får visa obduktionsbilder?”

    Snälla, Piratebay är en sökmotor! (i praktiken)

    TPB har inte lagt ut specifika obduktionsbilder!

    Jag har själv för 3 veckor sedan hämtat ”paketet” som är 3 PDF-filer med flera tusen sidor TEXT! Jag gjorde det för att jag ville studera juridiken och polisens metoder – inget annat!

    Du skriver att någon gjort detta anonymt…

    JA, det är offentligt material… Man har rätt att efterfråga offentligt material och vara anonym. Staten FÅR INTE ENS FRÅGA efter identitet!

    Vi vill ju ha ett öppet samhälle!

    Kommentar av Hans J — 9 september 2008 @ 19:13

  7. @Claes Leo Lindwall:
    Du har frågat samma sak flera gånger på olika ställen. Vilket svar skulle du vara nöjd med?
    ”Vi tycker att TPB borde tagit bort torrenten!” Blir det bra?

    Fine, men då kommer ett antal följdfrågor, och en finns i denna post – Google gör likadant; hur ser vi på integritet på internet i stort? En tidigare post på denna blogg handlade om hur vi jämkar transparens i staten med integritet hos medborgare vilket även Falkvinge var inne på; hur ska vi välja där? Blogge berättade om Streisandeffekten – att borttagen info dyker upp hundrafalt; är en borttagning verkligen rätt väg?

    Det finns många fler aspekter än just att TPB var inblandade och om du läser olika partiprogram måste du nog hålla med om att inget annat parti ängnar 1/3 av programmet åt integritetsfrågor.

    (PS. Nej jag tycker inte TPB skulle ta bort torrenten och jag är ingens företrädare så jag kan inte svara för någon annan. Antagligen har jag fortfarande inte förstått frågan…)

    Kommentar av Pelle — 9 september 2008 @ 20:57

  8. ang. Danowskys artikel – ”Rättighetshavare” upprepar han som ett mantra genom hela texten. Vad är det för ”nyspråk”? Är det månne upphovsrättsinnehavare som han menar? Rättighetshavare är vi ju allihop på ett eller annat vis liksom.

    Kommentar av nef — 9 september 2008 @ 22:12

  9. Kan vi snart återgå till FRA-lagen?

    DEN SKA NÄMLIGEN SNART AVSKAFFAS!

    Kommentar av Hans J — 9 september 2008 @ 22:15

  10. […] Christian Engström konstaterar att Google sprider obduktionsbilder på nätet […]

    Pingback av polymeriska tankar » Hur bar du dig åt? — 9 september 2008 @ 22:43

  11. […] för Arbogamorden står Blogge (det finns några läskiga bilder med där, bara så ni vet) och Christian Engström för, som båda använt sig av Google för att föra fram sina […]

    Pingback av opassande » Blog Archive » När subjektivt tolkade attityder blir slagträn i debatten — 10 september 2008 @ 6:52

  12. Har du inte missat lite i tankegången nu? OM inte det blivit utlagt på internet, genom P.B. så hade det inte gått att söka på google, eller!
    Att sedan diskutera piratsidor med piratpartier, det säger ju sig själv att det är omöjligt!

    Kommentar av kvinnotankar — 10 september 2008 @ 7:26

  13. > Har du inte missat lite i tankegången nu? OM inte det blivit utlagt på internet, genom P.B. så hade det inte gått att söka på google, eller!
    Jo det hade det visst då om ”beckroth” nu hade annonserat ut den via Google istället för TPB, nu blev den utannonserad till Google via TPB men det är en ren teknalitet.

    Kommentar av Henrik Holst — 10 september 2008 @ 8:46

  14. Instämmer, men nu gjorde inte Beckroth det. Poängen i det hela är att det i inlägget tas upp att den går att söka på Google. Det hade inte gått om den inte blivit utlagd på P.B.
    Nu finns den och därför går den att söka på Google!
    Jag är inte ute efter att hänga P.B. utan felet som begåtts ligger hos den ansvarige som inte såg till att hemligstämpla bilderna, för den möjligheten finns!
    P.B. borde även spärra oönskat material, de kan ju spärra ex.vis företag!!!

    Kommentar av kvinnotankar — 10 september 2008 @ 8:59

  15. […] SdS1, SdS2, EX1, EX2, NM1, NM2 Bloggat: Opassande, Rick Falkvinge, Jonas Morian, Blogge Bloggelito, Christian Engström, Kalle P, Farmorgun, Copy riot, Teflonminne, Same same but different, Andra bloggar om: […]

    Pingback av Trottens Betraktelser » Försvara offentlighetsprincipen — 10 september 2008 @ 14:37

  16. ”Instämmer, men nu gjorde inte Beckroth det.”

    Det räcker att hon hade lagt ut den på en webserver någonstans så hade Google snart indexerat den. Jag har själv övervägt att klaga på dem för att de indexerat saker på servers jag har som inte är publika.

    Kommentar av Anders Troberg — 10 september 2008 @ 15:00

  17. Varför advokaten ifråga går efter TPB men inte Google är faktiskt skrämmande enkelt:

    Google är ett gigantiskt företag med i praktiken obegränsade resurser. TPB är tre vanliga killar med begränsade resurser.

    Det gäller att välja en måltavla som man kan träffa. Att TPB dessutom är kontroversiella i olika sammanhang gör det lättare att försöka få en negativ opinion om dem. Om advokaten i fråga gick ut och sa att ”jag ska dra Google genom rättväsendet tills jag får till [nån fullständigt absurd grej]” skulle hela svenska folket garva läppen av sig åt det och säga ”jamen det är ju BARA en sökmotor!”

    TPB däremot är (sett från etablissemanget) ljusskygga individer med tveksam moral och tveksamt förflutet. Det är lättare att fortsätta måla upp en bild av anarkistiska pirater som enbart vill störta civilisationen som vi känner och älskar den om man väljer dem som måltavla.

    Kommentar av isecore — 10 september 2008 @ 17:05

  18. För att Google inte har varit otrevliga svin?

    Kommentar av Nicklas Eriksson — 10 september 2008 @ 20:52

  19. […] på sina servrar och som dessutom gör dem tillgängliga för allmänheten är Google. Därom skriver Christian Engström från piratpartiet. Han har sökt på “autopsy” och hittat vidiga bilder. Men inte hör man några […]

    Pingback av Apropå Arbogabilderna och Pirate Bay « Utsikt från höjden — 10 september 2008 @ 23:22

  20. ”För att Google inte har varit otrevliga svin?”

    Fråga regimmotståndarna i Kina om det.

    Kommentar av Anders Troberg — 11 september 2008 @ 9:01

  21. :/

    Kommentar av sebastianberg — 11 september 2008 @ 9:39

  22. […] värre när Pirate Bay har en länk till bilder som förekommer i ett legitimt sammanhang, än när google länkar till siter vars enda syfte är att visa ohyggliga bilder för skoj skull? Den som är intresserad […]

    Pingback av Anna Troberg » Man är inte ett moraliskt föredöme när man delar ut grepar och facklor — 11 februari 2009 @ 12:45


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: