Christian Engström, Pirat

4 december 2007

Bra ”Musikbyrån” om samplingsdjungeln

Filed under: Copyright Reform,delad kultur — Christian Engström @ 14:48

I fredags sände SVT:s Musikbyrån ett program med titeln Musikbyrån botaniserar i samplingsdjungeln. Mycket sevärt.

– Ända sedan Moses hittade en stentavla där det stod ”Du skall icke stjäla”, har musiker gjort sitt bästa för att bryta mot detta Guds sjunde bud. Bach snodde från Vivaldi, Woody Guthrie gjorde Lead Belly-klassiker till sina egna, och Elvis plankade så mycket svart Rhythm and Blues han bara kunde, utan att fråga om lov.

Med de orden inleder programledaren Magnus Broni programmet.

Men det var då det. Idag har rättighetsägarna flyttat fram sina positioner. Idag anser de sig äga varje litet enskilt ljud, och kräver betalt av den som vill använda det för att skapa något nytt.

– En sampling går oftast på runt hundratusen kronor, minst, som en förstagångssumma, säger den svenska artisten Jens Lekman. Om man då har samplat tio, tjugo låtar på en skiva… Det går inte.

– Upphovsrättslagarna har rört sig i en riktning där ägandet värderas högre än kreativiteten, säger journalisten Jeff Chang, som har skrivit en bok om hiphopens historia.

– Ska man väga ägande och kreativitet mot varandra, då förlorar kreativiteten. Det beror på att det inte är artisterna som har upphovsrätten, utan stora underhållningsföretag med massor av pengar. De försöker mjölka ut så mycket det går, säger Jeff Chang.

År 2005 fällde en domstol i USA ett band för att de hade tagit ett gitarrljud på ett par sekunder, ändrat hastigheten på det och låtit det vara med i bakgrunden på en låt. Domstolens besked var glasklart: ”Skaffa tillstånd eller sluta sampla. Vi ser inte det här som kreativt på något sätt”.

– Det har skapats två klasser av hiphop-producenter, säger Jeff Chang. Såna som följer systemet, och sen en massa som står utanför lagen. Folk som bestämmer sig för att göra musik som de vill. De tar risken att bli åtalade. De flesta artister idag står utanför lagen.

Är det här rimligt? Piratpartiet tycker inte det. Syftet med upphovsrätten påstås ju vara att den ska uppmuntra till skapande, inte förbjuda det. När det nu har blivit så att den istället aktivt förhindrar och försvårar nyskapande, då har den spårat ur och behöver lagas. Det är dags att återställa balansen i upphovsrätten.

Men titta på programmet medan det fortfarande ligger kvar på nätet. Det ger faktiskt mer än att läsa när jag berättar om det.

Men tänk på att om du själv blir inspirerad av programmet och får för dig att göra något liknande själv, då är du en brottsling i lagens ögon. De fyra stora skivbolagen som tillsammans äger 80% av all inspelad musik som någonsin givits ut, ser mycket allvarligt på olaga kulturskapande. De vill hellre behålla kontrollen själva.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer

  1. […] restriktiva lagstiftning och tolkningar av “intrång” i upphovsrätt gör det särskilt svårt för skapande musiker, filmare, och bildkonstnärer. I synnerhet gäller detta de som skapar verk genom att bearbeta och […]

    Pingback av Vad Piratpartiet faktiskt vill med upphovsrätten « Christian Engström (pp) — 21 januari 2008 @ 14:51

  2. […] Men vi är ändå väldigt glada över att allt tyder på att kulturskaparna som grupp kommer kunna fortsätta tjäna minst lika mycket pengar som tidigare. Det kommer dessutom bli mycket lättare för många av dem att överhuvudtaget få skapa. […]

    Pingback av Piratsvar till Rosetta Sten « Christian Engström, Pirate MEP — 17 november 2010 @ 12:31


RSS feed for comments on this post.

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: