Christian Engström, Pirat

30 december 2012

Wikiblogg om basinkomst — Introduktion

Filed under: medborgarlön — Christian Engström @ 14:43

Förslag 1.0 om basinkomst har lett till en mycket konstruktiv diskussion i kommentarsfältet, med ett försök att få fram åtminstone en grov överslagsberäkning av vad ett system för basinkomst skulle kunna kosta. Det var precis det jag hoppades på, så jag tycker det är jätteroligt.

Som väntat är det komplicerat att räkna på en så omfattande reform, och det är massor av siffror som flyger i luften, och många olika aspekter som var och en är ett stort ämne i sig.

För att inte diskussionen ska bli helt oöverskådlig tänker jag publicera ett anta ”wikiblogg”-inlägg där jag sorterar tankar och information som kommit fram i kommentarerna i separata bloggposter efter delområde. Om jag hade varit bra på att sätta upp wikisar hade jag antagligen gjort det, men eftersom jag inte är det använder jag bloggen istället. Därav namnet wikiblogg.

Alla är väldigt välkomna att fortsätta fylla på med information i respektive kommentarsfält. Då finns informationen om varje delämne samlad för den händelse att någon någon gång skulle sätta upp en diskussionswiki om basinkomst.

Rättelser, referenser och reflektioner är vad som behövs för att föra svärmanalysen ytterligare framåt. Precis som på en wikipedia-sida under framväxt är det inte säkert att alla siffror och fakta som står i respektive bloggpost är korrekta. Referenser som visar att en siffra ska ändras är lika välkomna som referenser som styrker det som påstås.

Det är också välkommet med reflektioner om vad siffrorna egentligen betyder, hur pålitliga de är, vilka fördelningseffekter olika förslag kan få och vad den totala kostnaden i statsbudgeten kan tänkas bli. Det är som sagt komplicerat att diskutera så här stora förändringar, och var och en av de här frågorna behöver diskuteras för varje delområde.

Wikiblogg om basinkomst:

Och ett lite mer allmänt filosofiskt inlägg om basinkomst, efter alla siffrorna:

1 kommentar

  1. [...] europaparlamentartiker (pp), har satt upp en wikiblogg för att ta ett större grepp i diskussionen kring [...]

    Pingback av Om trygghet i en allt flyktigare värld | Gustav Nipe, ordf. Ung Pirat — 4 mars 2013 @ 11:08


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

Theme: Rubric. Get a free blog at WordPress.com

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 961 andra följare

