Christian Engström, Pirate MEP

21 april 2009

Några piratartiklar

Postat i: delad kultur — Christian Engström @ 19:21
.

.

SVT Opinion har en debattartikel av mig idag. Den handlar om kopplingen mellan jakten på fildelare och övervakningssamhället. Läs Därför ställer vi upp i EU-valet.

Aftonbladet har en debattartikel av Mika Sjöman (pp) och mig. Hur kommer det sig att Reinfeldt lägger så mycket krut på att jaga dem som delar kultur på internet, men ändå tolererar att biblioteken gör detsamma i den analoga världen? Läs Reinfeldt är en hycklande fildelare.

Le Monde har en intervju med mig om TPB-domen och Piratpartiet. Jag verkar säga ungefär det jag brukar säga, fast på franska den här gången, vilket gör att jag inte kan vara alldeles säker. ;) Hittat hos Anaïs, förstås, som fortsätter sin lysande rapportering om vad som händer i Frankrike på sin blogg.

I Bryssel är tydligen Piratpartiet det stora samtalsämnet på allas läppar  i politiska kretsar just nu, enligt en reporter som ringde mig därifrån för att intervjua. Det är bra. De har tydligen insett vad som är på väg att hända.

- Bäva, gammelpartier! Arrr! :)

Piratpartiet ställer upp i EU-valet om en månad och riksdagsvalet 2010.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , ,

21 kommentarer

  1. [...] View original here:  Några piratartiklar [...]

    Pingback av Några piratartiklar | Farbror Barbro — 21 april 2009 @ 20:19

  2. Det slog mig nyss att partier är ett anagram av pirater.

    Kommentar av Aiue — 21 april 2009 @ 20:32

  3. @Aiue
    Haha jag tänkte samma sak ;)

    Kommentar av trassel — 21 april 2009 @ 20:53

  4. Hej Christian!

    Tack för den lilla pratstunden idag utanför aulan, även om jag mest lyssnade så är det inspirerande!

    Som tack så har jag översatt Le Mondes artikel från franska, jag är inte professionell översättare men jag hoppas att den kan vara av nytta!

    /Robin (lång blondin)

    ===

    ”PIRATPARTIET KOMMER ATT VARA REPRESENTERAT I EUROPAPARLAMENTET”

    Ett års fängelse. Det blev straffet som utmättes av Stockholms tingsrätt mot ledarna av The Pirate Bay, en av världens största nedladdningssidor, på grund utav inblandning i copyrightöverträdelser. Ett så hårt straff kan gynna Piratpartiet, ett svensk politiskt parti grundat 2006 under inflytande från nedladdningssidan. Christian Engström, 49 år, är högst upp på partiets kandidatlista för Europaparlamentet nu i juni. Han uppmanar unga att rösta för kaparpartiet för att visa missnöje. Enligt en opinionsundersökning från december så kan 21% av svenskarna tänka sig att rösta på detta parti.

    Vad tycker du om straffet för de ansvariga för The Pirate Bay?

    Jag blev chockad. Ett års fängelse och tre miljoner i skadestånd för att tillåta utbyte av filer, det helt fruktansvärt. Svenskarna, speciellt de unga, har nu en god anledning att rösta i europavalet för att visa politikerna vad de anser om domen.

    Tror du att domen kommer att hjälpa er kampanj?

    Ja, jag tror att många yngre som oftast är föga intresserade av europavalen kommer att rösta för att visa hur domen mot The Pirate Bay har förargat dem. Om man ser på saken så, då har rättens dom kommit mycket lägligt. Inom fem timmar efter domens offentliggörande så hade vårt parti artonhundra nya registrerade medlemmar. Vi har nu sextontusen fem hundra medlemmar; fler än De Gröna (MP) och Vänsterpartiet (V). Jag är övertygad om att vi kommer att vara en vändpunkt i europavalen i år. Vi kommer att ta platser i parlamentet.

    Vad är ert program inför valen?

    Piratpartiet slåss för ett fritt internet utan begränsningar i ett fritt samhälle. Fritt kommunicerande är en grundläggande mänsklig rättighet och utgör en del av Europakonventionen. Ny teknologi är något fantastiskt som vi borde främja, inte hindra genom att sätta folk som erbjuder infrastruktur i fängelse. Politikerna kan aldrig stopp fildelningen men de kan skada internet och människorna som arbetar för det.

    Intervju av Audrey Garric

    Kommentar av Robin Rönnlund — 21 april 2009 @ 20:54

  5. [...] a comment » Hos Christian hittar jag en debattartikel han skrivit för SVT Opinion idag, och den är väldigt pedagogisk och [...]

    Pingback av Pedagogiskt « Bitchslap Barbie — 21 april 2009 @ 21:18

  6. Heja Christian!

    I bästa fall kan kanske PP knipa minst häften av de svenska plastserna i EU-parlamentet.

    Världen behöver medborgarrättskämpar som du, Rick, Anna och alla andra som drar sitt strå till stacken.

    Kommentar av Dennis Nilsson — 21 april 2009 @ 21:20

  7. [...] “Det är något de etablerade partierna aldrig kan tävla mot. Hur bra de än jobbar med internetfrågor i EU kommer de ändå alltid att representera den makt Piratpartiet profilerar sig mot. ‘Det spelar ingen roll hur många fina saker du gör nere i EU-parlamentet’, fortsatte Christian Engström. ‘Det är fortfarande en röst på Åsa Torstensson.’” Jag tror att Gudmundson misstolkat Christian. Christian menade inte att borgarna (eller riksdagspartierna?) alltid gör fel och är våra svurna fiender, utan att en röst på högern i valet till EU-parlamentet betyder en röst för deras Internetpolitik vilken i nuläget företräds högst av Åsa Torstensson, som agerar dåligt. Men jag är faktiskt lite osäker här – om EU-parlamentarikern struntar i vad Torstensson säger och agerar väl, och som piratpartister skulle göra, kan vi inte rösta in EU-parlamentariken? Denna fråga riktar jag direkt till Christian. [...]

    Pingback av Varför Piratpartiet ställer upp i EU-valet « Calandrellas blogg — 21 april 2009 @ 21:28

  8. Förra veckan var jag på NEO:s “grillning av EU-kandidater” (kan ses på webben här: http://www.magasinetneo.se/blog/archive/2009/04/16/har-sander-vi-grillfesten-om-eu ) och jag måste säga att Christian Engström gjorde helt klart bäst ifrån sig – han såg helheten och har insett att problematiken ligger på en helt annan nivå än vad någon av de övriga gjort – de pratade oväsentligheter.

    Kommentar av Tanja Bergkvist — 21 april 2009 @ 22:05

  9. @Dennis Nilsson:

    Du har väl hört historien om boxaren (Det var faktiskt Ingemar Johansson som berättade!) som hade blivit erbjuden en match där han skulle få en tredjedel av matchintäkterna?

    Litet punchigt (Boxaren hade en lång karriär bakom sig) svarar då boxaren:
    - NäNä, den lätte går jag la inte på. Jag ska ha minst en fjärdedel! Annats får det vara!

    Skämt åsido så ska Piratpartiet ha minst hälften av de svenska platserna i EU-parlamentet! Det förtjänar det svenska folket!

    Kommentar av Hans J — 21 april 2009 @ 22:07

  10. Nu är jag impad. Sådär väl har det aldrig uttrycks förr så vitt jag kan minnas Christian! Rick brukar prata i om att vi väljer mellan total övervakning och legalisering av fildelning men han har aldrig riktigt lyckats förklara det sådär bra och övertygande. Alla våra debattörer borde läsa den texten gång på gång tills man kan hämta nån passande paragraf därur i sömnen tycker jag. ;-)

    Å andra sidan så tänkte jag försöka komma med lite konstruktiv kritik med tanke på söndagens ”agenda”. Vet ju inte riktigt hur välplanerad och genomtänkt din strategi var där men jag hade då gärna viljat höra lite mer offensiva argument på vissa håll. Detta är mina åsikter och det är öppet för diskussion förståss.

    Till exempel så fick du en passning att ”alla kommer förlora pengar”. Varför inte kontra med att det går bra för branchen, eller att fildelarna handlar mer kultur än andra, eller att fildelningen har hållit på i 10 år redan utan att branchen har kollapsat. Domdär argumenten tror jag på och dom hade jag gärna viljat höra något av dom som kontring.

    Sen sa någon att piratebay tjänar tiotals miljoner och det är ju ren lögn vilket gärna kunde ha påpekats. Eller?

    Vidare frågades det om du tycker det är okej att dela med sig av manges skivor och där nånstans tycker jag väl att du gärna kunde ha påpekat att 1) nerladdning behöver inte ens betyda att du lyssnar på låten. 2) att du lyssnar på låten behöver absolut inte betyda att du skiter i att köpa låten. det går helt enkelt inte att göra den kopplingen. du kanske inte ens gillade låten eller så gillade du den så mycket att du bestämde dig för att ha skivan i din samling. ja du fattar. Så därför är det absolut okej att överföra musikfiler mellan varandra.

    Sedan sa puckodick att han har cdskivor som han minsann har betalat för och där hade jag viljat höra att du också har mängder med skivor och dvder som du betalat för (vilket jag iofs inte vet om du har) men poängen är ju att pirater också köper kultur, faktiskt i större utsträckning än de som inte fildelar, visar ju undersökningar. Att det helt enkelt inte handlar om att vi är snåla och vill ha gratis, att vi inte är ett dugg rädda för att betala för sådant vi tycker är bra och titta gärna i vår DVDhylla om ni vill ha bevis!

    Kommentar av Hans Löfving — 21 april 2009 @ 22:35

  11. Är verkligen poängen att fildelare köper en massa ”kultur”? Farligt argument, om det visar sig inte vara så.

    Speciellt när du likställer kulturen med plastbitar som ofta knappt går att använda i datorn. -Jag- vill iaf inte ha några. Om de som tillverkar plastbitarna måste sluta med det så sörjer jag inte.

    (Om det däremot fanns en ”köp den här playlisten”-knapp vid alla mina listor på spotify.. jösses vad jag skulle shoppa!)

    Kommentar av Mims — 21 april 2009 @ 23:13

  12. Re: Tanja – det var visst nåt knas med den där länken, men här är bambuserlänken: (Håller med, Christian Engström var klart bäst)

    http://bambuser.com/channel/magasinetneo/broadcast/113575

    http://www.magasinetneo.se/blog/gemytlig-grillkvall-med-liberala-eu-kandidater
    (textsammandrag)

    Btw, gillar ordet ”liberala” EU-kandidater ;-)

    Kommentar av Rickard — 21 april 2009 @ 23:34

  13. @Mims: Alltså seriösa undersökningar visar att de som laddar ner mest är samma personer som spenderar mest pengar på kultur. Det är väl i princip vad Roger Wallis vittnade om i TPB-målet. Må det vara plastbitar eller inte.

    Kommentar av Hans Löfving — 22 april 2009 @ 0:17

  14. @Hans Men det betyder inte att fildelning inte leder till minskad försäljning av CD-skivor. För det gör det rimligtvis. Det betyder bara att det är de som konsumerar mest kultur som: 1) Fildelar mest och 2) Lägger mest pengar på kultur. Inget konstigt i det, det är inte ett kausalt samband. Skivförsäljningen har gått ner massor och jag, som storkonsument av kultur, hoppas den fortsätter göra det.

    Kommentar av Stefan H — 22 april 2009 @ 7:23

  15. Christian, såg du min kommentar om ditt IPRED-exempel rörande skyddad identitet:
    http://christianengstrom.wordpress.com/2009/04/14/overvakning-och-upphovsratt-i-goteborg-pa-lordag/#comment-6939

    Kommentar av Tor — 22 april 2009 @ 8:11

  16. I debattartikeln du skrev för SVT Opinion skriver du att man inte kan hindra fildelning – Det är inte helt sant: Jag har skrivit ett litet stycke om saken som förklarar närmare exakt hur man kan göra det.

    http://serralongue.blogspot.com/2009/04/teknisk-utveckling-trumfar-inte.html

    Naturligtvis innebär ett stoppande av fildelningen att internet som vi ser det idag försvinner och ersätts av något annat.

    Kommentar av Coniella — 22 april 2009 @ 9:15

  17. @Coniella: Rimligtvis skulle fildelningen flytta offline. Bland datoranvändare var offline-fildelningen jättestor innan vi blev massuppkopplade, skillnaden var att det inte fanns lika många datoranvändare. Hur kan du mena att crippla internet skulle stoppa fildelningen? Det skulle bara förändra dess natur.

    Kommentar av Stefan H — 22 april 2009 @ 12:12

  18. @Stefan H: Du har naturligtvis rätt i att en nedlåsning av internet inte skulle stoppa fildelningen via fysiska media – Jag kommer att skriva ett litet stycke om de pågående initiativen för att stoppa denna typ av fildelning också så småningom. Men tills att jag är klar med den posten så hoppas jag att vi kan komma överens om att det i alla fall inte är så att utvecklingen av internetteknologi (i internets nuvarande skepnad) kan rädda den virtuella delen av fildelningen. Låt oss hoppas att vi i framtiden slipper fildela avskrivna notblad via pappersbrev ;)

    Kommentar av Coniella — 22 april 2009 @ 13:42

  19. @Cornelia: Självklart är det så. Och om ”innehållsindustrin” eller vad man ska kalla den fick som den ville så skulle allt kretsa kring trusted computing, då skulle ju all ”normal” lagringsmedia använda sig av något skydd liknande HDCP eller så. Och all annan ”digital” hårdvara med.

    Kommentar av Stefan H — 22 april 2009 @ 13:48

  20. Hur kan man jämföra bibliotek med spridning på internet??? Det är skillnad på att gå och låna en fysisk bok i begränsad upplaga och lägga ut en fil tillgänglig för miljarder människor…

    Kommentar av Peter — 29 maj 2009 @ 8:31

  21. Absolut, pga fysikaliska lagar och ekonomiska begränsningar, så kan tyvärr inte biblioteken erbjuda mänskligheten så mycket kultur som man skulle önska, och det problemet finns mycket riktigt inte med fildelningen, där är resurserna och tillgången obegränsad, vilket är ett mycket stort plus.

    Fildelning är som bibliotek fast tusen gånger bättre, för det har inga begränsningar motsvarande dom gällande fysikaliska exemplar, och biblioteket kan nås varthelst man har en dator eller dylikt, med Internet-uppkoppling, så tillgängligheten ökar för människor som inte kan ta sig till biblioteket. Utöver det så är drifts- och personalkostnaderna obefintliga eftersom nyttjarna själva står för mycket av infrastrukturen.

    Det är inte undra på att fildelning på nolltid har blivit det största mest intressanta fenomenet som hänt mänskligheten på århundraden, och så snabbt blivit allmänt accepterat i det allmänna rättsmedvetandet, och att nyttjandet hos befolkningen ökar för varje ny person som får tillgång till dator och Internet.

    Men precis som när biblioteken kom, så finns det vissa som instinktivt kämpar emot, i tron att fildelningen innebär något negativt för kreatörers möjligheter att omvandla sitt skapande till inkomst, men precis som författarna la ner det gnället efter ett tag, och accepterade att deras verk kostnadsfritt kunde tas del av vem som helst som behagade, utan kreatören hade något att säga till om, och utan att en linjär ersättning utgick, så kommer dagens motståndare bland kreatörerna snart inse hur fel dom har.

    Det är faktiskt inte speciellt svårt att inse att det fildelningen bidrar med är enbart positivt, när man tar en titt på all den oberoende forskningen som gjorts, som enhälligt säger att fri fildelning inte påverkar kreatörernas möjlighet till inkomster negativt, utan tvärtom, och det faktumet att kultursektorerna just nu upplever rekordomsättning och hela tiden ökar, och att kulturskapandet flödar då det skapas mer kultur än någonsin förut, medans övriga branscher på marknaden upplever ekonomiska kriser.

    Så du har helt rätt, fri fildelning FTW, it’s way better then klassiska bibliotek!!

    Kommentar av Fredrika — 29 maj 2009 @ 12:40


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

Rubric-temat. Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 870 andra följare

%d bloggers like this: