![]() |
Annie Johansson (c) |
Annie Johansson (c) och Staffan Danielsson (c) är såvitt jag förstår de enda riksdagsmän från alliansen som ens har försökt att förklara varför de kommer att rösta ja till att låta FRA införa allmän avlyssning av telefon- och internettrafik i Sverige.
Annie Johansson försvarar sitt ja till avlyssningen med att hon minsann har stridit för att få till någon nämnd som ska kontrollera vad FRA lyssnar på, och ett par liknande kosmetiska förändringar. Hon är upprörd över att hon ändå får kritik för att hon tänker rösta ja. På sin blogg skriver hon bland kommentarerna:
Centerpartiet fick då in en rad förbättringar i det liggande förslaget och jag vill återigen påminna om de två oberoende enheterna inom FUN som ska ledas av domare (tillstånd innan och efterhandkontroll samt förstöring) och integritetsskyddsråd. Kontrollstationen är en annan, av kommentarerna att döma kunde jag och Staffan har skitit i att kämpa för det i det nu vilande förslaget (vilket känns lite märkligt måste jag säga).
Den frågan svarar jag gärna på:
– Ja, Annie, jag tycker faktiskt uppriktigt att du och Staffan lika gärna kunde ha skitit i det. En bajskorv blir inte finare av att man knyter ett sidenband runt den, har flera bloggare redan påpekat. Den luktar fortfarande skit.
Istället för att försöka få till fina små rosetter i utkanten skulle du och Staffan ha röstat nej till lagen redan första gången den kom upp i riksdagen. Det var det ni som parti lovade väljarna, och det var alldeles speciellt det som du, Annie, lovade väljarna med hög röst före valet.
Det är många på olika bloggar som har vittnat om hur de faktiskt röstade på centern 2006 just för att centern hade profilerat sig så starkt på integritetsfrågan. De har också vittnat om hur svikna de känner sig nu. Det skulle jag också ha gjort.
Men nu har ni tur, Annie och Staffan, och får en andra chans att göra rätt. Det är det inte ofta man får. Ta den chansen!
För vad är det egentligen ni har uppnått? En nämnd och ett råd och en kontrollstation. Några av höjdarna inom säkerhetssverige kommer att träffas några gånger och bestämma om de tycker att FRA är bra. Vad tror ni de kommer komma fram till, på en skala?
Men bortsett från vad någon eventuell nämnd kan tänkas säga, är den viktigaste frågan:
Varför tror ni att FRA skulle bry sig om vad de olika kontrollinstanserna kommer fram till?
FRA har medvetet brutit mot både grundlagen och Europakonventionen i många år!
Har ni inte uppfattat det? Grunden för diskussionen är ju att den handlar om en organisation som på ett systematiskt sätt har ansett sig stå över både grundlagen och den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter (och en hel del vanliga lagar också, för den delen). Varför skulle de rätta sig något särskilt efter vad någon nämnd med utomstående säger att de får göra?
Varken Annie Johansson eller Staffan Danielsson kan ju rimligen tro att de ”förbättringar” de har gjort i det ursprungliga förslaget har någon betydelse alls. Inte om de tänker efter bara ett ögonblick.
Det handlar fortfarande att staten bygger en jättelik apparat för att avlyssna och registrera vad medborgarna säger och gör. Inte för att de är misstänkta för något specifikt brott. Utan bara för att staten kanske vill använda informationen på något sätt, nu eller i framtiden.
Var det verkligen visionen om ett sådant samhälle som centern gick till val på? Det kan ni väl ändå inte tycka!
Rösta nej, Annie och Staffan!
Det är ni skyldiga dem som valde er. Och er själva.
…………
Pingat på Intressant. Andra bloggar om: piratpartiet, politik, övervakning, integritet, privatliv, fra
Å dessutom vad spelar efterhandskontroller för roll, förslaget går ju ut på att tvinga ägarna till de gränspasserande noderna att skicka kopia till FRAs nät för analys på allt som passerar, att ge en obehörig part tillgång till allt!
Faran ligger inte i hurvida oskyldigas kommunikation råkar fastna felaktigt i filtren, utan att allt som passerar skall skickas för filtrering. Man kan inte göra en urskiljning av data utan att läsa datan! Att oskyldiga dessutom riskerar att fastna i filtren och bli djupare analyserade är en förvärrande omständighet som gör kränkningen ännu värre.
Jämförelsen är att alla brev öppnas på posten, men bara de som innehåller något som uppfyller kriterierna granskas närmare. Kränkningen består inte i första hand av att bli granskad närmare, vilket är vad hennes kosmetika går ut på, kränkningen uppstår när en obehörig berett sig tillgång till det privata.
Kommentar av steelneck — 5 juni 2008 @ 2:54
[…] också: Christian Engström, Rick Falkvinge, RF igen, ProjO, Johan Ronström, Svensson, Erik Hultin, Radikalen, Drottningsylt, […]
Pingback av opassande » Blog Archive » 12 dagar kvar tills riksdagen sviker svenska folket — 5 juni 2008 @ 6:03
Jag har haft en rätt ordentlig diskussion med Gunnar Andrén från folkpartiet. Han har försökt övertyga mig om att FRA-förslaget behövs, dock utan större framgång. När han börjar prata om terrorhot, risken för angiverisamhällen och att ”skydda demokratin” (något som bara jänkarna egentligen pratat om på allvar hittills) som grund för att massavlyssna folket blev jag lite putt. Jag mailade tillbaka och förklarade hur avlyssningen kommer funka i praktiken (Gunnar har ingen större koll på teknik, han tror att FRA och Gmail gör precis samma sak), och att de medborgare som VET OM det här alla enhälligt anser att förslaget är skit. Ungefär där hoppade han av diskussionen, med anledning av tidsbrist.
Jag respekterar att han åtminstone försökte förklara saken, men det skulle nog gått bättre om han faktiskt visste vad förslaget går ut på. Han matar bara på med snäll-bilden av FRA och vad de gör, och kommenterade inte alls det faktum att FRA redan gjort olagliga saker tidigare, och därför inte kan litas på att hålla sig till begränsningarna som kommer finnas i och med förslaget.
En gemensam nämnare för de anhängare till förslaget som sitter i riksdagen är att de inte har en aning hur avlyssning funkar i praktiken, och vad det leder till. Gunnar tror t.ex. att avsaknaden av massavlyssning leder till ett angiverisamhälle, när avlyssning och extrema åtgärder i t.ex. USA lett till, just det, ett angiverisamhälle där alla som sticker ut är terrorister.
Kommentar av Martin — 5 juni 2008 @ 7:44
[…] Christian Engström från Piratpartiet har skrivit en hel del […]
Pingback av Hultins tankegång » Lever riksdagsmän på FRA-floskler och champagne? — 5 juni 2008 @ 8:54
Jag fortsätter bygga på listan av de centerpartister och centersympatisörer som INTE litar på FRA. Hjälp gärna till och tipsa eller ”erkänn” att ni röstade på (c) i senaste valet:
Vad pågår bakom kulisserna kring FRA?
Kommentar av Markus "LAKE" Berglund — 5 juni 2008 @ 10:50
[…] mer här: Johnny Scharonne, Opassande, Christian Engström, Rick Falkvinge, RF igen, ProjO, ProjO igen, Johan Ronström, Svensson, Erik Hultin, Radikalen, […]
Pingback av Har Sverige somnat i konsensusvaggan? « WitchBitch — 5 juni 2008 @ 11:46
Martin; gjorde han något försök att förklara hur kopplingen till ett ”angiverisamhälle” såg ut egentligen? För jag förstår helt enkelt inte varför vi helt plötsligt skulle bli ett ”angiverisamhälle” (om man nu bortser från det faktum att en del politiker försöker få oss dit), och jag förstår då rakt inte hur vi skulle skyddas från detta av massavlyssning? Menar han månne att folk skulle dra sig för att anmäla saker de anser är fel av rädsla för repressalier? Om ja; är det något positivt?
Kommentar av WysiWyg — 5 juni 2008 @ 12:14
Nu har i alla fall Ricks scoop blivit till en fråga för justitieministern.
Kommentar av Johan — 5 juni 2008 @ 12:52
[…] svar på. Samtliga riksdagsledamöter som har svarat att de skall rösta ja till FRA-lagen har alla hänvisat till yttre […]
Pingback av Vilka yttre hot ? — 5 juni 2008 @ 12:53
WysiWyg:
Nej, han gjorde inga försök att förklara. Däremot förklarade jag tydligt på vilket sätt vi KOMMER BLI ett angiverisamhälle om vi tänker ge efter för terror-nojjan som går runt världen just nu. Det är i USA man anser sig behöva som mest skydd, och det är i USA man kan bli ansedd terrorist om man läser Pippi Långstrum på arabiska på öppen plats. Om det är något som driver utvecklingen mot ett angiverisamhälle så är det massövervakning och terror-hysteri.
Kommentar av Martin — 5 juni 2008 @ 12:57
Precis, om det finns någonting som hänger ihop så är det väl just övervakningssamhället och angiverisamhället. DDR, någon? Titta på vilken motbjudande diktatur som helst, och just övervakning och angiveri går hand i hand.
