Christian Engström, Pirate MEP

22 september 2009

27 MEPs for the Telecoms Package

Postat i: English,informationspolitik,Telecoms Package — Christian Engström @ 11:27
.

.

The names of the 27 members of the European Parliament that will be negotiating the Telecoms Package have now been decided.

HAX has the list of the representatives for the various party groups. I repeat the list here, together with the country of each MEP and a link to We Rebuild’s wiki:

PPE (Conservative Christian Democrats):
Alejo Vidal-Quadras, ES (chair)
Rodi Kratsa-Tsagaropoulou, GR
Ivo Belet, BE
Bendt Bendtsen, DK
Pilar del Castillo Vera, ES
Gunnar Hökmark, SE
Philippe Juvin, FR
Angelika Niebler, DE
Arturs Krišjānis Karins, LV
Herbert Reul, DE
Lambert van Nistelrooij, NL

S&D (Social Democrats):

Gianni Pittella, IT
Matthias Groote, DE
Stavros Lambrinidis, GR
Theresa Riera Madurell, ES
Patrizia Toia, IT
Catherine Trautmann, FR
Marita Ulvskog, SE

ALDE (Liberals):

Lena Ek, SE
Silvana Koch-Mehrin, DE
Adina Valean, RO

Verts/ALE (Greens):

Christian Engström, SE
Philippe Lamberts, BE

ECR (Conservative EU sceptics):

Giles Chichester, GB
Malcom Harbour, GB

GUE/NGL (Left):

Eva-Britt Svensson, SE

EFD (successor of IND/DEM):

Jaroslav Paska, SK

This means that Sweden will be represented by Engström (pp), Hökmark (m), Ulvskog (s), Ek (c) och Svensson (v).

The big question is how each of these members of the European parliament will stand on amendment 138, and generally on the bigger issue of freedom on the net.

I and my colleague Philippe Lamberts from the Green group will do everthing we can for a free and open internet. That’s what we’re there for. But what about the others?

At this moment I don’t want to speculate in public about the other names. In particular, I don’t want to brand anybody as ”evil” right now, if there is even a chance to get him or her over to the ”good” side.

But even if I don’t want to speculate right now, everybody else is of course perfectly free to do so. That is what comment fields are for. ;)

…………

Update: On second thought, I translated this entry into English instead of Swedish. This is a matter that concerns all of Europe, and all comments are welcome.

Others about the Telecoms Package: We Rebuild, La Quadrature du Net, Monica Horten, Daniel Risberg, Christopher Kullenberg, Farmor Gun, Rick Falkvinge (PP), Opassande, Anaïs, Erik Josefsson, Joakim Jardenberg

Andra bloggar om: , , ,

24 kommentarer

  1. [...] Telekompaketet: de 27 namnen klara « Christian Engström, Pirate MEP christianengstrom.wordpress.com/2009/09/22/telekompaketet-de-27-namnen-klara – view page – cached Namnen på de 27 EU-parlamentarikerna som ska förhandla om telekompaket är nu — From the page [...]

    Pingback av Twitter Trackbacks for Telekompaketet: de 27 namnen klara « Christian Engström, Pirate MEP [christianengstrom.wordpress.com] on Topsy.com — 22 september 2009 @ 11:37

  2. [...] Telekompaketet: de 27 namnen klara « Christian Engström, Pirate MEP a few seconds ago from xmpp [...]

    Pingback av Tysk Gamlingen (grmpyoldman) 's status on Tuesday, 22-Sep-09 10:38:11 UTC - Identi.ca — 22 september 2009 @ 11:38

  3. Kort ordningsfråga: Är det en ren slump att antalet personer är 27 eller är det egentligen tänkt att det skall vara en från varje land?

    Om det är det senare så var ju du först, kan man då misstänka att de övriga svenskarna har fått kohandla sig fram redan till själva närvarorätten i gruppen? Hur brukar det gå till?

    Kommentar av Seren Dipity — 22 september 2009 @ 12:27

  4. Det är 27 för att det ska vara lika många som ministerrådets representanter, men det är inte kvoterat per land, utan per parlamentsgrupp. Antalet delegater från varje parlamentsgrupp beror på gruppens storlek.

    Kommentar av Christian Engström — 22 september 2009 @ 12:49

  5. In Star Wars episode 9 the dark side will be destroyed for all time.

    I hope that you make the good side win now so that we can continue to rebuild EU and world.

    Kommentar av HR — 22 september 2009 @ 13:24

  6. 5 svenskar, 4 tyskar, 3 spanjorer, 2 greker, 2 italienare, 2 fransoser, 2 belgare, 2 britter, 1 dansk, 1 lett, 1 holländare, 1 rumän och 1 slovak.

    Inga från Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Irland, Litauen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Slovenien, Tjeckien, Ungern eller Österrike.

    Kommentar av Stefan — 22 september 2009 @ 13:31

  7. Sorterat efter täthet:

    Sverige (5/18)
    Lettland (1/8)
    Belgien (2/22)
    Grekland (2/22)
    Danmark (1/13)
    Slovakien (1/13)
    Spanien (3/50)
    Tyskland (4/99)
    Nederländerna (1/25)

    -Genomsnitt- 1/27,3

    Rumänien (1/33)
    Italien (2/72)
    Frankrike (2/72)
    Storbritannien (2/72)

    Malta (0/5)
    Cypern (0/6)
    Estland (0/6)
    Luxemburg (0/6)
    Slovenien (0/7)
    Irland (0/12)
    Litauen (0/12)
    Finland (0/13)
    Bulgarien (0/17)
    Österrike (0/17)
    Portugal (0/22)
    Tjeckien (0/22)
    Ungern (0/22)

    Polen (0/50)

    Kommentar av Stefan — 22 september 2009 @ 13:40

  8. Visst har de andra svenska mepparna tiggt till sig sina platser.

    Kommentar av HR — 22 september 2009 @ 13:43

  9. [...] Go here to see the original: 27 MEPs for the Telecoms Package [...]

    Pingback av 27 MEPs for the Telecoms Package — 22 september 2009 @ 14:37

  10. Tack för svaret ovan!

    Håller med om att vi ännu inte skall spekulera om vem som kommer att rösta med den goda respektive onda sidan – men däremot finns det ju ingen anledning att avstå från att hamra in budskapet att alla svenska väljare UTOM piratpartiets just nu sitter med grisen i säcken. De andra partierna och i viss mån gammelmedia gillar ju att hävda att man inte riktigt vet vad man får om man röstar på piratpartiet – men just nu är det BARA bara piratpartiets väljare som vet att deras representant kommer att rösta för ett fritt och rättsäkert internet.

    Sossarnas vanliga väljare VET JUST NU INTE hur Ulvskog kommer att rösta, deras förtroendevalda på kommun och landstingsnivå vet inte hur hon kommer att rösta, fan vet om hon själv vet hur hon kommer att rösta, om hon ens själv vet ifall hon är för eller mot ett fritt och rättssäkert internet. Och detta är förstås pinsamt för landet största parti.

    Moderaternas vanliga väljare VET JUST NU INTE hur Hökmark kommer att rösta, deras förtroendevalda på kommun och landstingsnivå vet inte hur han kommer att rösta, fan vet om han själv ens vet hur han kommer att rösta, om han ens själv vet ifall hon är för eller mot ett fritt och rättssäkert internet. Och detta är förstås pinsamt för landet näst största parti.

    Centerns vanliga väljare VET JUST NU INTE etc, etc, etc.

    Vänsterpartiets vanliga väljare VET INTE DE HELLER, fast i det partiet tillkommer komplikationen att om Svensson röstar annorlunda än Ulvskog så kommer de borgerliga tidningarna att explodera i rubriker om att ”det rödgröna experimentet har redan spruckit” vilket gör att hon riskerar intern svekdebatt från olika delar av det egna partiet på hemmaplan OAVSETT om hon röstar för eller emot SÅ LÄNGE HON INTE redovisar vilket det blir i förväg, vilket således vore klokt att göra i och med att det då blir hon som binder upp Ulvskog istället för tvärtom.

    I viss mån gäller det sistnämnda förstås även för Ek/Centern versus Hökmark/Moderaterna, men alliansen är inte lika ny och har mer spelrum för partiprofilering än vad den helt nybildade rödgröna motsvarigheten har i dagsläget, därav MIN tolkning ovan att Svensson/Vänsterpartiet är tvunget att rösta med Ulvskog/Sossarna om hon/de inte REDAN INNAN vågar redovisa öppet var de står, en från svensk synvinkel jätteintressant subfråga är alltså huruvida sossarnas partipiska redan nu viner ända in i vänsterpartiet.

    Oavsett allt detta är det alltså ändå till syvende och sist JUST NU BARA PIRATPARTIETS VÄLJARE SOM VET att deras representant kommer att rösta för bevarandet av ett fritt och rättssäkert internet!!!

    Kommentar av Seren Dipity — 22 september 2009 @ 15:42

  11. Verts/ALE, ALDE och GUE/NGL borde vi kunna lita på, men det är inte helt säkert.

    Kommentar av calandrella — 22 september 2009 @ 15:58

  12. I fear that speaking to the danish delegate Mr. Bendt Bendtsen is a waste of breath. On a personal note, I think he might even be a waist of space.

    Kommentar av Mollemand — 22 september 2009 @ 16:24

  13. @calandrella: Inte helt, men jag är säker på att vi kan lite på Eva-Britt och Lena Ek i alla fall. De andra är ju värre. En bra sak är att det är många svenskar, svneskar har i allmänhet en väldigt rimlig inställning i dessa frågor.

    Kommentar av pladen — 22 september 2009 @ 16:58

  14. Kan man förhandla bort EU-parlamentets beslut om 138:an helt och hållet?

    Kommentar av Stefan — 22 september 2009 @ 17:32

  15. [...] 27 MEPs for the Telecoms Package The names of the 27 members of the European Parliament that will be negotiating the Telecoms Package have now been [...] [...]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 23 september 2009 @ 1:25

  16. [...] Telekompaketet: de 27 namnen klara « Christian Engström, Pirate MEP a few seconds ago from xmpp in context [...]

    Pingback av Tysk Gamlingen (grmpyoldman) 's status on Wednesday, 23-Sep-09 13:11:46 UTC - Identi.ca — 23 september 2009 @ 14:11

  17. [...] artikel om de senaste turerna kring det så kallade Telekompaketet. Nyligen fick vi reda på vilka företrädarna för EU-parlamentet blir i förlikningsprocessen mellan ministerrådet och [...]

    Pingback av 138:an kränker en mänsklig rättighet & se The Age of Stupid! « Calandrellas blogg — 23 september 2009 @ 16:37

  18. #10: Eva-Britt Svensson har ingen intern svekdebatt att frukta för att fortsätta driva sin linje. Skulle s mot förmodan vilja profilera sig på att inte stödja den linjen är det en debatt vi inte har några problem med!

    Micke vK
    vänsterpartist

    Kommentar av Micke vK — 24 september 2009 @ 11:46

  19. Håller med Micke. Eva-Britt behöver ni inte oroa er för.

    Kommentar av Johan Zandin (V) — 24 september 2009 @ 19:52

  20. @Mollemand: I do not think it is a waste of time to speak with Bendt Bendtsen. (And yes, I know his political past.) Our government has said that they support the Parliament text on amendment 138, and he comes from one of the government parties, where he was Vice Prime Minister.

    But he is conservative, and that should be taken into account when we consider how to approach him.

    He should be told that removing amendment 138 is the start of dismounting the system of justice we have based our European societies on, as it would be possible to punish people without prior judgment by a court of law.

    He (and the other representatives) should also be told that a lot of people will watch closely how he does in the negotiations, and that it may influence many young people on which party they decide to support. This argument becomes a lot more effective if a lot of private citizens go to him to state their concerns.

    But I also have to agree that he may be one of the worst representatives. Just before he went to Brussels, he was the responsible minister for law changes that give six times as long jail time for infringing some immaterial rights (6 years of prison for infringing design patents, where it was 1 year), and for making it possible to jail people for infringements even when the rights holder does not think an infringement happened or if a rights holder cannot be found. He seems to always listen closely to lobbyists and believe all they say.

    Kommentar av Ole Husgaard — 24 september 2009 @ 20:54

  21. @Seren_Dipity . Kom ihåg att både Christian Engström och Philippe Lamberts representerar den gröna gruppen. Så det är inte bara piratpartiets utan också miljöpartiets väljare som inte har köpt grisen i säcken.

    Kommentar av bluepills — 28 september 2009 @ 7:03

  22. [...] få något att säga till om känns också mindre välgrundat. Christian Engström var en av de 27 MEPar som fått förhanda om telekompaketet. Piratpartier växer fram i hela världen, så också Europa och det är inte helt försumbara [...]

    Pingback av Pirat funderar » Pirater på grund? — 1 oktober 2009 @ 13:06

  23. Hello from Russia!
    Can I quote a post in your blog with the link to you?

    Kommentar av Polprav — 22 oktober 2009 @ 0:33

  24. Polprav,

    Yes, of course. If you spread things i write it only makes me happy. That’s what both politics and activism is all about.

    Kommentar av Christian Engström — 22 oktober 2009 @ 22:19


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

Rubric-temat. Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 871 andra följare

%d bloggers like this: