Det är hektiskt nu, men det ska det vara, och det är kul!
Jag ska vara med i två olika debatter senare idag onsdag:
Studio Ett 17.15 i P1, där jag får tillfälle att möta Hans Wallmark (M). Han är riksdagsman och femte namn på moderaternas lista till EU-valet. Hans Wallmark tycker att Ipred är en bra lag. Just idag är han för övrigt aktuell med en debattartikel om nätpolitik som han undertecknat tillsammans med justitieminister Beatrice Ask. Det är det här som är moderaternas officiella politik.
Kvällsöppet 22.40 i TV4 är nästa evenemang. Som jag förstått det ska det bli en utfrågning av mig, Gudrun Schyman (FI) och Sven-Olof Sällström (SD). Minnesgoda tevetittare (eller läsare av denna blogg) känner igen laguppställningen från SVT:s Agenda i söndags. Vi får se hur det blir den här gången.
Piratpartiet ställer upp i EU-valet som pågår nu. Gå och rösta idag!
…………
Pingat på Intressant. Andra bloggar om: piratpartiet, politik, eu, eu-valet 2009


Kör hårt Christian och lycka till!!
Comment av Mikael/Sandby — 27 maj 2009 @ 14:24
Se nu till att inte Gudrun tar upp all tid av debatten
. Den förra debatten kanske inte var i hennes favör, men hon upptog nästan all tid. Försök få så mycket fram som möjligt.kommer följa debatten!
Comment av Storm — 27 maj 2009 @ 14:34
Jag blir förbluffad över Asks och Wallmarks debattartikel. Inser de inte hur ihålig deras argumentation är? De blundat fullständigt för problematiken kring proportionalitet: Nätet kan användas för kriminella handlingar, därför måste vi övervaka alla som använder nätet som om de vore kriminella. Deras argumentation innehåller inte ens spår av intelligent liv.
Comment av Markus Nilsson — 27 maj 2009 @ 14:41
Får ni bara tid att debattera så hade det väl varit fint. För det glömdes mer eller mindre av i SVT när det mest var frågor om småsaker i stort. Får väl leta rätt på P1 på sr.se då och lyssna på detta kommande pratande. Undrar om ordet stöld dyker upp…
Comment av Karlsan — 27 maj 2009 @ 14:43
Quotar från piratebays kommentarer:
”#8. TiAMO – Today 09:17
Var iväg till ambassaden och röstade på Piratpartiet idag! Fanns inga valsedlar så skrev på en blank lapp, så hoppas de kan läsa min vackra handstil =)”
Fredrik Neijj gick alltså precis ut med att han röstar Pirat!!! w00t!
Comment av E-Mannen — 27 maj 2009 @ 14:45
Lycka till! Jag kommer att följa båda debatterna med intresse. Jag säger som de andra, hoppas Gudrun sansar sig lite…
Comment av LinaLj — 27 maj 2009 @ 14:51
Se till att ta upp det faktum, att Piratpartiet kan inte ”utpressas” till att rösta annorlunda, pga att de måste kompromissa med andra frågor.
Comment av PNo4 — 27 maj 2009 @ 14:57
Vi ska inte ställa upp i några debatter eller utfrågningar där enbart F! och SD medverkar då vi inte har något att vinna på det. Ska vi vara med ska det vara mot de som vi konkurrerar med enligt mig. Agenda i söndags var enligt mig och många andra en misslyckad sak och jag tror som sagt inte att vi kan vinna något på att framställa oss med övriga småpartier i det läge vi är i nu.
Comment av ATIX — 27 maj 2009 @ 14:59
lycka till!
Comment av Pettson — 27 maj 2009 @ 15:05
Framhåll mänskliga rättigheter.
Comment av calandrella — 27 maj 2009 @ 15:20
Bara en stilla undran.
Angående Kvällsöppet evenemang. 22.40 i TV4 som du,
Gudrun Schyman, och Sven-Olof Sällström skall vara med i ikväll.
Kanske kunde du passa på att ställa en enkel fråga till Hans Wallmark (M)
och även justitieminister Beatrice Ask.(Nämligen denna fråga.Se nedan)
Om dom har tid och ork att också ställa upp i TV4:as evenemang ikväll?
(Tyvärr kan du ju inte alls styra över detta eftersom du inte äger TV4,men frågan är ju fri)
Tror nog att det hade kunnat varit riktigt bra för att förhöja debatt – klimatet i programmet.
Nu lär det väl aldrig inträffa för troligtvis vågar dom nog inte ställa upp eller så
hinner dom väl inte förbereda sig tillräckligt.Dessutom är det väl ingen större skillnad
kanske på vad SVT eller TV4 vågar göra.Vad SVT har gjort det vet ju dom flesta som har tittat
på AGENDA debatterna.Men man vet ju aldrig TV4 är ju reklam – kanal lite mindre toppstyrda
och det vore väl bra att få så mycket reklam – tid i TV även för dessa 2 personernas del.
Och även om vad deras partier tycker om EU- VALET.Vad man bör rösta för och på vad.
PS:Lycka till ikväll.Friheten bör man vårda ömt även på Internet.
DS:Kanske jag aldrig hade kunnat skriva ens dessa enkla rader om jag bott i BURMA,eller KINA.
Ja det finns nog säkert många, många flera länder att lägga till på listan.
Vi får väl hoppas att inte EU ska gå samma öde till mötes.Och hamna på samma lista.
JL.
Comment av Jan — 27 maj 2009 @ 15:48
Beatrice Ask har förstås helt rätt i sin debattartikel.
Eftersom man även kan köpa cannabis (”och hasch”) i någons lägenhet anser jag att övervakningskameror bör sättas upp i alla hem.
Vidare kan man använda pengar för att köpa hasch, det tycker jag är ett stort problem. Det skulle kännas mycket bättre om alla pengautbyten skedde elektroniskt så att staten kan kontrollera att jag inte köper hasch för mina pengar.
Allting bottnar som vanligt i att dessa okunniga medborgare får bestämma alldeles för mycket över sina egna liv. I en perfekt värld skulle staten bestämma allt och kontrollera alla – då skulle inga problem kunna finnas eftersom staten är ofelbar. Vi har sett prov på hur en sådan utopi kan se ut i exempelvis boken ”Brave new world” eller filmen ”Equilibrium”. Underbart!!
Comment av Arne — 27 maj 2009 @ 16:01
Moderaterna tycker uppenbarligen att våra frågor är extremt oviktiga. Allt annat är viktigare. Bara så att ni vet.
Comment av Ylva — 27 maj 2009 @ 16:29
Bra debattering från CE:s sida!! Från HW lyste den så ofta använda med fullständigt absurda logiken igenom: barnporr är dåligt, alltså måste vi kontrollera Internet. Bara för att man själv inte har något bra motförslag för hur narkotika ska bekämpas betyder det ju inte att motparten har rätt. Läsare: jämför gärna med Pappans argumentation med sin son i ”Thank you for smoking”.
Comment av Marcus — 27 maj 2009 @ 16:35
Står upp, och applåderar, mycket bra duell med Hans Wallmark (M), du tog han mycket bra, önskar all lycka i TV4 debatten ikväll.
Jag är en stolt medlem, i PIRATPARTIET
Mvh. Lenbet
Comment av Lenbet — 27 maj 2009 @ 16:40
Hytta till med näven och visa dem var skåpet egentligen skall stå.
Lycka till!
Comment av DenyMe — 27 maj 2009 @ 16:42
Det där kändes bra, Christian. Men jag tycker du skall vara *ännu* mer nogrann med att betona att:
”Brottslighet på nätet måste bekämpas, precis som överallt annars. På nätet måste det finnas rättigheter och skyldigheter, som överallt annars. Barnpornografi, trafficking och knarkhandel måste motverkas. Precis som vanligt — med polis, rättsväsende. (Detta innebär dock inte .. bla bla blah .. FRA, massavlyssning av vanliga människor, teledatalagring…)”
Det är viktigt, menar jag, att folk inte får för att PP vill ha total laglöshet.
Comment av Hugo Heden — 27 maj 2009 @ 16:43
Finns nu på SR:s hemsida
Comment av Lyssna på studio ett — 27 maj 2009 @ 16:50
Jag tycker att PP börjar låta lite som en repig skiva. Varje gång det frågas vad PP tycker om fildelning hör man bara ”fildelning måste tillåtas för alternativet är..” Ja, visst, det är ju väldigt sant, i praktiken om inte annat.. Men det besvarar ju inte frågan särskilt bra. För ni är väl fortfarande för fildelning, rent idéelt?
Comment av Anonym — 27 maj 2009 @ 16:58
Jag tycker att PP börjar låta lite som en repig skiva. Varje gång det frågas vad PP tycker om fildelning hör man bara ”fildelning måste tillåtas för alternativet är..” Ja, visst, det är ju väldigt sant, i praktiken om inte annat.. Men det besvarar ju inte frågan särskilt bra. För ni är väl fortfarande för fildelning, rent idéelt?
Ursäkta om det blir dubbelpost nu.
Comment av Anon — 27 maj 2009 @ 17:00
Lyssnar på debatten i radion, och tycker du gör riktigt bra ifrån dig!
Comment av Jonas — 27 maj 2009 @ 17:16
Sista frågan om hur man ska hantera kriminalitet på nätet tror jag måste besvaras i mer detalj. Jag tänker mig att många som är ovana vid Internet inte ser parallellerna när det sägs att det ska det ska vara på samma villkor.
Dra gärna paralleller med polisens spaningsmetoder utanför internet, hur det på samma sätt finns klubbar med lokaler eller andra samlingsplatser där inte vem som helst kommer in.
Men det är viktigt att visa för de som är rädda för Internet att det finns en plan att upphålla lag och ordning. Så istället för att enbart kritisera de okunnigas förslag måste vi ge egna konkreta förslag om än det bara en en strikt kopia av dagens spaning.
Comment av Peter — 27 maj 2009 @ 17:18
@Peter ”Men det är viktigt att visa för de som är rädda för Internet att det finns en plan att upphålla lag och ordning. Så istället för att enbart kritisera de okunnigas förslag måste vi ge egna konkreta förslag om än det bara en en strikt kopia av dagens spaning.”
+1
Comment av Hugo Heden — 27 maj 2009 @ 17:20
Håller med, låt oss säga att vi får ett samhälle där skivbolagen kan få reda på exakt vad var och en tagit hem från hemsidor, fildelarnätverk eller privat mail. Ska de då ha rätt att fakturera var och en efter deras prislista.
Ofta ställs integritet mot att folk ska få betalt. Enligt mig borde det vara en balans mellan incitament till att kunna skapa kultur(t.ex. kunna leva på det om man är bra) och sprida den(hur många som får del av det). Vi kan inte bara ha det ena men hur man gör avvägningen är den riktigt intressanta frågan.
Comment av Peter — 27 maj 2009 @ 17:30
Betona att vi också är för folkhemmet. Ett folkhem där inte byråkrater från långtbortistan ska lägga sig i vart Svensson surfar på Internet. Ett folkhem där inga privatsnutar rusar in i Svenska hem.
Comment av Pirat så klart — 27 maj 2009 @ 17:33
Synd att SR inte har filformat som funkar bra för fri programvara. Jag kan inte lyssna på detta.
Comment av Jocke — 27 maj 2009 @ 17:50
Hörde hela P1-intervjun, och tycker också att du gjorde bra ifrån dig. Hetsa aldrig upp dig, som Wallmark gjorde. Du är stenkylig med objektiv, det imponerar!!
Comment av Mats Henricson — 27 maj 2009 @ 19:01
Mycket bra! Du vinner så mycket när du är så där lugn och saklig. När Hans Wallmark hetsar upp sig så behåller du lugnet och får in en extremt träffsäker slutkläm!
Comment av Klaus — 27 maj 2009 @ 19:21
Synd att de kallade operativsystemet ”Linux” och inte ”GNU/Linux” vilket är det korrekta namnet.
Comment av Jocke — 27 maj 2009 @ 19:39
Precis det där argumentet med ”cannabis och knark på nätet” är nånting som jag ibland får uppkört i ansiktet när jag pratar med människor om Piratpartiet.
Då svarar jag ungefär såhär:
”Om man vill kunna ta fast människor som ägnar sig åt brottslighet på nätet, så är det absolut värsta man kan göra att börja övervaka eller förbjuda nånting som miljontals människor gör på nätet. Det som händer när du inför övervakning och förbud på det sätt vi har gör nu, är att tjänster för anonymisering får en stark efterfråga och kommer bara bli kraftfullare och bättre för varje dag som går. De här tjänsterna blir tillgänglig till alla människor på nätet. Inklusive drogförsäljare och andra kriminella. Så om du vill att de ska ha lättare att vara anonyma så är det jättebra att börja övervaka alla som använder sig av internet, eller att förbjuda människor från att dela med sig av kultur.”
Nånting sånt kände jag att det fattades från dig Christian under debatten i P1. I övrigt är du jätteduktig och jag blir bara mer och mer imponerad för varje gång jag ser eller hör dig. Det är vackert att se en människa utvecklas!
Comment av Jonathan — 27 maj 2009 @ 20:32
Christian!
LYCKA TILL ikväll i debatten.
Ett par tips:
Du hakar dig och stannar lite då och då. Försök vara mer uttalad och säker. Du har mycket att säga och är enormt duktig, så du borde inte ha några problem alls. Dina motståndare är dessutom extremt marginaliserade, så mal på om ditt och dina viktiga frågor.
Om de frågar dig om saker som Piratpartiet inte tar ställning till – säg kort och gott ”Det tar vi inte ställning till”, och övergå snabbt till Piratpartiets frågor. Se till att du får fram att Piratpartiets frågor är FÖRUTSÄTTNINGEN för att alla andra frågor ens kan existera!
LYCKA TILL! Du är bäst i den panelen, så du har allt att vinna!
Comment av Mexonat — 27 maj 2009 @ 20:49
Antagligen syftar du på fildelning av upphovsskyddat material (mot upphovsmannens önskan). PP säger ja till sådan fildelning för icke-kommersiella syften. Vidare vill PP korta skyddstiden som upphovsmannen har kommersiell ensamrätt på distribution, men inte ta bort den. Du kan hitta mer info och motivering hos piratpartiet.se.
Comment av Månkaninen — 27 maj 2009 @ 20:52
Bra debatt i Studio Ett. Piratpartiet stiger allt högre i min aktning. Dina svar var precis på pricken och moderaten lät alltmer desperat. ”Vi ska inte tala om andra partier nu” återkom han till gång på gång – men vad gjorde han själv? Man måste tillhöra en stor grupp i EU-parlamantet för att få inflytande, sa han också. Inflytande så där i största allmänhet, inte om något speciellt?
Piratpartiet går framåt och de andra verkar undra vad det är som händer. Och så försöker de i sista stund få oss att tro att de också vill värna integriteten – nu i sista sekunden!
Comment av Bengt Månsson — 27 maj 2009 @ 21:09
”Narkotikahandel på nätet”, vad i hela helv… vad spelar det för roll hur handeln sker? Man skulle kunna tro att de tror att själva knarket överförs över nätet. Knark skickas med post eller överlämnas vid ett möte i någon skum gränd. Varför pratar aldrig nån om narkotikahandel i telefonnätet? Eller narkotikahandel i postsystemet? Eller narkotikatransporter på vägarna?
Comment av Elias — 27 maj 2009 @ 21:23
bättre ni döper om partiet till pajaspartiet en hop med datanördar ,säg till när vi ska bli rädda hahaha
http://www.newsdesk.se/pressroom/sverigedemokraterna/pressrelease/view/piratpartistisk-eu-kandidat-ville-doeda-sverigedemokrater-297474
Comment av janrume — 27 maj 2009 @ 21:37
Christian, du är en otvättad pirat och inte en tvättäkta liberal i det här valet. Glöm inte det.
Vi har ett eget utrymme och det ska vi vara rädda om.
Comment av Kristofer — 27 maj 2009 @ 22:17
Ja du Christian, det blåser hårt på toppen, speciellt om man är nedklämd i en stol mellan FI och SD
. Både Gudrun och vad han nu heter för SD gormade så att din lugg höll på att hamna på sniskan. Men denna diskussion/argumenterande är mycket mera intressant än de föregående betonghäckarna Sahlin & Reinfeldts ljumma debatt om (?)EU.
Comment av Sockna — 27 maj 2009 @ 22:28
Bra jobbat i kvällens debatt!
Comment av digitaliz — 27 maj 2009 @ 22:36
Christian, du äger i P1. Jag håller på lyssnar på podcasten nu.
Wallmark verkar vara en slipad politiker när han babblar och anklagar utan att egentligen säga någonting alls, men jag tyckte du skötte dig utmärkt.
Comment av Johan — 27 maj 2009 @ 22:42
Som sagt en minst sagt hetsig debatt när SD klev in på arenan, vilket iofs inte är ngt nytt under solen.,,
)
Tyckte särskilt mkt om din slutkläm med Informationssamhället som lösning på krisen.
Comment av PMyran — 27 maj 2009 @ 22:49
Du var bra, även i TV4, du vinner, på att du är lugn och saklig, låt dom andra tjafsa med varandra, men sen är det ju i slutändan upp till prog. ledaren att de dig plats, men om du får det, så, tar du mycket poäng, på att du inte deltar i tjafset, och, på det du säger. DU VAR BRA.
Mvh. Lenbet
Comment av Lenbet — 27 maj 2009 @ 23:16
Det är mycket märkligt, att alla partier, verkar ha samma åsikter som PIRATPARTIET numera, har jag missat något, har vi allierade överallt, det verkar som vi fått massor av nya anhängare, vi kanske snart får se GS i vårt medlemsregister
, det skulle väl vara den enda orsaken för henne, att kunna fira på valvakan.
//Lenbet
Comment av Lenbet — 27 maj 2009 @ 23:33
Nja, namnet på Linux har diskuterats länge och Linus Torvalds säger bland annat:
Well, I think it’s justified, but it’s justified if you actually make a GNU distribution of Linux … the same way that I think that ”Red Hat Linux” is fine, or ”SuSE Linux” or ”Debian Linux”, because if you actually make your own distribution of Linux, you get to name the thing, but calling Linux in general ”GNU Linux” I think is just ridiculous.
Läs mer om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/GNU/Linux_naming_controversy
Även om det korrekta namnet nu skulle vara GNU/Linux så kommer det aldrig slå igenom i vanligt tal då Linux är mycket lättare att säga och att komma ihåg. Precis som jag inte säger att jag har Microsoft Windows Vista Business installerat utan kort och gott ”vista”.
Comment av Klas — 28 maj 2009 @ 0:56
[...] Piratdebatter idag onsdag Det är hektiskt nu, men det ska det vara, och det är kul! Jag ska vara med i två olika debatter senare idag [...] [...]
Pingback av Top Posts « WordPress.com — 28 maj 2009 @ 1:45
Jättebra i p1
Får inte tv4 att funka dock:
http://tv4play.se/aktualitet/kvallsoppet
Comment av apisms — 28 maj 2009 @ 3:14
Jag tycker i det stora hela att du gjorde mycket bra ifrån dig i bägge programmen, kör hårt!
Comment av Mikael — 28 maj 2009 @ 9:11
Jag gillar att dom inte ens vet vad det är dom vill stoppa ”Det handlar också om försäljning av allt från cannabis till kokain och hasch.” Cannabis OCH hasch?! Ursäkta? Undrar om dom vill stoppa amfetamin och speed också…
Comment av Rimmon — 28 maj 2009 @ 9:14
I ”Studio Ett” påstod först moderaternas representant att han enbart ville föra fram moderaternas politik och alls inte säga någonting om andra partiers eventuella ”tillkortakommanden”…
Sedan så talade han med enorm frenesi om just hur dåligt Piratpartiet är…
Det blev nästan löjligt… En debatt till med denna Wallmark och begreppet ”gå upp i desperat falsett” får troligen ett namn och ansikte.
Klar seger till Christian Engström på poäng! Wallmark får hämta andan till nästa gång!
Sedan var det ”The Gudrun Show” igen på TV. I programmet kvällöppet vädrade ”The Gudrun” tonsillerna. Hon gjorde detta så intensivt så programledaren Ekdal var tvungen att säga ifrån och fråga om han överhuvudtaget fick lov att ställa en fråga till den tredje deltagaren!?!?!
Här hade den vice partiledaren i Sveriges tredje största parti besvärligt då han rent fysiskt var inklämd från vänster av kommunisten Gudrun och från höger av fascisten Sven-Olof. Han var således placerad i mitten och då de andra två rök ihop fick Christian ducka rejält. Undrar om han inte fick saliv på båda kindernas utsidor så intensivt verkade ”debatten” vara.
Dessutom inleddes ju ”Europavalsdiskusionen” av Fredrik Reinfeldt och Mona Salin som tydligen ska ha någon typ av gräddfil i alla debatter i vilka de är med. De vägrar ju uppenbarligen att debattera tillsammans med det tredje partiet – Piratpartiet. Hur ska de göra när Piratpartiet ganska snart går om Moderaterna i storlek?
Frippe och Måna gjorde så gott de kunde för att låta som om representanter för deras partier tänkte driva OLIKA? politik i EU-parlamentet. Någon kandidat från dessa partier hade heller inte ens orkat masa sig till studion…
(s) och (m) röstar exakt likadant i 9 av 10 omröstningar i EU-valet! De kunde lika gärna vara vänster respektive högerflygeln i ”Betongpartiet”.
Om vi undantar F! och SD då dessa inte är speciellt realistiska alternativ och efter att ha sett denna erbarmliga föreställning – man blir ju deprimerad av sådana spektakel – så blir det mer och mer klart att valet i EU-valet står mellan:
PIRATPARTIET och BETONGPARTIET !
Vilket väljer du?
Comment av Hans J — 28 maj 2009 @ 10:22
Är det någon som lyckats se kvällsöppet på tv4-play? Jag får det inte att fungera
Hans Wallmarks ingång att varje parti får tala för sin egen politik verkade först smart. Men precis som Hans J säger, när han sedan avvek från den linjen blev det bara oklart vad moderaterna står för och tydligt för vad piratpartiet står för. Jag tycker att du lyckades bra.
Comment av Tor — 28 maj 2009 @ 12:37
Bra av Christian att förklara för Schyman att medborgerliga rättigheter automatiskt omfattar även kvinnor!
Hur länge ska genusfanatikerna få fortsätta med sin politiska könsapartheid-kamp!?
Comment av Tanja Bergkvist — 28 maj 2009 @ 14:09
Testa igen, det funkade nyss efter att inte fungerat för mig heller tidigare.
Sedan tyckte jag nog Christian var lite blek där han satt i kläm mellan två kombatanter men det lär ju knappast bli lättare i Bryssel så det är bara att ta fighten redan nu.
Framförallt efterlyster jag snabbare budskap, kortare meningar och mera driv då det är enda sättet att få tala till punkt och hinna få fram budskapet.
Att Christian sällan höjer rösten är däremot ett bra vapen, han framstår som lugn och sansad och det tror jag han vinner på.
Comment av Nypirat — 28 maj 2009 @ 17:42
Nu har jag äntligen lyckats se TV4-inslaget. Inte så värst givande egentligen, och jag är ju inte särskilt avundsjuk på dig som fick sitta mellan en uppretad Gudrun Schyman och en Sd-gorilla när de skäller på varandra. Egentligen så tror jag att du gör dig bättre i litet lugnare paneldebatter än i den här typen av debatt som börjar gå mer åt tuppfight-/hönsgårdshållet.
Det är konstigt att debatten i TV alltid ska bli så snuttifierad. Diskussionerna på nätet visar ju att det inte måste vara så.
Sd verkar irriterade på att PP knycker medieuppmärksamheten, men de misstar sig nog om de tror att det finns något större stöd för dem bland PP:s väljare.
Comment av Tor — 28 maj 2009 @ 17:46
Visst, att vara saklig är i grunden bra. Att inte ”dras med i fajten”, tuppfäktningen, skällandet eller vad vi nu vill kalla det är moget och resonligt.
Men som politiken ser ut (tyvärr) är själva dess essens att om vi vill påverka och göra skillnad måste det vi säger också engagera. Det gäller såväl i tv-debatter som på torgmöten och demonstrationer som i Europaparlament. Att komma med förnuftiga, viktiga, intelligenta argument, som man lugnt och sakligt kan göra i en blogg, räcker inte bland tv-tittare med hjärnan på halvfart eller bland ett gäng trötta politiker efter en lite för rejäl lunch i Bryssel.
Det stora jobbet är inte att lyckas i EU-valet och ta mandat, det är först efteråt som det riktiga, viktiga och tunga arbetet börjar. Ett eller två mandat bland över 700 andra i Bryssel gör ingen skillnad i sig. Det är vad du säger, frågorna du driver och – framför allt – hur hårt och passionerat du driver dessa frågor som gör en skillnad.
Jag la tidigare under dagen min röst på Piratpartiet, såklart, men hoppas att du växlar upp rejält när du kommer till Bryssel. Och gärna redan innan det.
Comment av Steef — 28 maj 2009 @ 18:22
Nu var i och för sig dessa debatter igår men för fortsatta debatter tycker jag det kan vara intressant att höra Piratpartiets åsikt om de upphovsrättsskyddade grödor och växter som de stora växtförädlarbolagen säljer till odlare i Sverige och i resten av världen och som jag själv skrivit om på min blogg.
Detta upphovrättsskydd som kallas växtförädlingsskydd innebär att bonden som köper detta får odla det och skörda det, men tar han sen ut en del till utsäde inför nästa år så är han tvingad att betala en avgift/royalty till bolaget som ”äger” rätten till grödan, fast det är bonden själv som gjort allt arbete med att odla fram spannmålen.
I tusentals år har bönderna alltid tagit en del av skörden till utsäde. Nu tvingas de av upphovsrättsliga lagar betala för det. Är detta rätt?
Comment av Bli Politiker — 28 maj 2009 @ 20:36
För alla er andra som inte möter sverigedemokrater i offentliga debatter som Christian men kanske i fikarummet på jobbet – lär er med om SD:s politik och argument. Vi på Banjo granskar Sverigedemokraterna fram till riksdagsvalet 2010. www. banjo.webblogg.se
Comment av Banjo — 28 maj 2009 @ 21:07
Usch tv4 ”debatten” var inget vidare, men Christian kryssar snyggt mellan Scylla och Charybdis i alla fall.
(kanske dags att ge upp snart).
SD är nog griniga för att PP lyckats med det de själva inte gjort på över 20 år
Får väl hoppas PP får vara med på de vanliga debatterna inför nästa val istället.
Comment av apisms — 28 maj 2009 @ 21:53
Riktigt bra och tydlig i P1!
Comment av Oskar — 29 maj 2009 @ 0:38
@ Bli Politiker:
Du har helt rätt, Monsanto är väl så nära ren ondska som man kan komma i aktiebolagsform. Det mesta av deras omoraliska affärsmetoder bygger just på att deras patent, så det är i sig ett mycket starkt skäl för att avveckla patentsystemet.
Till att börja med ska vi göra allt vi kan för att stoppa patent på levande organismer. De är om möjligt ännu sjukare än till och med läkemedelspatenten (som ju också dödar många människor i tredje världen varje dag).
Läs mer om vad vi tycker om Monsanto och patent på grödor: Right Livelihood Award till patentmotståndare
Comment av Christian Engström — 29 maj 2009 @ 8:28
Hej Christian,
När det gäller medicinpatent verkar det vara ytterst få av liberalerna som stödjer PP som är beredda att debattera för PP:s politik. Följande blogg är en bra plattform för diskussion – kommentera gärna där: http://prarietankar.blogspot.com/
Jag har litet svårt att slå ifrån mig tanken på att piraters motvilja mot mjukvarupatent (som naturligtvis är helt befogad – mjukvarupatent är en styggelse) spiller över även på andra typer av patent utan att det finns någon riktigt djuplodande analys, eller i varje fall debatt med meningsmotståndarna.
Comment av Tor — 29 maj 2009 @ 18:59
Länkar till de två debatterna som detta blogginlägg refererar till. Bättre sent än alldrig…
-
Studio Ett -arkivet hos Sveriges Radio, se Onsdag 27 maj 2009:
http://www.sr.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=1637
Reportage om Piratpartiet. Duell mellan Christian Engström (PP) och Hans Wallmark (M).
Studio Ett Del 2 av 2 mellan 16:07 – 31:22 min (genom Windows MediaPlayer, hoppa till del 2 med ”nästa spår”-knappen)
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1769041
-
-
Kvällsöppet med Ekdal -portalen hos TV4, se Säsongsavslutning Del 18/18 (navigera ”se hela programmet” i vänstra menyn)
http://www.tv4.se/1.1017420/2009/05/27/diskutera_kvallsoppets_partiledarduell
( http://www.tv4.se/samhalle/kvallsoppet_med_ekdal )
Kvällsöppet med Ekdal del 18 mellan 24:30-38:20 min (genom exempelvis Flash Player 10)
http://tv4play.se/aktualitet/kvallsoppet?videoId=1.1019083
-
Comment av Länktips — 29 maj 2009 @ 20:37
Studio Ett -arkivet hos Sveriges Radio, se Onsdag 27 maj 2009:
http://www.sr.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=1637
Reportage om Piratpartiet. Duell Christian Engström (PP) och Hans Wallmark (M).
Studio Ett Del 2 av 2 mellan 16:07 – 31:22 min (genom Windows MediaPlayer, hoppa till del 2 med ”nästa spår”-knappen)
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1769041
Kvällsöppet med Ekdal del 18 mellan 24:30-38:20 min (genom exempelvis Flash Player 10)
http://tv4play.se/aktualitet/kvallsoppet?videoId=1.1019083
Comment av Länktips — 29 maj 2009 @ 20:40
Hej Christian!
Jag vet att jag var en aning hård mot dig efter Agenda.
Den här gången vill jag framför allt ”rosa” din insats i Studio 1!
Även om du fortfarande måste jobba på att inte staka dig så höll du dig lugn och tog hem en massa plusspoäng. Särskillt som du satt ner stadigt i båten när Wallmark gungade för allt han var värd. Den här gången gick det inte att välta dig över bord. lysande!
I övrigt får jag säga att det är få överraskningar i debattledarnas frågeställningar. Dra nytta av det. Gräv fram bättre retoriska poänger. Gräv fram fördjupade likväl förenklade nya vinklar att kontra de vanligaste frågorna med. Särskillt i radio är det ingen som ser om du använder fusklapp med sådana stödnoteringar.
Bra Christian!
Comment av Eric — 29 maj 2009 @ 20:52
Ack Christian. Det du säger om läkemedelsbolag och patent är ett idiotsäkert recept för att få liberaler att inte rösta på PP. Du säger att folk i tredje världen dör pga. läkemedelspatent. Om dessa elaka läkemedelsföretag valde att inte längre besvära världen med sin ondska och la ner sin verksamhet och slutade utveckla och tillverka medicin, hur många skulle då dö? Om Monsanto (som du kallar ondska i aktiebolagform) la ner och alla anställda började jobba som säg Röda Korset volontärer eller EU-parlamentariker skulle miljontals människor i världen dö av hunger. Är det detta du förespråkar? Eller förespråkar du slavarbete i de industrierna?
Du kommer antagligen få min röst den här gången på grund av att PP är det enda partiet som har någon trovärdighet kvar i frågor om personlig integritet och rättsäkerhet (FRA, IPRED, ACTA etc). Det är verkligen dock ett gränsfall och det verkar vara så för många om inte de flesta liberaler som kommer rösta på PP nu. Integritetsfrågan är så pass viktig just nu att det överskuggar de tillkortakommanden som PP har från ett liberalt perspektiv. Det finns dock en chans att de andra partierna nu kommer börja ta integritetsfrågan på mera allvar när de ser att det finns politiskt kapital bakom den. Om då inte PP har skärpt sig i upphovsrätts-, patent – och DRM-frågorna riskerar ni att vid nästa val förlora liberalernas stöd. Utan detta stöd har ni ingen chans att bli valda in i riksdagen eller att bli återvalda in i EU-parlamentet.
(Av den anledningen bör ni också ta er en funderare på vilken grupp ni vill tillhöra i parlamentet. Om ni går med de gröna och röstar med dem i alla frågor som inte intresserar er kommer ni göra miljöpartister glada. Problemet är dock att miljöpartister röstar på miljöpartiet och inte på er. PP står eller faller beroende på var de liberala väljarna lägger sin röst. Om ni går med på diverse anti-liberal lagstiftning som de gröna förespråkar kan ni räkna med mycket svalare känslor från liberalt håll i nästa val.)
Det är ok att säga att vi behöver tänka igenom hur immateriella rättigheter hanteras idag och att vi kanske behöver tänka om på vissa punkter. Det är inte seriöst att kalla läkemedelsföretag eller företag som Monsanto för onda och förespråka övergången till ett system som skulle garantera att miljontals människor dog i onödan varje år.
Comment av Luka — 30 maj 2009 @ 16:59
Luka: PP får väljare från hela det politiska spektrat, inte bara liberaler, därför vore det djupt oärligt om pp plötsligt går ut och säger att de ska gå med i en viss grupp och inte enbart förhandla för att få igenom så mycket av sina profilfrågor som det går (inom rimliga gränser så klart).
Monsanto agerar på ett oetiskt sätt, därmed inte sagt att alla läkemedelsföretag är onda (det tror jag inte någon sagt?). Men patentlagstiftningen ställer till med väldigt mycket fler problem än den löser. Kanske kan någon komma på ett ännu bättre förslag än det pp har idag, men det är i alla fall bättre än det nuvarande systemet. Att Piratpartiets förslag skulle ”garantera att miljontals människor dog i onödan varje år” håller nog ingen Piratpartist med om förstås, snarare är det tvärt om.
Comment av apisms — 1 juni 2009 @ 0:16
[...] kan enbart jämföras med utsagor från de mest vänsterextrema grupperna. Christian Engström kallade Monsanto för “så nära ren ondska man kan komma i aktiebolagsform” samt att läkemedelspatent [...]
Pingback av konsonans.net — 6 juni 2009 @ 17:59
[...] minsann varit med och banat vägen för PP:s frågor, men i övrigt tycktes hon riktigt bekväm i Christians [...]
Pingback av Sansad Christian Engström gjorde intryck : CockSwain — 9 juni 2009 @ 11:31