Christian Engström (pp)

15 maj 2008

Liberaler emot FRA-lagen - men hjälper det?

Sparat under: skyddat privatliv — Christian Engström @ 15:59

Leiph Berggren, som är aktiv folkpartist i Stockholm, rapporterar på sin blogg att folkpartiets Stockholmsavdelning igår tog ställning mot FRA-lagen, och beslöt att skriva till folkpartiets riksdagsgrupp och uppmana dem att stoppa förslaget. Beslutet var närmast enhälligt, skriver han.

Det här är en mycket positiv nyhet, och jag hoppas verkligen att de folkpartistiska riksdagsmännen bestämmer sig för att lyssna på partiets största lokalavdelning, och rösta nej till förslaget. Än lever integriteten, skriver SvD:s ledarblogg förhoppningsfullt. Men själv tänker jag inte ropa hej förrän jag har sett hur folkpartisterna i riksdagen faktiskt röstade.

Jag är övertygad om att det finns ett djupt känt motstånd bland de allra flesta liberaler i både folkpartiet och de andra allianspartierna mot att låta FRA bli en hörnsten i det nya övervakningssamhället. Jag tror också helt uppriktigt att många av alliansens riksdagsmän känner sig djupt illa till mods över FRA-förslaget.

Men vad de borgerliga riksdagsmännen tycker och känner mellan skål och vägg spelar ingen som helst roll. Det spelar heller inte någon roll hur vackra ord de säger offentligt i olika sammanhang. Det enda viktiga är hur de röstar. Och tills jag har sett motsatsen med egna ögon, är mitt grundtips fortfarande att alla alliansens riksdagsmän kommer att svika sina liberala ideal när det väl kommer till omröstning den 17 juni.

Det gjorde de ju förra gången, för ett år sedan. Inte ens de borgerliga riksdagsmän som aktivt hade profilerat sig som integritetsvänner i valrörelsen förmådde att stå emot trycket från respektive partiledning. Inte en enda borgerlig riksdagsman hade ju ryggrad nog att rösta emot förslaget den gången.

Jag hoppas förstås att de har uppfattat hur negativ den allmänna opinionen är mot att låta FRA utvecklas till ett inrikesspionage helt utanför riksdagens kontroll, och att de nu är beredda att faktiskt trycka på nej-knappen när det kommer till kritan. Men jag tror det inte förrän jag ser det.

Av någon anledning är ju den här regeringen, precis som den förra, helt fokuserad på att driva igenom FRA-lagen till varje pris. Varför det är så har det inte kommit någon riktigt bra förklaring på. Sverige är enligt alla bedömningar helt ohotat militärt, och enligt Säpo är risken för terrorangrepp mot Sverige så låg som den överhuvudtaget kan vara.

Varför är det då så viktigt att ge FRA utökade befogenheter just nu? Den frågan har inte FRA kunnat ge något trovärdigt svar på. Och både försvarsministern och resten av regeringen gör vad de kan för att ducka frågan helt. De bara pressar på för att få lagen klubbad utan meningsfull debatt.

Därför är det glädjande att aktiva folkpartister försöker få de egna riksdagsmännen att stå upp för liberala grundprinciper. Jag hoppas att partiaktiva inom de andra partierna kommer att göra detsamma. För nu börjar det bli bråttom. Omröstningen i riksdagen är den 17 juni. Det är då det gäller.

…………

Andra som skriver:
Frykmans liberala blogg: Stockholms folkpartister tar strid mot FRA
Henrik Alexandersson: Internt motstånd i (fp) mot FRA:s avlyssning
Opassande: Ibland är det bra när det krånglar i maskineriet
Rick Falkvinge (pp): Hur bryter FRA mot lagen och grundlagen?
Anna Troberg: Bor det redan en liten FRA-skalbagge i ditt nätverk?
Maria Byström: Att få min dörr insparkad av polisen oroar mig inte ett dugg

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , ,

12 maj 2008

FRA vill göra dataintrång

Sparat under: skyddat privatliv — Christian Engström @ 10:40

Ny Teknik skriver att Försvarets Radioanstalt FRA vill ägna sig åt vad de kallar “aktiv signalspaning”. Det innebär att de hackar sig in i människors datorer och installerar spionprogramvara där. FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson ska komma till riksdagens försvarsutskott imorgon tisdag och berätta mer om det här för ledamöterna.

Enligt Ny Teknik är det “rykten i underrättelsekretsar” som har fått försvarsutskottets medlemmar att reagera. Redan det tycker jag är oroväckande. Det allra minsta man kan begära är väl ändå att politikerna som står i begrepp att ge FRA utökade befogenheter är medvetna om hur FRA har tänkt tolka de befogenheterna. Om de folkvalda representanterna måste lita på rykten för att få veta vad FRA gör och tänker göra, då är det riktigt illa.

Och antagligen är det så illa. Tittar på vad FRA:s talesmän sagt offentligt vid olika tillfällen hänger storyn inte ihop. Det finns goda skäl att misstänka att FRA försöker föra åtminstone allmänheten, och troligen också de styrande politikerna, bakom ljuset.

Enligt den officiella versionen ska FRA inte alls ägna sig åt att övervaka svenskar i Sverige, och definitivt inte syssla med sådant som faller inom polisens område. Varför ska de då ägna sig åt att hacka sig in i folks datorer? Att bryta sig in i någons dator kräver ju till att börja med att man har någon som är misstänkt för något. Men då är det ju ett polisärende. Storyn hänger inte ihop.

Men en ännu viktigare fråga: Hur kan det komma sig att uppgifterna om “aktiv signalspaning” kommer fram nu, nästan ett år efter det att riksdagen behandlade förslaget till ny signalspaningslag första gången? Meningen var ju att lagen skulle antas redan för ett år sedan, innan beslutet i sista sekund blev uppskjutet ett år genom en minoritetsbordläggning. Varför var inte ens försvarsutskottet informerat om hur FRA hade tänkt tolka lagen redan för ett år sedan?

Och hur tolkar egentligen FRA lagar? I artikeln i Ny Teknik står det:

Enligt de uppgifter som cirkulerar skulle FRA tolka lagen så att den tillåter aktiv signalspaning, eftersom den inte innehåller något uttryckligt förbud mot denna spaningsmetod.

Det här är ju helt befängt. Även om just signalspaningslagen inte skulle innehålla något uttryckligt förbud mot dataintrång, finns ju redan det förbudet i en egen lag. Självklart är FRA skyldiga att följa alla vanliga lagar i samhället också, om de inte har fått uttryckliga undantag från lagstiftaren. De får varken ägna sig åt kidnappningar och mord eller tillämpa vänstertrafik bara för att det är andra lagar som styr det. Det är inte ens en tolkningsfråga.

Men frågan är om inte FRA har utvecklat en intern kultur där de anser sig stå över lagen, och kan göra vad de vill. Som Rick Falkvinge påpekar tycks ju det vanligaste argumentet för den nya signalspaningslagen vara att “FRA gör ju redan det här idag, så det är bra att få det lagreglerat”.

Om det argumentet är sant, då innebär ju det att vi har en myndighet som öppet erkänner att den systematiskt sätter sig över lagen, och har gjort det under lång tid. Det här måste politikerna gå till botten med. Om FRA redan idag sysslar med verksamhet som är förbjuden i lag måste den saken utredas, och ansvar utkrävas.

Den här frågan behöver få ett entydigt svar innan riksdagen kan ta ställning till den nya signalspaningslagen. Begår FRA brott mot svensk lag i sin nuvarande verksamhet? Svar önskas innan den 17 juni.

…………

Andra som skriver:
Rick Falkvinge: Borde inte FRA och regeringen åtalas?
Pär Ström: FRA-chefen ska förhöras i riksdagen om hackninsplaner
MinaModerataKarameller: Nu börjar jag bli riktigt orolig…
Anna Troberg: Att avlyssna folket ger bara falsk trygghet

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , ,

10 april 2008

EU-parlamentet totaldissar Renforsutredningen

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 22:39

Idag röstade EU-parlamentet ja till att anta det tillägg till den så kallade Bono-rapporten som den svenske EU-parlamentarikern Christoffer Fjellner (m) föreslog, och som jag skrev om i mitt förra blogginlägg.

Tillägget lyder:

22a. Europaparlamentet uppmanar kommissionen och medlemsstaterna att erkänna att Internet erbjuder en bred plattform för kulturyttringar samt tillgång till kunskaper och demokratiskt deltagande i utövandet av Europas skaparkraft och sammanför generationerna genom informationssamhället. Parlamentet uppmanar därför kommissionen och medlemsstaterna att avhålla sig från sådana åtgärder såsom avstängning av tillträdet till Internet, eftersom de strider mot de medborgerliga friheterna och de mänskliga rättigheterna och principerna om rimliga proportioner, effektivitet och avskräckande verkan.

Översatt till svenska betyder det här:

Renforsutredningen totalsög och några så korkade förslag vill vi inte se nånstans i Europa. Det fattar ni väl att man inte kan stänga av folk från internet i dagens samhälle!

Den svenska regeringen har ju redan meddelat att den (klokt nog) har slängt Renforsutredningen i papperskorgen, men om vi ska slippa att det blir så ändå vill det ju till att inte EU bestämmer sig för att köra över medlemsstaterna och beordra oss att tvinga internetopertörerna stänga av människor som film- och skivbolagen misstänker för fildelning. Därför var det välkommet att EU-parlamentet gjorde den här markeringen.

I debatten igår i EU-parlamentet argumenterade Christofer Fjellner utmärkt för sitt tillägg. Han sa:

- Det är inte så länge sedan jag läste på universitetet, och tyvärr måste jag erkänna att många av mina kurskamrater kopierade böcker på papper. Det var fel gjort av dem, men ingen skulle för den sakens skull ha kommit på tanken att stänga av dem från att få läsa böcker. Vi förbjuder inte en person som snattat mjölk från att handla mat, och vi förbjuder inte en cykeltjuv från att använda gatan.

Som vanlig medborgare kan man ju inte annat än att hålla med. Det är dags att politikerna vaknar upp och förstår att internet är en oundgänglig del av samhällets infrastruktur idag, och inte någon leksak som man kan ta ifrån barnen/medborgarna (för det är tydligen så de ser på oss) om vi inte uppför oss som vi blir tillsagda.

Det här var ett bra initiativ av Christofer Fjellner, och det var bra att EU-parlamentet röstade ja till det idag. Arrr!

Länkar:
Christofer Fjellner: Så räddade jag fildelare från avstängning 16 april 2008
Christofer Fjellner: Nedstängningen av internet inställd!
Oscar Swartz: Christofer Fjellner hjälte: Sverige växer som IT-nation
Junilistan: EU skall inte stänga av medborgare från Internet
Realtid: Kommentarer från Eva-Lena Jansson (s)
Realtid: Sarkozy: “Kör över Sverige”
Henrik Alexandersson: Frankrike angriper Fjellner
Ny Teknik: Dagens EU-kupp: Fjellner vann mot fransmännen
Ny Teknik: Svensk EU-moderat vill ha mjukare lag mot fildelare
Ett pressmeddelande från EU-parlamentet (tolkar jag det som i alla fall): Fel att kriminalisera fildelare
Europaportalen: Strid om straff för fildelare
Politikerbloggen: EU-parlamentet röstade igenom svensk linje om internetförbud

Tidigare inlägg: Karl Sigfrid (m), Oscar Swartz, Politikerbloggen, MinaModerataKarameller, Esbati, Opassande, Rosetta Sten, Johanna Nylander, Basic Personligt

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , ,

7 april 2008

Bra piratförslag från (v) och (m)

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 22:30

Idag kunde alla pirater glädja sig åt goda nyheter både från vänster och höger. Vänsterpartiets partistyrelse vill stärka skrivningarna om medborgarnas integritet i sitt program, och legalisera fildelning för icke-kommersiellt bruk. Moderata EU-parlamentarikern Christofer Fjellner vill att EU-parlamentet antar en skrivning om att det inte är acceptabelt att stänga av medborgare från internet, som Frankrike är pådrivande för att göra.

Piratpartiet tycker att det är utmärkta förslag.

För att börja med vänsterpartiet, föreslår partistyrelsen en ny punkt i deras strategiska huvudlinjer:

234. Försvara grundläggande fri- och rättigheter!
235. Särskild terroristlagstiftning skall avvisas - våldsbrott skall lagföras inom ordinarie rättsramar. Principen om att människor skall anses oskyldiga tills motsatsen är bevisad måste lyftas fram som avgörande för ett fungerande rättsväsende. Politiskt motiverade organisationsförbud avvisas bestämt. Tortyrförbudet skall vara absolut och Sverige under inga omständigheter medverka till att människor riskerar att avvisas till tortyr eller annan omänsklig behandling. Alla människor har rätt till en bred privat sfär som skyddas på praktisk och principiell grund. Växande övervakning och registrering skall motverkas. Utgångspunkten vid krav på nya register eller övervakningsmöjligheter måste vara att informationen riskerar att användas på ett felaktigt sätt. Onödiga eller föråldrade register bör upplösas och de registrerade underrättas. Det ska finnas ett effektivt, oberoende system för att kontrollera polis och militär, det vill säga de yrkesgrupper som har rätt att utöva våld.

Det här är bra alltihop. Det är deprimerande att det ska vara nödvändigt att påpeka sådana självklarheter som att man ska betraktas som oskyldig till dess att motsatsen bevisats, och att tortyr ska motverkas på alla sätt, men tyvärr har det ju blivit nödvändigt i det politiska klimat som råder. Och skrivningarna om övervakning och register är mycket insiktsfulla. Alla register läcker, och det är bara en av riskerna med det framväxande övervakningssamhället.

I fildelningsfrågan har jag inte sett exakt hur vänstern formulerar sig (och allt hänger på detaljerna), men rapporterna hos SvD, DN, DN, och Göteborgsposten ser i vart fall lovande ut. Vänstern är på väg att lägga om kursen åt rätt håll, om partistyrelsen får som den vill. Vänsterpartiet har kongress i Norrköping den 6-8 juni, och då bestäms det om de nya punkterna kommer in i partiprogrammet.

Från moderat håll berättar Karl Sigfrid att EU-parlamentarikern Christofer Fjellner yrkat på att följande skrivningar kommer in i en rapport som europaparlamentet håller på att ta fram:

Europaparlamentet uppmanar kommissionen och medlemsstaterna att erkänna att Internet erbjuder en bred plattform för kulturyttringar samt tillgång till kunskaper och demokratiskt deltagande i utövandet av Europas skaparkraft och sammanför generationerna genom informationssamhället. Parlamentet uppmanar därför kommissionen och medlemsstaterna att avhålla sig från sådana åtgärder såsom avstängning av tillträdet till Internet, eftersom de strider mot de medborgerliga friheterna och de mänskliga rättigheterna och principerna om rimliga proportioner, effektivitet och avskräckande verkan.

Att bredbandsoperatörerna skulle bli skyldiga att stänga av misstänkta fildelare från internet var ju kärnan i den Renforsutredningen. Den svenska regeringen meddelade ju glädjande nog att att den slängt det förslaget i papperskorgen, men tanken lever nere i Bryssel. Speciellt Frankrikes president är väldigt förtjust i den, och risken är inte alls obefintlig att film- och skivbolagen lyckas i Bryssel med vad de misslyckades med i regeringskansliet. Därför är det bra om EU-parlamentet antar de här skrivningarna som en gardering.

Bland de svenska EU-parlamentarikerna är det tydligen moderaten Christofer Fjellner som tagit initiativet, men samma förslag har också lämnats in av andra EU-parlamentariker, med den franske före detta premiärministern Michel Rocard i spetsen. De som följde eller deltog i striden mot mjukvarupatenten kommer ihåg honom som en av “the good guys”. Han är socialist, vilket illustrerar att den här frågan inte har någonting med höger och vänster att göra.

Onsdagen den 9 april ska EU-parlamentet rösta om det här tillägget. Skicka gärna ett mejl till någon eller några av de svenska EU-parlamentarikerna och uppmana dem att stödja tillägget. Själv skickade jag en kopia av Piratpartiets pressmeddelande till alla 19 parlamentarikerna för att visa att frågan har blivit uppmärksammad i Sverige. EU-parlamentariker brukar bli glada av att man hör av sig till dem, så mejla dem gärna. Det är det här tillägget till “Bono-rapporten” som det handlar om.

Så för att sammanfatta: det händer positiva saker både på höger- och vänsterkanten. Kan det vara så att den politiska vinden i Sverige faktiskt håller på att vända, både när det gäller fildelning och rätten till ett privatliv? Jag känner mig förhoppningsfull. Men det är naturligtvis mycket kvar att göra.

…………

Andra som kommenterar: Esbati, Opassande, Rosetta Sten, Johanna Nylander, Basic Personligt, Yellow Tokyo, Projo.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

4 april 2008

Riksdagsutfrågning i teknikens bakkant

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 16:31

riksdagsutfragning-3-april-2008.jpgIgår höll riksdagen sin öppna utfrågning om upphovsrätten på internet. Runt 80% av de inbjudna namnen i deltagarlistan var representanter för olika insamlingssällskap och branschorganisationer, som har ett direkt ekonomiskt intresse av att med alla medel försöka vrida tillbaks klockan till 1999 och låsa fast den där. Som tidigare har påpekats var inga pirater inbjudna, så själv satt jag på åhörarläktaren.

Näringsutskottets ordförande Karin Pilsäter (fp) inledde med att hälsa välkomna och säga att ämnet för dagen var “frågor kring värnandet av upphovsrätten på internet”. Hon sa det två gånger, så det var ingen tvekan om att hon menade vad hon sa.

Det handlade alltså inte alls om att diskutera hur samhället ska förhålla sig till det paradigmskifte som internet innebär, eller hur Sverige bäst ska anpassa upphovsrätten till det framväxande informationssamhället. Frågan var istället hur man till varje pris ska bevara (eller skärpa) just dagens upphovsrätt, genom strängare straff och hårdare kontrollmekanismer. Tyvärr är det en ganska bra sammanfattning av utfrågningen som helhet.

Eva-Lena Jansson (s), som är socialdemokraternas talesman i upphovsrättsfrågor, skriver på sin blogg att hon tyckte utfrågningen var “förvånansvärt balanserad” och att hon tror att “en del kritiska röster nog blev överraskade” av hur allsidig utfrågningen var. Det får hon gärna fortsätta att tycka och tro om hon vill, men det illustrerar hur långt socialdemokraterna har att gå innan de ens är på banan i fildelningsfrågan. Under tiden föreslår jag att Eva-Lena Jansson fortsätter att ägna sig åt dagstidningarnas horoskop, som hon också berör i samma blogginlägg. Hon skriver betydligt mer insiktsfullt om det ämnet.

Men även om utfrågningen som helhet mest var ett slöseri med tid, fanns det förstås ljuspunkter. Hederspiraten Karl Sigfrid (m) lyfter fram Daniel Westmans sakliga genomgång av rättsläget idag, och Martin Thörnkvist från The Swedish Model som representerar artister och oberoende skivbolag som välkomnar fri fildelning. Jag håller med, och det fanns även andra ljus i mörkret.

Det mest komiska ögonblicket var när någon av deltagarna ställde en fråga som var riktad till någon pirat, och församlingen till sin stora förvåning upptäckte att någon pirat inte var inbjuden. Just den uppriktiga förvåningen i salen var verkligen festlig, och jag hoppas att känslan gick fram i teverutan också. Själv hade jag mer än gärna svarat på frågan om jag fått möjlighet, men jag var ju som sagt förvisad till åhörarläktaren, så det blev det inget av med. Istället svarade någon från ett av insamlingssällskapen (som ju står så långt som tänkas kan från piraterna), och upprepade samma meningslösheter som hon redan sagt under sitt inledningsanförande.

En annan intressant detalj var ett diagram som forskaren Jan Elvelid från World Internet Institute visade:

fildelning-i-sverige-2004-2008.jpg

Jan Elvelid nämnde det inte själv, men det som slår mig är att fildelningen enligt det här diagrammet tydligen har fördubblats sedan den nya skärpta upphovsrättslagen, som kriminaliserade nedladdning, infördes i Sverige 2005.

Det kanske kan vara en fingervisning åt politikerna om ungefär hur effektiv strategin att jaga en hel ungdomsgeneration är i praktiken. Men nästan säkert kommer politikerna göra som politiker brukar. Om en viss medicin visar sig inte fungera, då betyder det att man måste ta till ännu mer av samma medicin i ännu starkare doser. Justitieministern och kulturministern har ju för övrigt redan aviserat hur fildelarjakten ska intensifieras genom att film- och skivbolagen ska få större befogenheter än polisen att själva jaga fildelare på nätet.

Andra som gjorde bra inlägg i debatten var Patrik Hiselius från Telia Sonera som sa att internetoperatörerna varken kan eller vill leka poliser mot sina kunder, och Maria Billing från Sveriges Advokatsamfund som uttyckte stark oro för integritetsaspekterna, och påpekade att det kan strida mot både Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna och vår egen grundlag om ip-nummer lämnas ut på det sätt som regeringen planerar. Jag vet dock inte om de närvarande politikerna lyssnade på det.

Roger Wallis, som är kompositör, professor på KTH och medlem av regeringens it-råd, gjorde ett kraftfullt inlägg mot slutet av utfrågningen. Han sa:

- Det är bekymmersamt.

Det är jättebra att man har slängt en hel del av Renforsutredningen i papperskorgen. Att stänga av internetkopplingen för familjer går inte i ett modernt samhälle. Jag vet nu att det svenska beslutet håller på att påverka regeringen i mitt eget land, England, där det är en stor debatt, så tack för det.

Men det står ingenting om vilka metoder branschen ska få använda. Det är inte jag som kompositör som kommer att få möjlighet att ta reda på om någon har laddat ner mina låtar. Jag blir ganska glad om någon gör det, även om jag gärna vill ha betalt om någon tjängar pengar på det. Men det är branschen som kommer att få befogenheterna.

För att kunna visa [skärmdumpar med ip-nummer] som vi såg i morse måste de uppträda under falska premisser och låtsas vara en del av ett fildelningsnätverk trots att de inte är det. Vi har exempel på infiltration med provokatörer. Är det sådana saker som privata branschorganisationer bör få hålla på med i ett demokratiskt samhälle?

Jag är tveksam, och jag tror dessutom att det har en väldigt negativ effekt på den allmäna opinionen när det gäller stöd för upphovsrätten. Själv stödjer jag upphovsrätten till 100%, så jag vill verkligen be er politiker fundera ordentligt på det här.

Som jag förstår det har Datainspektionen givit ett tillfälligt tillstånd till vissa branschorganisationer att gå in och avlyssna trafiken. Argumentet var att det finns en direkt koppling mellan nedladdning och minskad försäljning för branschen. Den kopplingen kan enligt vår forskning inte bevisas. Det visar sig att svenskar som laddar ner film illegalt köper fler biobiljetter än de som inte laddar ner, i alla åldersgrupper. Är det pirateri eller smart marknadsföring?

Visst ska jag ha betalt [för nedladdningar] om jag har rätt att få det och vi betalar sju miljarder till bredbandsoperatörerna för att få göra det, men kriminalisera inte. Ni lagstiftare måste tänka efter väldigt noga. Vilka metoder ska få användas, och vem ska få göra det?

Så visst, visst fanns det ljuspunkter under de tre och en halv timme som utfrågningen varade. Men på det hela taget var det ändå upphovsrättsorganisationernas och de stora film- och skivbolagens dag. “Om bara politikerna tar i riktigt ordentligt med hårdhandskarna mot fildelningen så lovar vi att med tiden ta fram användbara lagliga betaltjänster”, var branschens budskap som upprepades igen och igen. Varför de inte har gjort det redan, när de har haft tio år på sig, var det ingen som frågade om.

Istället var det de vanliga vulgärargumenten för oförändrad upphovsrätt och hårdare tag som regerade. Basic Personligt gör en utmärkt snabbgenomgång av vad upphovsrättsivrarna sa och vad vi pirater skulle ha svarat om vi hade fått chansen. Copyriot sätter frågan i ett större perspektiv, och noterar att även om många av de styrande politikerna fortfarande har en helt verklighetsfrämmande bild av “problemet”, har det ändå skett vissa framsteg.

Men även om det i och för sig är sant, är det ändå så att det liggande förslaget från alliansregeringen koncentrerar sig helt på hur jakten på fildelarna ska drivas vidare, kosta vad det kosta vill för medborgarnas personliga integritet. Precis som på Bodströms tid, med andra ord.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , ,

2 april 2008

Förstör inte vårt internet

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 13:24

Imorgon torsdag ägnar TV2 hela förmiddagen åt fildelning. Mellan 8:30 och 12:00 är det direktsändning av riksdagens utfrågning om upphovsrätten på internet. Sex olika branschorganisationer som på ena eller andra sättet representerar det gamla, och som har starka ekonomiska intressen av hårdare tag mot fildelare, ska berätta om sin syn för riksdagsledamöterna. Några pirater är inte inbjudna till utfrågningen.

För att balansera direktsändningen från riksdagen kommer TV2 därför att sända ett studiosamtal med rubriken “Pirater eller riddare?” direkt efter riksdagsutfrågningen, alltså klockan 12:00. Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge är en av gästerna.

Men det är inte bara pirater som tycker att regeringen är på helt fel spår i den här frågan, även om riksdagsutfrågningen är regisserad för att ge den bilden. Expressen publicerar idag en debattartikel på sidan 4 som är undertecknad av ett brett tvärsnitt av den svenska interneteliten. Initiativtagare till uppropet är nätveteranen Oscar Swartz, som också skriver om det på sin blogg.

Undertecknarna har olika perspektiv och olika åsikter i många andra frågor, men de har två saker gemensamt. De begriper det där med internet, och de är bekymrade över vad beslutsfattarna i riksdag och regering håller på att göra.

Våra makthavare, med Beatrice Ask och upphovsrättslobbyn i spetsen, håller inte bara på att omintetgöra nätets spännande potential för både demokratisering av samhället och nya fantastiska kulturyttringar. De håller också på att i rask takt avskaffa de grundläggande demokratiska fri- och rättigheterna.

För att göra skivbolagens lobbyister glada vill regeringen bygga upp en massiv övervakningsapparat för att kontrollera allt som medborgarna gör på internet. Oscar Swartz skrev om kopplingen mellan fildelningsfrågan och övervakning i sin rapport Alternativ till Bodströmsamhället. Även om de inte kommer lyckas stoppa just fildelningen hur mycket övervakning de än inför, kan de förorsaka obotliga skador på det demokratiska samhället medan de försöker. Det är det som är the bottom line i fildelningsfrågan.

Det är en fråga öppen för debatt om Beatrice Ask och Fredrik Reinfeldt är så dåligt insatta i den nya teknikens villkor att de inte förstår det, eller så cyniska att de inte bryr sig om det. Man får väl trots allt hoppas på det förra.

I debattartikeln i Expressen uppmanar författarna makthavarna att inte se internet och framtiden som något ont som ska bekämpas, utan som något positivt som vi bör bejaka. De skriver:

Svenskarna har varit erkänt snabba på att omfamna nätet. Vi har inte råd som nation att blunda för de nya affärsmöjligheter som nätet skapar. Där skulle vi kunna ligga i framkant om vi besinnar oss.

Nätets möjlighet till global, dubbelriktad kommunikation och publicering till låg kostnad är revolutionerande. En hel generation har förstått teknikens möjligheter och tagit kommunikation till en ny nivå.

Vi ser en explosion av mänsklig aktivitet och social produktion: Vanliga människor uttrycker sig i text genom bloggar och kommentarer. De samarbetar och delar med sig av kunskaper på Wikipedia och i communities. De gör egna filmer som ibland roar miljontals människor. De delar med sig av information till sina vänner. Vi skall inte blunda för att detta kan hota existerande institutioner och affärsmodeller. Men det bjuder också oanade möjligheter till spridning av kultur och kunskap till hela världen.

Det är bara att hålla med. Jag hoppas att riksdagens ledamöter (i vart fall de som siktar på omval) väljer att söka även annan information än den propaganda “branschföreträdarna” kommer att mata dem med på torsdagsförmiddagen.

De kan ju som sagt börja med att läsa Expressenartikeln och Oscars blogg. Och om de har möjlighet tycker jag de ska skynda sig direkt från riksdagsutfrågningen till sina tjänsterum så att de kan titta på TV2 klockan 12:00 torsdagen den 3 april.

Den nya tekniken är inte ett hot. Den är en fantastisk möjlighet för både Sverige, Europa och världen. Det är politikerna som vill förbjuda framtiden som är hotet.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , ,

25 mars 2008

Ifpi på integritetskränkarstråt

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 20:50

I ett radioinslag hos SR idag meddelar skivbolagens lobbyorganisation Ifpi att de tänker börja stämma internetoperatörer för att tvinga dem att övervaka sina kunder. Skivbolagen vill installera filter som de själva kontrollerar hos internetoperatörerna. Radioreportern summerar:

Filtren ger därmed skivindustrin möjlighet att i praktiken både avlyssna vad medborgarna gör via sina datorer, och dessutom fritt censurera trafiken. Bakom systemet står de fyra skivjättarna EMI, Sony, Universal och Warner.

Skivbolagen vill också ha tillgång till personuppgifterna om vilka abonnenter som vid olika tidpunkter använt olika ip-nummer. Syftet är att de ska kunna ge sig på vanliga internetanvändare och med hot om vansinnesskadestånd tvinga dem att gå med på “frivilliga” förlikningar. För att kunna veta vem de ska hota kräver de att internetoperatörerna ska överlämna sina kunders konfidentiella trafikuppgifter direkt till de stora skivbolagen.

Beatrice Ask och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth planerar att tvinga internetoperatörerna att att göra som skivbolagens lobbyister har bett dem. Men skivbolagen vill alltså inte vänta på att det ska bli lagligt för internetoperatörerna att ge upp sin roll som neutrala förmedlare, och börja granska alla sina kunders trafik. Trots att lagen om elektronisk kommunikation uttryckligen förbjuder internetoperatörerna att lämna ut de här uppgifterna till tredje man, tycker skivbolagen att de ska göra det ändå. Det säger något om deras attityd.

Det här är alltså verklighet redan idag. En del som försvarar dagens upphovsrätt brukar hävda att det bara är skrämselpropaganda att fildelarjakten leder till ett övervakningssamhälle. Verkligheten talar ett annat språk. Det går inte att kombinera dagens upphovsrätt med en bevarad möjlighet till privat kommunikation. Vi måste välja vilken av de två vi som samhälle tycker är viktigast.

Och de som förespråkar en oförändrad upphovsrätt måste börja erkänna vad priset för deras väg är.

…………

Även Sydsvenskan, Opassande och VVV kommenterar. Uppdatering: SR och SvD har uppföljningsartiklar.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , ,

18 mars 2008

Demokrati och glasskiosker på stranden

Sparat under: allmän politik, skyddat privatliv — Christian Engström @ 12:00

Antag att man har en 100 meter lång sandstrand med två glasskiosker på. Hur är det bäst att de är placerade?

För kunderna som ligger och solar och vill köpa glass är det bäst om de två glasskioskerna är placerade 25 och 75 meter från början av stranden, alltså mitt på varsin halva. Så här:

———————— V ———————— ———————— H ————————

I detta spännande ascii-konstverk betyder alltså V vänster glasskiosk, och H höger glasskiosk. Vänster glasskiosk servar den vänstra delen av stranden, och höger den högra. Med den här placeringen har alla kunder så nära som möjligt till glassen, och ingen har längre än 25 meter.

Men sett ur de två konkurrerande kioskägarnas synvinkel tjänar var och en av dem på att lägga sig så nära mitten av stranden som möjligt:

Kunderna på hela den högra halvan av stranden har ju fortfarande närmast till kiosk H, även om den ligger precis i mitten. Om H flyttar sig dit medan V ligger kvar på sin ursprungliga plats, kommer H behålla alla sina tidigare kunder från “sin” sida av stranden, men dessutom bli närmaste glasskiosk för ett antal av vänsterkunderna nära mitten. Det enda sättet för V att få tillbaka “sina” kunder blir att flytta till mitten han också. Det blir alltså så här:

———————————————— V - H ————————————————

För bägge kioskerna är den bästa strategin att lägga sig så nära den andra som anständigheten tillåter.

När det gäller glasskiosker på stranden är ju det här en negativ effekt. I genomsnitt har kunderna fått dubbelt så långt att gå till kiosken, och den maximala sträckan har ökat från 25 till 50 meter. Tråkigt för kunderna, men det blir resultatet av att både V och H vill locka så många som möjligt till den egna kiosken.

Som alla redan har förstått är det här en analogi där de två glasskioskerna representerar de bägge blockens position på höger-vänster-skalan. Precis samma effekt dyker upp när blocken ska positionera sig politiskt. Den som lyckas lägga sig närmast mitten vinner, så de båda blocken kommer oundvikligt att närma sig varandra och till slut hamna ganska nära mittpunkten båda två.

När det gäller politik kan man diskutera om det här är bra eller dåligt. Man brukar ibland kritisera de etablerade partierna för att de är för lika varandra, och att väljarna inte har några riktiga alternativ att välja mellan. Det är förvisso sant så långt, och kan i värsta fall göra att många tycker det känns ointressant att gå och rösta.

Men sett ur landets synvinkel är det nog ändå ganska bra att det inte blir alltför tvära kast när makten går över från det ena blocket till det andra. Om bägge blocken egentligen ligger ganska nära varandra i verkligheten (vad de än låtsas i retoriken), då ökar chansen att det trots allt blir en politik som de flesta kan leva med, även de som tycker att “fel lag vann”. Och hur som helst, vare sig man tycker det är positivt eller inte att de bägge blocken i praktiken hamnar mycket nära varandra, så gör de det i alla fall.

Just i dagsläget tycks alliansregeringen ha placerat sin glasskiosk lite längre till höger än vad många kanske hade trott, så vänsterblocket har ett stadigt övertag i opinionsundersökningarna. Men det kommer ändra sig under mandatperioden. Regeringen kommer försiktigt och gradvis börja röra sig mot mitten för att ha en chans att sitta kvar även nästa period. När riksdagsvalet väl står för dörren kommer gapet mellan blocken vara mycket mindre igen. Så är det varje gång.

Om man vill hårdra det kan man säga att själva valen inte spelar någon särskild roll, utan att det är hotet om nästa val som är kärnan i demokratin. Eftersom politikerna vet att de måste vara det block som ligger närmast mitten om de vill få den åtråvärda regeringsmakten, har de hela tiden ett incitament att försöka manövrera sig så nära den politiska mittpunkten de kan. När valdagen väl kommer är det bara nyansskillnader kvar för oss väljare att ta ställning till.

Det blir ungefär den politiska riktning som vinden i samhället blåser, och den politiker som har ställt in kappan bäst får jobbet att administrera det hela.

Därför kan man som väljare överväga att använda sin röst till något annat än att avgöra den sista decimalen i fördelningspolitiken. Det öppnar möjligheten att föra in en ny dimension i politiken. Och den möjligheten behövs.

För problemet är att även om det här systemet fungerar ganska bra för frågorna på höger-vänster-skalan, så ger det väljarna väldigt lite inflytande över andra frågor. Det har de center-väljare fått erfara som la sin röst på ett parti som de trodde var mot skapandet av ett övervakningssamhälle. Deras röster används nu till att genomföra FRA-förslaget och tvinga internetleverantörerna att agera angivare mot sina kunder. Förra mandatperioden fick de som röstade på miljöpartiet uppleva precis samma sak, när deras röster användes till att hålla Bodström vid makten så att han kunde lägga fler förslag om utökad övervakning än någon tidigare justitieminister.

Bryr man sig om att stoppa det framväxande övervakningssamhället så spelar det i praktiken ingen roll vilket av de nuvarande riksdagspartierna man röstar på. Man blir blåst i alla fall. Det enda val man har är om man vill höra Fredrik Federley och Annie Johansson gråta ut i media över att de tyvärr måste införa 1984-samhället trots att de egentligen inte vill, eller om man vill höra två språkrör från miljöpartiet säga samma sak. Lagstiftningen blir densamma under alla omständigheter.

Det är här ett sakfrågeparti som Piratpartiet kommer in. Felet med exempelvis miljöpartiet och centern är att när det kommer till kritan är de mer intresserade av vilket block som får makten än av någon enskild sakfråga. Och eftersom övervakningssamhällets införande är en enskild sakfråga, kommer varken mp eller c att stå upp för den frågan i slutändan. Därför spelar det inte någon roll hur vackra ord de säger innan valet.

Piratpartiet bryr sig däremot inte om huruvida statschefen regeringschefen heter Mona eller Fredrik. Vi kan leva med endera, men bara på villkor att hon eller han låter bli att införa ett övervakningssamhälle modell 1984, och låter bli att skicka polisen på en hel ungdomsgeneration som har förstått att ta till sig den nya teknikens möjligheter. Annars går vi pirater till den andra glasskiosken. Den ligger ju trots allt alldeles bredvid. Det har de demokratiska mekanismerna sett till.

Det här är grunden för Piratpartiets vågmästarstrategi. Genom att vara beredda att stödja endera blocket kan vi verkligen lova att det blir verkstad och inte bara prat om vi kommer in i riksdagen i den positionen. Det är det första.

Men det andra är att även om vi inte kommer in i riksdagen, gör blotta det faktum att vi finns och kommer att ställa upp i nästa val att de etablerade politikerna får upp ögonen för frågorna. I valet 2006 var det 35.000 människor som röstade på Piratpartiet. De väljarna blev visserligen inte representerade i riksdagen den här gången, men de lyckades sända en mycket tydlig signal till makthavarna. Det kan man aldrig kalla bortkastat.

Miljöpartiet gjorde otroligt mycket för att få upp miljöfrågorna på den politiska agendan under de åtta år som gick innan de lyckades ta sina första riksdagsplatser på åttiotalet. När miljöpartiet började var egentligen inget av de dåvarande riksdagspartierna särskilt intresserat av miljöfrågor, men ett decennium senare var det en obligatorisk stor fråga på alla partiers agendor.

Politik handlar ju i grunden om att sprida idéer, och i det långa loppet kan man argumentera för att det är viktigare än jakten på mandat. Men vill man sprida idéer till politiker, då måste man först få dem att lyssna. Men aktivism räcker inte. Vill man få dem att lyssna ordentligt, då finns det bara ett sätt att uppnå det. Då ska man hota att ta deras mandat ifrån dem. Och visa att man menar allvar med orden. Då kan det faktiskt hända saker.

…………

Det här inlägget ingår i en bloggstafett om demokrati och sakfrågepartier. Tidigare inlägg:

En bortkastad röst (Opassande)
Lämna tillbaka min röst! (Enligt Min Humla)
Demokratiskt dilemma (Besökaren 2.0)
Demokratiskt dilemma (Enligt Min Humla)
Demokrati (Blogge Bloggelito)
Väljarnas vapen (Jan Lindgren, gästbloggare hos Opassande)
“Generationsklyfta” a.k.a baklänges in i framtiden (Sagor från livbåten)
Demokrati del 1: Demokrati eller inte? (Rick Falkvinge)
Demokrati del 2: Valsystem? Sakfrågepartier? (Rick Falkvinge)
Enfrågepartier… (Mina Moderata Karameller)

Själv väljer jag att inte namnge någon speciell bloggare som får stafettpinnen, utan ger den till alla som är intresserade av ämnet. Det här är en intressant diskussion som bara vinner på att bli belyst ur så många synvinklar som möjligt.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , ,

14 mars 2008

Sveket mot fildelarna

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 10:22

Vi kan inte jaga en hel ungdomsgeneration” sa Fredrik Reinfeldt om fildelningsfrågan före valet. Nu ser vi vad det löftet var värt. Inte ett smack.

I en debattartikel idag i Svenska Dagbladet presenterar justitieminister Beatrice Ask och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth regeringens förslag. Film- och skivbolagen ska få ut namnen bakom ip-adresser så att de kan börja hota enskilda fildelare med gigantiska skadestånd, om de inte “frivilligt” betalar vad storbolagen begär.

Krigsförklaring mot fildelarna, skriver Piratpartiet i sitt pressmeddelande.

Det här är precis det system som USA har haft i flera år. Där har film- och skivbolagen satt i system att stämma internetanvändare på mångmiljonbelopp, men erbjuda “förlikningar” på några tusen dollar om man inte tar fallet till domstol. “An offer you can’t refuse”, helt enkelt. Nu vill regeringen öppna dörren för samma sorts maffiaverksamhet i Sverige.

Att det är vettlöst i sak är en sak. Att regeringen inte ens har brytt sig om att sätta sig in i debatten innan de presenterade beställningsjobbet för de amerikanska bolagen är en annan. I debattartikeln skriver ministrarna att de väljer att inte “avskaffa upphovsrätten”, trots att ingen part i debatten överhuvudtaget har föreslagit det. Piratpartiets förslag har hela tiden handlat om en reformerad upphovsrätt.

Men att regeringen inte brytt sig om att sätta sig in i debatten kanske inte är så konstigt. Det är tydligt nu att planen från första början bara var att göra som husse storföretagen begärde. Väljare är nog bra, men när de väl har valt är det bara att köra över dem, är alldeles uppenbart attityden i Rosenbad.

Jag har sagt det förut, och jag kommer alldeles säkert att säga det igen:

Det spelar ingen roll vad gammelpartierna säger. Vare sig justitieministern heter Bodström eller Ask är det USA som bestämmer. Så länge de gamla partierna sitter ohotade vid makten kommer jakten på fildelarna och kriget mot framtiden fortsätta och intensifieras.

Låter det här som politikerförakt? Bra, då har jag lyckats uttrycka mig tydligt i så fall. För politiker som sviker sina väljare på det här sättet finns det bara förakt att känna.

…………

Andra som skriver om frågan: Ny Teknik, IDG, IDG, SvD, Opassande, Basic Personligt, Pär Ström, Johanna Nylander, Mina Moderata Karameller, Claes Krantz, Politikerebloggen, Peps, Aftonbladet, Aftonbladet(2), Expressen, TV4, Kulturnyheterna, Ny Teknik, SvD, Sydsvenskan, Ekonominyheterna, Jinge, Roland Orre, Styrka 10, Stationsvakt, Bloggarna.se, Rosetta Sten, SvD, DN

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , ,

12 mars 2008

Visst är nassarna terrorister, men…

Sparat under: skyddat privatliv — Christian Engström @ 14:35

Polisen har slagit till mot en nynazistisk organisation som kallar sig Svenska Motståndsrörelsen (SMR), och beslagtagit stora mängder vapen och sprängämnen, rapporterar bland annat DN och SvD. Tre personer har häktats misstänkta för vapenbrott, grovt vapenbrott och förberedelse till grov skadegörelse.

Per Gudmundson på SvD tycker att brottsrubriceringarna för tankarna till Dynamit-Harry i Jönssonligan, och menar att de borde ha delgivits misstanke om terroristbrott istället:

Vad kallar man en rörelse som bedriver kårverksamhet, har paramilitära träningsläger, bunkrar vapen, begår allvarliga våldsbrott, influeras av kända terrorister samt förbereder sig för raskrig?

[...]

Detta är en rörelse ägnad att ”injaga allvarlig fruktan hos [...] en befolkningsgrupp”, ”eller allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat”, som det heter i lagen om terroristbrott. Männen borde i första hand prövas enligt den.

Jag håller med Per Gudmundson om att SMR tycks uppfylla terroristlagstiftningens definition så väl som man kan begära. Det här är nog så nära riktiga terrorister vi kommer i Sverige. Men i och med att vi nu “äntligen” har hittat några riktiga terrorister i Sverige, tycker jag det finns två observationer att göra:

1. De vanliga lagarna räcker när det väl är frågan om riktiga terrorister. Både grovt vapenbrott och förberedelse för grov skadegörelse kan ge upp till fyra års fängelse. Det är inte några skämtbrott som har med Jönssonligan att göra, utan riktigt allvarliga brott - redan innan något terrorliknande dåd har begåtts. Och hade de lyckats förorsaka en explosion skulle de ha dömts för grov allmänfarlig ödeläggelse där maximistraffet är livstid. Förutom mord, förstås, om det skulle gå så illa.

Den speciella terroristlagstiftningen som Sverige har behövs inte för att kunna döma ut stränga straff när det verkligen finns bevis. Huvudsyftet med våra terrorlagar är att sänka eller eliminera beviskraven, så att till exempel utvisningar av icke-svenska medborgare ska kunna ske lite mer godtyckligt när det inte finns några konkreta bevis. När det är frågan om organisationer med riktiga terroristambitioner fungerar det alldeles utmärkt med de vanliga lagarna i brottsbalken, kombinerat med vanligt polisarbete och vanliga offentliga rättegångar där åklagaren bevisar brotten på vanligt sätt.

2. Terroristernas chans att lyckas är noll, om man med lyckas menar att de faktiskt skulle uppnå målet att “allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer” i Sverige. Man behöver inte ha läst vare sig Kissinger, Che Guevara eller Gwynne Dyer för att inse att förutsättningarna för att störta den svenska regeringen med hjälp av asymetrisk krigföring bara inte föreligger. Men känner man sig det minsta orolig rekommenderar jag de författarna till att börja med.

Däremot kan man ju inte helt utesluta möjligheten att någon mer eller mindre förvirrad grupp av politiska eller religösa extremister skulle lyckas genomföra ett dåd som kostar människor livet, på samma sätt som man inte kan utesluta att icke-politiska personer begår vansinnesdåd. Det händer tyvärr ibland - mordet på Anna Lindh är ju bara det senaste tragiska exemplet. Men för att bekämpa den typen av brottslighet behövs det ingen terroristlagstiftning. Det är ett jobb för den vanliga polisen i samarbete med psykvården och socialtjänsten, och inte för några specialkommandon som roar sig med alternativa förhörsmetoder och massövervakning av befolkningen.

De här observationerna tycker jag är värda att ha i bakhuvudet när man diskuterar det eventuella terroristhotet mot Sverige och hur det ska bemötas. Det stora hotet mot den svenska demokratin är inte några politiska virrpannor med bomber gömda i turbanen eller i den svenska fanan. Det stora hotet är politiker som är beredda att skapa ett kontrollsamhälle och inskränka våra grundläggande rättigheter för att de svepts med i en irrationell panik med ursprung i USA efter den 11 september.

Terrorister kan hota det demokratiska samhället, men bara politikerna kan avskaffa det. Den insikten måste ligga till grund för diskussionen om hur Sverige bäst skyddar sig i en orolig värld.

…………

Andra som kommenterar nyheten: Mårten Schultz, Svensson, Attila, Para Bellum, Trotten, Anna-Lena Lodenius, jj.n, SvD:s Ledarblogg och Gudmundson.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , ,

Nästa sida »

Blogga med WordPress.com.