Christian Engström, Pirat

26 april 2011

Liberal EU-kritik onsdag 18.30 i Stockholm

Filed under: demokrati i eu — Christian Engström @ 12:36

Välkommen till Restaurang Bysis, Hornsgatan 82 i Stockholm, onsdagen den 27 april 18.30

Hur ser en vettig liberal EU-kritik ut? Idag är EU ett byråkratiskt och ogenomträngligt härke som ligger långt ifrån medborgarna, och som dag för dag kapar åt sig mer makt. Men vad ska vi göra åt det?

Välkommen till en förutsättningslös diskussionskväll med liberala och EU-kritiska förtecken.

Tid: Onsdagen den 27 april 2011 klockan 18.30
Plats: Restaurang Bysis på Hornsgatan 82 i Stockholm.

Panelen består av:

  • Nils Lundgren, Junilistan
  • Camilla Lindberg, liberal samhällsdebattör
  • Christian Engström, Piratpartiet
  • Henrik Alexandersson, liberal samhällsdebattör

Som jag uppfattar det är vi alla fyra panelister ganska överens i en EU-kritisk grundsyn, så jag förväntar mig ingen högröstad sluggermatch om ja eller nej till EU. Tanken är istället en konstruktiv diskussion som förhoppningsvis kan peka ut en tänkbar riktning för en vettig och verklighetsförankrad EU-kritik.

Att konstatera att det finns stora problem med demokratin i EU är en sak, och ett nödvändigt första steg. Men hur ska vi gå vidare därifrån? Vad finns det för alternativ, och i vilken mån är de realistiska i den politiska verkligheten i Sverige och Europa?

Jag har bloggat om ämnet under kategorin Demokrati i EU här på bloggen, och jag kan lyfta fram några inlägg där jag redogör för min syn och skissar på ett förslag till lösning:

Det här är den grundsyn som jag står för. Men jag vet inte om jag har rätt, och om det jag föreslår är genomförbart i den politiska verkligheten. Därför ser jag mycket fram emot den här diskussionen.

Välkommen onsdag den 27 april klockan 18.30 på Bysis i Stockholm, och förklara för mig varför jag har helt fel, och hur det finns en mycket bättre idé om hur vi ska formulera ett konstruktivt och realistiskt EU-motstånd!

…………

Uppdatering: Hela diskussionen filmad på Bambuser

Tags: , ,

4 kommentarer

  1. jag ser också fram mot diskussionen och precis som du själv skriver så har vår ambition med dessa pubkvällar varit att få till stånd ett konstruktivt samtal mer än en sluggermatch eftersom det vi söker är de långsiktigt hållbara argumenten. Jag tillhör dom som från början var mycket positiva till EU men vartefter tiden gått så har också min tveksamhet ökat.

    Kommentar av Michael Gajditza — 26 april 2011 @ 12:42

  2. EU-kritik och EU-motstånd är två olika saker. Personligen föredrar jag det förstnämnda och vill vara konstruktiv kring hur vi kan göra EU till något bättre än vad det är idag, istället för att bara säga blankt nej. Jag hoppas att medlemmarna i panelen delar denna tanke åtminstone till viss del, men det kommer ju redas ut under kvällens gång.

    Kommentar av CI — 26 april 2011 @ 14:34

  3. Christian skriver att Henrik Alexandersson är en oberoende samhällsdebattör. Då skulle jag veta varför Christian valt att ha en högst personlig definition av ordet oberoende:

    http://opassande.se/index.php/2011/04/25/lets-twist-again/

    Kommentar av nejtillpirater — 27 april 2011 @ 18:23

  4. Haha – nejtillpiratertrollet är här också? Festligt…

    Henrik Alexandersson är en oberoende samhällsdebattör, eftersom han alltid har varit det, och i och med Emmas plumpa och felaktiga påhopp, så blev det ännu mer sant.

    Så här oberoende är han: http://henrikalexandersson.blogspot.com/2011/04/tid-for-frihet.html

    Kommentar av Carl Johan Rehbinder — 28 april 2011 @ 0:22


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

Rubric-temat. Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 943 andra följare

