Är du mellan 15 och 29 år gammal, eller bor du i ett hushåll där någon annan är det?
Grattis, då har Antipiratbyrån och Ifpi numera rätt att beordra polisen att komma hem till dig och beslagta alla datorer. Datorerna kommer du inte se röken av mer innan de har blivit helt omoderna, vare sig du är skyldig eller inte. Hittar de film eller musik på någon av datorerna kan du dessutom åka i fängelse.
Det är konsekvensen av en dom i Linköpings Tingsrätt idag, där en fildelare dömdes till villkorlig dom och böter för att ha fildelat. Det är visserligen bara en tingsrättsdom, och den har ännu inte vunnit laga kraft, så man får förutsätta att den överklagas. Men står sig domen i hovrätten kommer det innebära att jakten på fildelarna går in i en helt ny fas.
Då har det i praktiken blivit straffbart att vara ung i Sverige. På fängelsenivå. Med politikernas goda minne.
Men låt oss ta det hela från början. Det intressanta med Linköpingsdomen är alltså att det blev villkorlig dom kombinerat med böter. Tidigare fildelningsdomar har bara varit böter.
”Villkorlig dom” kanske låter som att tingsrätten bara hötter med fingret och inte ger något särskilt straff, men så är det inte. Förutom böterna på 10.000 kronor tvingas han dessutom betala 60.000 kronor för sina egna och motpartens advokatkostnader. Men det är ändå inte det som är det intressanta. Juridiskt sett är villkorlig dom detsamma som fängelse. Den enda skillnaden är att man inte behöver krypa in i kurran eftersom man är ostraffad tidigare. Men det som domstolen har dömt ut är att jämställa med ett fänglesestraff.
Dels gör det att det blir lättare för piratjägarna att få ut ip-nummer och skärpa övervakningen på nätet. Dels öppnar det möjligheten för polis och åklagare att göra husrannsakningar mot misstänkta fildelare.
En husrannsakan är ett mycket stort ingrepp i den personliga integriteten. Ett helt gäng med poliser kommer inklampande i ens hem med skorna på. De har rätt att gå igenom alla skåp och lådor man har, och ta med sig allt som de tycker kan vara intressant för målet.
När det gäller misstankar om fildelning kommer de att ta med sig samtliga datorer de kan hitta. Det spelar ingen roll om det är familjens tonåring som har fildelat, mammas och pappas datorer ryker ändå. Behöver de datorerna för att kunna sköta sitt jobb? Tillhör datorerna deras arbetsgivare? Spelar ingen roll. Eftersom de fanns rent fysiskt i hemmet står de nu hos polisen.
Där kommer de att fortsätta stå så länge utredningen pågår, vilket är åtminstone 2-3 år. Det var i mars 2006 som polisen tog Linköpingsbons datorer i beslag. Idag är det maj 2008. Tillslaget mot The Pirate Bay var i maj 2006, och två år senare är det inte ens utsatt ett datum för huvudförhandling i domstolen. Under tiden står datorerna kvar hos polisen. Hur oskyldig man än må vara.
Det här kan drabba precis vem som helst. Enligt SOM-institutets undersökning Film, pirater och sjunkande skepp från 2007 har en majoritet av alla svenskar mellan 15 och 29 laddat ner film eller musik de senaste 12 månaderna. Några har förstås aldrig gjort det. Men eftersom de flesta trots allt är skyldiga ska man inte räkna med att åklagarna kommer att säga nej till film- och skivbolagen särskilt ofta.
Vi får lära oss att leva med risken att polisen när som helst kommer och tar våra datorer. Är man i fel ålder, eller bor ihop med folk som är det, så får man helt enkelt skylla sig själv. De flesta ungdomar är ju som sagt skyldiga i lagens mening.
Nu är det ju förstås så att de inte klarar av att sätta ens en halv ungdomsgeneration i fängelse. Varken polis eller åklagare har tillräcklig kapacitet för att döma så många. De klarar ju inte ens av att utreda alla misshandelsbrott med känd gärningsman som anmäls. Istället kommer det handla om att välja ut syndabockar mer eller mindre slumpvis för att statuera exempel.
Men det kommer att få stor effekt på det allmänna rättsmedvetandet. Det kommer stå klart för alla ungdomar, vare sig de faktiskt fildelar eller inte, att rättsväsendet är en fiende som man måste akta sig för. Att polis och åklagare bara är till för att göra som film- och skivbolagen beordrar dem, och definitivt inte står för något som man rent moraliskt kan uppfatta som rättvisa. Och att politikerna bara håller med.
Det finns bara ett sätt att undvika den här utvecklingen. Det är att ändra lagen så att det blir lagligt att vara ung igen. Även om det skulle inverka negativt på amerikanska storföretag med förlegade affärsmodeller. För fildelningen går i vart fall inte att stoppa.
Tyvärr är dagens politiker inte beredda att inse det. De kommer fortsätta gå i film- och skivindustrins ledband på precis samma sätt som de har gjort hittills. De är så fastlåsta i sin förlegade världsbild att de inte ser att de riskerar att förorsaka mycket stora skador på det civila samhället.
Anledningen till att Piratpartiet ställer upp i EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010 är inte att vi är oroade över att de gamla politikerna ska lyckas stoppa fildelningen. Det kan de inte, vad de än gör. Men de har utan tvekan kapacitet att både radera ut rätten till privat kommunikation på internet och att förstöra respekten för rättsväsendet hos en hel generation.
Vårt mål är att försöka vända den utvecklingen, innan det är för sent. Det är därför vi ställer upp i valen.
…………
Andra som skriver: Piratpartiet, SvD, Svd, DN, Sydsvenskan, Expressen, Expressen, Aftonbladet, Aftonbladet, IDG, IDG, Ny Teknik, Dagens Industri, Dagens Industri, Corren, SVT, Metro, Domstolsväsendet, Rick Falkvinge, Opassande, Jinge, Anna Troberg (aka Rosetta Sten), Basic Personligt, Mina Moderata Karameller, Dumheterna.
Pingat på Intressant. Andra bloggar om: piratpartiet, politik, fildelning, upphovsrätt, integritet, privatliv, antipiratbyrån, ifpi
Kanske är dax att någon startar en fond/försäkring för ev. böter i dessa frågor så att ingen enskilld blir lidande… eller kommer dom då bara trycka mer på det ev. fängelsestraffet.
Spännande utveckling detta, men jag fortsätter ladda ner…
Kristofer
Kommentar av Kristofer Eklund — 5 maj 2008 @ 16:19
Svar till Kristofer:
En sådan fond existerar redan http://www.tankafritt.nu, men tyvärr delar de inte ut ”Slipp ur fängelset och gå vidare till gå-kort”.
Kommentar av John — 5 maj 2008 @ 16:36
Bra kommentar Christian.
Det är så absurt hela den här soppan så jag misstänker starkt att mutor har förekommit. Tänk vilka resurser Film och musikindustrin har. En miljon på ett konto nånstans i utlandet är ingenting för dom. För hur kan det vara så att politiker är SÅ effektiva och SÅ angelägna om att gå deras intressen till mötes trots de risker som du mycket insiktsfullt påpekade i din kommentar?
Kommentar av Alf — 5 maj 2008 @ 16:47
Mycket bra text Christian!
Det är otroligt att de traditionella politikerna inte inser hur totalt osynkade de är med vad folk anser i den här frågan. Situationen är helt unik i modern politisk historia.
För i vilka andra sammanhang kan politiker stå bakom en lag som säger att hundratusentals, kanske miljontals, svenska medborgare förtjänar mycket allvarliga påföljder (FÄNGELSE ELLER MOTSVARANDE!) för någonting som den breda allmänheten inte ens anser borde vara brottsligt?
Tingsrätten inser att man inte kan döma alla så istället försöker man nita några slumpmässigt valda så hårt som möjligt för att avskräcka. Men då är det värt att betona: rättssäkra och moraliskt försvarbara lagar kan inte bara bygga på avskräckningseffekter. Lagar måste även ALLTID grundas i en rimlig koppling mellan den enskilda handling som åtalet gäller och det straff som döms ut. Att andra gjort liknande saker är inget som den enskilda ska straffas för.
Så den grundläggande principfrågan som IFPI, tingsrätt, Beatrice Ask och alla fildelningsfiender borde tvingas svara på av medierna är: tycker ni i princip att hundratusentals Svensson-fildelare förtjänar villkorlig dom?
Kommentar av Jon — 5 maj 2008 @ 17:10
Alf: känner du till Hanlons rakkniv: ”Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity”?
Kommentar av Klas — 5 maj 2008 @ 18:00
Men gud! Vad läskigt! Storebror ser ju allt nuförtiden, och det är riktigt illa när man är ung alltså….vilken udda regel.
Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com
Kommentar av momenttwentytwo — 5 maj 2008 @ 18:10
Ett radikalt alternativ är att någon organiserar en webplats där man kan anmäla sig själv
som skyldig till fildelning. När tillräckligt många har anmält sig, exemplevis en kvarts
miljon människor så skickas hela klabbet till polisen så får de 250.000 anmälningar
i en fet bunt där alla gärningsmän redan är klara och anmälda. Kunde bli kul, skulle
skrivas tonvis om det i pressen.
Kommentar av Claes Wikstrom — 5 maj 2008 @ 18:25
[…] på: Metro, Opassande, Christer Engström (pp), Rick Falkvinge […]
Pingback av » Fildelare dömd i Linköping projo’s blog: En personlig blog om integritet- och sexualitetsfrågor — 5 maj 2008 @ 20:22
Det är en sak jag inte förstår.
Rätten skriver i domen att ”också film- och skivindustrin har ett ansvar”. Vad har det med brottet och straffet att göra? Det är väl samma brott även om skivindustrin skulle ta en miljon i betalt för CD-skivor och bara göra dem tillgängliga för försäljning vid fullmåne? Är det faktum att skivindustrin är arslen en förmildrande omständighet i sig?
Kommentar av Kulturkonsument — 5 maj 2008 @ 22:20
Truecrypt kan nu mera kryptera hela windowsinstalationen så att även de som inte kör linux kan kryptera alla hårdiskar.
Kryptera mera ^^
http://www.truecrypt.org/
Kommentar av Anonym — 5 maj 2008 @ 22:38
[…] Relaterad blogg: Engström Book Mark it-> del.icio.us | Reddit | Slashdot | Digg | Facebook | Technorati | Google | StumbleUpon | Window Live | Tailrank | Furl | Netscape | Yahoo | BlinkListPopularity: 2% [?] […]
Pingback av Från idag får vi lägga in klipp från SVT i våra bloggar | Kulturbloggen — 5 maj 2008 @ 23:55
Skall vi nu börja slå vad om hur lång tid det tar innan APB blir en statlig myndighet?
Kommentar av kenny_lex — 6 maj 2008 @ 0:55
Det är rimligt att anta att väldigt många politiket har ungdomar hemmaboende. Alltså begås sannolikt brott hemma hos dom. En anmälan och husransakan hemma hos politikerna skulle nog få dom att inse vad deras lagar stället till med!
Kommentar av Biggles — 6 maj 2008 @ 7:13
Det är inte bara ungdomar som fildelar. Jag känner minst två hushåll där det fildelas friskt, och samtliga inneboende är över 50.
Kommentar av Fredrik — 6 maj 2008 @ 8:03
Skulle vara intressant att veta hur mycket pengar Antipiratbyrån omsätter. Deras organisationsnummer är: 769607-6996 (ekonomisk förening). Kan ingen driftig kolla upp det? Skulle vara intressant att se hur mycket pengar ”upphovsrättsindustrin” lägger på propaganda/piratjakt i förhållande till vad dom lägger på att utveckla nya affärsmodeller.
Kommentar av Tore — 6 maj 2008 @ 8:52
Hela Sverige hamnar i finkan… De flesta. Då skulle arbetslösheten minska. Massa jobb blir lediga och det är för andra som inte laddat ner något, någonsin att ta. Det är väl en bra lösning?
Kommentar av turez — 6 maj 2008 @ 15:18
Börja betala för det ni vill ha istället för att stjäla det så har ni inget att oroa er för.
Kommentar av nicklas eriksson — 6 maj 2008 @ 17:02
Nicklas Eriksson:
Så om jag köper några CD-skivor behöver jag inte oroa mig för att Sverige och Europa håller på att utvecklas till ett övervakningssamhälle, där både staten och privata organisationer har rätt att övervaka all min elektroniska kommunikation?
Jag ser ingen logik alls i det påståendet. Utveckla gärna.
Kommentar av Christian Engström — 6 maj 2008 @ 19:39
Hmmm… – Christian – Du är nog inne på samma spår som Karin Boye var redan 1940 – http://sv.wikipedia.org/wiki/Karin_Boye – med boken Kallocain. Hon orkade ej leva vidare i kött – med den förkunskapen – så hon tog sitt eget liv av daga. Personligen kan jag ju bara hoppas på att fler och fler inser att Wi i dags dato lever i det här ”Kallocain-samhället”, tyvärr tyvärr… – och orkar göra mycket mycket för att ändra på det.
Mitt tips därvidlag blir att då försöka att ge faen i att vara emot att det är som det är – därför att då blir det helt enkelt INGEN Energi över för att vara FÖR något helt nytt = oprövat. Många många har stupat på att vara emot det rådande faenstyget = dom har förslösat ALL sin egen Energi på att vara emot etablisemanget, tyvärr tyvärr…
Men frid över deras minnen – och nu när jag förhoppningen om att dagens samhällsförändrare till ett helt annorlunda = MedMänskligare samhälle kan lära sig av sina föregångares ”misslyckanden”.
Lycka till… 🙂 /önskar folkstyres-vännen Josef
PS. Mer om vad jag menar med folkstyre på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati DS.
Kommentar av Josef Boberg — 6 maj 2008 @ 20:35
PS2. Kallocain http://sv.wikipedia.org/wiki/Kallocain DS.
Kommentar av Josef Boberg — 6 maj 2008 @ 20:37
[…] *Vilket framtidsscenario… Detta är ett framtidsscenario som beskrivs av Christian Engström här. Det är bra att läsa detta nu eftersom det kan bli precis så om inte någon stoppar upp den här […]
Pingback av Vilket framtidsscenario… « pekare — 7 maj 2008 @ 6:32
Josef Boberg:
Tack, och jag lovar alldeles säkert att jag inte har några som helst planer på att söka frihetspasset där Spartas hjältar valde döden till sista man. 😉
Du har helt rätt i att det är väldigt lätt att känna sig uppgiven, och att uppgiften är övermäktig. Men det är den inte. Politiskt engagemang ger resultat.
Gandhi sa att ”hur mycket du än gör kommer det bara att vara en droppe i havet, men det är väldigt viktigt att du gör det”. Det är när många människor gör åtminstone lite grand som det händer politiska storverk, typ ett självständigt Indien eller en reformerad upphovsrätt.
Därför är det väldigt viktigt att inte hemfalla åt hopplöshet, utan att se till att man gör åtminstone något. Till att börja med att man faktiskt röstar i valen utifrån sin övertygelse att det här är viktigt, och inte bara fortsätter lägga sin röst på det man brukar. För det andra att man pratar med sina kompisar, och försöker få dem att göra detsamma.
Vill man göra ännu mer är man mer än välkommen att engagera sig aktivt i Piratpartiet på lämpligt sätt. Det finns hur mycket som helst som behöver göras.
Men den stora skiljelinjen går mellan att göra åtminstone någonting istället för ingenting. Då har vi möjlighet att ro hem det här och ändra kurs på samhällsskutan.
Kommentar av Christian Engström — 7 maj 2008 @ 11:39
Det ni ”fildelare” vill är att ha så mycket som möjligt utan att betala för det. Det är anledningen till att det här har utvecklats till vad det är idag. Och anledningen till att ni är oroliga. Tycker mest ni gör er löjliga som låtsas oroa er för ”övervakning” och ”övervakningssamhälle”. Det hade gått dithän ändå, dels för att ägandeklassen kan och dels för att det ligger i kapitalismens natur att bevaka de som kan störta den.
Kommentar av nicklas eriksson — 7 maj 2008 @ 15:46
Hmmm… – Det ser ut som att det är PippiPappan ”Piraten” som är lösningen på världens Tanke-intellektuella ”Kallocain”-krigföringar av wåra nationella och globala Maktelitare – http://sv.wikipedia.org/wiki/Makteliten – http://sv.wikipedia.org/wiki/Elitteorin
Om oss av vanligt folk sedda som fårskock av wåra nationella och globala MaktElitare på – http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtml?xml=/earth/2008/02/14/scisheep114.xml – http://wikhall.blogspot.com/2008/02/frskallar-fljer-sina-ledare.html – och om deras främsta förtrupper = den globala BankingLigan på http://www.heising.dk/content.asp?Id=258
Lycka till – Alla goa Pirater !
Ha det… 🙂 /önskar tankePirat-vännen Josef
”I natt Wi kommer att drömma något Intelligent
Som Wi aldrig någonsin har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Alla Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”
Kommentar av Josef Boberg — 7 maj 2008 @ 18:21
Och Nicklas Eriksson har förstås, till skillnad från oss snåljåpar, betalat Christian Engström en summa pengar för att få uttrycka sin åsikt på hans blogg. Vi andra har stulit den friheten från Christian, med följd att FRA måste övervaka oss bloggsnyltare.
I mitt fall stämmer dock det som Nicklas antyder, att jag inte betalar för musik eller annan underhållning. Jag har gjort det enstaka gånger, men det får väl betraktas som ideologiska snedsteg. I fråga om inspelad musik är mitt hem närmast en öken; jag äger måhända en vinylskiva och en CD, båda gåvor till mig. Resultatet av min obenägenhet att konsumera musik är, som Nicklas säger, ett övervakningssamhälle av Guds nåde. Det stämmer också, som Nicklas säger, att vi hade fått samma övervakningssamhälle även om ingen hade fildelat. Fildelningen är själva anledningen till övervakningen, och samtidigt utan betydelse för den. Vi är helt överens, Nicklas och jag.
Fildelningen är på samma sätt orsaken till det varma väder som väntas kommande helg, men det hade blivit varmt även utan fildelning, eftersom det ligger i kapitalismens natur att manipulera vädret för att få människor att konsumera. Vattnet är vått och inte vått på samma gång! 🙂
Kommentar av Anders Andersson — 7 maj 2008 @ 23:50
[…] ekonomi, allt. Peter J Olsson på Kvällsposten skriver fenomenalt, och Anna Troberg också. Även Christian Engström och Opassande är […]
Pingback av Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Justitieministern är döv, blind och galen — 8 maj 2008 @ 17:17
Ni ungdomar som vill erkänna era brott kan skicka in mugshot-bild på er själva till Open source cinema.
Kommentar av Rikard — 10 maj 2008 @ 17:44
Låt se nu nicklas eriksson.. Som jag ser det är logiken i det du skriver att inkomsterna hos de som producerar för lyxkonsumtion viktigare än grundläggande fri- och rättigheter för alla, och du skyller förhållandet dels på kaptialismen och dels på att miljoner människor beter sig fel. Har jag tolkat dig rätt?
Kommentar av steelneck — 10 maj 2008 @ 21:43
[…] att notera är dock att enligt vissa tolkningar av Linköpingsdomen så är numera fildelning ett brott som kan ge fängelse. Om om du är misstänkt för ett brott […]
Pingback av Övervakning != säkerhet — 14 maj 2008 @ 14:33
[…] öppnas för fildelarjakt Första fängelsedomen för fildelning Fildelaren i Linköping dömd Sätta alla ungdomar i fängelse? Nu har det börjat Debatten behövs Vilket framtidsscenario Hårdaste domen i fildelningsmål […]
Pingback av Anna Troberg » Vad gör du när bolagen kommer rusande med grepar och facklor? — 11 februari 2009 @ 13:19