Christian Engström, Pirate MEP

30 oktober 2008

Piratjägarlagen i SVT Debatt

Sparat under: delad kultur — Christian Engström @ 14:36
Johan Pehrson (fp)

Johan Pehrson (fp)

Ikväll ska jag medverka i en direktsänd debatt om piratjägarlagen i SVT Debatt i SVT1 klockan 22.00. Det ska bli kul. SVT har en blogg som hör till programmet, och där skriver de så här:

Sanktionsdirektivet, antipiratlagen, IPRED. Kärt barn har många namn. Denna nya lagstiftning mot fildelning blir i alla fall ett av ämnena i morgondagens Debatt.

Deltagare:

Johan Pehrson (fp), rättspolitisk talesman

Joakim Hansson, filmproducent

Johanna Nylander, bloggare och ledarkrönikör

Christian Engström, vice ordförande piratpartiet

Gustav Almestad, musiker

Det handlar alltså om piratjägarlagen som kommer ge film- och skivbolagen fritt fram att jaga en hel ungdomsgeneration (och många äldre också). Det handlar om  statligt sanktionerad utpressning, som vi vet av erfarenhet från exempelvis Danmark.

Det ska bli väldigt intressant att få höra folkpartiets rättspolitiske talesman Johan Pehrson berätta varför han tycker det är en bra idé att låta amerikanska storföretag få större befogenheter än polisen, bara för att kunna pressa bland annat barnfamiljer med tonåringar på pengar. Men säkert har han något bra svar på det också.

Hur som helst, kul ska det bli i alla fall. Den som vill kolla om det som sägs i debatten är sant eller inte kan hitta lagrådsremissen här. Det brukar ju ofta vara lite si och så med upphovsrättsivrarnas förmåga att hålla sig till sanningen, och då kan det vara bra att ha tillgång till bakgrundsdokument.

På SVT Debatts hemsida finns även ett antal debattinlägg om frågan:

Johanna Nylander: Antipiratlagen ytterligare ett svek från alliansen
Mikael von Knorring (v): Piratjägarlagen öppnar för hot och utpressning
Anna Croneman (filmproducent): Jag har längtat efter antipiratlagen

SVT1 ikväll torsdagen den 30 oktober klockan 22.00, som sagt.

…………

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

26 oktober 2008

Privatkopiering måste legaliseras

Sparat under: delad kultur — Christian Engström @ 14:41

Mark Klamberg ger sig in i fildelningsdebatten och går direkt på kärnfrågan:

Går det att kombinera skydd för upphovsrätten utan att upphovsrättsindustrin ges liknande befogenheter som polisen med en arsenal av drakoniska sanktioner och skadestånd?

Det korta svaret på den frågan är nej.

Det här är viktigt att förstå. Ska man bevara dagens upphovsrätt precis som den är, måste man acceptera att staten (eller den som staten utser) får rätten att övervaka all privat kommunikation mellan medborgarna, för att kunna upptäcka när upphovsrättsskyddade verk sprids. Dessutom måste straffen vara tillräckligt höga för att vara avskräckande, och rättsprocedurerna tillräckligt summariska för att upphovsrättsinnehavarna ska klara av rent praktiskt att sätta dit tillräckligt många för att risken att åka fast ska bli större än mikroskopisk. Någon annan väg finns inte att upprätthålla dagens upphovsrätt.

Menar man allvar med att man vill försvara dagens upphovsrätt är det intellektuellt ohederligt att vara emot piratjägarlagen. Den kommer visserligen inte i sig vara tillräcklig för att stoppa piratkopieringen. Det kommer behövas ännu fler lagar som är ännu mer drakoniska, och som gör ännu större ingrepp i medborgarnas frihet, rättssäkerhet och tillgång till teknik. Men den som verkligen vill bevara upphovsrätten i dess nuvarande form måste erkänna att piratjägarlagen i så fall är ett nödvändigt och önskvärt första steg för att uppnå det målet.

Men det här korta (och deprimerande) svaret gäller bara om man tolkar frågan alldeles bokstavligt, och med ”upphovsrätten” menar ”upphovsrätten som den ser ut idag”. Formulerar man om frågan bara lite grand blir svaret ett annat, och mycket intressantare.

Om man istället för att fråga ”Går det att försvara dagens upphovsrätt…?” ändrar frågeställningen till ”Går det att försvara en rimlig upphovsrätt…?”, då blir svaret plötsligt ja istället.

Den kommersiella upphovsrätten kan vi ha kvar.
Om upphovsrätten bara reglerade affärsmässig användning och spridning av verk i förvärvssyfte, då skulle den inte vålla några särskilda problem för samhället. Det finns lite justeringar som man skulle vilja göra (speciellt att korta de orimliga skyddstiderna), men det finns inga principiella problem med att upprätthålla ungefär dagens upphovsrätt i kommersiella sammanhang.

Anledningen är enkel. Principen follow the money räcker för att samhället ska kunna hålla koll på kommersiella aktiviteter. Ska man som företagare kunna tjäna pengar på något är ju det allra första man måste göra att berätta för så många som möjligt vad det är man har att erbjuda. Men om det är något olagligt man erbjuder kommer ju polisen få reda på det så fort man lyckas nå en större kundkrets. Det behövs inga ytterligare inskränkningar i medborgerliga fri- och rättigheter för att hålla koll på kommersiella verksamheter. Det räcker med de kontrollsystem som redan finns av andra orsaker.

Det är kriminaliseringen av icke-kommersiell kopiering som är problemet.
Icke-kommersiell spridning, som till exempel fildelning, sker genom att två privatpersoner skickar ettor och nollor till varandra. Det kan ske på hur många sätt som helst. Om jag vill dela med mig av en låt eller en film som jag har i datorn kan jag skicka den som bilaga till ett mejl eller släppa den i en chatt, lika gärna som att skicka den med bittorrent-tekniken. Enda sättet att förhindra spridning på det sättet är att staten (eller någon annan) får rätten att övervaka all elektronisk kommunikation mellan alla privatpersoner.

Det finns inget sätt att avgöra om ettorna och nollorna i ett meddelande utgör ett upphovsrättsskyddat verk utan att öppna och undersöka meddelandet. Ger man någon utomstående rätt att göra det har man i ett slag avskaffat brevhemligheten. Med den ryker automatiskt både meddelarskyddet för den som vill kontakta en journalist och rätten att kommunicera förtroligt med sin advokat eller sin präst.

Tillåter man oavlyssnad privat elektronisk kommunikation mellan människor kommer den möjligheten att användas för att sprida upphovsrättsskyddade verk. Vill man stoppa icke-kommersiell spridning av upphovsrättsskyddade verk måste man ta bort möjligheten till privat kommunikation. Någon annan möjlighet finns inte. Det är fildelningens bottom line.

Därför måste samhället välja. I mina ögon är valet självklart. De grundläggande medborgerliga rättigheterna är tusenfalt viktigare än underhållningsbranschens eventuella möjligheter att fortsätta tjäna pengar på precis samma sätt som de vant sig vid.

Men hur ska artisterna få betalt?
I och för sig är det naturligtvis upp till varje näringsidkare att själv hitta en affärsmodell som fungerar för just honom eller henne. Det gäller inom kultursektorn på precis samma sätt som i alla andra branscher. Men man kan ju ändå oroa sig för att fildelningen skulle göra det svårare för personer inom kreativa yrken att försörja sig.

Dessbättre visar det sig att den oron är helt obefogad. Det vet vi nu med facit i hand.

Fildelning i massiv skala är ju inte någonting nytt som Piratpartiet vill införa genom att ändra på lagstiftningen. Det var 1999 som Napster kom och gjorde fildelningstekniken bekväm och tillgänglig för en större allmänhet. Sedan dess har fildelningen bara ökat år från år. Vi har alltså snart ett decenniums erfarenhet av hur fildelning i massiv skala påverkar möjligheterna för artister att tjäna pengar.

Och det har gått jättebra för artisterna. I rapporten Att leva på sin talang från KK-stiftelsen år 2005 skriver de i förordet:

Samtliga av upplevelseindustrins branscher har under senare år visat på stark tillväxt och tillsammans står de för nästan 5 procent av Sveriges BNP och sysselsätter ca 280 000 personer. Flera studier visar på ytterligare tillväxt i upplevelseindustrin framöver. En starkt bidragande orsak till detta är nya konsumtionsmönster som därmed skapar nya möjligheter till intäkter.

Sedan dess har kultursektorns intäkter fortsatt att öka. Vi spenderar mer och mer på kultur år för år, i takt med att vi långsamt får det allt bättre i samhället. Johanna Nylanders rapport Kulturskymning inställd innehåller massor med siffror och exempel från verkligheten.

Fildelningen och den nya informationstekniken har inneburit ett stort antal nya möjligheter för kreativa människor att både skapa och nå en publik. Svaret på frågan ”Film och musik på internet – hot eller möjlighet?” är definitivt ”möjlighet”, om man ser de ur artisternas synvinkel.

Men för de fyra stora skivbolagen är den tekniska utvecklingen förstås ett hot. De har ju hittills kunnat sitta trygga som mellanhand och samtidigt skinna både artister och konsumenter. Den tiden är förhoppningsvis förbi snart. Ju förr Sony BMG, Warner, EMI och Universal förlorar sitt strypgrepp om marknaden och helst försvinner helt, desto bättre. Det tjänar både artister och konsumenter på.

Under hela nittonhundratalet har storföretagen inom underhållningsbranschen konsekvent motsatt sig varje teknisk nyhet, och påstått att den skulle innebära slutet för kulturen i världen. De har aldrig haft rätt, och de har de naturligtvis inte rätt nu heller när de försöker vrida klockan tillbaka och utrota fildelningen. Och de kommer naturligtvis inte att lyckas.

Men även om det inte finns någon risk att de stora film- och skivbolagen lyckas stoppa fildelningen, finns det i dagens politiska läge en betydande risk att de lyckas skada andra mycket mer fundamentala samhällsvärden.

Det kan vi inte tillåta. Därför måste upphovsrätten reformeras. Men gör vi bara det går vi en fantastisk framtid till mötes, med ett ännu rikare och mer spännande kulturliv där alla kan vara delaktiga.

Visst gör det ont när knoppar brister – varför skulle annars våren tveka? Men vi har inga rationella samhällsekonomiska argument att låta all vår heta längtan bindas vid det frusna bitterbleka.

…………

Andra som har plockat upp Mark Klambergs kastade handske: Opassande, Hanna Wagenius, Mary, Jens O.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

25 oktober 2008

Antipiratlagen förklarar krig mot barnfamiljerna

Sparat under: delad kultur — Christian Engström @ 16:16
Ungdomarna på bilden har ingenting med artikeln att göra, och bör betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevistats.

Ungdomarna på bilden har ingenting med artikeln att göra, och betraktas ännu så länge som oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Antipiratlagen, som regeringen nyligen presenterade, är en direkt krigsförklaring mot alla Sveriges barnfamiljer.

Har man ungar som är över 10 kan man som förälder räkna med att de fildelar. Det är inget konstigt med det. Alla gör det.

Med antipiratlagen kommer film- och skivbolagen få ut namnet på den som står för internetabonnemanget om de ser att någon fildelar. Namnet på den av föräldrarna som står för uppkopplingen till internet, alltså.

Film- och skivbolagen kommer sedan att skicka ut brev där de hotar med att stämma föräldern på hundratusentals kronor, om han eller hon inte ”frivilligt” går med på att betala några tiotusen kronor i förlikning. Så har de gjort i Danmark, och så har de gjort i alla andra länder som har infört sådan här lagstiftning.

Så vad ska man göra som tonårsförälder i framtiden om regeringen trumfar igenom den här lagen? Jag tror inte många föräldrar kommer lyckas med att prata med sina ungdomar, och på så sätt få dem att frivilligt avstå från att ta del av film och musik på det sätt som de har gjort i hela sitt liv. Och jag tror ännu färre föräldrar klarar av att hindra ungarna med tekniska spärrar. I de flesta tonårsfamiljer är det ju ungarna som är bäst på tekniken. Och kan de inte själva ta sig runt en viss spärr har de säkert en kompis som kan.

För den förälder som inte är beredd att säga upp internetuppkopplingen återstår bara att hoppas på turen att familjen inte åker fast. Varje gång posten kommer kan det ligga med ett brev som säger ”betala 20.000:- omedelbart, eller vi stämmer dig på det mångdubbla”. Bara för att familjen har en tonåring som är som alla andra tonåringar.

Och om man mot förmodan skulle ha sådan pli på sin unge att man verkligen kan få honom eller henne att inte fildela i smyg bakom ens rygg, hur roligt kommer det kännas att säga att film och musik är förbjuden frukt, för annars kan familjen få dyrbara problem? Till en tonåring?

Folkpartiet i Eslöv ger ett exempel:

Kalle, 15 år är som ungdomar är mest. Älskar musik och dataspel. Söker sin identitet. Umgås med kompisar. Allt detta på internet. Kalle får månadspeng på 1050:- som ska täcka hans utgifter för mobiltelefon, kläder och nöjen. Att köpa en film är ju förstås omöjligt.

Att köpa en CD-skiva kanske ekonomin mäktar med ett par gånger om året. Inte i närheten av vad Kalle betraktar som ett rimligt utbud. Det tyckte inte jag heller när jag var grabb – vi kopierade musik och VHS bland kompisar (då var det för övrigt lagligt – men det spelade inte nån roll för vårt agerande).

Om Kalle ska följa lagen så blir det inget större kulturutbud för honom. Rättvist? Rätt eller fel?

Det är helt obegripligt rent taktiskt att regeringen ens har låtit lagförslaget komma så här långt. Vad tänker de på? Har det blivit inne med politiskt självmord helt plötsligt? Gav FRA-frågan mersmak?

I alla valrörelser brukar det vara ett ofantligt fjäsk för barnfamiljer från politikerna. Inget valfläskpaket är komplett utan en tjock skiva till barnfamiljerna. Men Reinfeldt och hans kollegor gör tvärtom.

Antipiratlagen är tänkt att träda i kraft redan våren 2009, efter att ha gått i expressfart genom de olika instanserna. Det kommer säkert att ta lite tid för film- och skivbolagen att komma igång ordentligt med att skicka ut hotbrev och stämningar på löpande band, men ungefär till hösten 2010 bör karusellen ha börjat snurra för fullt.

Vilken fantastiskt kul valrörelse alla de fyra allianspartierna kommer få! Förutom FRA ska de dessutom nu också förklara för alla barnfamiljer varför de har givit privata företag rätten att när som helst skicka kravbrev på tiotusentals kronor, bara för att de har ungar.

Hur tänker alliansens partiledningar egentligen? Kontakta politikerna och fråga dem.

…………

Bloggat om antipiratlagen: Christian Engström, Anna Troberg, Opassande, Piratbyrån, Argast Nu, Jan Lindgren, Angie Roger, Tommy K Johansson, Rick Falkvinge, Opassande, Jan Lindgren, Opassande, Martin Otyg, Rick Falkvinge, Rose-Mari Södergren, Charlotte Wiberg, Satmaran, Dick Bengtson, Jan Lindgren, Insane Clowns, Opassande, Jan Lindgren, Tommy K Johansson, Nihao Kenny, Jan Lindgren, Jan Lindgren, Jan Lindgren, Anna Troberg, Mikael Persson, Christian Engström, Ung Vänster, Mikael von Knorring, Lars Holmqvist, Rick Falkvinge, Urban Cat, Anders Widén, Opassande, Anna Troberg, Rick Falkvinge, Mackan Andersson, Johan Lindahl, Mary X Jensen, Marcin de Kaminski, Opassande, Jinge, Urban Cat, Andra Sidan, Drottningsylt, Rick Falkvinge, Nätkoll.se, Tommy K Johansson, Opassande, Scaber Nestor, David Wienehall, Christopher Kullenberg, Mattias Swing, Mikael Nilsson, Argast Nu, Wilhelm Svenselius, Peter Soilander, SVT Opinion, Farmor Gun, Mary X Jensen, Daniel Brahneborg, Insane Clowns, Rasmus Fleischer, Mattias, Daniel Brahneborg, Bitchslap Barbie, Karl Sigfrid, Mikael Persson, Svensson, Mikael von Knorring, Urban Cat, Henrik Alexandersson, Satmaran, Daniel Scythe, David Wienehall, Mattias Bjärnemalm, Klibbnisse, Christopher Kullenberg, Henrik Alexandersson, Svensson, Bitchslap Barbie, Dumheterna, Rick Falkvinge, Rick Falkvinge, Anna Troberg, Christian Engström, Hans Engnell, Josef, Rasmus Fleischer, Henrik Alexandersson.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

23 oktober 2008

Nu stoppar vi antipiratlagen!

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 13:46
Ring eller mejla en riksdagsman idag

Ring eller mejla en riksdagsman idag!

Just nu är det ett window of opportunity öppet för att stoppa den föreslagna antipiratlagen, tipsar Rick Falkvinge (pp) på sin blogg.

För två veckor sedan presenterades förslaget till antipiratlag. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. Går förslaget igenom kommer privata företag att få större befogenheter än polisen att sätta dit människor som de misstänker för fildelning. Det öppnar dörren för laglig utpressningsverksamhet som kommer att drabba helt vanliga människor. Det vet vi av erfarenhet från andra länder, där underhållningsföretagen har fått de här befogenheterna till skänks av politikerna.

Men just nu är det fortfarande osäkert om alliansregeringen verkligen kommer att gå vidare med det här förslaget, enligt källor som Rick har pratat med. De borgerliga partiledningarna har ännu inte bestämt sig för om de ska driva det här vidare. Blir det en tillräckligt stark opinionsstorm mot förslaget kan det bli så att de låter bli, enligt hans källor.

Det är de närmaste 1-2 veckorna som är avgörande. Efter det kommer regeringen att lägga sin proposition (alltså sitt förslag till riksdagen). Har de gjort det är det partipiskan som gäller, och då vet vi ju hur det med största sannolikhet blir.

Men ännu så länge är det formellt bara ett förslag från justitiedepartementet som har varit ute på lagrådsremiss. Regeringen kan fortfarande backa utan att förlora någon prestige. De kan fortfarande säga att ”det där vara bara ett förslag från tjänstemännen, men vi som är en lyssnande regering i takt med tiden tycker att det är ett dåligt förslag som vi inte vill gå vidare med”, eller något liknande.

Om vi kan få dem att inse nu att de kommer få ägna hela valrörelsen 2010 åt att försvara sig i en svekdebatt om de pressar igenom antipiratlagen, då är chansen stor att de släpper förslaget medan de kan. Men tror de att det bara är en handfull yrkesdemonstranter som bryr sig, då kommer de att köra på.

Därför måste vi visa att vi är många som bryr oss.

Hur gör man det då? Ja, det vet vi ju vid det här laget efter sommarens FRA-debatt.

Blogga om antipiratlagen. Länka till tidningsartiklar och andra blogginlägg om antipiratlagen. Ta upp ämnet i olika nät-communities där du är med. Skicka insändare till pappersmedia.

Mejla riksdagsmännen. På den här sajten kan du lätt få en lista på alla mejladresserna. Bestäm själv om du vill skicka till samtliga 349 ledamöter eller till ett urval, till exempel alla i ett visst parti. (Det senare kan vara att föredra om man använder argument som bygger på partitaktik eller är speciellt anpassade för ledamöter med en viss ideologisk grundsyn.) Det är förstås extra viktigt att alliansens riksdagsmän nås av budskapet, men även oppositionen är av intresse.

Skriv ett eget mejl istället för att bara ta någon annans färdiga text. Standardmejl uppfattas (med rätta) som spam, så det tillför inte så mycket. Ett mejl som du har formulerat själv är mycket effektivare, även om det inte skulle bli lika elegant. Det behöver inte vara långt (om du inte vill) och det behöver inte ta upp samtliga argument mot lagen heller. Ta med det som du själv tycker är viktigast. Andra kommer att föra fram andra argument, så tillsammans kommer mejlen från många aktivister ändå ge hela bilden.

Och skriv hövligt och trevligt, naturligtvis. Målet är att få över riksdagsmännen till vår sida, inte att skälla ut dem.

Ring några riksdagsmän. Att slå en signal och prata direkt med en riksdagsman är ett ännu effektivare sätt att påverka dem än att bara skicka ett mejl. Riksdagsmännen är fantastiskt lätta att få tag på på telefon. Direktnumren till deras arbetsrum finns på riksdagens sajt.

Ingen ensam orkar ju ringa och prata med samtliga 349 ledamöter, eller ens med alla 178 från alliansen. Men att prata med en eller ett par kan vem som helst göra. Många av ledamöterna är faktiskt väldigt trevliga att prata med, så om du aldrig har gjort det förut tycker jag absolut att du ska pröva.

Börja med ledamöter från din egen valkrets. Om alla gör det får vi automatiskt en bra spridning. Gå in här på riksdagens sajt och klicka på länet/valkretsen där du bor. Då får du upp en lista över ledamöterna som kommer därifrån. Klicka sedan vidare på någon av ledamöterna, så kommer du till hans eller hennes egen sida. Där hittar du telefonnumret direkt till honom/henne.

Satsa i första hand på att ringa alliansens ledamöter, alltså de från m, c, fp eller kd. Precis som när man mejlar gäller förstås att man ska vara trevlig och saklig för att nå bästa resultat.

Och som sagt:

Gör något redan idag! Om 1-2 veckor stängs antagligen fönstret, och det blir mycket svårare att påverka. Men just nu är det ett guldläge för aktivism.

…………

Andra som skriver om antipiratlagen: Rick Falkvinge, Rick Falkvinge, Rick Falkvinge, Opassande, Opassande, Anna Troberg, Anna Troberg, Jonathan Lundkvist, Lars Holmqvist, PiratJanne, Mackan Andersson, Mark Klamberg, Henrik Alexandersson, Henrik Alexandersson, Karl Sigfrid, Mary, Christopher Kullenberg, Mikael von Knorring, Daniel Brahneborg, Kulturbloggen, Svensson, Projekt på riktigt, Arvid Falk, Daniel Scythe, Nihao Kenny, Polispatrullen, Satmaran, Anarkia, Niklas Wiklander, Peter Pettersson, Bitchslap Barbie, Bitchslap Barbie, Igoreyou, Klibbnisse, Dumheterna, Motpol, Viskot, Hiro, Mikael Wendt, Jinge, Esggold, Josef, Anna G Rahm, Studsboll, Den osynliga bloggen, Bloggen som inte finns, Scheibel Julin, Young Modern, Christian Lindström, Lars-Ove Törnebohm, Micke Dahl, Beta Alfa, Uppkopplat, Copyriot, Dynamic Man, Christian Engström, Christian Engström, Aftonbladet, Expressen, TT via Aftonbladet, SvD, DN, Sydsvenskan och Smålandsposten

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

22 oktober 2008

Tvångsmedel, tvångsmedel, tvångsmedel

Sparat under: skyddat privatliv — Christian Engström @ 14:52

Häromdagen uppmärksammade tidningen Journalisten att riksdagen idag onsdag kommer att klubba igenom en lag som ger säkerhetspolisen ytterligare befogenheter att avlyssna oss medborgare. Hax sammanfattar för den som har missat lagförslaget.

- Varför har inte bloggarna skrivit något om den här lagen? undrade Journalisten.

Svaret är enkelt. Det är så många olika lagar och förslag om mer övervakning och tvångsmedel att ingen kan hålla reda på dem allihop. Det är för mycket, helt enkelt.

Alliansregeringen tycks vara uppfylld av en helig önskan att montera ner så mycket de kan av medborgarnas skydd för integritet och rättssäkerhet, och införa så mycket de bara hinner av kontrollsamhällets verktyg.

Tämligen oklart varför. Det är inte något de gick till val på (utom möjligen folkpartiet), och det är definitivt inte något som deras liberala väljare vill se. Tvärtom var det ju många som röstade på de borgerliga partierna 2006 just för att de med oro såg hur socialdemokraterna höll på att införa Bodströmsamhället, med mer och mer övervakning och kontroll av medborgarna.

Alliansen framstod då som ett alternativ för många som tyckte att det fria och öppna samhället är värt att försvara. Tji fick dom! När väl alliansregeringen var installerad i Rosenbad dröjde det inte länge innan vi tvingades inse att maktskiftet inte påverkade den politiska kursen alls. Fortfarande full fart mot övervakningssamhället. Genomfört med lite sämre politiskt handlag bara.

Och den grundläggande frågan kvarstår: Varför?

Sverige har fortfarande inte drabbats av terrorism sedan sjuttiotalet. Så länge vi för en någorlunda förnuftig utrikespolitik och undviker att delta i krig där de svenska soldaterna uppfattas som angripare av lokalbefolkningen, finns det ingen särskild anledning att tro att Sverige skulle bli ett prioriterat mål för eventuella terrorister i framtiden heller.

Och om någon politisk virrpanna skulle få för sig att spränga ett tunnelbanetåg imorgon, skulle det i alla fall inte destabilisera Sverige som nation eller ”förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer”, som det heter i lagstiftningen. Det skulle förstöra ett tunnelbanetåg och i värsta fall leda till att ett antal oskyldiga människor fick sätta livet till. Men det skulle inte påverka rikets säkerhet mer än en motsvarande allvarlig tunnelbaneolycka som berodde på ett tekniskt signalfel.

Så varför måste vi helt plötsligt ge upp så mycket av våra grundläggande rättigheter som medborgare just nu, och ge polisen och FRA och gud vet vem så många nya befogenheter att övervaka oss?

Jag lyssnade på riksdagsdebatten som sändes i teve idag, och något svar på den frågan fick jag förstås inte.

Cecilia Wigström (fp) pratade om att centern har fått partilokaler vandaliserade och att Sverigedemokraterna inte kan genomföra sina demonstrationer utan att motdemonstranter prompt ska locka dit media genom att försöka starta kravaller. Naturligtvis har hon rätt i att det är ett oskick att vissa beter sig så, och att det är ärenden för polisen när det händer.

Men är incidenter av den typen verkligen tillräckligt motiv för alla de frihetsinskränkande lagar vi ser komma på löpande band från regeringskansliet? Som riksdagshusbrand betraktat känns det lite tunt. Var finns helhetssynen på hur man bäst försvarar det fria och öppna samhället? Den frågan gav riksdagsdebatten förstås inget svar på.

Lena Olsson (v) och Mehmet Kaplan (mp) argumenterade förtjänstfullt för rim och reson och proportionalitet och ändamålsenlighet, och ställde utmärkta konkreta frågor till allianspartiernas företrädare. Till svar fick de floskler om att alliansen minsann värnar den personliga integriteten, så därför är det ingen fara med att ge polisen ytterligare befogenheter.

Och om somalier vill skicka pengar till sina anhöriga utan att bli misstänkta för att finansiera terrorism, då får de väl se till att Somalia skaffar sig ett ordentligt banksystem, tycktes Otto von Arnold (kd) mena. Vad svarar man på det?

Votering i kammaren sker i eftermiddag. Utgången är given. Lagen kommer att antas.

Det har påpekats att just den här lagen kanske inte är den allra värsta, jämfört med mycket annat (som till exempel FRA-lagen). Det stämmer i och för sig. Men den representerar ändå ytterligare ett steg i samma riktning.

Det är för många olika lagar och initiativ just nu som alla går i riktning mot ökad kontroll och övervakning. Som aktivister har vi inte kapacitet att bemöta dem alla en och en. Vad som skulle behövas är en helhetssyn och en ordentlig offentlig diskussion om vart Sverige (och Europa) är på väg, och om vi verkligen vill det.

Men jag har inga illusioner om att den sittande regeringen kommer ta initiativ till en sådan debatt.

…………

Andra som skriver om den nya tvångsmedelslagen:  Journalisten, Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen, DN, DN, SR Ekot, Metro, Smålandsposten, PC för Alla, Vänsterpartiet, Hax, Mary, Svensson, Mark Klamberg, Pär Ström, Attila, Annarkia, Satmaran, Ett Otyg, Maria Ferm, Opassande, Christopher Kullenberg, Beta Alfa, Trotten, Farmor Gun, Peace Love & Capitalism, Jens O, Valfritt

Bilden hittade jag hos The Anton.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , ,

20 oktober 2008

Mer makt åt parlamenten!

Sparat under: bilder, demokrati i eu — Christian Engström @ 21:16
Demonstration i Bryssel 2004

Demonstration i Bryssel 2004

Så myglar EU bort svensk nätfrihet var titeln på ett inlägg jag skrev om EU:s telekompaket förra veckan. Det handlade speciellt om hur tjänstemännen vid EU-kommissionen och ministerrådet verkar vara i full färd med att mygla bort det utmärkta svenska tillägget 166, som parlamentet antog.

Mark Klamberg håller med om att det vore illa om tillägget försvinner, men undrar vad jag egentligen menar när jag är kritisk till att tjänstemännen får gå in och ändra i det som EU-parlamentet antog. Skulle det vara bättre om EU-parlamentet hade större makt gentemot kommissionen och ministerrådet?

Det är en mycket intressant fråga, som jag gärna svarar på. Det handlar om vad det grundläggande felet med EU är, och varför det kommer en så strid ström av dåliga förslag som vi måste bekämpa ifrån Bryssel.

Bilden till höger visar mig på en demonstration mot mjukvarupatent i Bryssel 2004. Det här var precis i början av min bana som politisk aktivist, och det var i princip första gången i mitt liv som jag var med på en politisk manifestation.

Som framgår av bilden hade vi gula t-shirts som aktivistorganisationen FFII hade tagit fram. På framsidan stod det No software patents, och det var ju inte mycket att säga om. Det var ju det den striden handlade om. Men på baksidan stod det Power to the Parliament.

Då ställde jag mig precis samma fråga som Mark Klamberg ställer nu. Att vi rent taktiskt ville hylla EU-parlamentet just då kunde jag ju förstå, eftersom parlamentet hade bestämt sig för att säga nej till mjukvarupatent i första läsningen ett år tidigare. Men var det inte lite riskabelt att använda ”Makt åt parlamentet” som allmän slogan? Nästa gång kanske vi skulle ha otur i parlamentet, och då skulle vi stå där med våra t-shirts och se ganska fåniga ut, tänkte jag i mitt stilla sinne.

Men det var inte så riskabelt som det verkade, förstod jag efter ett tag när jag hade lärt mig mer om hur det är att vara aktivist som försöker påverka saker i Bryssel. Det är nämligen precis samma laguppställning i alla frågor som är kontroversiella inom EU.

På ena sidan står kommissionen och tjänstemännen från rådet. De driver en linje som har stöd av storföretagens lobbyister. På andra sidan står aktivisterna. Spelplanen är parlamentet.

De tre institutionerna i Bryssel – kommissionen, parlamentet och ministerrådet – fungerar ganska olika ur demokratisk synvinkel. Låt oss titta på dem i tur och ordning.

EU-parlamentet
Europaparlamentet kan ta dåliga beslut, och det är inte sällan de gör det. Men där har ändå aktivister som representerar folket/allmänintresset en chans. Det är möjligt för vanliga medborgare att få kontakt med EU-parlamentariker, och ofta är de mottagliga för sakliga argument och intresserade av vad vanligt folk har att säga.

Det är inte en slump. EU-parlamentarikerna är trots allt beroende av vanliga medborgares röster om de ska kunna behålla sina jobb. Det ligger i deras egenintresse att inte helt tappa kontakten med väljarna. De är visserligen ivrigt uppvaktade av alla lobbyister som svärmar i Bryssel, så det finns aldrig några garantier. Men när en fråga blir uppmärksammad och visar sig engagera många människor, då finns det ändå en god chans att tillräckligt många av europaparlamentarikerna stannar upp och lyssnar på medborgarnas kritik.

När det gällde mjukvarupatenten var det så. När frågan först började diskuteras i Bryssel var det väl i princip ingen av parlamentarikerna som hade någon aning om att det som kommissionen kallade för ”harmonisering av reglerna för patentering av datorimplementerade uppfinningar” i själva verket var en central frihetsfråga för det framväxande informationssamhället. Det lät ju knappast så på titeln (vilket förstås var meningen).

Men när protesterna från engagerade medborgare började välla in, då lyssnade EU-parlamentarikerna. Kanske av ideologisk respekt för förtroendeuppdraget att vara folkvald i en demokrati, kanske av egenintresse för att få behålla jobbet, möjligen av en kombination av bägge. Men de lyssnade i alla fall, och i slutändan blev det parlamentet som avstyrde hotet om mjukvarupatent i Europa den gången.

Kommissionen
Kommissionen däremot lyssnade aldrig på någon annan än storföretagens lobbyister i mjukvarupatentfrågan. Från det att de la förslaget, och ända fram till slutet flera år senare, var kommissionens linje densamma. Mjukvarupatenten skulle trumfas igenom till snart sagt vilket pris som helst, hur många medborgare som än protesterade. Den lagstiftning som storföretagen hade beställt via sina lobbyister skulle genomföras, punkt slut.

Det här är inte heller en slump. Vare sig kommissionärerna eller resten av tjänstemännen där är beroende av att lyssna på några medborgare för att behålla sina jobb. Och det gjorde de inte heller.

Känns mönstret igen? Ja, vi behöver ju inte gå längre än till det aktuella telekompaketet för att se precis samma sak. Ett antal stora film- och skivbolag vill reducera rättssäkerheten för vanliga medborgare för att kunna jaga fildelare i stor skala. Kommissionen håller med. Det är ju de stora företagen som har talat.

Men efter att aktivister har uppmärksammat EU-parlamentarikerna på vad som håller på att hända, antar EU-parlamentet en skrivning om att eventuella åtgärder får inte gå på tvärs mot medborgarnas grundläggande rättigheter, inklusive rätten till ett privatliv och rätten till ett korrekt rättsförfarande. Då slår kommissionen bakut och försöker få bort skrivningen med alla tillgängliga medel.

Och både enligt reglerna och (ännu mer) i praktiken har kommissionen ganska gott om ”tillgängliga medel” för att köra över det folkvalda EU-parlamentet och få igenom sin egen linje.

Jag ser ingen anledning till att det ska vara så. Kommissionen består bara av anställda tjänstemän. Ingen på kommissionen har något demokratiskt mandat utöver vad andra anställda i offentliga förvaltningar har, vare sig kommissionärerna eller de övriga tjänstemännen. Varför ska deras åsikter trumfa över det folkvalda parlamentet när det gäller att bestämma vad EU tycker?

Man kan jämföra med hur det fungerar i Sverige. Om justitiedepartementet har lagt en proposition och riksdagen har bestämt att anta den med vissa förändringar, då kan inte tjänstemännen från justitiedepartementet komma efteråt med sin rödpenna och bestämma sig för att stryka eller ändra i det riksdagen har beslutat. Så går det inte till i en demokrati. Så borde det inte gå till i EU heller.

Ministerrådet
Rent formellt på pappret består ministerrådet av de olika ländernas ministrar, som ska bevaka att det egna landets intressen inte blir överkörda av EU. Men det är mest på pappret.

I praktiken fattas de allra flesta av ministerrådets beslut av tjänstemän som är permanent stationerade i Bryssel. De har formellt en annan roll än tjänstemännen vid kommissionen, men de lever i samma värld och umgås lika mycket med lobbyisterna som kommissionstjänstemännen gör. Det är ett problem.

I frågor där det verkligen finns ett politiskt tryck och intresse hemifrån den egna regeringen, då kanske det här fungerar någorlunda bra. Då blir det verkligen den svenska regeringens inställning som slår igenom i den svenska positionen i ministerrådet (förmodar jag i alla fall).

Men i de flesta andra frågor är det tjänstemännen själva som tar de verkliga besluten, och ministrarna bara klubbar igenom dem utan att veta särskilt mycket om vad det är de beslutar.

Hanteringen av ACTA-avtalet är ett bra exempel. Här beslutade ministerrådet att ge EU-kommissionen ett omfattande mandat att ingå ett handelsavtal med USA som kan ge tullen rätt att söka igenom din dator vid gränspassager, kräva att internetleverantörer ska lämna ut personuppgifter om sina kunder utan domstolsbeslut och kanske förbjuda regionsfria dvd-spelare också.

Det formella beslutetet togs av ländernas ministrar för jordbruks- och fiskefrågor, utan att de hade en aning om vad det var de sa ja till. Det reella beslutet var taget tidigare av rådets tjänstemän tillsammans med kommissionens tjänstemän.

Inget parlament var inblandat alls, i synnerhet inte det svenska. Riksdagsmannen Karl Sigfrid (m) fick först höra talas om avtalet genom en läcka på internet, och fick lov att anlita riksdagens utredningstjänst för att ens i efterhand kunna spåra hur beslutet hade tagits.

Återigen: så här ska det bara inte få gå till. Anställda tjänstemän i Bryssel som myglar fram ett beslut som ger EU mandat att ingå avtal som kommer kräva omfattande integritetskränkande lagändringar i Sverige den dag avtalet väl är underskrivet och ska uppfyllas av svensk lag. Alltihop helt utan vare sig insyn eller inflytande från den svenska riksdagen.

Hur man ska förhindra sådant här är inte alldeles enkelt att säga.

Mark Klamberg har rätt när han påpekar att om inte ministerrådet skulle kunna göra ändringar i texter som EU-parlamentet har antagit, då skulle EU i ett slag förvandlas till ännu mer än idag av en superstat som bara kan köra över medlemsländerna hur den vill. Därför går det inte att bara rakt av inskränka ministerrådets makt.

Men det borde gå att göra mycket för att styra upp verksamheten nere i Bryssel så att inte tjänstemännen på ministerrådet får alltför fria tyglar när det gäller att binda upp den svenska riksdagen för framtida beslut.

Och apropå den:

Den svenska riksdagen
Om det finns något parlament som borde få mer makt på EU-kommissionens och ministerrådets bekostnad, då är det förstås den svenska riksdagen. Den svenska demokratin må ha sina brister, men det går ändå inte att jämföra med hur det står till i EU.

”Riksdagen är folkets främsta företrädare” står det i grundlagen. När vi gick med i EU var det ingen som föreslog att vi skulle ta bort den paragrafen. Då ska den fortfarande gälla.

Om telekompaketet skulle landa på riksdagens bord med en massa krav på att vi ska stänga av fildelare från nätet och liknande saker (vilket det fortfarande kan komma att göra i slutändan), då är det den svenska riksdagens uppgift att säga nej.

Ordet ”subsidiaritet” betyder att EU bara ska få besluta om frågor som verkligen måste hanteras på den nivån, och som Sverige uttryckligen har gått med på att de ska tas där. Det måste vara en ledstjärna i vår relation med EU, och det är den svenska riksdagen som har en stor del av anvaret för att det faktiskt blir så. Det kan riksdagen uppnå genom att visa lite ryggrad.

Kommer det dåliga direktiv som bryter mot subsidiaritetsprincipen ska riksdagen påtala det och låta bli att införa dem i svensk lag. Det är ett första steg. Sedan får vi gå vidare och diskutera vilka ytterligare förbättringar som behöver och kan införas i reglerna för hur man säkerställer att makten hamnar så nära medborgarna som möjligt.

Mark Klambergs frågor
Mot den här bakgrunden om hur jag ser på beslutsstrukturerna i EU skulle jag vilja avsluta med att svara på de frågor som Mark Klamberg ställer i sitt inlägg.

Christian verkar mena att kommissionen och ministerrådet ska vara bundna av tillägg från Europaparlamentet.

Jag tycker det är fel att kommissionen kan ändra i europaparlamentets tillägg. Kommissionen är bara tjänstemän som inte borde få sätta sig över de folkvalda.

Däremot har jag inga invändningar i princip mot att ministerrådet tar fram sin egen version, som sedan går vidare till en andra läsning i parlamentet. Problemet är att tjänstemännen på rådet har alltför fria tyglar i de allra flesta frågor, och att de då oftast fungerar på samma sätt som tjänstemännen vid kommissionen.

Frågan är om Christian tyckt samma sak om Europaparlamentet antagit tillägg till Telekompaketet att internetanvändare ska stängas av efter tre övertramp och att all privat trafik ska kopieras för granskning av musik- och upphovsrättsindustrin? Det fanns faktiskt sådana förslag. Skulle kommissionen och Ministerrådet (dvs EU:s medlemsstater) då vara bakbundna och förhindrade från att rätta till saken?

Ja, jag skulle tyckt samma sak. Kommissionen skulle ändå aldrig ta bort ett tillägg av den typen, eftersom det är precis vad storföretagens representanter har bett om. Vi vanliga medborgare kan aldrig vinna på att kommissionen får ändra det som parlamentet har bestämt. Vi kan bara förlora på det.

Att ministerrådet kan ändra är en annan sak, men då ska det ske i form av en common position som sedan går till andra läsning i parlamentet. Viktiga förändringar ska inte förhandlas fram i slutna rum enligt oklara procedurer som inte går att följa.

Det skulle innebära att Europaparlamentet blir ensam lagstiftare istället för att utöva medbestämmande med staterna genom ministerrrådet. Då är man inte längre för en europeisk federation utan för än högre centralisering av makten till en europeisk enhetsstat.

Nej, fullt så roligt ska vi inte ha det, det håller jag helt med om. :)

Exakt hur vi ska göra om EU är en fråga som vi får diskutera. Om någon kunde berätta för alla speedade kommissionärer att nej betyder nej, och att det var det det blev till Lissabonfördraget, då kanske vi kan få till stånd en sådan diskussion. Det vore tamef** på tiden.

Så som det fungerar nu nere i Bryssel kan vi i vart fall inte fortsätta. Och det mesta ska vi bestämma hemma i Sverige, det är vi helt överens om.

…………

Mina tidigare inlägg om demokrati i EU.

Bilden får användas fritt (klicka för högupplöst version). Fotograf Christian Engström, men det behöver inte anges.

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

19 oktober 2008

Terrorism skrämmer inte

Sparat under: skyddat privatliv — Christian Engström @ 13:11
Achmed the Dead Terrorist

Achmed the Dead Terrorist

Rick Falkvinge skriver ett mycket läsvärt inlägg under rubriken Jag överlevde 80-talet, försök inte skrämma mig med terrorism.

Jag väljer att lyfta upp en av kommentarerna på Ricks blogg, skriven av Lars Holmqvist:

Jag är född -65. Jag minns Harrisburg och Tjernobyl. Lite stressande var det allt, att veta att ett kärnkraftverk sagt “pang” någonstans och att strålningen nu regnade ned över oss. Jag minns kärnvapenhotet också. I Storbritannien ägnade sig IRA åt att spränga saker på måfå, och på 70-talet var bl.a. italienska politiker förbrukningsvara kändes det som när röda brigaderna och RAF med flera härjade. Under ett par år kändes det som om vart femte flygplan landade på Kuba vare sig det ville eller inte.

Det är lugnare nu, och ändå är det “terrorhotet” som ska få oss att acceptera all den här stölden av våra privata friheter.

När man sprängde bussarna i London häromåret hörde jag en engelsk karl som överlevt ett av attentaten med hög röst förklara “I was in the Blitz. I’ve been bombed by a better class of bastard than these!” i ett radioreportage. Han var inte rädd, han var förbannad.

Jag tror att arg är en bättre reaktion än rädd. Om vi överlevde allt det där så känns det här som en skrattmatch i jämförelse. Det stora hotet mot min trygghet just nu är EU:s och vår egen statsapparat som verkar dela in folk i “häktade” och “ännu inte häktade”. Vi styrs av folk som får Lille Skutt att likna en filbunke.

Detta är idioti.

Kunde inte uttrycka det bättre själv.

Den terrorism som faktiskt finns är inte samhällshotande. Det är kriget mot terrorismen som har gått över styr, och som hotar det fria öppna samhället. Medicinen som förskrivs i allt högre doser är tusenfalt farligare än sjukdomen.

…………

Andra som kommenterar: El Rubio, Drottningsylt, Ett Otyg, Kakbit, Opassande, Motbilder

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , ,

16 oktober 2008

Så myglar EU bort svensk nätfrihet

Sparat under: demokrati i eu, skyddat privatliv — Christian Engström @ 20:11

För tre veckor sedan vann vi som är för ett fritt internet en seger i europaparlamentet. Då antog EU-parlamentet en skrivning om att eventuella åtgärder för att censurera och filtrera saker på internet måste ha rimliga proportioner, och att de inte får gå på tvärs mot rätten till ett privatliv och rätten till korrekt rättsförfarande.

Skrivningen ingick i tillägg 166 till EU:s stora telekompaket. Tillägget var ursprungligen författat av Christofer Fjellner (m), men drevs efter lite olika turer igenom av Eva-Britt Svensson (v) istället. Föredömligt svenskt samarbete över blockgränsen, alltså.

Så här lyder texten på tillägget:

Artikel 32a

Tillgång till innehåll, tjänster och tillämpningar

Medlemsstaterna ska se till att eventuella begränsningar av användarnas rätt till tillgång till innehåll, tjänster och tillämpningar, om så krävs, genomförs med hjälp av lämpliga åtgärder i enlighet med principerna om rimliga proportioner, effektivitet och avskräckande verkan. Dessa åtgärder får inte hindra utvecklingen av informationssamhället, i enlighet med direktiv 2000/31/EG, och får inte gå på tvärs mot medborgarnas grundläggande rättigheter, inklusive rätten till ett privatliv och rätten till ett korrekt rättsförfarande.

Egentligen självklarheter, kan man tycka. Underhållningsbranschens krig mot fildelarna och den nya tekniken får inte leda till att vi avskaffar rättsstatens grundvalar, säger tillägget i all enkelhet.

Men det här var tydligen för mycket för de korporativa intressena i Bryssel. Oscar Swartz har fått tag på ett läckt dokument från EU som tyder på att den här texten inte kommer komma med i direktivet, trots att parlamentet antog den. Allt tyder på att tjänstemännen i Bryssel inte gillar tillägget, och därför helt sonika planerar att stryka det. Vilket de troligen har rätt till enligt reglerna.

Men låt oss ta det från början.

Telekompaketet behandlas i EU enligt en procedur som kallas för codecision procedure. Den är den som ger parlamentet mest inflytande, jämfört med de andra två procedurerna (som vi struntar i nu).

De som är för Lissabonfördraget brukar göra en stor affär av att fördraget innebär att fler frågor ska tas enligt codecision procedure. Det gör att parlamentets makt ökar, så därför är Lissabonfördraget bra för demokratin, brukar förespråkarna säga. Därför är det intressant att undersöka hur mycket makt parlamentet egentligen har enligt den här proceduren.

Precis som allt annat inom EU är det en enormt komplicerad procedur med massor av svåröverskådade steg. Det här diagrammet över codecision procedure ger en (förenklad) bild av hur gången är. Klicka på de olika boxarna i diagrammet på EU-sajten för att läsa lite utförligare beskrivningar av de olika stegen.

Det är en veritabel labyrint, men vi låter oss inte avskräckas. Jämfört med kartan över ett modernt äventyrsspel vilket som helst är den trots allt ganska hanterlig. :)

Just nu befinner sig telekompaketet alldeles i början av labyrinten, i den här delen av kartan:

EU.s Codecision Procedure - början

EU:s Codecision Procedure - början

När parlamentet antog det svenska tillägget var det i Steg 2 – Första läsning i parlamentet (länken går till förklaringen som hör till diagrammet). Det steget avslutades alltså i och med omröstningen den 24 september, när vi alla var så glada över att (bland annat) tillägg 166 hade gått igenom.

Men vad händer med förslaget efter att parlamentet har sagt sitt?

Jo, då går det vidare till Steg 3 – Ändringar av kommissionen. Det är nämligen inte alls som det fungerar på andra håll (alltså i demokratier), att det som parlamentet beslutar gäller. Istället går parlamentets lista över beslutade ändringar tillbaka till tjänstemännen på kommissionen.

Nu kommer det roliga:

Efter att parlamentet har sagt sitt i första läsningen, tar kommissionen alla parlamentets ändringar och väljer själv om den vill

  • ta med dem som de är,
  • formulera om dem, eller
  • strunta helt i dem.

I den förklarande texten till steg 3 står det på engelska:

[T]he Commission may incorporate into its amended proposal the European Parliament amendments which it supports, either unaltered or suitably reworded.

Observera att det står ”may”, alltså, inte ”shall” eller ”must”.

Rent teoretiskt skulle alltså kommissionen bestämma sig för att slänga ut samtliga förändringar som det folkvalda parlamentet har gjort, och istället köra vidare på sitt ursprungsförslag. Eller göra som i det aktuella fallet, att behålla alla okontroversiella mindre ändringar som parlamentet har gjort, och bara slänga ut det viktigaste.

(Just den här lilla detaljen brukar de som säger att Lissabonfördraget ger parlamentet mer makt lustigt nog aldrig komma ihåg att nämna. Men nu fortsätter vi genom labyrinten.)

Efter den här behandlingen går kommissionens omarbetade version vidare till Steg  4 – Första läsning i ministerrådet.

Ministerrådet kan då, om det vill, välja att anta kommissionens omarbetade förslag rakt av. I så fall blir det ingen ytterligare behandling, och förslaget är antaget. Parlamentet har i så fall ingen möjlighet att protestera, eller på annat sätt få tillbaka eventuella tillägg som ströks av kommissionen i steg 3.

Om ministerrådet däremot inte är helt nöjt med kommissionens förslag går processen vidare. Då tar tjänstemännen på ministerrådet fram en egen version av kommissionens förslag, som kallas för common position. I så fall går förslaget vidare genom beslutslabyrinten och hamnar sedemera hos parlamentet igen för en andra läsning. Då kan parlamentet försöka få tillbaka tilläggen igen.

Skulle det blir så att tillägg 166 stryks av tjänstemännen är det en sådan andra läsning vi skulle vilja se, men det ska vi inte fördjupa oss i för ögonblicket.

Just nu när det gäller telekompaketet ska vi hålla oss kvar vid vad det egentligen är för dokument som har läckt, och vad det kan innebära för det svenska tillägget 166.

För enligt Erik Josefsson, som är aktivist i Bryssel med mångårig erfarenhet av EU-labyrinten, kommer dokumentet tydligen inte från tjänstemännen vid kommissionen (som det ”borde” enligt steg 3), utan från tjänstemännen vid ministerrådet. Trots att vi ännu inte har kommit så långt att det är dags att utarbeta någon common position (steg 9) från rådet.

Men som jag förstår Eriks förklaringar i kommentarerna hos Oscar är det inte något märkligt med det. Även om det inte framgår alldeles tydligt av det schematiska labyrint-diagrammet, arbetar rådets och kommissionens tjänstemän väldigt nära varandra. De uppvaktas av samma lobbyister och går på samma eleganta seminarier och cocktailmottagningar, och lever rent allmänt i samma värld.

Om kommissionen vill ha igenom sina förslag utan att behöva bry sig så mycket om vad parlamentet säger, då räcker det ju med att tjänstemännen på kommissionen kommer överens med tjänstemännen på rådet, så att kommissionen kan lägga ett förslag som rådet kan anta direkt. Då spelar det ingen roll om parlamentet tyckte något annat.

Och rådets tjänstemän är mycket riktigt inblandade i processen med att arbeta fram kommissionens förslag parallellt med behandlingen i parlamentet. Det är alltså inget konstigt med att det finns arbetspapper hos rådet om hur de tycker att ett acceptabelt förslag från kommissionen borde se ut. Som jag förstår Erik Josefsson är det en del av den normala gången i de flesta frågor.

Så för att summera: Bli inte förvånad om Fjellners och Svenssons utmärkta tillägg till telekompaketet bara försvinner. Att det blev antaget av parlamentet är inte på något sätt en garanti för att det faktiskt kommer med i det dokument som går vidare till ministerrådet för övervägande och beslut.

- Men så kan det väl för fasen inte gå till i en demokrati? kanske någon invänder.

Nej, naturligtvis inte. I en demokrati skulle det förstås vara helt oacceptabelt och på gränsen till statskupp om en grupp tjänstemän bestämde sig för att bara strunta i vad parlamentet har röstat fram.

Men EU är inte en demokrati. Långt ifrån, faktiskt. Där kan det gå till på precis det viset, och gör det ofta i praktiken också.

För av allt att döma är den här hanteringen helt enligt reglerna. Både de regler som gäller idag, och de regler Lissabonfördraget var tänkt att permanenta för framtiden. Välkommen till det nya sköna Europa!

I grunden är det förstås det här vi måste ändra på. Det demokratiska underskottet måste åtgärdas. Men det kommer inte vara gjort i en handvändning. Tills dess får vi försöka göra vad vi kan för att tjänstemännen och lobbyisterna inte ska få alldeles fria tyglar.

Det kan vi göra genom att skapa politiskt tryck på den svenska regeringen och dess representanter i ministerrådet att inte acceptera att Fjellner/Svenssons tillägg 166 bara sopas under mattan och försvinner nere i Bryssel.

Det är det minsta vi kan kräva i en fråga som berör våra grundläggande fri- och rättigheter i det framväxande informationssamhället.

…………

Andra som skriver om hanteringen av tillägg 166: Christofer Fjellner, Svensk Myndighetskontroll, Svensk Myndighetskontroll, Icmpecho, Henrik Alexandersson, Jens O, Johanna Nylander, Arvid Falk, Farmor Gun, Lite av varje, Josef, Opassande, Argast nu, Scaber Nestor, Johan Linander, Rick Falkvinge, Amelia Andersdotter

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

15 oktober 2008

Alliansens interna FRA-dokument läckt

Sparat under: skyddat privatliv — Christian Engström @ 10:31
Alliansens interna FRA-dokument

Alliansens interna FRA-dokument

Tidningen Riksdag & Departement publicerar idag alliansens interna dokument om FRA. Det var det här underlaget som fick de sex folkpartistiska riksdagsledamöterna att vika sig och acceptera FRA-lagen.

Men dokumentet ger upphov till nya frågor. Riksdag & Departement skriver:

Regeringen har förklarat att all trafik mellan sändare och mottagare i Sverige omedelbart ska förstöras. I dokumentet heter det att denna förstörning ”ska loggas för att garantera sökbarhet”. Syftet är att det ska vara möjligt för kontrollmyndigheterna att se vad FRA gjort med det material de fått. Men frågan inställer sig vad loggen över förstöringen ska innehålla? Enligt det interna dokumentet ska själva ”innehållet” i meddelanden inte bevaras i loggen. Men ska uppgifter om till exempel vilket telefonnummer ett raderat meddelande sänds ifrån eller till loggas?

Vid presskonferensen den 25:e meddelande statsministern att utöver uppgifter som berör meddelarfriheten och kommunikation mellan en advokat och hans klient ska även uppgifter från själavårdande samtal ”omedelbart förstöras”. Men någon förstörning av alla sådana meddelanden är det inte frågan om. I dokumentet finns nämligen ett tillägg där det heter att ”information utan betydelse för verksamheten … ska omedelbart förstöras”. Men om uppgifter som berör meddelarfriheten, advokatsamtal och själavårdande samtal anses ha betydelse för verksamheten vad gäller då?

Bra frågor som alliansens pressmeddelande från den 25 september inte ger något svar på.

Kan regeringen tänka sig att svara på de här frågorna, eller är det också tänkt att komma som en överraskning för oss medborgare?

…………

Andra som skriver om dokumentet: Mikael Nilsson, IDG, Opassande, Journalisten.se,

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , ,

14 oktober 2008

Reinfeldt upprepar lögnen om fildelarjakten

Sparat under: delad kultur, skyddat privatliv — Christian Engström @ 23:22

Ikväll var det partiledardebatt mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin i teve. K-G Bergström var moderator.

- Ska fildelare bestraffas? frågade K-G Bergström 26:40 in i videon hos SVT.

- Vi tycker att upphovsrätten ska värnas, men vi vill inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration. Det gäller att hitta den balansen, svarade Fredrik Reinfeldt.

Det här är nästan precis vad han sa i valrörelsen 2006, när han blev pressad i fildelningsfrågan. Nu upprepade han alltså lögnen ikväll i teve, bara en vecka efter att justitiedepartementet har lagt fram piratjägarlagen.

Det är en lag som ger film- och skivbolagen fria händer att börja utöva laglig utpressningsverksamhet mot alla som de misstänker för fildelning. En lag som EG-domstolen uttryckligen har sagt att EU inte kräver, utan som är helt och hållet ett eget initiativ från regeringen Reinfeldt.

Jag förstår inte hur han tänker.

Tror han att ingen kommer att märka när han tvingar piratjägarlagen genom riksdagen i höst? Tror han att han kan klara sig undan med att skylla på Bryssel, fastän EG-domstolen tydligt har sagt att det inte finns något EU-krav på att införa piratjägarlagen?

Eller tror han att alla kommer att ha glömt innan nästa val att det var han som gav klartecken för fildelarjakten? Fildelarjakten bör nog förresten ha kommit igång på allvar till hösten 2010, så det är ju extra intressant om det är det statsministern tror.

Eller är det så enkelt att han inte har någon koll alls på vad departementen gör, utan är bara en galjosfigur helt i händerna på tjänstemännen? Hanteringen av FRA-lagen ser ju onekligen ut så, så det kanske gäller piratjägarlagen också. Vem vet?

Men hur det egentligen förhåller sig lär vi väl knappast få veta. Reinfeldt har ju gjort det till sin speciella ledarstil att inte ta några debatter om de kontroversiella lagförslag han lägger, utan bara se sur ut och hoppas att det blåser över.

Många har skrivit bra om piratjägarlagen, till exempel Peter J Olsson, Patrik Fältström, Oscar Swartz, Mark Klamberg, Brockman, Karl Sigfrid, Mikael Nilsson, Mikael Nilsson igen, Rick Falkvinge, Lars Holmquist, Lars-Erick Forsgren, Icmpecho, Copyriot, Ett Otyg, Mary, Politikerbloggen, Fridholm, Fridholm igen, Anders Andersson, Teflonminne, Opassande, Henrik Alexandersson, Mikael von Knorring, Mikael von Knorring igen, Zac, Svensson, Kulturbloggen, PiratJanne, Daniel Scythe, Utsikt från höjden, Daniel Hedman, Tvetydiga tankar, TT och SvD.

Men statsministern själv kan bara upprepa lögnen från valrörelsen som en papegoja.

…………

Andra som kommenterar partiledarduellen: SvD, SvD, Ledarbloggen, DN, DN, DN, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen, Expressen, Expressen, Expressen, Sydsvenskan, Erik Laakso, Arvid Falk, Jonas Morian, Markus Blomberg, Daniel Carlstedt, Johanna Nylander, Alliansfritt Sverige, Anna Troberg,

Pingat på Intressant. Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Nästa sida »

Blogga med WordPress.com.