Christian Engström, Pirat

20 maj 2008

3G mobilt bredband på Ubuntu Linux

Filed under: övrigt — Christian Engström @ 15:42

Jag har fått mitt mobila bredband med 3G-modemet Huawei E220 från Tele2 att fungera under Ubuntu Linux.

Det var den här kommentaren (och efterföljande kommentar) på ett Ubuntu-forum som berättade hur man gör. Det var inte särskilt svårt när man väl hade hittat hur man ska göra, men för att vara säker på att jag själv inte slarvar bort uppgifterna postar jag dem här.

Signaturen Motin sa:

Den fullt grafiska vägen som stöder anslutning när datorn är igång, PIN-kodstöd, sms-mottagning + skickning, signalstyrkavisning mm mm…

Vodafone Mobile Connect Card driver for Linux är ett grafiskt program som stödjer många kort och operatörer, däribland E220 och Tre.

1. Gå till http://forge.vodafonebetavine.net/frs/?group_id=12&release_id=14 och ladda ner senaste .deb-versionen (Exempelvis vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_2.0.beta1_i386.deb) Dubbelklicka på den så installerar den sig automatiskt.

2. Koppla in ditt 3g-kort i datorn och låt datorn göra sitt i ca 30 sekunder.

3. Starta programmet från startmenyn i kategorin Internet.

4. Följ anvisningarna för Initial Setup, det enda som du behöver veta specifikt är rätt APN – som är bredband.tre.se för Tre’s bredbands abbonemang.

5. Tryck därefter Connect för att komma ut på internet.

Om det inte fungerar som det ska kan du starta programmet /usr/bin/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-debug från en terminal för att se programloggen under körning.

Tack Vodafone-devs för att ni gav världen detta GPL-baserade program!

Signaturen Calle fyllde på med uppgifterna man behöver för Tele2:

Motins lösning fungerade perfekt för mig. För Tele2 som jag använder är det följande inställningar som gäller:

– Användarnamn: gprs
– Lösenord: internet
– APN: internet.tele2.se

Välj också inställningen 3G Preferred.

Svårare än så här var det inte. Tack Motin och Calle för hjälpen, och tack Vodafone för programmet.

Tips till Tele2 och Tre och alla andra svenska telefonoperatörer: Lägg upp motsvarande den här beskrivningen på era respektive hemsidor, så kan ni börja säga att ni stödjer Linux. Det är ett billigt sätt att få cred bland datanördar. Det är ju en central målgrupp, eftersom det är dem som vanliga människor frågar när de vill ha råd om vilken leverantör de ska välja för olika datorrelaterade produkter.

Det som jag fått att funka ihop är alltså:

Dator: Dell Vostro 1700
Linuxversion: Ubuntu 8.04 Hairy Hardon Hardy Heron
3G-modem: Huawei E220
Mobiloperatör: Tele2

…………

Andra bloggar om: ,

26 kommentarer

  1. Även denna är pushad:

    http://www.pusha.se/internet/9243_3G_mobilt_bredband_pa_Ubuntu_Linux

    Hälsn. Urban

    Kommentar av Urban — 20 maj 2008 @ 16:05

  2. Jaså, då är vi två pirater med exakt samma kombination, Dell Vostro 1700 och Ubuntu. Fast jag kör Tre och inte Tele2.
    USB-modemet är mindre stabilt än det PCMCIA-kort jag använde förut dock.
    Jag kör dessutom 32-bitarsversionen, kanske du också gör?

    Dessutom verkar Vodafone inte packa senaste versionen i .deb-format. Istället får man använda installern, https://forge.vodafonebetavine.net/frs/download.php/263/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-2.0.beta3-ubuntu-amd64-installer.run , som faktiskt innehåller en .deb-fil som automatiskt installeras. Lite oortodoxt, men funkar och verkar inte röra till APT-databasen.

    Jag kör själv just nu 2.0beta2, såg just att beta3 kommit.

    Kommentar av Mats Eriksson — 20 maj 2008 @ 17:33

  3. Kanon, det här är användbar information. Kanske man t.o.m. vågar sig på att teckna ett sånt abb nån dag. Åtminstone när jag införskaffat en bärbar.

    Kommentar av isecore — 20 maj 2008 @ 17:52

  4. Kör också Ubuntu (8.04), här på en HP Compaq nx8220 och Huawei E220. Dock använder jag mig inte längre av vodafones app för att koppla upp eftersom jag märkte att den drog någon absurdt mycket kräm ur min laptop, något som jag behöver hushålla med under mitt relativt långa dagpendlande.

    Jag kör helt enkelt med ”wvdial” som exekeveras direkt i en terminal, är beroende av en fungerande wvdial.conf samt fungerande installation av ”pppd”.

    Jag kan ta och posta konfigurationsfil inklusive lite tafatta instruktioner på min blogg senare under kvällen om jag hinner, vem vet det kanske fungerar för dig, jag vet att det var lite meck för mig men kanske fungerar det direkt om man får confen färdig så att säga.

    Drar absolut noll i systemresurser, om man nu behöver hushålla med sådana förstås.

    Kommentar av drf — 20 maj 2008 @ 19:00

  5. Min pappa använder Telias 3G-uppkoppling. Han använder datorn nästan uteslutande till (web)mail och surf. Efter att ha fått upprepade problem med flera Windowsinstallationer fick han Xubuntu. Att få uppkopplingen att fungera (på ett föräldravänligt sätt) krävde en del mipplande: Det slutade med ett shellscript innehållandes med wvdial och något som jag har för mig hette minicomm (inte alls säker på detta).

    Iallafall.. Nästa gång jag är och hälsar på ska jag se till att prova detta. Det kan antagligen bli mycket mindre krångligt för far min att slippa hålla reda på det där terminalfönstret som inte får stängas ned.

    Kommentar av Snild — 20 maj 2008 @ 20:22

  6. Snild: Det där om terminalfönstret kan du lösa genom att visa honom till en annan tty genom t ex. ctrl+alt+F2 och i den terminalen köra sitt kommando. Sedan gå tillbaks till X och det grafiska med ctrl+alt+F7 (det brukar vara F7).

    Du skulle också kunna sätta upp olika startalternativ i grub (eller lilo, men jag tror Ubuntu kör grub) som använder två olika runlevels, som förutom det där shellscriptet gör samma sak.

    Sedan lägga in en liten if-sats sist i hans .profile I exemlet nedan runlevel 4 som den speciella runlevel som kör scriptet:

    RLVL=$(who -r | awk ‘{print $2}’)
    if [ $RLVL = 4 ]; then
    ditt_script.sh
    fi

    Har han så valt det startalternativ som ger runlevel 4 så körs scriptet, annars inte.

    För mer detljerad info:
    man grub (eller lilo om du har det)
    man inittab

    Kommentar av steelneck — 20 maj 2008 @ 23:30

  7. drf: Lägg gärna upp dem här!
    Behövs dock fortfarande drivrutinerna som medföljer vodafonepaketet?

    Kommentar av Mats Eriksson — 23 maj 2008 @ 21:47

  8. Hej,
    Jag kör med vodafone 2.0beta3 och ubuntu 8.04.
    När jag startar har jag modemet i och efter inloggning så starta jag vodafone applikationen. Dock funkera det inte förrän jag tar ut modemet och sätter i det igen. Väldigt irriterande.
    Någon ide om vad som är fel?

    Kommentar av otto — 8 juni 2008 @ 16:49

  9. Jag har också bråkat med Ubuntu 8.04 och får det att fungera med Vodaphones lösning, men det känns som ett nederlag.

    Jag använder Asus som laptop.

    Det känns som ett nederlag därför att Asus eeePC (den lilla datorn) klara det rätt av utan att behöva installera något.

    Man skapar en ny nätverksförbindelse och väljer UMTS eller vad det nu heter. Den vidaredialogen har inställningar för, vad jag kan se, hela världens olika 3G operatörer och bland annat just 3 här i Sverige (Telia, Tele2 också).

    Man väljer bara ur menyerna.

    Önskar att Ubuntu 8.04 var så smidigt.

    Kommentar av Daniel Ridings — 15 juni 2008 @ 18:35

  10. Hej Alla….
    … med samma problem.
    Ny installerat till vers 8.04 och då försvann naturligtvis allting.Ångrar jag inte uppgraderade bara från 7.10
    Men jag har moment 22 här, för hur skall jag hämta hem grejer från internet när jag inte kommer ut!?
    Kan ej heller editera wvdial för datorn hittar inte USB0 modemet.
    Hur löser jag det först?
    Surfar från annan dator just nu.
    Tacksam för svar som löser det problemet
    Hälsningar,
    Skalman

    Kommentar av skalman — 19 juni 2008 @ 17:46

  11. Vad bökigt allt verkar vara för er. Jag kör linux och Gnome, fast med Foresight som OS. Var inga problem att lägga in modemet där. Kolla om du kan göra samma sak kanske?

    http://www.foresightlinux.se/blogg/blog1.php/2008/07/01/huawei-e220-mobilt-bredband-i-linux-med-

    Kommentar av Zinden — 1 juli 2008 @ 8:31

  12. Hej, foresight verkar ha en riktigt stilig grafisk lösning på det här, som Zinden säger.

    Någon som vet hur man kan migrera det till t.ex. ubuntu?

    Kommentar av Rasmus Räksallad — 5 augusti 2008 @ 16:05

  13. Hittade att man kan uppdatera och använda en senare version av NetworkManager som stödjer 3g (versionen i Foresight).
    http://sudan.ubuntuforums.com/showthread.php?s=2c4450a214b88345364c9be76c11000f&t=797059

    Kommentar av Rasmus Räksallad — 11 augusti 2008 @ 10:16

  14. Efter timmar med försök hittade jag en kommentar om att man skulle fylla i *99# i både användare och lösenord för att ansluta (förutom bredband.tre.se)…

    Kommentar av Filip — 29 augusti 2008 @ 10:55

  15. Hej! Jag försökte göra som du beskriver, men i slutändan när jag ska koppla upp mig så går de inte.. Den säger bara att den har försökt tre gånger men inte lyckats? vad ska man göra då?

    Kommentar av Emma — 13 september 2008 @ 15:33

  16. Hej!

    Jag hämtade min 3g dongel hos Telia idag vid 18:10, tänkte köra in den i min fina lilla Acer Aspire One. Jag provade och provade att ansluta med nya networkmanager utan att lyckas, men jag gav mig katten på att den skulle fungera så jag installerade voodaphone programmet och skrev in enligt anvisning från någon sida med användarnamn 3G och lösenord internet APN online.telia.se, och vips så fungerade det i voodaphone programmet. Det gick inte i networkmanager!! Nu blev jag lite irriterad och kollade på inställningarna i profilen för voodaphoneprogrammet. Den hade ju ändrat lösenordet från internet till 3G, alltså användarnamn: 3G lösenord: 3G. Jag provade nu att ta bort alla mina profiler i netowrkmanager som hade med mobile att göra, och började om. Följande uppgifter har jag nu när jag skriver detta inställda i min networkmanager(0.7.0):

    Number: *99#
    Username: 3G
    Password: 3G
    APN: online.telia.se
    Type: 3G(UTMS/HSPA)

    allt annat är default.

    Det fungerar! Hoppas detta hjälper någon annan

    Kommentar av Gustav — 1 oktober 2008 @ 18:58

  17. Jag installerade Ubuntu 8.10 i min bärbara och fick igång Telias 3g. Det modem jag har gick inte att få igång i 8.04 men nu rullar det på som bara den.

    Kommentar av CharlotteM — 20 oktober 2008 @ 23:48

  18. Om man kör Ubuntu 8.10 så är det ännu enklare med detta modem:

    – sätt in modemet i usb-uttaget
    – en fråga kommer upp där man klickar ja om man vill konfigurera modemet
    – man väljer operatören tre (finns en massa att välja på i listan)
    – internet kopplas upp via modemet

    Ett par nya alternativ dyker upp i listan med wlan-nät m m, där man man kan koppla upp/ned 3G-förbindelsen

    Jag har stängt av PIN-frågan i mitt SIM-kort.

    Om man kör Ubuntu 8.04 har jag sett nånstans att man kan uppgradera till den NetworkManager som gör ovanstående möjligt.

    Kommentar av Dag Rende — 30 november 2008 @ 20:04

  19. Dator Advent 3083 Nordics. Ryskbygd? Kör enbart Kubuntu. Använder Kppp för att koppla upp mig med Telias mobila Breband. Rulla på hur bra som helst om man tar bort pin-förfrågan på simkortet. Spelar ingen roll om man sätter i dongeln innan man startar upp eller efter. Bara att tuta å köra som värsta Windows burken.

    Kommentar av David Örnberg — 7 december 2008 @ 22:55

  20. Snälla dataknutar! Kan någon av er sammanfatta på VANLIG svenska (så att även 60 åriga tant Agda kommer att förstå!) , gärna i punkter, HUR får man MOBILT INTERNET MED UBUNTI8.10 OCH TELE2 HUAWEI E220 MODEM att fungera. Inställningen ska vara ENBART 3G (det sade ”internetsupport” på Tele2 att man ska ha, men de VISSTE INTE HUR man gör i UBUNTU!!!). Då kan ni få dem verkligen att skämmas! 🙂

    Jag läste alla era inlägg , men nybörjare som jag är, fattade jag knappt något…. 😦

    Tack så jättemycket på förhand!

    Micke

    Kommentar av Michael — 10 mars 2009 @ 16:23

  21. Har använt Huawei E220 i ett år nu.
    Först i enland med vodafone.
    Sedan låste jag upp modemet i spanien och använde det med simyo (movistar)
    I Sverige använder jag tre.
    Telia fungerar inte.

    Jag kör ubuntu 8.04 med wvdial

    För tre ser wvdial.conf ut så här
    [Dialer Defaults]
    # Init1 = AT+CPIN=XXXX
    Init2 = ATZ
    Init3 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
    Modem Type = Analog Modem
    Baud = 460800
    New PPPD = yes
    Modem = /dev/ttyUSB0
    ISDN = 0
    Phone = *99***1#
    Password = pass
    Username = user
    Dial Command = ATDT
    Init4 = AT+CGDCONT=1,”IP”,”net.tre.se”

    pin-kod är borttagen

    Det fungerar perfekt.

    Kommentar av olof Carlqvist — 31 juli 2009 @ 13:43

  22. Stort Tack!!! Det fungera utmärkt för telenor mobilt bredband också !!!!
    Inställningar är
    username: gprs
    password: gprs
    APN: internet.telenor.se
    Andra inställningar är ”default”.

    Kommentar av Nataly — 25 augusti 2009 @ 16:03

  23. Känner att det är mycket teknik. Jag har laddat ner LINUX Ubuntu 9.10 the Karmic Koala. Vill prova operativsystemet i stället för Windows. Har mobilt bredband från Tele2, Huawei E220 USB-modem, men ovanstående beskrivningar hjälper mig inte.
    Är det någon som kan hjälpa mig.

    Kommentar av Christian — 21 januari 2010 @ 16:31

  24. Har just ägnat några dagar att försöka få igång Huwaei E1750 med Jolicloud netbook distrubition av Linux. Fick aldrig igång det med et modemet utan bytte till ett E220. Det modemet hittas av systemet (usb-switch programmet som Jolicloud bakar in ihop med Panelen för internetuppkopplingar). Hur som herlst min poäng:
    APN: internet.tele2.se funkar INTE för mig
    APN: mobileinternet.tele2.se FUNKAR

    Har du en netbook är Jolicloud värt att titta på.

    Kommentar av Anders — 31 mars 2010 @ 9:47

  25. Hej!
    kul att det är så praktiskt användbart att besöka en pirat-sida!

    Jag står inför att få ett telia option iCON 505 att fungera med Ubuntu 10.04 Är det samma sak som med 8.04 som diskuterats ovan, eller hur gör jag?

    (jag försöker vara linux-ambasadör, men inser att jag har lite otillräckliga kunskaper ibland.)

    Kommentar av Tomas Q — 7 juni 2010 @ 18:31

  26. Hello,
    Thanks to your site I found settings for Tre 3G in Sweden.
    I got it to work today on Edimax 3g-6200n which looked hopeless in the beginning.
    It works fine now with Huawei E180.

    The only thing to setup was :
    APN: bredband.tre.se
    AT dial: *99***1#
    and PIN code.

    I had to upgrade firmware for both devices before!
    Tack!

    Kommentar av Premysl Hnevkovsky — 19 november 2010 @ 23:28


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