Eller titta på det övervakade USA. PrisonPlanet.com hade en story för några veckor sedan:
Kommentar av Christian Engström — 5 juni 2008 @ 15:48
Christian: kanske ska akta oss för att refa till foliehattar som Alex Jones, eh? 🙂
Kommentar av CJ Åkerberg — 5 juni 2008 @ 21:57
Gunnar Andrén är en väldigt speciell herre som i många fall framstår som en ren rättshaverist. Till exempel när Insider avslöjade att han skitit i att sjukskriva sig när han var sjuk rev han upp himmel och jord och gick genom eld och vatten för att försöka få folk att begripa att det var rätt att han gjorde fel.
Han är som Martin säger också väldigt okunning. Han trodde i ett mail till mig att han kunde anmäla trean till granskningsnämnden. Ja anmäla kan han ju men nämnden kan inte göra ett dugg åt saken då trean sänder från Storbritannien.
Kommentar av Nicklas Eriksson — 6 juni 2008 @ 8:23
[…] som kämpar (ett ganska slumpmässigt urval): Anna, Emma, Hanna, Christian, Johan, Andra Sidan, Tommy, Drf, […]
Pingback av Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Hårt piratarbete ger resultat — 6 juni 2008 @ 8:59
Allmänna (religionsförbud) = måste skydda från ”religiös förföljelse” (begrepp). Randi tex visade falska bluffar helt enkelt lurar å tro att dom botar – tex i rullstol och sen ”reser sig upp å går” men då kan gå sedan tidigare.
Hjärnmekanismer (rädsla och liknande, bla Joseph LeDoux). Gör tvärtom vad dom ska göra (rädsla för pengar sas , bedrägeri , ”gåshud” av något stort och mäktigt men som är en bluff). 666 version av 7 sas.
Bli övervakad
http://www.onlinebizdirectory.com/software/phone_as_modem_software.html
Omogna skitstövlar som gör det – det allmänna måste också skydda (post- och telelagen).
Bäst är IR teknik (finns å går enkelt å implementera med några parametrar och följa den formel som finns -behövs ingen patent/teknikapplicering utan forskning/myndigheterna berörda för samhället
Slipper vi problem (se förslag idag)
Erkänna ”fel” – egentligen bara vetenskap (kumulativt= ersätter gammal kunskap med ny)
Barnporr tex se bilderna till en dator (Negropontes dröm) som då ingen ”peer review” som inte vill väl ska vara inblandad i
Inget problem
Kommentar av björn — 7 juni 2008 @ 10:21
@björn: Jag tror att det är väldigt få som förstår vad du försöker säga. Du är så kryptisk att det på sin höjd blir en gissningslek utan svar när man läser dina kommentarer.
Kommentar av steelneck — 7 juni 2008 @ 11:31
[…] för det som är rätt i det här avgörande ögonblicket. Hon mår verkligen jättedåligt av att tvingas försvara den här lagen i strid med alla sina ideologiska instinkter, det framgår mycket tydligt av det hon […]
Pingback av Fredrick Federley på rätt spår på Facebook « Christian Engström (pp) — 8 juni 2008 @ 10:34
[…] DN1, DN2, DN3, SvD1, SvD2, SvD3, AB1, AB2, AB3 Bloggat: Christian Engström, Johan, Andra sidan, Blogge, Jonas Morian, Cattis, Lake Andra bloggar om: Övervakning, […]
Pingback av FRA-debatten visar på behovet av bloggosfären « Trottens Betraktelser — 8 juni 2008 @ 23:14
[…] på att vara komplett: Mina Moderata Karameller, Rick Falkvinge, Anna Troberg, WitchBitch, Christian Engström, Opassande, Frihet, Fildelning och Feminism, Josh (Enligt Min Humla), Erik Laakso, Oscar […]
Pingback av Hultins tankegång » Politik och integritet i köksmixern = FRA-shake — 10 juni 2008 @ 8:54
[…] Hanna Wagenius, Henrik Sjöholm, Andra sidan, Lösa tankar, Radikalen, Erik Hultin, Louise P., Christian Engström (pp), Rick Falkvinge […]
Pingback av Du är misstänkt för brott! « TantraBlog — 10 juni 2008 @ 18:32
[…] Hanna Wagenius, Henrik Sjöholm, Andra sidan, Lösa tankar, Radikalen, Erik Hultin, Louise P., Christian Engström (pp), Rick Falkvinge […]
Pingback av Fem dagar kvar innan laglig avlyssning från FRA « Skalleper’s Weblog — 11 juni 2008 @ 11:35
[…] bajskorv luktar skit även om man knyter ett sidenband runt den. Även om man knyter två sidenband runt […]
Pingback av FRA: Centern sviker - fler rosetter på bajskorven « Christian Engström (pp) — 17 juni 2008 @ 20:31
[…] juni 2008 Annie och Staffan litar på FRA Annie Johansson (c) och Staffan Danielsson (c) var de enda riksdagsmän från alliansen som ens […]
Pingback av Christian Engström: bloggat om FRA « Christian Engström, Pirate MEP — 19 februari 2010 @ 14:31